Hallo, Ik zit met het volgende. Wij hebben een poes van net een jaar oud. Ze was voorheen om de 4 weken hartstikke krols. Ze komt nooit buiten (wonen 2 hoog). Mijn moeder heeft een kater die 2 maanden jonger is. We logeren regelmatig wel eens een weekendje bij mijn moeder en dan nemen we onze poezen(we hebben er 2 maar die andere is nog maar 5 maanden) altijd gezellig mee. Dat gaat hartstikke goed met de kater van mijn moeder. Maar als onze poes krols was dan probeerde die kater wel eens wat, maar dan mocht hij niet in haar buurt komen want dan begon ze te blazen en grommen. Dus wij hadden de hoop al wat opgegeven dat er ooit wat ging gebeuren, maar toen wij op vakantie gingen logeerden de poezen ook weer bij mijn moeder en net in die 1e week werd onze poes natuurlijk krols en de kater van mijn moeder heeft er 2 keer op 1 dag boven op gezeten. De volgende dag was de krolsheid in 1 klap over. Ik vraag me nu af of ze zwanger is, want we zijn nu 5 en een halve week verder en ze is nog niet weer krols geweest. Ze eet naar mijn idee niet meer dan anders en ze wordt ook niet dikker. Ze komt ook niet gauw bij je normaal gesproken, maar nou komt ze regelmatig bij je om kopjes te geven en echt even aandacht te vragen, maar als je uit je zelf bij haar komt is ze heel afstandelijk. Ik heb al eens gevoeld aan haar buik en naar haar tepels gekeken, maar kan niet echt verschil zien. en ik mag ook niet aan haar buik zitten dan begint ze te grommen. Hoe kom ik er nou achter of ze zwanger is of niet zonder naar een dierenarts te gaan? Liefs sunnyqueen
Misschien heb je hier iets aan? De dracht en de bevalling van de poes krols & zwanger - Kattenplaza.nl
Als ze wel zwanger is, komen de kleintjes al over 3,5 week. Bezoekje aan de dierenarts lijkt me geen slecht plan. Kan gelijk gecheckt worden of ze helemaal gezond is en misschien wat tips ed voor de bevalling. Of je moet een erg goede reden hebben om beslist niet naar de dierenarts te willen.
Vaag dat je niet naar de dierenarts wilt Jij wil zelf toch ook even compleet gechecked worden medische als je zwanger bent of kan zijn? Het is misschien wel een paar tientjes poeh he wat veel! Sorry hoor maar wat vaag...
klinkt eigenlijk wel alsof ze zwanger is hoor. bij poezen zie je dat niet altijd zo goed en het duurt ook niet gemiddeld een half jaar tot een jaar voordat het raak is...
Even afgaande op wat ik weet van onze poes denk ik dat je toch maar een bezoekje aan de dierenarts moet brengen want volgens mij is ze zwanger. Die van ons mocht je ook niet aan de buik komen in de laatste paar weken. Zij ging dan ook grommen en blazen. En nu heb ik vier vrolijke kittens rondrennen! Bij onze poes kon je het trouwens in de laatste weken wel heel goed zien, ze had een ronde bolle buik.
Yup, ik denk ook dat er babygeluk onderweg is En de dierenarts is in principe geen must hoor, wij hebben zoveel nesten gehad en de natuur regelt dat allemaal prima! Ik zou wel een comfortabel plekje voor haar maken zodat ze daar terecht kan om te bevallen, anders gaat ze het misschien ergens doen waar ze niet te vinden is!
Bij onze poes was het ook pas vrij laat te zien. Op gegeven moment werd het buikje dikker en de tepels duidelijker. 'k Heb uitgerekend wanneer ze ongeveer moest bevallen en een doos met kleedje erin op tijd klaar gezet. (ging alleen nog fout... ze had er een keer in gepoept dus ik heb het kleedje weggegooid en de doos buiten gezet om te luchten, s avonds nog getwijfeld of ik 'm binnen moest halen) en voila! 's Morgens 3 kittens onder in het krabpaaltje. De dag voor de bevalling was ze trouwens erg sloom. Ze lag alleen nog maar op het vloerkleed (anders op een stoel).
Als je goed leest staat er niet dat ze niet wil gaan. Ze wil het eerst ff zo uitzoeken. Katten worden vaak in de laatste paar weken echt dik, maar dat ligt er ook aan hoeveel kittens ze draagt. Ik zou gewoon een doos klaar zetten, want als ze zwanger is dan bevalt ze met een week of 3. Naar de dierenarts gaan zou ik niet doen, je merkt het vanzelf wel
Als ze zwanger is zou ze bijna op de helft zijn...het kan dan best dat je nog niets ziet! (een kat draagt ongeveer 69 dagen...zo uit mn hoofd!) Helemaal als ze maar 2 kittens zou hebben....wat gewoon kan! Let op haar gedrag...je zegt idd dat ze vaker bij je komt liggen..dat zou een symtoom kunnen zijn! Ik zou ook niet 123 naar de dierenarts gaan hoor! Pas als je merkt dat ze niet meer lekker in haar vel zit, slecht eet of echt tekens van ziekte gaat vertonen. Als ze zwanger is gaat dat allemaal vanzelf! Zodra ze wat verder is merk je dat wel...dan kan je een doos neer gaan zetten. Meestal eten ze voor de bevalling niets...dus daar kan je ook naar kijken!
