Interessant. Aan vaderskant heb ik een tante die met haar 45ste in de overgang ging... Moeder was pas 53! Mijn cyclus is regelmatig (26-30 dagen) en ik ovuleer denk ik vrijwel altijd! Wel altijd laat: cd 18 pas meestal. Luie eierstokken soms? Ik heb namelijk altijd getemperatuurd en ook met ovulatietestjes gewerkt. Bovendien wezen die keren dat mijn progesteron is geprikt, steeds uit dat ik had geovuleerd. Mijn luteale fase is ook kort; 10 dagen. Nu ik 100 mg vitamine B6 per dag slik, is die wel 12 dagen geworden trouwens... Verder is mijn menstruatie echt heeeeel licht. Dag 1 krampen en flinke vloed maar daarna houdt het al heel snel op. Dat vind ik wel vreemd, want mijn baarmoederslijmvlies bouwt zich elke maand heel dik op! Waar blijft dat dan, zou je denken! Hebben jullie trouwens allemaal wel goed zaad? Mijn arts zei vorige week dat als wij superzaad zouden hebben, zij ons niet in het ziekenhuis zouden zien (dan zou het dus ws gewoon in bed zijn gelukt). Dus wij hebben dubbel pech...
Over het verschil tussen POF en POA: Premature Ovarian Aging (POA) While the term premature ovarian failure refers to a woman whose ovaries have stopped functioning before she is 40 years old, there is another term that refers to a woman who has elevated FSH levels: premature ovarian aging, also known as diminished ovarian reserve. "Premature ovarian failure [as a term] should be used only for women who are already in menopause, meaning they have an FSH above 40," says Norbert Gleicher, M.D., a fertility doctor and medical director of the Center for Human Reproduction (CHR), a New York fertility clinic that specializes in treating POA. " But it is, unfortunately, [a term that is] very widely used for women who have mildly elevated FSH levels, and in that context it should not be used. We call women who have that, premature ovarian aging." A woman has premature ovarian aging when her follicle stimulating hormone (FSH) levels are above where they should be at her age, or her anti-mullerian hormone (AMH) levels are below where they should be for her age, according to Dr. Gleicher. A woman with diminished ovarian reserve may experience no symptoms other than difficulty conceiving, but her blood test will reveal elevated FSH levels. While some fertility doctors may use a universal level for diagnosis, Dr. Gleicher recommends an age-specific approach. "We use age-specific cut-offs both for FSH and AMH, which we feel is very important for a timely diagnosis," he says. Dr. Gleicher says the normal cut-offs for FSH levels are: Under 7.0 mIU/ml up to age 33 Under 7.9 mIU/ml between 33 and 37 Under 8.4 mIU/ml between 38 and 40 Under 8.5 mIU/ml between age 41 and 44, "The diagnosis of diminished ovarian reserve is, unfortunately, very often overlooked or late, especially in younger women," Dr. Gleicher says. "And the reason is that many still don't use age specific levels for FSH and AMH. They still use universal cut off levels. It does not make sense to consider the diagnostic cut off for a normal ovarian reserve in a 21 year old to be the same as in a 45 year old." Bron Verreweg de meesten hier hebben dus geen POF, en zitten niet in de vervroegde overgang. De overgang kan bij mij ook nog wel 10 jaar duren, zei mijn arts mij laatst... Wat bij mij gek is, is dat mijn FSH dus bij mij altijd onder de max. grens voor mijn leeftijd is. Slechts 1 keer was de waarde 12, maar daarna alleen nog maar onder de 7. Dat past helemaal niet in het plaatje laag amh/laag afc (follikels bij de uitgangsecho). Maar toch blijk ik slecht te stimuleren...hopelijk weten ze er in Dusseldorf raad mee.
Afgelopen vrijdag slecht nieuws gehad. De ICSI is niet gelukt. We zijn natuurlijk zeer verdrietig. We hebben meteen een weekendje weg geboekt en zijn er samen een paar dagen tussenuit geweest. Over twee weken hebben we een gesprek met de fertiliteitsarts. Omdat ze al hadden laten doorschemeren dat ze verder waarschijnlijk niets voor ons kunnen doen verwacht ik dat ze dat dan definitief zullen zeggen. We zijn nu bezig met het maken van een lijstje van vragen die we hebben. Ik heb nooit kunnen bedenken dat ik misschien wel geen kinderen kan krijgen! Dit is zo raar: hoe kan mijn lichaam nou niet reageren? Iedereen vindt mij een geboren moeder! Ik heb afgelopen weekend veel gehuild. Vandaag voelt het eigenlijk als heel onwerkelijk en weet ik niet zo goed wat ik moet voelen/ denken.... Ondertussen zijn we ons ook aan het oriënteren op andere mogelijkheden. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het jou in Düsseldorf zal vergaan Lamaris. De andere meiden die momenteel beginnend zwanger ( denken) te zijn: gefeliciteerd en sterkte met deze spannende periode!
