Vergoedingen uit zorgverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 2 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vroeg me af of iemand hier het volgende weet:

Ik heb hoortoestellen sinds ongeveer 2,5 jaar. In die tijd is mijn gehoor dusdanig achteruit gegaan dat ze eigenlijk al niet meer helemaal voldoen. Met het aanpassingen van wat instellingen is het nu wel weer werkbaar, maar ik kan eigenlijk niet meer bellen, geen televisie meer volgen zonder ondertiteling, gesprekken in groepen niet meer volgen, en ook bv Zoom-meetings is haast niet te doen. Ik kan nog wel hulpapparatuur krijgen, maar daar moet ik een heel traject voor in (wat ik wel ga doen).

Vanuit de zorgverzekering heb je 1x per 5 jaar recht op vergoeding van hoortoestellen. De hulpapparatuur wordt ook maar eens per 5 jaar vergoed. Nu zit ik op de helft van de periode. Over 2,5 jaar kan ik eventueel nieuwe hoortoestellen krijgen, maar hoogstwaarschijnlijk is die dan weer niet compatible met de hulpapparatuur. Deels zal ik die apparatuur dan ook niet meer nodig hebben, omdat dat (met name ondersteuning via bluetooth bij tv en bellen) tegenwoordig al ingebouwd zit in de huidige modellen.
    De audicien gaf aan dat ik zal moeten kiezen: of nog 2,5 jaar doormodderen zoals nu, of me erbij neerleggen dat de ondersteuning en de hoortoestellen in een verschillend vergoedingsritme zitten en nu wel kiezen voor ondersteuning en dan over 2,5 jaar hopen dat het met alleen de gewone betere hoortoestellen weer goed genoeg gaat.

Maar het is natuurlijk echt zonde. Die apparatuur kost ook een paar duizend euro en daar kan ik dan maar een korte tijd gebruik van maken. Ik vroeg me af: als ik nou overstap op een andere zorgverzekeraar, zou ik dan volgend jaar alweer daar vergoeding van nieuwe toestellen kunnen krijgen? Dan hoef ik die hulpapparatuur niet eens meer aan te vragen. Per saldo is het dan voor de verzekering niet zoveel duurder. Of werkt dat zo niet, kijkt een nieuwe verzekeraar ook naar wat je de afgelopen jaren bij de vorige hebt gekregen?

2. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    De vergoedingen uit de basisverzekering met een termijn (zoals hoortoestellen) worden landelijk bijgehouden. Dus overstappen heeft hiervoor geen nut.

Wat je wel kunt vragen aan de audicien is dat hij een verzoek tot eerdere vergoeding indiend omdat je gehoor dusdanig is verslechterd dat het huidige toestel niet voldoet (als dit het geval is, dan kan ik niet precies opmaken uit je bericht). Hij moet dit wel inhoudelijk onderbouwen naar de zorgverzekeraar. De medisch adviseur van de verzekeraar beoordeeld dan dit verzoek.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Ik zou de zorgverzekeraar bellen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Kan de kno arts hierin wat betekenen?
    Dat je gehoor door achteruit blijft gaan

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
  6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Misschien. Ik moet sowieso weer door de hele molen met onderzoeken en mri, net als een paar jaar geleden. Destijds dacht de kno arts dat ik een brughoektumor zou hebben, omdat ik alle kenmerkende klachten daarvoor heb. Maar dat was toen niet zichtbaar. Nu krijg ik weer een mri en nog wat andere onderzoeken.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Oei dat is pittig zeg

Ik weet wel dat een brughoektumor heel langzaam groeit.
    Zeker goed dat je de molen weer ingaat.

Er zijn verschillende behandelingen voor.
    ( Opereren of speciale bestraling)

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid en goede apparatuur.

Deel Deze Pagina