Oud en nieuw komt er weer aan, dat betekent weer vuurwerk natuurlijk. Hartstikke mooi, wij zijn vandaag weer begonnen met goedkope kleine potjes (action) om onze dochter er een beetje aan te laten wennen. Maar tijdens het kijken kroop ze helemaal tegen me aan van angst. Ze is 2,5 jaar. Vorig jaar was ze ook al zo bang. Hoe kun je hier op inspelen? Zijn jullie kinderen ook bang? Ik vind het zielig, maar snap ook dat je er weer niet teveel in mee moet gaan..
Heb je al gehoorbescherming? Daar heb je tijdens onverwacht vuurwerk niet zoveel aan, maar als je zelf wat afsteekt wel. wij hebben voor allebei de alpine muffy.
Dochter was als dreumesje al bang voor vuurwerk. De eerste keer was ze 2 weken en werd ze wakker, met net 2 weken 1 een kind dat volledig in paniek was. Vanaf toen altijd wakker gemaakt voordat het begon, rond 23:30 al. Ze vond het geluid het ergste en heeft altijd oorkappen op. En dan ging het wel op de arm bij mij. Inmiddels is ze niet bang meer, maar grijpt nog steeds naar de gehoorbescherming.
Waarom zou je er niet in meegaan? Toch logisch dat zo'n harde knallen pijnlijk en beangstigend zijn voor een peuter? Heb je gehoorbescherming? Blijf je weg van vuurwerk, of vind je dat ze er van moet leren genieten?
Mijn dochter is heel gevoelig en altijd al bang geweest voor harde geluiden, ze geeft ook aan dat het bij haar van binnen pijn doet. En dat is nu ze 9 jaar is nog steeds zo. Ze gaat met oud en nieuw gewoon op tijd naar bed en slaapt gewoon door. Als ze binnen is vindt ze de knallen buiten sowieso niet zo erg. Dus al met al weinig last ervan, alleen gister was er dus iemand die een flinke knaller overdag afstak terwijl wij buiten waren, en ze wilde eigenlijk meteen weer naar huis.
Hier met 6 jaar nog steeds heel erg bang. Ben zelf niet bang maar heb er wel een enorme klerehekel aan. Hier vorig jaar een gehoorbeschermer gekocht en een bluetooth koptelefoon voor bij de ipad. Dan maar de hele dag filmpjes kijken op 31-12. Naar buiten gaat ie toch niet. Verder gaan we dit jaar oordopjes proberen bij het slapen. Hopelijk slaapt ie er dan doorheen. Want serieus een huilend kind in oudejaarsnacht is echt niet leuk. En geen idee wat je bedoelt met er niet te veel in meegaan... die angst kan je niet zomaar wegnemen en het gebeurt niet vaak genoeg om eraan te laten wennen. Wij hebben alles al geprobeerd, ook filmpjes laten bekijken op youtube werkt niet.
Mijn jongste (7) vindt het niet fijn. Op oudejaarsavond is ze met Max. een paar minuten klaar met het vuurwerk. De oudste (10) vindt het wel erg leuk, maar de knallen al snel te hard. Ze hebben allebei oorbeschermers en met de jongste ga ik na die paar minuten gewoon weer naar binnen.
