Poetsen schoonmaken gezin

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mum1921, 14 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb ook een rommelhuishouden.
    Mijn kinderen waren dol op in bad gaan, toen ze kleiner waren maakte ik de badkamer schoon als ze in bad zaten. Mijn jongste vind het ook heel leuk om de badkamer te poetsen; sokken uit en dan in het bad staan met een sponsje, kon hij daar een beetje zn ding doen terwijl ik de rest deed. Zelfde met ramen zemen: hij deed het raam “voorbehandelen” met zn spons en daarna ging ik er nog even overheen en ging hij door naar het volgende raam. Ja de eerste keren duurt het een eeuwigheid en alles wordt nat, maar jullie beiden worden er handiger in als je het vaker doet en nu hebben we er samen echt lol in:)
     
  2. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.431
    784
    113
    Niet! Ik help een schoonmaakster godzijdank. Mijn kinderen zijn van het type, ik pak even een stoel en ga de kasten leeg roven. Ik was mijn schoenen in het toilet en de Sudocrem ongelukken dus ik kan mijn 3 jarige niet alleen laten. Ik doe dus alleen dingen op de eerste verdieping als zij thuis is zoals de keuken, vaatwasser en de WC schoonmaken en andere dingen doe ik als ik alleen ben.
     
  3. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.008
    288
    83
    Heel herkenbaar. De basis zijn een paar regels (hier 2, 8 en 9):
    1 iedereen ruimt zijn eigen troep op. Hup zelf in de prullenbak. Tuurlijk help ik de kinderen waar nodig.
    Vooral de 8+9 jarige zijn het hier vaak niet mee eens. Jammer voor ze ;)
    2. Schoenen in de schoenen kast, jas op de kapstok. Er slingert niets rond.
    3. Schoonmaak doekjes liggen standaard in de badkamer en woonkamer. Voor de snelle opknap als ik denk zie het echt nodig is.
    4. Handstoffer ligt in de woonkamer en op de zolderverdieping. Dan kan ik in een handomdraai wat vensterbanken etc meenemen.
    Handstoffer gebruik ik ook 1a 2 keer per om de trap af te nemen. Daarna beneden stofzuigen en hop nette traphal (ok niet inzoomen met een vergrootglas want ja, je gaat stof vinden !)

    Oftewel de basis hou ik zo goed als lukt netjes.
    Dan doe ik andere klussen in stukjes in wat ik vind en zie wat het eerst nodig is. Vandaag is de badkamer en kleding uitzoeken.
    Bij de rest herhaal ik regelmatig Let it gooooooo. Totdat mijn hoofd dat ook loslaat;)
    Door de weeks is de basis netjes en andere klussen doe ik in het weekend omdat door de weeks al heel druk is met kids en werk en ochtend en avondspits..
     
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Dat ik nog geen ratten heb :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
    Ik heb hier zó om moeten lachen :roflmao:
     
    Eppo82 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Work smarter, not harder.

    Stofzuigen/dweilen deed ik of tijdens slaapjes, of je MOET even blijven zitten.
    Daarnaast is een robotstofzuiger een uitkomst. Die doet 's morgens vroeg een rondje voordat wij beneden zijn wat al scheelt.
    Als ze in bad zaten haalde ik een doekje door het toilet boven, en de wastafel etc.
    Nu met dochter van 2,5 zit zij in bad met de deur open, ik kan haar dus horen en ben er met 2 stappen. Dan vouw ik snel even een wasje weg op onze kamer en ondertussen loer ik tussendoor even de badkamer in.
     
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.413
    4.842
    113
    Vrouw
    Hier 3 kids van 5, 4 en 19 maanden. Die van 4 zit net 4 weken op school.

    Ik doe om de week boven en beneden goed. Dus alles van z’n plek af, stoffen, zuigen en dan dweilen. Ik vind veel prima, maar de kids laten helpen met bijv dweilen vind ik nou geen goed idee. Als ik de zolder en 1e verdieping doet zet ik de jongste in haar bedje met wat speelgoed. Word ze het zat zet ik een filmpje aan. Beneden doe ik altijd op vrijdagochtend. Man brengt dan de kids naar school en neemt de jongste mee. In dat half uur kan ik dan al best veel doen.

