Wat zijn jullie leukste 'rituelen' als gezin?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door AprilM, 3 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Gewoon interesse en op zoek naar nieuwe inspiratie. Wat zijn jullie leukste 'rituelen' die jullie als gezin doen?

    Wij proberen bijv. elke avond - als we samen thuis zijn - samen met de kinderen gelijk na het avond eten en blokje te lopen. Heerlijk momentje samen is dat, al is het maar een kwartier voor de echte 'avondspits' begint. Verder de dag na sinterklaas de kerstboom opzetten en op 1e kerstdag in de ochtend de matrassen mee naar beneden en in de pyjama filmpje kijken.

    Ben heel nieuwsgierig of jullie leuke dagelijkse dingen hebben of leuke dingen rondom feestdagen.
     
    Miekje86 en roever vinden dit leuk.
  2. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.356
    2.543
    113
    Vrouw
    Friesland
    Inderdaad meteen de dag na sinterklaas de boom opzetten. :roflmao:
    Elk jaar naar de Intratuin waar elk kind een kerstbal mag uitzoeken voor in onze boom, met als doel dat ik een bonte boom vol door de kinderen uitgekozen ballen heb als ze ooit de deur uit gaan.❤️
     
  3. roever

    roever Niet meer actief

    Leuk topic!!!! :D

    uhm
    Proberen elke vrijdagmiddag met elkaar gezellig filmpje te kijken met lekkere hapjes/kinderchampagne.


    Dag voor vakantie hapjes/drankjes en samen lijstje maken met wat ze/we willen gaan doen of maken

    halloween:rolleyes:
    Gewoon huis beetje versieren en lekkere spooky dingen maken en eten, spelletjes

    ik zou een vorm van thanksgiving willen gaan doen

    Kerstavond film
    Eerste kerstdag standaard voor ons gezin

    ik weet het eigenlijk niet zo goed, misschien schiet het me later nog te binnen! :)
     
    AprilM vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Pfoe wij zijn ernstig van de rituelen hoor:
    - na het eten vaak zelfde rondje lopen met de buren en hun kids en dan al wandelend tikkertje spelen
    - als mn man een paar dagen weg moet voor zn werk, slapen de kinderen om beurten bij mij in bed.
    - als ik weg ben met avondeten gaan mijn mannen naar de friettent en sturen ze me fotos van hun snacks:D
    - de lievelingsknuffels van de kinderen behandelen we als een soort gezinsleden: mijn man en ik bedenken dagelijks verhalen over wat ze allemaal meemaken als wij er niet zijn. Knuffel van oudste is ook een puber en beleeft allemaal puber-avonturen:D. We maken dan ook fotos van de knuffels op gekke plekken en zo.

    Door het jaar heen:
    - met halloween huis versieren, pompoenen uithollen, met vrienden een horror-diner houden.
    - rond legomasters een legomasters dag houden met vrienden en dan opdrachten bouwen
    - de Wie is de Mol allemaal de app bijhouden in een pool met gezinnen uit de buurt en speciale widm-gebakjes erbij eten.
    - in de kerstvakantie uitgebreid cupcakes maken en versieren vanwege de cup-cake-cup die dan altijd is.
    - oudjaar vieren we altijd bij vrienden paar straten verder en kids slapen dan op matrasjes in de woonkamer (al 12 jaar hetzelfde:eek:)
    - in het nieuwe jaar verbranden we de kerstboom in de vuurkorf buiten en roosteren we marshmallows boven het vuur
    - paasbrunch bij mn schoonouders altijd paaseieren zoeken/verstoppen in de tuin met de hele groep verdeeld in 2 teams tegen elkaar. De volwassenen hebben de meeste pret en houden het t langste vol:D
     
    owly, MamaChantal, AprilM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat doen wij ook en met oud en nieuw slapen de kinderen beneden in de woonkamer, matrassen leggen ze al vroeg neer en dan een film of serie kijken.
    Sinds vorig jaar zijn we een kerstdorp gaan verzamelen.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  6. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Oh jullie klinken echt als een leuk gezin!
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Dank je! Ik heb ook echt een hele leuke man en kinderen vind ik zelf:D
     
    Lils, MMW, NiVa0230 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.676
    3.944
    113
    Vrouw
    - In het weekend ' s ochtends bananenpannenkoeken eten
    - Love actually kijken als de kerst er aankomt (dus ergens eind deze maand ofzo)
    - Als er 1 een nacht niet thuis is dan hebben we een grote knuffel die het pyjama shirt aan krijgt van diegene die weg is.
    - Elk jaar op de kermis 1 avond muntjes schuiven, echt een guilty pleasure ook.


