Tsja misschien zielig, maar dat staat waarschijnlijk wel in je contract, en daar dien je je aan te houden. Waarom zet je haar niet op vers vlees ipv brokken? Is veel beter voor dr en dr gewicht blijft dan ook meer onder controle.
Als ze er niet om vraagt, en je eerste zin zegt dat je je mening voor je wilt houden. Waarom zeg je het dan uiteindelijk als nog? Zeg dan niets.
TS ik zou eerst even contact op nemen met het asiel. Want wij hebben onze vorige kat ook terug moeten geven aan het asiel. Want als jij de kat nu verkoopt en bij de volgende eigenaar word hij verwaarloosd of buiten gevonden, dan ben jij uiteindelijk nog steeds de verantwoordelijke.
Jaaaaaa ik had hele rare reacties van mensen, maar die reacties lees je niet meer na de eerste regel. Als het niet goed voelt, gelijk skippen.... Ik vind ook dat je best eisen mag stellen, dat deed ik ook. Ik wilde weten waar diegene woonde, ik wilde persé mailcontact of bellen. Als ze daar niet akkoord mee gaan, dan bekijken ze het maar.
Ik zou dit, los van de mogelijke afspraken in het adoptiecontract, sowieso via het asiel spelen. Vaak kan de kat dan bij je blijven wonen (dus niet zielig in een kooitje) en ondertussen zoeken ze naar een nieuw baasje.
Kun je de tuin niet afschermen dat ze er niet uit kan, maar wel buiten is? Of een tuigje met verlenging van 5 meter? Een kattenren misschien? Ga wandelen met haar aan een tuigje, deed ik in het begin ook met onze kat. Lekker naar het bos En anders eens een gesprek aangaan met die eigenaar van die kater? Er zijn zoveel oplossingen....
Uuhhhmmm, misschien een idee om de kat op dieet te doen? Ik bedoel het niet verkeerd, mijn kat is namelijk ook een dikkerdje geweest. Dol zijn op brokjes en de hele winter niet naar buiten willen (combi slecht weer en als de dood voor de kat van de buren) zorgde voor een pens die bijna over de grond sleepte. Toen op dieet gezet: kat kreeg toen 2x per dag eten, 's ochtends een afgewogen handje vol en 's avonds weer. Ze hebben echt niet veel nodig! Ze krijgt wel 'goed' voer: geen Whiskas ofzo maar Royal Canin. Zitten meer voedingsstoffen in (dus minder brokjes nodig) en minder zout. Op de zak staat ook hoeveel gram een kat per dag nodig heeft. Ze krijgt verder nooit nat voer, in de goede brokken zit alles wat ze nodig hebben en vlees is slecht voor het gebit (en anders even navragen bij da wat het beste is voor jouw kat). Daarnaast gingen we elke dag even een rondje door de buurt lopen met haar. Alleen durfde ze niet maar samen wel. Dat vond ze trouwens zo leuk dat ik nu nog steeds wel eens vraag: Ga je mee? En dan rent ze vol enthousiasme naar de deur. Verder hebben we een activityboard voor de brokjes aangeschaft: dan moeten ze werken voor de brokjes. Vooral in de winter handig. En lekker veel spelen samen. Ik zou toch proberen om de kat thuis te houden. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de kat. Ze raken namelijk zo vreselijk in de stress bij verhuizingen, ik vind dat gewoon sneu.
Ow ja, onze kat is nu al zeker een jaar keurig op gewicht. Nog steeds 2x per dag eten geven (handje vol, niet meer) want ze eet zo een hele bak achter elkaar leeg.
Emma: Dank je voor je reactie, je weet goed hoe het werkt met afvallen en het eten op verschillende manieren aanbieden al reageer je wel of topic. Als als je goed had gelezen dan had je geweten dat ze een half jaar onder toezien van een dierenarts op dieet is geweest met Hills en alle bijbehorende trucs. @all: Nogmaals het gaat me om de marktplaats advertentie en niet om de poes zelf. Dankjulliewel
Je kan echt niet zomaar je kat op mp zetten als hij vanuit een asiel komt. Het asiel kan als ze daar achter komen de kat terug eisen. En jullie kunnen volgensmij ook nog een boete krijgen. De advertentie is netjes, ik zou zelf 40,- vragen. Maar ja, het mag dus gewoon niet. Even het asiel om raad vragen dus. De rede om weg te doen...tja...niet mijn keuze. ps...er zijn ook heel veel mensen die dat in de gaten houden op mp. Vriendin van mij zette ooit haar asielkat erop en kreeg toen al direct mailtjes van mensen dat de advertentie niet mocht. Er hoeft er maar 1 te zijn die het ook aan het asiel doorgeeft.
Ik zou bij het bedrag NOTK zetten. Geen 60 euro. Want als (ook goede) mensen een paar ads. verder klikken dan hebben ze gratis een kat (helaas..leve de pretnesten..) De juiste persoon kan je meestal wel in e-mail eruit pikken en anders wel tijdens het bezoek/ophalen.