    Verder probeer ik het wel bij te houden, maar lukt het een x niet sla ik het over of ik doe s avonds wat. De badkamer doe ik standaard elke maandagavond, en de wc doe ik s avonds net als de kids in bed liggen. Hier liggen ze altijd vroeg, dus als ik s avonds wat extra doe , kan ik vaak nog rond 20.00 zitten. Is dat geen optie of liggen jouw kindjes later op bed?
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Ik ben geen schoonmaakwonder en vindt het dus ook een terugkerende ellende. Ik doe gewoon maar wat.
    Heb 1 kind dus misschien scheelde dat wel een beetje in de troep. Hij is inmiddels 8 jaar.
    Ik werk ook 30 uur en ‘s avonds als kind op bed ligt pak ik een bak koffie en doe ik niks meer.
    Avondeten ruimen we op en de tafels wil ik leeg hebben. En alles op het oog netjes.
    Op vrije ochtenden/ middagen of in het weekend doe ik wel wat in het huishouden.
    Ik sop ook niet elke maand mijn badkamer uit en 1x per jaar de ramen wassen wil ook prima.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  8. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    669
    370
    63
    Vrouw
    Het is gewoon zwaar met kleine kinderen, een baan... etc. Ik heb het ‘geluk’ dat ik heel veel thuis werk en dat ik daarom tussendoor wat kleine dingen kan doen, en de was ook altijd op orde is. Grote klussen doe ik op zaterdagochtend, dan gaat m’n man met de kids op pad (boodschappen, speeltuin) en ik heb veel vrije dagen waardoor ik soms een dag/of middag inplan waarop ik bijv de ramen lap, koelkast en keukenkastjes uit sop. Verder hebben we een glazenwasser die 6 keer per jaar de ramen buiten zeemt, ideaal.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Och ja, dat opruimlied waar iemand over schreef. Ik kreeg bij mijn dochter als commentaar van de leidster op de psz dat ze op een bankje ging zitten met haar duim in haar mond als ze het opruimlied zongen. Het zat er al jong in, echt, wat een rommel kan ze maken! Als ze haar kamer heeft opgeruimd na 3 x vragen, ziet het er 2 dagen weer uit alsof er 2 maanden niets gedaan is. Mijn zoon is wat netter, maar dat is het al snel.

    Ik deed vooral de basis en dingen die echt nodig waren en klusjes als de ramen lappen hadden weinig prioriteit.
    Schone keuken, badkamer en toilet vind ik het belangrijkste. En ja, het was/is vaak een rommel bij ons. Kan me er niet heel druk om maken.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.954
    7.884
    113
    Vrouw
    Wat schoonmaken betreft gaat het goed met het hoognodige. Buiten dat om zou ik meer willen doen. Maar als ik daaraan begin gaat het achter mijn rug om fout. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de spullen georganiseerd zijn. Dat helpt met opruimen. En maakt het makkelijker om wat extra te doen. Als je moet gaan opruimen voor je schoon kan maken ga je daar bijna niet aan toe komen.

    Mannen zien dingen in het huishouden vaak niet. Daarom schuif ik weinig, maar wel irritante taken door. Voor hem is het minder om op te letten waardoor het ook echt gebeurd. In ons geval dweilen en de vuilnisbak.
     
  11. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Ik ben blij als ze er 20.00 inliggen en dat is dan al vroeg. Jongste nog een fles en is vaak nog wat later.
    Maar ik leg me maar bij neer haha
    Vind t knap dat mijn moeder vroeger om 21.00 nog aan de poets ging. Hier is het dan vaak als ze erin liggen
    keuken opruimen opruimen. Spullen inpakken / zelf douchen was vouwen en dan ff zitten of in bed wat tv kijken

     
  12. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.413
    4.842
    113
    Vrouw
    Ik snap dat je er dan indd geen zin meer in heb!