Oudste was hier als peuter ook bang van vuurwerk en nog steeds schrikt hij van de harde knallen en de hele felle flitsen dichtbij vind hij ook niet prettig. Ik zou er dan ook niet voor kiezen om zelf potjes te kopen en in de tuin af te steken zodat ze eraan went, want uit eigen ervaring weet ik dat dat juist iets is wat de oudste hier vervelend vuurwerk vind. Gewoon een mooie vuurpijl hoog in de lucht en er is niks aan de hand, maar die felle flitsen dichtbij vind hij echt vervelend. Wij hebben hem ook eigenlijk altijd door laten slapen, omdat hij het vuurwerk toch niks vond. Waarschijnlijk maken we hem dit jaar voor het eerst wel wakker, nu wil hij zelf ook graag, maar ik denk dat hij echt nog niet naar buiten zal gaan. En ik zou er dus wel gewoon in mee gaan en haar ervoor beschermen als ze bang is. Het is 1 dag/ periode in het jaar, het is totaal niet noodzakelijk (zoals bijv. douchen/ haren wassen), dus ik zou zeggen, erken haar angst, praat er wat over, vertel er wat over en laat het verder voor wat het is. Ik ben normaal helemaal niet zo van je kind beschermen of wat dan ook, maar ik zie nu al hele duidelijk verschil tussen de oudste en de jongste. De jongste heeft nog nooit verschrikt gereageerd op een harde knal. De oudste heeft van baby af aan al moeite met harde geluiden en dus (logisch) ook met vuurwerk. Nu hij ouder word kunnen we hem meer uitleggen en is het voor hem beter te behappen.
Die van ons vindt t ergens fascinerend en ergens vindt ze t helemaal niks. Die knallen schrikt ze wel een beetje van maar ze is niet snel bang, gelukkig. Mama vindt vuurwerk prachtig, op tv of als show maar niet in de handen van een particulier. Bij zowel goed gebruik als misbruik slechte ervaringen er mee. 31e ben ik dus ook niet buiten te vinden. Kan je voor die kleintjes die bach bloesem rescue druppels niet inzetten? Het is een tinctuur bij o.a. de tuinen of soortgelijke natuurwinkels te krijgen. Geloof ik 10 druppels op 500 ml water, je proeft/ruikt t niet. Er zijn ook andere varianten van bach bloesem, maar voor dit was t geloof ik de rescue die je moet hebben. Je wordt er wat minder schrikkerig van maar functioneert normaal, niet bedwelmd wat je (excuus voor de vergelijking) met sommige medicatie voor bijv. heel schrikkerige honden wel ziet. Vogel of VSM zal vast ook wel iets hebben.
Ik zou in haar bijzijn geen vuurwerk gaan afsteken. Ik zou haar er zo min mogelijk mee in aanraking laten komen. Waarom moet ze er van gaan genieten? Dat doet nu eenmaal niet iedereen. Met oud en nieuw lekker laten slapen. En anders iets van geluidsdemping voor haar kopen. Succes!
Ik zou haar er gewoon vandaan houden. Vuurwerk moet niet ofzo. Misschien slaapt ze er zelfs wel gewoon doorheen en heedt ze dus nergens last van.
Wauw wat een reacties al, dank jullie. Ik kan zeker wat met jullie tips. Wij halen haar ook echt niet uit bed hiervoor, wordt ze wakker dan kijken we gewoon uit het raam, vorig jaar ging dat goed. Het 'er niet teveel in meegaan' bedoelde ik mee te zeggen dat het dan misschien veel erger wordt, maar het is bij nader inzien misschien wel beter het niet 'te dwingen'. Ieder kind is anders hierin, dat blijkt. Vorig jaar werd ze spugend wakker iets voor middernacht, maar ik weet niet of dat van angst was of van de drukte/anders eten met de feestdagen oid. Vast een combi. Ik maak me er misschien iets te druk om omdat ik zoiets wil voorkomen, maar that's me Hier heb ik nog niet naar gekeken, bestaat er niet ook iets van lavendel olie ofzo? Waar je een drupje van in bed kunt doen oid? Gehoorbescherming hebben we hier (nog) niet voor, ga ik ook eens naar kijken!
Ik kan als volwassene ook niet tegen harde knallen. Helaas in mijn jeugd hier erg veel last van gehad. Werd niet echt serieus genomen. Ook bij mij doet het zeer. Mijn ouders hadden me een groot plezier gedaan met oordopjes. Dus die haal ik nu zelf. En blijf rond de jaarwisseling het liefst binnen.
