Wat zijn onze rechten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minyaweth, 30 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

Welicht is er hier iemand die hier wat van af weet en ons verder kan helpen...

Afgelopen vrijdag werd mijn vriend gebeld door een detacheringsbureau. Ze hadden hem gevonden via Monsterboard.
    Ze waren heel erg te spreken over zijn C.V. en hadden werk voor hem. De vraag was of hij langs wou komen voor een gesprek. Dit zou echter wel helemaal in Utrecht plaats vinden.
    Omdat Utrecht niet voor ons naast de deur ligt, wilden wij wel verzekerd zijn dat we niet voor 'niks' zouden komen.
    Er werd hem verteld, dat er écht werk was voor hem. Die vrouw was razend enthousiast en zag hethelemaal zitten. Hij moest echter alleen 'even' langskomen zodat hij het contract kon tekenen, een gesprekje met P.O. en een kort praatje kreeg over de werkwijze van het bedrijf.

Het gesprek was afgelopen woensdag. Toen hij het gesprek kreeg, was dat met een andere vrouw dan met wie hij contact heeft gehad. Geen probleem natuurlijk, maar het gesprek verliep gelijk al vreemd volgens mijn vriend. Ik moet zeggen dat het ook een vrij norse vrouw was.
    Als er een vraag werd gesteld, en mijn vriend wou antwoord geven, werd hij gewoon onderbroken met het antwoord 'Oooh, laat maar. We vinden wel op google wat die ervaring precies inhoudt' :$:(

Hij stond letterlijk met 10 minuten weer buiten.
    Hij zou gisteren weer telefonisch gecontacteerd worden door de vrouw met wie hij als eerste contact heeft gehad.
    Hij werd echter niet door haar gebeld, maar hij had vanmorgen wel een email van haar in zijn inbox, met een afwijzing omdat zijn ervaring en C.V. toch niet voldoende bleek te zijn?:( Ze hebben helemaal geen werk voor hem...

Uhhmm... WHAT THE FUCK?!?!?!!
    Dat is in eerste instantie de reden geweest waarom ze hem hadden gebeld. Hij is dus onder valse voorwenselen naar een gesprek gekomen. Het heeft ons wel veel geld gekost (zitten helaas nog steeds in de WW) Daar was zij ook van op de hoogte (maar nee... ze hadden écht werk voor hem! ;))

Mijn vriend heeft al om een onkostenvergoeing gevraagt. Ik vind ook dat wij hier recht op hebben. Waar hebben wij nog meer recht op?
    Ik bedoel, dit kunnen ze toch niet maken? :(

2. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Volgens mij kunnen ze dit wel maken. Er staat toch verder niks op papier? Behalve dat hij afgewezen is. Ik zou nogmaals proberen kontakt te krijgen met die mw en eens verhaal gaan halen.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Werkgevers zijn voor zover ik weet niet verplicht om hun kandidaten een reiskostenvergoeding te geven.

Ik denk dat je niets zal terugkrijgen, maar misschien heb ik het mis. Ik had overigens wel eerst eens gevraagd wat voor werk, waar het was etc., zodat ik zelf kon kijken op het internet wat voor vlees je in de kuip hebt voordat ik naar Utrecht was getogen ...

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ze zijn inderdaad niet verplicht de reiskosten te vergoeden. en ik snap dat het voor jullie heel erg vervelend en teleurstellend is maar je hebt bot gezegd geen poten om op te staan. hij paste achteraf gezien toch niet in het profiel en hij werd afgewezen. het is niet netjes wat ze gedaan hebben en vind het heel erg vervelend voor jullie maar ik ben bang dat je er verder niks aan kunt doen.

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hij werd benaderd omdat er werk was voor hem.
    Hij zou dus een baan krijgen via hen. Welke baan etc. was ook al bekend. Hij zou komen om een contract te tekenen.

Dus is er is in mijn ogen wel degelijk onder valse voorwenselen contact opgenomen.

6. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ze zijn helaas niet verplicht om reiskosten of iets dergelijks te betalen. Mijn vriend heeft namelijk ook eens zoiets meegemaakt. Hij moest 80km reizen maar omdat dit eenmalig was vond hij het geen probleem. Nog 5km voor hij er was werd hij gebeld met de mededeling dat hij niet meer hoefde te komen omdat ze het intern hadden geregeld :D. Mijn vriend was toen ook aardig boos, ik ook trouwens. Daarom begrijp ik jullie verhaal wel.. Maar er staat niets op papier, waardoor je naar mijn weten geen rechten hebt.. Erg vervelend!

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Meis, ik vind het echt vreselijk vervelend voor jullie, maar ik denk echt dat je geen poot hebt om op te staan.

Persoonlijk zou ik dan weer mijn twijfels hebben als iemand mij belt en die mij nooit heeft gesproken of gezien en zou mededelen dat ze een contract hebben met mijn naam erop en of ik even kan komen tekenen...

8. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

ik denk dat je hier niks mee wint

maar wat een rotstreek zeg!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat hiervoor al is gezegd. Het is niet fraai wat ze gedaan hebben, maar ze hoeven je geen vergoeding te geven. Dit is een soort van sollicitatiegesprek en je vriend is niet aangenomen. In plaats van heel erg boos te worden zou ik misschien eens navragen waarom hij het niet geworden is, van feedback kun je veel leren hoe moeilijk dat nu waarschijnlijk ook is vanwege de teleurstelling.

10. Tese

Tese Niet meer actief

Hij kwam gewoon op sollicitatie en dat is allemaal voor je eigen rekening. Pas als je in dienst bent zou je om onkostenvergoeding kunnen vragen.

11. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik heb wel een paar keer reiskostenvergoeding gekregen bij een sollicitatiegesprek. De eerste keer was ik verbaasd, maar daar waren zíj dan weer verbaasd over omdat het gebruikelijk was. Zal vast aan de CAO liggen denk ik (heb ik niet nagekeken), maar het is dus niet 'raar' om reiskostenvergoeding te krijgen. Ik zou er zelf niet om vragen denk ik (ook al zou ik er recht op hebben), maar weet niet wat ik zou doen als we echt krap zouden zitten.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het is niet raar nee, ik heb het ook wel eens gehad (ik geloof 1 keer), maar het ligt echt aan het bedrijf zelf of ze het doen (waar ik werk doen ze het ook, maar dan alleen voor die mensen die van ver komen of uit het buitenland - mijn 50km werd in inder geval niet vergoed 5,5 jaar geleden). Ligt niet aan de CAO, waar daar heb je als sollicitant nog helemaal niets mee te maken.

Werkgevers zijn het iig niet verplicht, dus je kan het niet eisen.

13. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik vind het hele verhaal maar vaag. en ik vertrouw zulke dingen absoluut niet meer. net als de valse emails van de bank en al die zooi. ik was er zelf in het geheel niet op ingegaan denk ik.

wat je vraag betreft ik denk dat je nergens aanspraak op kunt maken. als ze elke potenciele kandiaat schadeloos moeten stellen dan is een bedrijf wel even bezig. los van het feit of dit bedrijf wel helemaal zuiver bezig is. want ik krijg er een raar gevoel bij.

14. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Het ging niet om email contact hoor. Er is meerdere malen telefonisch contact geweest.
    Ze heeft alleen via email laten weten dat ze ineens geen werk meer voor hem hadden. Het gaat om het detacheringsbureau Q-Matic. Misschien kent iemand dat? Ze hebben ook helemaal niet laten doorschemeren dat het om een sollicitatiegesprek ging, maar dat het daadwerkelijk ging om om een gesprek om alles rond te maken. Dat is ook de enige reden geweest dat we helemaal naar Utrechtr zijn gereden in the first place. Voor alleen een sollicitatiegesprek, hadden we dat niet zo snel gedaan.

Ik vind het gewoon een echte naaistreek, en ben er helemaal boos van! Mijn vriend solliciteert zich kapot, en éindelijk leek het er op dat hij werk had :(

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het is idd niet netjes, maar juridisch gezien kan je hier niks mee. Ken het bedrijf trouwens niet, maar klinkt weinig professioneel. Het is natuurlijk héél ongebruikelijk om iemand aan te nemen aan de hand van een paar telefoongesprekken en dan te zeggen dat hij alleen maar langs hoeft te komen om het contract te tekenen. Dan hadden ze het net zo goed kunnen opsturen natuurlijk!

Als jullie weer wat gekalmeerd zijn, want het is logisch dat jullie boos zijn, dan zou ik even opbellen en ook vragen waarom hij precies is afgewezen. Misschien toch wel nuttig.

Sterkte en succes met het vinden van een baan!

16. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Het is helaas meer regel als uitzondering op het moment.
    Mijn man heeft een jaar thuis gezeten en telkens waren er bedrijfjes die hem echt werk konden geven maar uiteraard wilden ze hem wel eerst even spreken bladiebla
    Uiteindelijk ging het er alleen om dat zij hun database konden aanvullen met de volgende stumper die er in trapte om te komen en hadden ze helemaal GEEN werk voor hem! Uiteindelijk ging hij alleen nog naar die gesprekken waar ze van te voren al een job description bij konden geven VOOR hij uberhaupt gezien was simpel weg omdat hij steeds het halve land door reed met de valse voorwendselen dat er werk was voor hem en ze echt echt ECHT speciaal naar hem gevraagd hadden blablabla maar uiteindelijk er dus alleen een gesprekje met het detacherings bureau uit kwam en die wel enthausiast waren maar hem dan wel zouden bellen als er werk was....om vervolgens nooit meer wat te laten horen.
    Wij werden er helemaal dood ziek van en voor de moraal van mn man was het ook echt NIET goed. Je gaat uiteindelijk naar zo'n gesprek met t gevoel de zoveelste persoon voor je te hebben staan die je voor het lapje houd.
    Ik hoop dat jou man het volgende gesprek dat hij heeft WEL echt werk zal vinden meid. Het is niet makkelijk nu.

17. lalleman

lalleman Actief lid

9 jan 2008
    190
    0
    0
    software administrator/software technician
    almelo
    Kijk, hier hebben we wat aan :)
    dank je wel voor je reactie.
    Die reiskosten zouden me een rotzorg zijn, het is me ook meer het idee erachter . en het gebeurd vaker, dat vind ik zo slecht/onbeschoft :(

18. Tamale

Tamale Niet meer actief

Jeetje wat achterlijk zeg!!!
    Ik hoop dat jullie het gewoon vergoed krijgen mét een flinke excuses!!!
    Wij komen zelf ook uit Almelo, ben al een beetje rond aan het vragen. Of ze misschien bij mn vriend op t werk iemand nodig hebben. Maar dr is echt weinig beschikbaar! :(
    Kloten gewoon!

Heel veel succes met het vinden. Het gaat jullie uiteindelijk echt wel lukken!!

Deel Deze Pagina