    Over een jaartje gaat het waarschijnlijk alweer veel makkelijker. Heb je nu niks aan, maar probeer het een beetje los te laten. Doe wat lukt en de rest komt later weer ;)
     
    Mum1921 vindt dit leuk.
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, dit had ik kunnen typen, maar dan 7 jaar oud. Werk ook 30 uur en in de avond doe ik niks. Gelukkig doet vriend ook nog wel een hoop. Ik ga niet alles alleen doen, ook al werk ik minder.
    Ik heb een hekel aan het huishouden, en doe niet meer dan noodzakelijk eigenlijk. Elke dag dweilen of stoffen zie ik het nut niet van bv. Of theedoeken en beddengoed strijken, vind ik ook niet nodig. Scheelt allemaal weer tijd die ik aan kind of mezelf kan besteden. En als het dan een keer rommelig is en ik ben moe, so be it. Komt morgen wel weer.
     
    Mum1921, Dubbelgeluk en Nataly1972 vinden dit leuk.
  14. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Ik strijk ook niet, inmiddels wel een strijkijzer en zo’n matje gekocht omdat ik soms werkblousen moet strijken (nu niet want het is weer wat kouder en heb ik toch een bodywarmer over mijn blouse aan ;))

    Toen ik uit elkaar ging met mijn ex 12 jaar geleden heb ik alles meegenomen behalve de strijkplank :roflmao:
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Accepteren kun je leren.

    Jan Steen! Maar wat ik bv wel doe is ze laten opruimen voor de lunch. Dan kan na het eten de stofzuiger door de kamer (vooral bij de stoelen). Zelfde geldt voor het avondeten. En dan is het vaak wel kruimelzuigen en niet grondig alle hoeken en kieren.

    Maar stel vooral niet te hoge eisen. Ik zou heel graag een schoonmaakster willen hoor maar tot die tijd is het gewoon niet haalbaar om een spik en span huis te hebben met 4 kinderen..
     
  16. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Herken het wel hoor. Als je zelf van geordend houdt is het knap lastig met jonge kinderen. Ik merk dat dat soms wel een aanleiding is waardoor ik onrustig kan worden. Helaas moet ik dan ook maar weer accepteren dat dat er enigzins bijhoort en je nooit een perfect huishouden erop nahoudt, dat moet je dus ook niet nastreven ben ik bang.

    Wat wel helpt is de grote oppervlakken leeg houden zonder al te veel tierelantijnen, dan heb je het met schoonmaken al vereenvoudigd.
    Rommeltjes die de kinderen achter laten ze zelf laten opruimen inderdaad... en de basisruimtes als wc's, badkamer, keuken hygiënisch houden door op een vast moment even een rondje te maken. Als je die 3 plekken goed onderhoudt ben je al een heel eind. De vloeren zou je 's-avonds kunnen doen, dan heb je vrij de ruimte.
     
  17. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.047
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb maar een kind dus scheelt wel.
    Toen hij zo jong was poetste ik terwijl hij aan het spelen was. Kon zich gelukkig heel goed vermaken met duplo, tekenen, met dino’s spelen oid. En als hij mee wilde helpen gaf ik hem een doekje en kleine bezem. Hij blij, ik mijn handen vrij :D
    Douche/bad deed ik dan als ik zelf net gedoucht had. En echt even goed alles schoon vaak in het weekend met z’n allen, muziekje op en poetsen maar! Dan maak je er iets gezelligs van. En dan daarna wat lekkers eten ofzo als beloning :thumup:
     
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Hier 3 kids en onregelmatig werk en vaak doe ik een hoop sochtends als ze alle 3 op school /psz zijn
    Elke maandag verschoon ik de bedden en was het beddengoed
    Stofzuigen elke dag
    En verder alles bijhouden

    Kinderen legen zelf hun schooltas en zetten alles op het aanrecht ze helpen met tafel
    Dekken en opruimen
     
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.774
    25.849
    113
    Vrouw
    Dit ongeveer.
    Wel gaan we elke zaterdagochtend samen aan de slag. Man beneden en ik boven. Dus 1 dag in de week is het hier redelijk schoon.

    De ratten houden we zo buiten de deur :roflmao:

    Fruitvliegjes en mieren daarentegen:| elke zomer weer een gevecht.
     
    Lies1611 en Eppo82 vinden dit leuk.
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ai wat herkenbaar :roflmao:
     

Deel Deze Pagina