Overwaarde verkoop huis - besteden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pixxel, 24 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Hoi hoi! :)

Het is al een tijd geleden dat ik bij de hypotheekadviseur ben geweest en met google kom ik er niet helemaal uit.

Heeft iemand recent zijn huis verkocht met overwaarde?
    Wij willen ons huis verkopen en zullen hier wat overwaarde op hebben. Nu weet ik dat je dit niet zelf krijgt maar dat je dit moet investeren in een nieuwe woning, als je je huidige huis dus verkoopt ;) Maar waar besteed je de overwaarde precies aan? Het totaal bedrag van je nieuwe hypotheek? Of kun je hiermee bijv. ook kosten koper mee betalen of een verbouwing in je nieuwe huis?

Ben benieuwd of iemand hier recent ervaring mee heeft en wat tips kan geven. :)

2. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
  3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Waarom zou je dit niet zelf krijgen? Het enige is dat je bij een eventueel nieuw huis niet alle kosten mee kan financieren, maar verder is het echt je eigen geld.

Hier recentelijk ons huis verkocht en het staat gewoon op onze spaarrekening. Wij willen het deels gebruiken voor een verbouwing.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij kregen de overwaarde gewoon op onze rekening gestort. Dan ontploft je betaalrekening bijna :D Wij hebben het eerst even op de spaarrekening gezet tot we klaar waren in het nieuwe huis en alles hadden gekocht wat we wilden aan nieuw meubilair. Toen we klaar waren, hebben we goed naar ons spaargeld en verwachte uitgaven gekeken en weer zoveel mogelijk geld in de hypotheek gestopt. Wij zijn trouwe aflossers. Je hebt gelijk lagere maandlasten, daardoor kunnen we nog meer sparen en dus de keer erop weer meer aflossen voor nòg lagere maandlasten.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.710
    113
    Ik denk dat het in principe jouw geld is, maar als je het niet in je nieuwe huis stopt je er een veel grotere klap belasting op betaalt?

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nee dan kan je volgens mij voor dat bedrag/gedeelte van de hypotheek de rente niet aftrekken. Als je binnen zoveel jaar weer een huis met een hypotheek koopt.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Klopt.
    Als je bijv 50,000 overwaarde hebt krijg je dit gestort. Als je dit niet gebruikt voor je nieuwe woning mag je van 50.000 euro van je nieuwe hypotheek de belasting niet aftrekken.

Dus koop je een huis van 200,000 dan mag je maar van 150.000 euro de belasting aftrekken. Tenzij je het geld besteed aan je nieuwe huis dmv verbouwing etc waardoor je uuis meer waard wordt.

8. Pixxel

Pixxel Actief lid

25 sep 2016
    270
    16
    18
    Vrouw
    Thnx allen! :) Ik ben weer een stuk wijzer! :)

Deel Deze Pagina