puzzzcat: misschien is de kat wel heel stressgevoelig en wil ts daarom een dierenartsbezoek vermijden..... een beetje kortzichtig om er maar meteen vanuit te gaan dat ze geen geld wil uitgeven aan haar katje. TS: bij katten is het altijd raak voor een knaak. Als je het echt zeker wilt weten kun je idd afwachten of 21dgn na de dekking een echo laten maken. Groetjes
bedankt voor de reacties dames, alleen sommige begrijpen mij toch verkeerd. Ik heb nooit beweerd dat ik niet naar de dierenarts wil gaan, maar ik heb altijd begrepen dat over het algemeen dat niet hoeft als een poes zwanger is omdat de natuur dit meestal zelf regelt. Tuurlijk zodra ik merk dat er iets niet in orde is zal ik de eerste zijn die met haar naar de dierenarts gaat, maar ze gedraagt zich verder normaal ze eet en drinkt hartstikke goed. Ik vroeg me gewoon af of je dat zelf op 1 of andere manier ook kon zien. Maar goed ik heb even op die site gelezen die Lucia mij doorgaf en daar staat ook in dat ze pas in de 7e week meer gaan eten meestal en ook dan meestal pas wat dikker worden dus dat moet dan nog komen. En omdat ze nog steeds niet krols is denk ik dat ze toch jongen gaat krijgen. Maar om nou meteen te zeggen dat ik vaag ben vind ik wel wat overdreven en je kunt een zwangerschap van een poes niet vergelijken met een zwangerschap van een mens. Wij krijgen regelmatig controles en echo's maar dat hoeft bij poezen allemaal niet. Ik zou echt wel met haar naar de dierenarts gaan als dit nodig is, maar zolang ze gezond is vind ik dit niet nodig. En niet om het geld hoor, maar omdat het voor een poes niet echt prettig is om onderzocht te worden en dan ook nog in een voor haar onbekende omgeving. Dat vind ik dan onnodig! Liefs
Hoi Sunnyqueeen, Je zou als je poes het toelaat aan haar tepels kunnen voelen. Als ze zwanger is zijn deze opgezet evenals het gebiedje eromheen. Ook wijkt de vacht om de tepel wat uit en zijn ze lichtroze van kleur. Hieraan wist ik de zwangerschap van ons loeder te herkennen. Succes ermee!
O jammer dat je niet aan de buik mag komen, toen d epoes van mijn ouders zwanger was kon je aan haar buik voelen dat de er kittens in zaten, echt grappig hoor, dan bewogen ze weer eens en dan voelde we met ons hand aan de buik en dan voelde je de kittens gewoon. O ja, en haar buik hing zo ongeveer tot aan de grond en haar tepels waren supergroot. maar goed, de poes van mijn ouders was/is hartstikke aanhankelijk. Toch maar wel goed opletten of ze niet zwanger is, want zo te horen is die kater er dus wel echt opgeweest en dan heb je dikke kans dat ze toch echt wel zwanger is hoor!
gewoon even een echo laten maken meissie, kost weinig, en doet bij de kat geen pijn. Dan weet je ook direct hoeveel het er zijn. Wat je ook kandoen is de buik masseren, krijg je vanzelf reactiesvan de jonkies, want ze vnden dat lekker.
Ik heb toch wel een groot vermoeden, alles wijst er op eigenlijk.... Haar tepels kan ik niet goed bekijken omdat ze dat niet toelaat, maar ze zijn wel roze van kleur. Verder slaapt ze veel en heb het idee dat ze nou ook iets meer begint te eten. Ik ga vanaf volgende week maar eens een doos neerzetten eens kijken of ze er dan ook in begint te woelen. En dat ze nog steeds niet krols is na 5 en een halve week is denk ik nog wel het grootste teken dat er toch jongen aan komen. Bedankt in ieder geval voor de tips! Liefs
Sunnyqueen,als de kleintjes er zijn laat je katje maar meteen steriliseren! Het gebeurd heel vaak dat dat bij katten niet gedaan word en ze blijven maar kleintjes krijgen. Het asiel bij ons is echt bom en bomvol. Allemaal door mensen die hun kat niet laten steriliseren en waarbij de kat een keertje ontsnapt en hoppa bingo..Verder veel plezier met de kleintjes want het is natuurlijk wel harstikke leuk!
het is omdat je te ver weg woont voor me, anders had ik hier nog wel een warm plekje gehad, maar een tip, als de mams klaar is metr verzorgen geef haar dan nog even wat rust, en laat haar daarna steriliseren ( geen pil doen veroorzaakt kanker bij katten) sommige dierenartsen hebben acties voor een sterilisatie.
De jonkies raken we wel kwijt, Mijn moeder wil er soweiso nog wel 1 bij hebben en een vriendin van mij ook wel. Dus dat zit wel goed. We zorgen wel dat ze een goed thuis krijgen. We waren ook al van plan om haar te laten steriliseren. We wouden graag jonkies van haar omdat wij zelf ook nog een 2e wouden, maar het leek er op dat zij de kater van mijn moeder elke keer niet accepteerde en hebben toen maar een 2e poesje(kitten) bij het asiel weg gehaald. En hadden ons er dus bij neer gelegd en we wouden haar na de vakantie steriliseren. Gevaar voor andere katers is er niet, want ze komt niet buiten. Maar goed in de vakantie liet ze de kater dus ineens wel toe wat we dus eigenlijk niet meer verwacht hadden. Maar goed we wachten die even af wat betreft de jongen en dan geven we haar even wat rust en daarna steriliseren we haar! Liefs