Ervaring/tips warmtepompinstallatie

Discussie in 'De lounge' gestart door mariska165, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    #1 mariska165, 28 okt 2019
    Laatst bewerkt: 28 okt 2019
    Hoi, Wij gaan een nieuwbouwtraject in en het nieuwe huis krijgt geen gasaansluiting.
    We gaan over op een warmtepompsysteem.
    Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Waar moeten we op letten.

We krijgen benedenvloers vloerverwarming en boven op de verdieping radiatoren.

Voor diegene die een warmtepomp installatie hebben....hebben jullie ook een houtkachel er bij voor de sfeer en het bijverwarmen of werd dit afgeraden bij een warmtepomp systeem?

2. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Wij hebben een warmtepomp met zonnenpanelen en trippel glas in ons nieuwbouwhuis.
    We wonen er nu een jaar en bevalt ons heel goed.
    Vooral de energiekosten zijn heel laag,wij betalen nu 11 euro per maand.
    Overal is hier vloerverwarming dus geen radiators in huis.
    Wij vinden het heerlijk,zomer winter dezelfde temperatuur.(22 graden hebben wij hem staan)
    Waar je wel rekening mee moet houden dat het een tijd duurt als je de temperatuur wilt veranderen in huis dat duurt best lang volgens mij.
    Wij hebben geen houtkachel en wordt ook afgeraden omdat er een punt naar buiten moet gemaakt worden en dat verliest weer warmte.
    Er is in onze wijk 1 huis die het wel heeft met een zilvere pijp aan de buitengevel.
    Wat ze ook aanraden om ramen en deuren overal dicht te houden maar dat doen we niet,we houden van frisse lucht.(speciaal afvoersysteem voor de lucht hebben we)

3. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Vooral de zonnepanelen zijn belangrijk, anders is je energierekening super hoog. Warmtepomp verbruikt veel namelijk.
    Wij hebben er wel een houtkachel bij. Onze temperatuur staat standaard op 19 graden en bij kou stoken we een beetje bij, heerlijk.

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Mijn vader heeft een warmtepomp.
    Daarnaast een gaskachel.
    Maar hij heeft sinds kort ook infrarood panelen aan het plafond hangen.

5. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Bedankt voor jullie ervaringen. We willen heel graag een sfeerhaard erbij in huis. Maar dit werd door iemand dus afgeraden. Leek ons lekker om naast de vloerverwarming bij hele koude dagen, bij te verwarmen met een houtkachel. Ik zal het ook nog voorleggen bij de installateur.

Waar hebben jullie de warmtepomp staan?

6. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Op zolder in een kast gemaakt en extra geïsoleerd.
    Dochter slaapt op zolder.

7. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Let even op waar je de 'buitenunit' plaatst en hoeveel lawaai deze maakt. Wij hebben een buur met een warmtepomp en een andere buur die daar wat geluidsoverlast van heeft... Ik weet niet in hoeverre dat klagen over geluidsoverlast gegrond is in hun geval (zelf wonen we ver genoeg om het niet te horen), maar wel handig om rekening te houden met je buren bij aanschaf & plaatsing :)

Ysabella vindt dit leuk.
  8. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Hier ook een warmtepomp. Hier bevalt het goed. Wij hebben wel radiatoren, maar niet van die lelijke die we met de cv hadden.

Ik vind het vrij snel warm worden. Vanochtend rond half 9 op 20 gezet, ik had het koud van het fietsen, en dan is het ook zo warm, duurt niet langer dan met de cv.

9. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wij hebben een warmtepomp systeem met
    vloerverwarming op alle verdieping en verder geen zonnepanelen.
    Hij staat bij ons op zolder.

Over het verbruik...
    Wij zitten op 4750kwh per jaar met 4 personen en een nieuwbouw rijtjes huis van 138m2. We betalen nu €96 per maand en krijgen waarschijnlijk een paar tientjes terug.

10. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Het opwarmen duurt bij ons iets langer door overal vloerverwarming.
    Hier worden alle huizen met warmtepomp gebouwd.
    Verbruik is hier 3500, ik ben wel elke dag thuis.
    Geen lawaai hier trouwens ligt denk ik aan je warmtepomp.

11. Romy1234

Romy1234 Actief lid

16 sep 2017
    486
    339
    63
    Vrouw
    Wij hebben er ook 1. Wonen in een vrijstaand nieuwbouwhuis. Hebben nog geen zonnecollector. Maar we zijn wel aan t oriënteren. Wij betalen 100 euro per maand voor alle energie.

12. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Zonnepanelen schelen heel veel.
    Wij hebben er 12 en betalen 11 per maand.
    Ik denk als ik ga werken of minder thuis ben dat het 0 is per maand.

13. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Bedankt voor jullie ervaringen. Zou wel graag willen weten wat voor merken warmtepomp jullie hebben en of het idd veel of weinig lawaai geeft

14. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wij hebben een warmtepomp systeem van Alpha innotec de Alterra WZSV 2
    Nee deze maakt niet veel lawaai.

mariska165 vindt dit leuk.
  15. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Haha ik bedoelde een houtkachel.
    Hij is helemaal van het gas af.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja je verbruikt meer energie, maar daar betaal je niet heel veel voor. Toen wij nog geen zonnepanelen hadden, hadden we een verbruik van 7500 kwh totaal (warmtepomp, alles electrisch en toen nog niet heel zuinig). Maar daar betaalde we 150 euro per maand voor ongeveer. De warmtepompen van tegenwoordig zijn ook een stuk zuiniger en beter.

Wij hebben dus een warmtepomp met volledig vloerverwarming. Ik heb niets erbij, is voor de warmte ook echt niet nodig. Nu hebben we overigens wel zonnepanelen en is ons verbruik gedaald. Nu zitten we op 4500 kwh ongeveer. Komt natuurlijk ook doordat we stroom van de zonnepanelen ook meteen gebruiken.

Wij hebben overigens een Techneco Toros Vision. Deze hoor je bijna niet en bij ons staat hij dus in een ruimte naast onze slaapkamer. Niet alle warmtepompen hebben overigens een buitenunit. Bij ons gaat het dus ergens de grond in als ik het goed heb. Er is niets buiten.
    Het systeem warmt bij ons idd ook minder snel op dan met een CV, maar het gaat snel genoeg. Het is gewoon altijd een constante temperatuur. Wat ik vooral kan aanraden is een warmtepomp met passieve (of actieve) koeling. Bij passieve koeling kun je in de zomer koud water door de vloerverwarming laten gaan, bij actieve koeling gebruikt hij de compressor om bij te koelen. Bij ons is de passieve koeling genoeg om het hartje zomer ook koel te houden in huis.

Waarom werd een sfeerhaard trouwens afgeraden?

17. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik dacht dat bij warmtepompen altijd het huis ook koelt in de zomer.
    Bij ons wordt de warmte of de kou onder de grond opgeslagen,als het moet koelen in huis pakt hij dat onder de grond vandaan en stopt de warmte onder de grond en bij warmte weer andersom.
    Ze hebben voor de bouw een diep gat geboord.(150 meter)
    Bij Rijswijk buiten kan je veel lezen over de warmte pomp en het project.
    Moet erbij zeggen dat ik me niet heel veel in verdiept heb.
    Wij hadden geen keus, je kocht een huis en dat zat er standaard bij.

18. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben nog niet echt blij met de warmtepomp, het werkt met lage temperatuur dus het water word niet warmer dan 50gr daarom duurt het mega lang voordat het warm word.Tijdens de installatie zijn ze "vergeten" een afsluitklep te monteren waardoor het huis in de zomer niet gekoeld kan worden ,het word dan ook met gemak 29gr in huis.
    Ik heb wel een extra kacheltje en gebruik deze ook omdat het af en toe echt kil is in huis, vooral als de temperatuur buiten rond het vriespunt is.Er liggen hier wel 27 zonnepanelen op het dak , ik houd stroom over....
    Mijn tip ,let er op dat de sensoren die buiten geplaatst moeten worden niet in de volle zon geplaatst worden...dat zorgt ook echt voor problemen bij mij ,helaas heb ik een huurwoning en reageert de woningbouw niet/slecht.

19. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    BIj ons word het water wel warmer dan 50 graden,kan je niet een boost geven?
    Wij hebben een knopje als het warm water op is en is zo warm.
    We hebben het ingesteld dat het in de nacht gaat verwarmen maar je kan er ook voor kiezen dat het constant verwarmt.

20. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nee, het hele systeem is gebaseerd op lage temperatuur verwarming...hij draait iedere 2 weken een desinfectie programma en alleen dan word het water verwarmd tot 60 graden...Ik kan het handmatig iets aanpassen tot 55 (tapwater dan, staat nu op 50) dacht ik maar meer niet.Het hangt ook heel erg van je systeem af denk ik...

Deel Deze Pagina