Ik ben 27 , ik krijg paniek aanvallen,val flauw, hyperventilatie.. dat allemaal door vuurwerk. Heb dit al heel mijn leven. Ik ben extreem bang voor vuurwerk. Kan je dat afleren? Geen idee..... hoop komende maandag medicatie te krijgen om al mijn angst uit te schakelen..of flink te minimaliseren zodat ik niet meerdere keren flauw val op een dag. Enneh ,pas oud jaar dag vuurwerk afsteken he mag nog niet hihi
Onze zoon was vorig jaar rond deze tijd 2,5 en het was echt wel heel erg toen. Pas in juni dit jaar (!!) kregen we niet meer dagelijks de vraag (met bibber en beven in zn stem) 'of er niet weer vuurwerk kwam' Dat was wel echt sneu dat ie er nog zo lang bang voor was Het zien vond ie overigens niet erg, al ging het hem iets beter af om 's nachts toe te kijken hoe het vuurwerk uit de wijk eruit zag, dan zien hoe papa het kindervuurwerk in de tuin liet zien (zoon veilig binnen hoor; moest er eerst niks van weten maar later vond ie t leuk en moest papa meer afsteken Overigens was dit nog op de vroege avond van de 31e). Nu kijkt ie wel steeds op als ie knallen hoort en vraagt dan wat het is. Gezien we net drukke verjaar- en kerstdagen achter de rug hebben, heb ik voor nu even gezien 'geen idee, gewoon een boem'. Maar de 30e ofzo (lijkt mij niet te vroeg en niet te laat) ga ik wel vertellen over oud& nieuw en vuurwerk etc. Dit jaar kiezen we ervoor om m te laten logeren bij zn zus. Zoon zelf slaapt aan de achterkant onder n schuin raam; aan de kant waar het vuurwerk wordt afgestoken. Dochter slaapt aan de voorkant, niet onder n schuin raam. Dit jaar valt denk ik ook net even beter uit te leggen dat als ie wakker wordt, papa/mama m dan zullen komen halen om samen naar het vuurwerk te kijken. Of misschien besluiten we nog dat we m sowieso wakker maken voor twaalven..
Feitelijk is t gewoon een kruidmengsel wat door middel van vuur zuurstof genereerd en gaat knallen. Andere componenten magnesium ijzer etc (gevijzeld) zorgen voor verschillende kleuren. T object zelf zal niet je angst zijn vermoed ik. Eerder het onverwachte en de zware knallen waar je je niet op voor kan bereiden eventueel in combinatie met de figuren die t afvuren mogen. Om nu nog medicatie te kunnen regelen ben je vrees ik wat aan de late kant, ik hoop dat t lukt begrijp me niet verkeerd maar veel van die medicatie hebben heftige bijwerkingen en hebben langere tijd nodig om in te werken. Kijk intussen even naar die bachbloesem, die is makkelijk te krijgen in een stenen winkel. Ervaring die wij hebben voor acute dienst was een deense dog die was aangereden en helemaal over de rooie. Geen kleintje en dr zitten tanden op die je liever niet in je arm wilt hebben. Zo vervoeren werd m niet, verplaatsen deed m vreselijk zeer aan zn poot, dus ze hebben toen een aantal druppels onverdund gegeven en die werd super kalm. Verdund werkt t prima met examen stress etc. In jouw geval zou ik m wel iets sterker doen dan de examenstress dosering. Voor lange termijn zou je in de hoek van emdr denk ik moeten wezen. Er zijn hier diverse dames met een ptss na een traumabevalling die er lovend over spreken. Het is een aardig traject, mocht je ergens anders ook gevoelig op reageren kan je dat misschien combineren. De dag zelf zou ik gewoon een muziek dag maken. Blijf binnen als dat kan, zet de lekkerste muziek op die je kan bedenken met een leuke beat als dat je smaak toevallig is en let op je ademhaling. Iets als mindfullness kan je er op korte termijn ook wat doorheen trekken. Voel je t opkomen, let op je ademhaling en herhaal voor jezelf: het is buiten, je bent veilig binnen er kan je niks gebeuren. Troost je, ik ben panisch voor spinnen die krengen komen t hele jaar door voor. Dochter vindt ze fantastisch en vindt ze werkelijk overal. Dat ik er bang voor ben hoeft zij nog niet te weten, mama is superheld (op sokken kuch). Dus moet t zo rustig mogelijk houden, kost me alle beheersing van de wereld. Spoedopdrachtjes ademhaling, overheen proberen te zetten, spin overpakken (wheeeeeeegh) en aangeven dat de spin buiten hoort en bij haar kindjes...(snel naar binnen loodsen voor wat kleurtjes en mama intussen: pfff pffff pffff). Heb al nachtmerries gehad van mn dochter die ze opvreet...gruwelijk.
