Koffietijd » Blog Archive » Goede Kinderopvang is goed voor je kind! 3 a 4 dagen KDV (wel een goede!) zijn volgens Steven Pont optimaal voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Vond het interessant, alleen iets te kort Verrassendste vond ik dat kindjes blijkbaar al vanaf 2 maanden van elkaar kunnen leren! Hebben meer mensen dit gezien? En wat vonden jullie ervan?
Heb het niet gezien... Maar gisteren sschijnt er op ned 2 een docu te zijn geweeest over de babybrein is dat hetzelfde?? Maar ik vind persoonlijk 3 a 4 dagen wel erg veel...Dan kan het sociale wel gestimuleerd worden maar zijn er dan geen andere factoren die weer niet goed worden gebruikt??? Als je snapt wat ik bedoel?? Geen aanval op de ouders die hun kindjes zovaak brengen maar ik moet er niet aan denken om mijn zoontje 3 a 4 dagen te moeten missen...
3 a 4 dagen zou ik echt veel te veel vinden, dan kan het zogenaamd wel goed zijn voor de sociale ontwikkeling van het kind, ik vind persoonlijk dat stabiliteit, regelmaat en rust voor een kind nog belangrijker is. Thuis en bij speelvriendjes leert onze kleine net zo veel of misschien nog wel meer door de 1 op 1 aandacht, hij is hardstikke sociaal.
Deze discussie is al eens gevoerd n.a.v. een artikel dat een vergelijkbare bewering deed. Je kunt je vast voorstellen dat het een heeeeeeel lange uitwisseling van meningen en opvattingen werd, tussen thuismoeders en kdvmoeders die allebei het gevoel hadden dat ze hun keuze moesten verdedigen.
Haha! Ik denk dat de discussie hier uitblijft, dus ws hebben maar weinig mensen de uitzending gezien. Het gaat me ook helemaal niet over kinderopvang an sich en al zeker niet over hoeveel dagen ofzo: ik vond het gewoon bijzonder om te horen dat kindjes al vanaf zo'n jonge leeftijd van elkaar kunnen leren en blijkbaar ook al zo jong contact maken met elkaar. Daar ging het me meer om De KDV vs TBM-discussie zit ik idd niet op te wachten, maar ik verwacht dat die wel uitblijft, als ik zie hoe rustig het hier blijft, haha!
Nou door die uitzending voel ik me in ieder geval ietsje beter want mijn kind gaat 3 maar meestal 4 dagen naar het KDV. Ik had ook niet gedacht dat ze al zo vroeg van elkaar leren, ik dacht pas met een jaar ofzo!
Het beste is: Zelf tevreden zijn met je keuze, en niet te veel je oren naar een andere "oer-moeder" laten hangen. Denk jij dat je de juiste keuze maakt?-> Dan is t goed! Zo simpel is t..... (Lekker kort door de bocht, maar t kan zoooo makkelijk zijn soms!)
Oh, echt? Zit/zat het je dwars? Mijn zoon gaat 3 om 4 dagen naar het KDV, maar ik heb me er nog nooit schuldig om gevoeld. Ja, als ik hem een keertje bracht als hij zich niet helemaal lekker voelde ofzo, maar dan had het me niet uitgemaakt of hij 4 of 2 dagen zou gaan - dat blijft gewoon rot, ook al weet ik inmiddels dat hij bijna altijd op wonderbaarlijke wijze opknapt zodra hij daar is Maar goed, zoals ik al zei: ik verbaasde me echt over die vroege interactie! Ik was er al wel van overtuigd dat het niet helemaal klopte als men zei dat kindjes pas samen spelen als ze ouder zijn dan 2 (of was het nog ouder?), want als ik de groep van mijn zoon zie dan wordt daar heel druk samengespeeld en de oudste is vorige week 2 geworden... Maar vanaf 2 maanden verbaast me echt. Het geeft me terugkijkend wel een nog beter gevoel over mijn keuze. Dat dan wel
2 maanden, daar sta ik ook wel van te kijken. Die kleintjes van 10-12 weken slapen alleen bij ons, ik kan mij daar weinig bij voorstellen. Persoonlijk vind ik 2 dagen genoeg/de max.
Als ik zie hoe mijn kinderen op elkaar reageren (de jongste is nu 13 mnd) dan weet ik wel zeker dat ze al vroeg interactie hebben en van elkaar leren. Of dit al met 2 maanden was kan ik niet zeggen, maar ze kon altijd zó ingespannen naar haar broer zitten kijken en hem soms proberen na te doen. Verbaast mij niks dat zij zo'n razendsnelle is; ze probeert haar broer nog bij te halen volgens mij. Verder had mijn zoontje al voor hij 1 jaar was echt een 'vriendje' op het kdv, een jongetje dat ongeveer even oud was en zij reageerden altijd heel bijzonder en intens op elkaar. Zochten elkaar steeds op en waren echt blij elkaar te zien.