Ik vind de advertentie heel netjes. Het is duidelijk dat jij ontzettend veel van die kat houdt. Het bedrag vind ik ook prima, hiermee laat je naar mijn mening zien dat je serieus bent in het vinden van een perfect baasje. Toen wij onze katten uitzochten, hebben wij ook via MP gekeken en we vonden het juist fijn om geld te betalen voor hen (75 euro per kat). Hiermee konden we namelijk laten zien dat wij ook serieus waren en de katten graag een goed thuis wilde geven. Ook hielden wij een aantal maanden contact met de mensen via de email en foto's, om te laten zien hoe goed het met ze ging. Dit vonden die mensen heel fijn, maar wij vonden het ook belangrijk om te doen. Uit jouw beschrijving komt echter ook duidelijk naar voren dat jullie kat ook heel erg veel van jullie houdt. En daarom zou ik je willen vragen om toch nog eens goed na te denken over jouw redenen om voor haar een nieuw huisje te vinden. Je zegt dat ze bang is om naar buiten te gaan, vanwege een buurkat. Daar kan ik trouwens maar al te goed over meepraten! Heel zielig inderdaad. Of toch niet? Vergeet niet dat je nu jouw menselijke gevoelens projecteert op een kat. Natuurlijk is het duidelijk dat ze vroeger veel buiten was, en nu niet meer. Maar zo te horen is het nog steeds een hele lieve vrolijke kat. Alleen wordt ze een beetje dik. Maar dit is ook een duidelijk teken: ze eet goed. Dit betekent dat ze niet gestresst is en het dus heel erg naar haar zin heeft bij jullie thuis. Wat haar betreft is een binnenleven dus helemaal niet vervelend. Jullie kat vind het fijn bij jullie. Een verhuizing brengt ongelooflijk veel stress mee voor een kat, veel meer dan bij mensen. Ze zal niet alleen aan haar nieuwe baasjes moeten wennen, maar ook nog aan een nieuwe omgeving. En de omgeving is nou juist het allerbelangrijkste voor een kat. Naar mijn mening (waar je niet op zit te wachten, ik weet het) is het echt veel beter voor jullie kat om haar lekker bij jullie te laten, in haar eigen vertrouwde omgeving met mensen die haar hebben zien opgroeien en heel veel van haar houden. Die buurkat zit haar dwars, dat is duidelijk, maar lang niet zo erg als dat jullie denken. Zij is nu tevreden met haar leven. En als ze echt moet afvallen, dan zijn de eerder genoemde tips een idee: de tuin afschermen (bijvoorbeeld met een net) zodat die buurkat niet bij haar kan, samen met haar gaan wandelen (zo weet ze dat jullie haar zullen beschermen tegen die buurkat en groeit haar zelfvertrouwen weer), en/of meer met haar binnen spelen. Daarnaast is overgewicht natuurlijk niet wenselijk, maar bedenk dat er veel katten zijn die met (morbide) obesitas toch een prima en lang leven hebben (daar ken ik er wel een paar van, haha). Tot slot, heel veel succes hiermee! Wat een lastige situatie, zeker als zo'n lieverdje helemaal deel is van de familie. Groetjes, een ervaren kattenliefhebber/-houder.
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat me opviel is dat ze oorspronkelijk uit het asiel komt. Als het goed is teken je er voor dat asieldieren ook altijd van het asiel blijven zeg maar. Dus ze zou terug moeten naar het asiel. Zo stond het in ieder geval in de contracten van onze honden..
Jazeker. Ookal staat de chip op jouw naam, het dier blijft levenslang in bruikleen. Daar teken je voor.
Volgens mij.. Maar dat durf ik niet 100% te zeggen, is het zo wanneer je het voor de rechter laat komen niet rechtsgeldig zo'n contract. Wanneer jij voor een product ( ja ook een dier is een product met 'garantie' betaald van jou en kan de vorige eigenaar daar geen aanspraak meer op doen. Niet dat ik niet vind dat je het asiel niet even moet bellen maar in principe is het jouw kat en niet meer van het asiel..
Dat kan wel want je tekent geen koopcontract maar een bruikleen contract. Het dier wordt nooit van jou.
Ik heb niet alles gelezen hoor, dus misschien dat het al geopperd is.. Maar je hebt ook speciaal voer voor binnenkatten/luie katten Komen ze niet teveel van aan. Ik vind het ook zo wat om het beestje weg te doen. Niet alle katten wennen aan een nieuw baasje, en kunnen stok ongelukkig worden met alle gevolgen van dien. De poes in kwestie had ipv een buitenkat ook vanaf het begin een binnenkat kunnen zijn. In dat geval had je haar/hem toch ook niet direct teruggebracht naar het asiel? Dan ga je naar andere opties kijken: voer, meer uitdaging binnen in huis.. Ik vind het persoonlijk geen reden om het diertje weg te doen.