Hoi Onze jongste poept nog steeds of eigenlijk weer in zijn broek. toen hij zindelijk werd ging het goed maar na een tijdje poepte hij af en toe weer in zijn broek nu de laatste paar maanden is dit standaard. oh we ruiken weer wat en ja hoor.. ben er wel klaar mee Hebben alles geprobeerd, belonen, boos worden, negeren, praten, stimuleren... op internet veel opgezocht hij heeft geen angst voor de wc of voor het poepen op de wc want hij gaat ook vaak zat wel gewoon poepen op de wc en als ik hem vraag waarom doe je dit zegt hij weet ik niet, of ik was zo lekker aan het spelen, of ik heb geen zin om naar de wc te gaan.. dus ook gevraagd voel je het dan niet aankomen dat je moet poepen? de ene keer dus wel andere keer niet.. ik denk zelf dat hij het wel voelt maar gewoon letterlijk schijt aan heeft om naar de wc te gaan. jullie nog tips? of maar medische hulp gaan zoeken, huisarts/poep poli? school, zwemles hij doet het overal (en net ook weer oudste zegt hij liet al steeds scheetjes en ineens rook ik het en trok jongste een gezicht, dus hij voelde het wel ) Heb hem gedoucht en maar even naar zn kamer gesuurd..
Laat je het hem zelf opruimen en schone kleren pakken en aantrekken? Dat hielp hier goed toen we bezig waren met zindelijk worden. Moet ze er moeite voor doen en is naar de wc gaan dus uiteindelijk makkelijker en sneller. Was met plassen trouwens hier, maar misschien werkt het met poepen ook wel. Inmiddels is ze hier helemaal zindelijk.
Het lijkt mij logisch dat een kind van 5 zindelijk is en niet graag in zijn broek poept, daardoor zou ik ervan uitgaan dat er iets speelt. Ik zou zelf op deze leeftijd wel even advies inwinnen ergens. Naar zijn kamer sturen zou ik niet doen, ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat hij het zelf leuk vindt en het maar makkelijk vindt. Er speelt vast iets.
het is de situatie erom heen de combinatie van waarom ik hem naar zijn kamer stuur de houding ach kan mij het schelen e.d.. maar ik heb ergens het idee dat het niet goed zit, wil toch de huisarts eens bellen..wat ik er mee moet en waar ik er mee heen moet
Het komt wel vaker voor, kleuters zijn soms door het spelen zo druk bezig dat ze de aandrang onbewust negeren. Ik zou niet boos worden maar preventief iets verzinnen. Bijvoorbeeld voor het vrij spelen op de wc zetten en een favoriet boekje laten lezen op de wc. Zit hij goed op de wc, voetjes goed ondersteund? Geen obstipathie? Je kan ook bij het Centrum Jeugd en Gezin of een opvoedspreekuur tips vragen. Het komt echt vaker voor, heel irritant maar probeer er niet te eel lading aan te geven.
Ik zou hem gewoon eens een half uur laten lopen in zijn vieze broek! Jij heb geen zin om naar de wc te gaan?! Ik heb geen zin om poep uit jouw kleren te wassen! Je kan naar de wc om te poepen. Daar is niet je kleding voor! Enneeeee je mag nu niet op mijn meubels zitten! Dus je blijft maar staan of gaat maar op de grond zitten!! Wellicht leert hij er dan van? (Bij mijn broer werkte dit met plassen in de broek)
Dit is zooooo moeilijk! Hier een 4jarige die absoluut nergens anders poept dan in een luier. Geen luier, poept hij niet en kan dat "makkelijk" 3 dagen volhouden met buikpijn en harde ontlasting als gevolg... Gelukkig heeft hij dus zo'n controle en zal op school bijv. niet poepen en wacht tot hij thuis is. Ook hier al vanalles geprobeerd (behalve boos worden/mopperen), maar werkt niet... Geen tips, maar wel medeleven want dit is lastig!!