Gefeliciteerd Wishful! Fijn dat het nog zo lang gerekt kon worden! Broos, wat vreselijk voor jullie. Goed dat jullie meteen een wkndje weg hebben geboekt. Missch idee je alvast op de wachtlijst voor DD te plaatsen? Lamaris, klopt, de meeste van ons zijn geen poffertjes. Tegen 'leken' zeg ik altijd dat ik in het voorstadium vd vervroegde overgang zit... Fijn dat je ad beurt bent in DD!
Broos, wat vreselijk! Ga lekker genieten met hetbweekendje, zet alles op een rijtje en ik zou zeker nog niet opgeven. In NL geven ze snel op ja. Is bij mij ook meerdere malen mee ' gedreigd' maar je kunt het nog buiten NL zoeken! Ik weet niet hoe je eronder bent maar ik zou nog lang niet uitgevochten zijn! Pas totdat er een aller aller allerlaatste behandeling is geweest.
Broos, wat erg. Dat 't onwerkelijk voelt begrijp ik zo goed...mijn tweelingzus was namelijk direct zwanger en ik dacht daarom ook wel snel zwanger te zijn. Ik heb ook echt van die 'werpheupen', haha. En een zeer regelmatige cyclus. Plus vriendinnen en kennissen van mijn leeftijd worden allemaal vlot zwanger. Helaas bleek de werkelijkheid heel erg anders te zijn... Ik vind het raar dat het ziekenhuis nu al klaar met je is. Geeft te denken wat zij het belangrijkst vinden: een hoog slagingspercentage of hun patientes zwanger krijgen...
Hallo, Ik ben er ook weer! @wondertjes en wishfulthinking Alsnog van harte met jullie dochtertjes! @klaasje en poppetje, Wat een heerlijk nieuws om te lezen dat jullie zwanger zijn! Op naar de eerste goede echo's en dat er maar snel meerdere mogen volgen! @mi, mieksel, kniffel Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie zwangerschappen! @nieuwelingen Clau en Broos, Welkom! Helaas! Maar ook goed dat jullie ons gevonden hebben! Broos, wat een klap dat het zkh er geen heil in ziet. Laat je niet kisten er zijn genoeg andere zkh of Prive klinieken die je wel kunnen helpen om een behandeling te ondergaan. Ook bij mij wilde mijn eigen lokale zkh geen IVF behandeling doen en ik ben toch elders in behandeling. Helaas nog niet tot een IVF of ICSI gekomen maar dat gaat eerdaags wel gebeuren! @lamaris, Wat een teleurstelling dat je follikels even niet mee wilden werken aan de IVF behandelingen! Heb je al een ander schema of medicatie gehad? @miss, natasja, dolfijntje, gabrie en anderen die ik vergeten ben, sorry! Hoe is het met jullie? @hier, Op de valreep voor de vakantie super druk geweest, zowel binnenshuis als buitenshuis waaronder een bezoek aan Gent. Ik heb een fijn gesprek gehad met de prof en ze wilde wel meegaan in het advies van de FA. Aan ons de keuze of we hier door gaan met de ICSI of toch overstappen naar Gent waarbij sommige fm's en bloedprikken etc hier uitgevoerd zouden kunnen worden. Maar de belangrijkste reden voor mij om naar Gent te gaan was de stijgende TSH waarde en gelukkig was de prof het met me eens dat die lager moest dus ik heb eindelijk schildkliermedicatie meegekregen! Inmiddels dus al een paar weken aan het slikken en ongelooflijk maar waar vanaf de 1e pil zijn mijn pijnklachten verdwenen! Ook is de haaruitval veel minder geworden! Verder is het lastig te vergelijken omdat we net een weekje thuis zijn en we moeten afwachten hoe het zich allemaal verder gaat ontwikkelen. Volgende week gesprek bij de fa om verdere plan van aanpak te bespreken en daarna zullen we beslissen waar en hoe we verder gaan. Vooralsnog gaan wij ervan uit dat we hier door zullen gaan op de ingeslagen weg. En nu maar weer hopen dat het de goede weg is
Ik duim door voor iedereen! Zoetjes, Gent kan ik alleen maar positief over zijn. Ze behandelen je zo enorm prettig!!! Ben er bevrijdingsdag voor de eerste echo! @broos, onze eerste poging was niet gelukt, geen tp, emc wilde ook niet met ons door, zouden nooit bevruchtingen hebben of zwanger worden. In Gent nu twee pogingen gehad, één keer zes bevruchtingen van de acht en twee cryo's, van cryo één zwanger maar helaas na bijna 17 weken los moeten laten, nu van de 7 allemaal bevrucht, nu twee terug en weer zwanger en nog drie cryo's in de vriezer. Nu is mijn fsh 6 en amh 4,4, ben 36 dus prima waardes maar emc had ons direct opgegeven zonder onderbouwing. Ik ben blij met mijn second opinion, die heeft van 4 tp me nu voor de tweede keer zwanger gekregen! Mijn moraal, geef niet zomaar op en kijk idd bij dd of Gent. Ze zijn beiden zoveel verder dan hier in Nederland!