    Vroeger bij ons thuis:
    Op woensdag friet halen en dat op de bank opeten terwijl we naar al die afvalprogramma's keken.:roflmao:
     
    Vero0504, Sophie122, AprilM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Dat bedacht ik mij ook toen ik het las @cowgirl80
     
    AprilM, cowgirl80 en Lies1611 vinden dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hier eigenlijk niet zo veel, maar komt wel wat meer denk ik nu G wat ouder wordt. Met R. nog niet veel in elk geval.

    Zo knutsel ik met G al vroeg in t jaar de kerstdecoraties (met wisselend succes).

    In de kerstboom (gaat binnenkort al de kamer in maar nog ff ruimtegebrek) hangen de meest idiote kerstballen. Van colaflesjes tot lolly's. Een serie kunstrozen voor hen die er niet meer zijn en een vlinder voor M. Alle overige decoratie heeft G tot dusver gemaakt en bewaar ik ook.

    Oud en nieuw slapen ze in eigen bed en wanneer het 2330 is maak ik ze wakker. Beneden hebben we de stoelen voor t raam gezet en wat lekkers te eten en drinken in de vensterbank.

    En ALTIJD bij vertrek een kus en dat we van ze houden. (Tegeltje Noodweer moet ik nog ophangen (tegelspreuken))
     
    AprilM vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Nog 1 bedacht: in de herfst- of kerstvakantie , als we niet weg gaan, halen we de grote racebaan naar beneden (slot-racing) dan leggen we een baan door de woonkamer en die mag dan de hele week blijven liggen :)
     
    NiVa0230 en AprilM vinden dit leuk.
  12. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.763
    1.513
    113
    Op vrijdagavond (niet elke week, moet wel speciaal blijven) spelletjesavond en dan is bingo nog steeds favoriet. Ik haal dan kleine cadeautjes bij de Action. Iedereen bloedfanatiek inclusief man :D.

    - Filmavond met allemaal lekkere hapjes en dekbedden beneden

    - 1x per zoveel maanden een slaapfeestje beneden. Ik slaap dan zelf ook beneden. Groot feest hier. Iedereen matrassen en dekbedden naar beneden en dan samen film kijken.

    - Op zaterdag heerlijk uitgebreid ontbijt maken met bacon, eieren, americain pancakes, etc

    - we hebben zo'n discolamp die je in een pitje kunt draaien. Zo nu en dan als het donker wordt alle raambekleding dicht, pikdonker maken en dan is hier disco met de foutste muziek

    - als iemand jarig is schieten we zo'n confetti kanon af in huis. En huren we een springkussen voor in de voortuin
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.915
    113
    Wij hebben jaren geleden het ‘Oud Hollandse’ toetje (vla, yoghurt e.d.) afgeschaft en vervangen voor een wekelijks uitgebreid en zelfgemaakt dessert (soms geholpen door 1 van de kinderen). Dit noemen we het weekendtoetje en hier kijken we iedere keer de hele week naar uit.

    Eens in de zoveel weken leggen we twee matrassen in de woonkamer en gaan of man of ik (om en om) samen met zoon logeren, filmpje kijken, chips eten, e.d.

    Voorheen deden we iedere maand een keer borrelhapjes als avond eten. Dit doen we nog steeds maar dan iets minder vaak, want het is wel veel werk iedere keer.

    Als we op vakantie gaan of een weekendeg, maken we miljonairskoek voor onderweg en in ons vakantiehuisje

    Met onze trouwdag en de verjaardag van mij en mijn oudste 2 meiden (liggen dicht bij elkaar) gaan we met de kinden uiteten bij een all you can eat restaurant, want dat vinden ze het leukste

    Kerstavond kijken we all you need is love met een tafel vol borrelhapjes. Kerst staat hier sowieso bol van de tradities, maar dat is te veel om op te noemen.

    Vrijdagavond is filmavond met chips en frisdrank.