Hallo Ik wilde even reageren op MvS,heb de uitzending niet gezien hoor! Maar ik werk zelf in een KDV en wat wij zeggen is, kinderen spelen niet met elkaar, maar naast elkaar en vanaf een jaar of 2 begint het samen spelen te komen. Om samen te spelen heb je fantasie nodig en dat heb je zo vroeg nog niet! Uiteraard zijn er kinderen die vanaf heel jongs af aan al "vriendjes" zijn, doordat ze op dezelfde groep en op dezelfde dagen komen! Ennuh, ik zou zelf ook niet voor 3 a 4 dagen kiezen, omdat ik vind dat de leidsters je kind dan meer zien dan jijzelf als ouder, maar het is zeker niet verkeerd voor een kind om een KDV te bezoeken! Groetjes Pasjuh.
Zolang die leidsters nog niet 's avonds / 's nachts mee naar huis komen, zie ik mijn kinderen sowieso vaker dan zij Van mijn zoon weet ik zéker dat hij al ruim voor zijn tweede verjaardag met andere kindjes speelde, en niet alleen maar ernaast. Het zal vast een aardige vuistregel zijn, net zoals lopen met 15 maanden, maar sommige kinderen zijn veel vroeger en sommige weer veel later. Maar interactie en leren van elkaar is natuurlijk ook weer wat anders dan met elkaar spelen, dat kan op zó veel manieren. Je kind gaat toch ook vanaf dag 1 interactie aan met jou als ouder, en leert ook vanaf dag 1 van je. Ik snap eigenlijk niet dat het zo verrassend is dat kinderen al zo vroeg van andere kinderen kunnen leren. Maar goed, ik heb de uitzending ook niet gezien, dus misschien zit het niet zo simpel in elkaar als ik nu denk.
Ooh dat zal best zou zijn hoor, dat ze zo vroeg kunnen leren alleen mijn motto is; dat kunnen ze ook prima later leren hebben ze nog zoveel tijd voor, ik zie geen zwaar beschadigde kinderen die gewoon thuis zijn gebleven en het met het sociale proces iets later zijn begonnen. Maar geloof wel dat ze zo vroeg van elkaar kunnen leren dat zie ik hier thuis al (ouder kindje hebben)
Als je 4 volledige dagen gaat (van 8 tot 17 uur) is 9 uur een kindje slaapt circa 12 uur snachts dan houd je om precies te zijn 2/3 uur per dag over met je kind. Ik denk dat ze dat bedoeld??
Mijn dochter gaat 3 dagen per week en dan van 9 tot 4 met uitloop tot 5 uur. Ze vindt het helemaal geweldig dus ik voel me totaal niet schuldig. Mijn dochter speelde ook echt al eerder dan 2 jaar met andere kindjes. Samen puzzels maken en achter elkaar aan rennen enz. Ik denk dat dit een ontwikkeling is die voor ieder kind anders is. In mijn omgeving merk ik wel dat kdv kindjes makkelijker delen maar aan de andere kant zijn er vast ook weer dingen die thuis blijf kindjes beter doen. Voor alles is iets te zeggen! Ik vind het wel altijd grappig dat je gelijk hoort: mijn kind kan ook heel goed delen en blijft thuis enz enz. Alsof dat de uitkomst van zo'n onderzoek veranderd.
@isademi: Dat denk ik ook. Maar ik vind het een redenering waar ik niet zo veel mee kan. Ik zie mijn collega's ook meer uur per week dan m'n partner. Dat maakt de aard van de relatie nog niet hetzelfde. (overigens: van die 9 uur max op het kdv, slaapt m'n dochter ook zeker nog 3, die moeten er nog af!)
Omdat het onderzoek zelf ook zo weinig zegt eigenlijk want ja ze leren vroeg maar ze onderzoeken niet of het een verschil is als ze eenmaal naar de basisschool gaan e.d. dus ze vergelijken niet het is gewoon een losstaand onderzoek waarvan werkende moeders de conclusies trekken dat het goed is (of zelfs beter) dan dan het fulltime thuis is bij je (nogmaals ik zeg niet dat DAT (het thuisblijven) beter is maar ik denk dat het in een sociaal oogpunt niet zoveel uitmaakt en dat hebben ze ook niet onderzocht in dit geval...
Ja maar het ging over het punt dat jij (of iemand anders het was algemeen bedoeld nav iemand anders zijn opmerking) je dochter zoiezo 9 uur niet ziet.. kortom als je het werkelijk zou gaan tellen dan zie je dus als je 9 uur per dag aanhoud 4 dagen KDV = 36 uur 3 dagen thuis (-/- slaaptijd van dan in jouw geval 15 uur) = 27 uur werkelijke tijd dat je samen bent... en in die tijd moet er dan nog gegeten worden, gebadderd e.d.
Het is een onderzoek waaruit is gebleken dat 3/4 dagen per week op een goed kinderdagverblijf, goed is voor de sociale ontwikkeling van je kind. Dat concludeer ik (=werkende moeder) niet; dat blijkt uit het onderzoek. Maar goed, ik zie inderdaad alweer precies waar dit naartoe gaat en ga het topic laten sluiten. Jammer dat er weinig mede-kijkers zijn geweest