Bij ons is het geen poepen maar plassen en mijn zoon is 7 jaar. We lopen al meer dan 2 jaar bij de plaspoli en gelukkig gaat het nu beter maar het is nog niet over. Ik zou een afspraak maken met de huisarts want dit wordt een heel negatief iets op deze manier. Je hele dag gaat dan om het poepen draaien en het krijgt een hele negatieve lading. De kinderarts vertelde ons dat geen 1 kind expres in de broek plast of poept. Mijn zoon negeert het feit dat hij moet plassen als hij speelt/tv kijkt/ computert ook volledig waardoor hij natte broeken heeft. Dan lijkt het net alsof hij het expres doet maar dat is echt niet zo zegt de kinderarts. Sommige kinderen kunnen zich heel moeilijk losmaken van iets om dan naar de wc te gaan. Het gaat dan om keuzes maken en dat lukt dan niet. Zolang die knop niet omgaat zal het probleem blijven. Straffen helpt ook niet want dan blijft het negatief. Wat wij nu doen is er niet veel aandacht aan besteden, hem zichzelf laten wassen en schone kleren aantrekken. Voordat hij iets gaat doen moet hij naar de wc en als hij uit zichzelf gaat kan hij extra tablet tijd verdienen. Vooral die extra tablet tijd werkt heel goed. Nu zijn we aan nadenken wat bij hem wel zou werken zodat hij zijn spel onderbreekt om naar de wc te gaan. Helaas zijn we daar nog niet uit. Het is erg moeilijk om niet gefrustreerd te raken maar nu we het meer loslaten is vooral de sfeer thuis veel fijner. Zonder de plaspoli waren we niet zover gekomen als we nu zijn gelukkig. Succes en als je nog meet vragen hebt dan ook ik het wel.
Oorzaken laten uitsluiten! Mijn jongste is ook niet zindelijk maar hij bleek uiteindelijk ondergevoelig te zijn. Hij knuffelt bijv heel hard en eet vooral graag zuur (hele citroenen) en pittig (rode pepers) omdat hij dus te weinig voelt. Hij voelt dus ook niet wanneer hij naar de wc moet en heeft hier nu si therapie voor.
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Kindje straffen? Een half uur in zijn poep laten lopen? Zelf schoon laten maken? Een kindje van 5 dat nog in zijn broek poept, dat is niet goed, daar zit een reden achter! Dat is voor het kindje echt erger dan voor de ouders De reden dat hij er mogelijk nonchalant over doet, is omdat hij zich geen houding weet te geven. Schaamte en schuldgevoel zal hem niet vreemd zijn, zeker niet als er zo op zijn ongelukjes gereageerd wordt. Poeppoli zijn wij zelf geweest destijds met onze zoon van 5, was een vreselijk nare ervaring. De arts gaf als enige advies hem op de wc te zetten en te dwingen hem daar te laten poepen :x Er was immers niets mis met hem, lichamelijk niet en mentaal ook niet, dat wist meneertje zeker na dat ene half uurtje daar. Nog geen half jaar later kreeg hij de diagnose ASS (iets dat ik al jaren aanvoelde, maar de zogenaamde professionals wisten het uiteraard beter). Kinderen met ASS voelen en ervaren hun lichaam niet zoals jij en ik dat doen, ze kunnen zo opgaan in hun spel, dat ze werkelijk de poep of plas niet voelen komen. Kun je je de schrik voorstellen bij zo'n klein kind als mama of papa dan boos wordt? Ik ben ook echt weleens boos geworden, vooral onder druk van anderen, en heb daar nog spijt van. Opvoeden draait niet om wraak (zelf opruimen, erin laten lopen zodat zijn billetjes pijn gaan doen) en straffen, opvoeden draait om erachter zien te komen wat jouw kind nodig heeft. Blijkbaar gaat er iets niet goed. Kom daar achter! En maak de situatie niet erger door hem rot te laten voelen om zichzelf, dat zal zijn zelfvertrouwen echt geen goed doen. Hij is 5, het is nog maar een kind, een kind met een probleem. Help hem, begeleid hem, koester hem. Pas toen wij het loslieten en accepteerden, werd hij een paar maanden later ineens zindelijk. Op zijn eigen kracht, wanneer hij er klaar voor was. Gun hem die tijd, dan komt het echt.