Wij hebben een gratis tuinhuisje gekregen van iemand. De grote is 3.22m bij 3.59m, best wel groot. Alleen nu is het zo dat er alleen een nieuw dak op moet, de platen wat er op lagen zijn echt op. Nu ben ik op zoek naar de goedkoopste optie, maar wel dat het een flink aantal jaren mee kan. Nu zat ik te kijken naar golfplaten en naar dakpannen. Wat is nu het beste en goedkoopste? En hoe pak je dat aan dakpannen leggen? Kan iemand mij en mijn man hiermee helpen?
Het goedkoopste is zeker golfplaten en die gaan ook wel jaren mee zolang er niks geks mee gebeurt. Dakpannen leggen is een heel ander karwei, dan zul je een onderlaag moeten maken en daar regels (latjes) op moeten bevestigen waarop de dakpannen kunnen liggen. Dit is niet iets wat je zomaar even doet en daarnaast ook niet erg goedkoop. Je zou misschien nog eens kunnen kijken naar dakshingels, die zijn ook erg duurzaam, waterdicht, maar ook deze kunnen erg duur zijn.
Wij hebben voor het speelhuisje hier in de tuin gekozen voor betonplex platen (=waterdicht en hoef je in principe niet af te werken) en voor de sier afgewerkt met dakshingels. Betonplex was vrij prijzig, maar de prijs van shingels viel ons in de bouwmarkt heel erg mee 30,- voor een pak hebben we betaald geloof ik. Konden daar trouwens een dak van zo'n 1.2m bij 1.2m bedekken en hadden nog ruim over toen. Is vooral ook wat je mooi vindt, wij hadden eerst ook de optie van golfplaten(vooral ivm prijs) maar vonden dat echt absoluut niet mooi en wilden liever wat meer uitgeven met een voor ons idee mooier resultaat.
Dakpanplaten zijn ook erg handig minder moeilijk te bevestigen en de uitstraling van dakpannen. groetjes kim