    Veel tradities zijn hier in ieder geval met eten :roflmao:
     
    AprilM en cowgirl80 vinden dit leuk.
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ik ga elk jaar met schoonmoeder en dochter naar een groot tuincentrum in de buurt rondom kerst, doen wij al meer dan 10 jaar denk ik ( en nu dan met dochter er bij) zelfs hoogzwanger liep ik daar rond.

    Met verjaardagen van ons gezin bestellen we altijd eten, de persoon die jarig is mag uiteraard kiezen.

    Beetje een luxe traditie maar wij gaan 2x keer per jaar minimaal een weekendje weg, meestal met sinterklaas en ergens in Mei. Daar hebben wij dan ook onze tradities en dat is de dag van aankomst altijd gourmetten, vaste prik. Deden man ik en ik al vooral dochter er was. Ook als we bijv naar Frankrijk rijden, het gourmetstel gaat altijd mee :D Liefst nog met een gourmet pakket van de butchery. Zo hebben wij wel eens om 10 uur in de avond gegourmet omdat we iets later aankwamen dan gedacht.
     
    Mamavanvier95 en AprilM vinden dit leuk.
  15. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    1x per maand is het op vrijdagavond filmavond
    Zoeken iets uit wat iedereen leuk vind :
    Popcorn, chips, nootjes etc op tafel

    na het eten lopen we hier ook altijd een rondje
    Of nou ja lopend de 1 op de step of fiets of skeelers

    Elke zondag uitgebreid ontbijten met z’n allen

    2x per jaar voor en najaar gaan we een weekendje weg met zijn 5en en maken we mooie en dierbare herinneringen
     
    AprilM vindt dit leuk.
  16. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Wij hebben veel gewoontes, en een paar échte tradities (die ik nu zo snel bedenk):

    - iedere vrijdagavond eten we patat voor de televisie, kinderstoelen voor de jongste 2 erbij, en kijken we 'Lachen om home video's'.
    - kids krijgen als schoencadeautje ieder jaar een boek
    - op 5 december gourmetten
     
    AprilM vindt dit leuk.
  17. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    #17 cherrytomaatjes, 9 okt 2022
    Laatst bewerkt: 9 okt 2022
    Wij douchen s ochtends in het weekend met zn drieën. Klinkt misschien gek maar is altijd heel gezellig. Beetje kletsen, liedjes zingen, plannen maken voor de dag en ondertussen inzepen natuurlijk. Scheelt wel dat we 2 douchekoppen hebben.

    Lekker burgelijk, maar we ontbijten in het weekeind 1 ochtend uitgebreid met zelfgebakken crousants, eitjes, fruit etc:o:

    Ik heb zo'n glazen kerstbal die open kan. Daarin schrijf ik al een paar jaar de wensen voor komend jaar. Bijvoorbeeld dat ik hoop dat mn zus en co hun droomhuis gevonden hebben (ja), ik met een dikke buik de kerstboom optuig(JA:D), of man eindelijk begonnen is met sporten(nee:roflmao:) etc. Leuk om een jaar later terug te lezen
     
    AprilM en cowgirl80 vinden dit leuk.
  18. miramare

    miramare Bekend lid

    1 mrt 2013
    736
    143
    43
    Met verjaardag mag de jarige het avondeten kiezen

    in de winter weekendje weg, lekker zwemmen en gourmetten

    bij logeerpartijtjes gaan de matrassen naar de huiskamer

    op zaterdagavond een borrelplankje en chips met een leuke film

    Iets voor Sinterklaas zoeken we een mooie stok in het bos, deze komt voor het raam met pietjes erin en Sint als versiering

    er zal vast meer zijn maar deze schieten mij zo te binnen
     
    AprilM vindt dit leuk.
  19. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Dit doen wij ook; leuke traditie!
    Mijn keuze is altijd uiteten! :)
     
    AprilM vindt dit leuk.
  20. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.415
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb zelf niks met tradities. Vroeger thuis wel en vond ik prima maar heb ik niet overgenomen. Doen gewoon altijd waar we zin in hebben, niet omdat iets een traditie is.

    Zoon houdt erg van thema’s en versiert met Halloween, Sint, kerst, Pasen enz de ramen en woonkamer met zelf geknutselde dingen :)
    We spelen vaak een spelletje aan tafel na het eten. Soms eten we pizza voor de tv met een film. Maar niet op een vaste dag ofzo, gewoon wanneer we willen en het uitkomt.
     
    AprilM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina