Hallo! Ik heb even een vraag m.b.t. mijn zwangerschapsverlof en vakantiedagen. Ik werk in een HOED, maar de assistentes zijn wel vast gekoppeld aan een huisarts. We hebben daarom ook gekoppeld vakantie met de huisarts. We hebben niet veel inbreng, dat is wel een nadeel, voordeel is dat we meer vrij zijn dan gemiddeld. Nu valt de zomervakantie die de arts gepland heeft precies tijdens mijn verlof. Nu zei zowel mijn collega waar ik mee samenwerk, als een andere assistente in de praktijk dat ik dan het recht heb om die vakantie weken bijvoorbeeld achter mijn verlof aan te plakken. Dat vind ik natuurlijk erg fijn als dat zo kunnen, en ik ben daarmee naar m'n baas gegaan. Die kon zich "zogenaamd" niet herinneren dat ze dat bij de andere assistente ook zo hadden gedaan. Ze vroegen of ik het wilde opzoeken in de CAO. Maar daar kan ik het niet vinden. Ik ben geen lid van de NVDA, ik had ze wel een email gestuurd, maar nog geen reactie tot op heden. Weten jullie misschien hoe dit zit? En waar ik het kan opzoeken of navragen. Bedankt alvast voor het lezen!
Nee, je krijgt die niet na je verlof nog. Alle vakanties en andere vrije dagen die toevallig in je verlof vallen, heb je pech.
Oke haha, nou misschien dat er hier meer zijn die het weten. Ik wist t ook niet, het is dat m'n collega's mij erop wezen.
Ja dat is nu juist bij ons in de praktijk anders.Omdat wij gekoppeld vakantie met de arts hebben. Nemen we geen vrije dagen zelf op. Dus als de arts vrij is, ben ik vrij. Ik werk parttime en m'n collega met wie ik samen werk voor dezelfde arts ook. Dus als we een keer buiten de geplande vrij willen zijn, dan ruilen we onderling. Zij werkt dan voor mij wanneer ik vrij wil zijn en andersom. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen uitleggen
Oh dat is balen. En als jouw collega niet wil/kan ruilen? Heb je dan gewoon vette pech en gaan je vakantiedagen verloren?
Maar tijdens je verlof neem je geen vakantiedagen op, dus blijven die staan. Die kun je dus nog opnemen, want ze vervallen niet. Als je collega's slim zijn, laten ze je die juist wel na je verlof direct opnemen, dan kan je invaller deze nog doorwerken.
Als ze niets voor mij kan betekenen, dan kan ik niet vrij zijn. Maar we nemen eigenlijk nooit buiten de geplande vakantie's lang vrij. Hooguit een keer een lang weekend of een dag. Het scheelt dat we beide parttime werken, ik werk bijvoorbeeld niet op de maandag, dus als ik een lang weekend vrij wil, dan ruil ik bijvoorbeeld de vrijdag die ik wel werk, tegen een andere dag die week, dan ben ik gelijk vrij van vrijdag t/m maandag. Dit gaat dan ook niet van mijn vakantie- uren af, want we ruilen zeg maar onze werkdagen. Wij hebben nog geen naar school gaande kinderen, dus 'nog' niet gebonden aan vakanties. Ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Beide wonen we in andere provincie, dus dat zal wel een dingetje worden. En bij ziekte is er wel een probleem. Gelukkig komt dit nauwelijks voor. Ik heb wel een meewerkende collega daarin, en zo probeer ik dat ook bij haar te zijn. Het is nu gelukkig pas 1 keer voorgekomen dat 1 van ons niet kon invallen op de dag dat diegene vrij wilde zijn.
Ja precies. Ik zag net toevallig dat ik vandaag een reactie van de NVDA heb gehad, stond in m'n spambox, vandaar dat ik het niet gezien heb. En die stuurde mij dit: Beste mevrouw ....., U kunt in principe drie weken aaneengesloten vakantie opnemen wanneer u dat wilt. Dat vraagt u schriftelijk aan bij de werkgever. U kunt uw vakantie plannen bv na het bevallingsverlof. Met vriendelijke groet, Secretariaat NVDA Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten Ik neem aan als ik met dit mailtje naar mijn baas ga, dat ik genoeg info erop heb?!
Je hebt een minimaal aantal vakantiedagen. Je bouwt ook op tijdens je verlof dus als je die dagen niet voor je verlof op maakt mag je ze daarna opnemen
Hmm, lijkt me dat je als je weet dat je zwanger bent, dus ook al kan gaan plannen wanneer de baby geboren zou worden?
Hoezo dat dan? Lijkt mij dat je juist optijd dit soort dingen kan regelen. Als je op je werk aangeeft dat je zwanger bent dan worden er vaak al snel dingen geregeld m.b.t. verlof. Tenminste bij mij wel, en aangezien er in het werk dat ik doe speciaal vervanging geregeld moet worden en ik in de zomer ben uitgerekend, lijkt het me.juist verstandig om.dit soort dingen optijd te regelen
Je verlof en vakantie zijn twee verschillende dingen, je heb je wettelijke verloftijd en daarnaast je vakantie uren, zo gaat dat bij ons.
uh ik ben geen doktersasiistente maar werk ook in de zorg, maa je hebt gewoon recht op bevallingsverlof (afhankelijk aantal weken van hoeveel je ervoor opgenomen hebt...16 in totaal minus hetgeen je voor je bevalling hebt opgenomen)...je vakantie staat daar los van...je hebt ook gewoon recht op je vakantiedagen...
Ja je hebt gewoon bevallingsverlof. Dat de huisarts in je verlof op vakantie gaat is zijn/haar ding/probleem. Dus je behoudt gewoon je vakantie-uren. In het onderwijs is het bijv. ook zo beval jij in de zomervakantie dan mag je de vakantie uren later opnemen of bijvoorbeeld achter je verlof aan plakken. Gaat je baas nou echt moeilijk doen dan kan je altijd nog de vakbond bellen.
Vakantie en verlof zijn twee verschillende dingen. Dus als je toevallig verlof hebt in je vakantie, behoudt je de vakantiedagen. Dus ja, deze mag je elders opnemen. Voor je zw.verlof of erna. Dit is wettelijk zo geregeld. Dus je baas heeft geen poot om op te staan..
Zo werkt het bij ons inderdaad ook. Dat we allebei nog 3 weken vakantie mogen opnemen buiten de vakanties van de arts wist ik natuurlijk wel. Ik doe dat eigenlijk nooit. Mn collega wel, maar ik kan met de kleine nu niet meer fulltime werken, ik werk al 4 dagen. Dus dan huurt mn werkgever iemand anders in. Vandaar dat ik er niet bij stilgestaan heb nog vakantie op te nemen na mn verlof. Vond dat ook niet echt nodig, was net 4 maanden weg, haha. En dan zou mn werkgever dus nog 3 weken iemand anders moeten inhuren. Dat had ik zelf niet helemaal netjes gevonden.
Vind het sowieso een aparte constructie, wordt de vakantie huisarts wel in overleg gepland? Kan me voorstellen dat het met een kleine praktijk de meest praktische methode is maar kan toch niet zo zijn dat 1 persoon bepaalt wanneer iedereen vakantie heeft. In onderwijs heb je natuurlijk ook vaste vakanties maar die verantwoordelijkheid ligt dan niet bij 1 persoon vlak boven je. Lijkt mij ook wat de andere dames zeggen, je hebt dan gewoon nog recht op vakantiedagen, want als jij simpelweg niet mee gaat in de regeling van vakantiedagen opnemen in ha vakantie dan blijven ze staan lijkt me.