Lavendelolie als in die flesjes etherische olie is best wel een toxisch ding en slaat best heftig op de longen. De ene zal er wat milder mee omgaan dan een ander. Wij zaten van de week met dochter in t ziekenhuis, RS en saturatie van 89 die maar niet omhoog ging (1.5 jaar geleden ook al). Ikzelf ben daarom geen fan van lavendolie maar ieder neemt zn eigen afwegingen op basis van zijn/haar kind. Vraag het in elk geval na in de natuurwinkel, zij kennen het product wat je in handen hebt t beste. Als badsopje (niet olie) of iets van die geest durf ik t wel aan maar zeker niet onverdund uit een flesje. Als je misschien een plankje hebt waar je kleine echt zeker weten niet bij kan kan je wel overwegen wat gedroogde lavendel in de kamer te zetten, dat is minder geconcentreerd. Bij die van ons wordt t m dat niet, die ziet een bakje staan en gaat net zo lang knuffels gooien totdat ie benden is. Bij oudere kinderen kan je dat in een katoenen zakje bij t bed leggen. Om beter te slapen voor echt oudere kinderen (10-12 koers) en (jong) volwassenen zijn hopbellen ook goed. Die mag je dan weer niet gebruiken bij patienten met longissues of in een revalidatietraject na hersenletsel. Gewoon paar hopbellen in een zakje naast t kussen. Mijn vader sliep niet na herseninfarct, heel bekend probleem. Hopbellen helpen bij slapen maar de revalidatiearts is even gaan zoeken en die bellen kalmeren de hersenen en in revalidatie werkt dat tegen, daarom mag slaapmedicatie in die periode ook niet.
Onze jongens waren bang. We hebben ze met oud en nieuw bij ons laten slapen. Als ze wakker werden mochten ze mee kijken naar buiten. Dan zaten ze vast geklampt in het begin, maar gelijkelijk nam de angst af. De oudste is sinds zijn vierde al minder bang voor geluid. De middelste vliegt nog steeds de lucht in van de stofzuiger en borende buren. Het scheelde wel dat we zo ongeveer in een bunker woonde. Nu hebben ze een kamer met enkel glas. Ik denk er nog over om met zijn allen op zolder of beneden te gaan slapen waar we dubbel glas hebben. Dan is het geluid niet alleen minder, maar dan zien ze ons ook gelijk als ze wakker schrikken. Is het erg gehorig bij jullie? Je zou de roosters dicht kunnen doen en in de kamer die het beste geïsoleerd is kunnen verblijven.
Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door verkocht en afgestoken worden... Hopelijk heb je wat aan medicatie volgende week!
Oh Dankje, goed om te weten, niets voor haar dus die olie want ze heeft binnen een jaar veel in het ziekenhuis gelegen voor d'r longen. Wellicht verdund op een afstand, daar komt ze niet aan. @Lamia wow dat is wel extreem! Ik hoop dat je komende dagen goed door komt