Ben duidelijk even niet hier geweest... Wishfullthinking en Wondertjes: van harte gefeliciteerd! Het is jullie gelukt na een lange zware weg. En nu intens genieten! Poppetje, wat ben ik blij voor jou! Van harte gefeliciteerd, meid!
Hier: heel druk maar nog steeds op roze wolk. De meiden doen het fantastisch. Ik blijf het echt onwerkelijk vinden dat het ons gelukt is. Ze zijn elke seconde van ons gevecht waard geweest....
Dank allemaal voor de lieve reacties. Ik vind het erg fijn dat ik momenteel meivakantie heb. Hierdoor even de tijd om alles goed op een rijtje te zetten. Wij wachten het gesprek met de fa in het UMC even af. We hebben op zich steeds een heel goed gevoel gehad bij het UMC, maar als zij er geen heil in zien dan moeten we toch elders gaan kijken. We geven de hoop nog niet op, hoewel ik het wel een forse tegenslag vond en er echt moeite mee heb om die te verwerken. Als ik jullie voorgeschiedenis zo lees, dan zullen jullie dat herkennen. Ik zie dat sommigen van jullie in Gent terecht zijn gekomen en anderen in Düsseldorf. Heeft dat met name met afstand te maken of hadden jullie andere redenen? Hoewel babynieuws van mensen in mijn omgeving me momenteel tegelijkertijd verdrietig en blij kan maken zorgen jullie succesverhalen met name voor hoop! Ik lees ze dus ook graag!
Babsie, Sorry! Hoe kan ik jou nu vergeten!?? Blij te lezen dat je meisjes het fantastisch doen en dat je zo geniet!! Klim maar gauw terug op je roze wolk
Broos, Ik ben in behandeling bij Nij Barrahus in Friesland. Zij wilden ons ondanks onze leeftijd wel graag behandelen (moeten het toch allemaal zelf betalen) omdat mijn FSH keurig onder de 10 is, ik nog een regelmatige cyclus heb en verder staat er ons lichamelijk gezien niets in de weg om weer zwanger te raken. Zij werken als transportkliniek voor DD (onder andere) waardoor ik straks bij de punctie en terugplaatsing het lab van DD zal gebruiken. De arts is zeer ervaren en kundig en na onze negatieve ervaringen in de zkh-en een zeer warm welkom gehad van het personeel, daar hebben ze ook een freya award voor mogen ontvangen... Ik had destijds ook een afspraak gemaakt bij DD en Gent maar idd vanwege praktische redenen en goed gevoel besloten hier te blijven en de afspraken afgezegd. Omdat ik wist dat ze in Gent anders tegen TSH waarden keken ben ik alsnog naar Gent gegaan maar dat zien we meer als second opinion of eigenlijk puur vanwege het receptje voor de schildkliermedicatie... Hier in nl zijn mijn waarden "normaal" dus geen aanleiding voor behandeling ondanks dat alle klachten wijzen op een schildklierafwijking. In Gent zien ze dat anders, gelukkig maar voor mij..of dat wat gaat doen met mijn zwangerschapskansen is nog afwachten maar ik voel me eindelijk weer eens goed of in ieder geval stukken beter en dat is in dit slopende traject ook erg belangrijk! Luisteren naar je eigen gevoel en daar proberen zoveel mogelijk gehoor aan te geven zou mijn tip zijn
Hallo dames, Is er hier iemand die binnenkort cetrotide moet spuiten? Ik heb namelijk m'n behandeling af moeten breken ivm maar 1 follikel. Volgende behandeling word met andere medicatie. Groetjes
Ik heb Orgalutran gebruikt, dat is ook een zogenaamde GnRH antagonist. Ik moest dat op de vijfde stimulatiedag gaan spuiten. Van de 8 eicellen die klaarlagen op cd3 bleven er na iets van 10 dagen spuiten nog maar 3 over. Poging afgebroken. Maar of dat aan de Orgalutran lag? Ik kreeg nl. ook maar 150 IU Gonal-F. Veel te weinig met mijn 'getallen'.
Dames lees al heel lang stiekem mee maar wilde nu toch op clau reageren. Ik was een vu patiente..ben 36 heb zware endometriose en een laag amh 0.13. Ik ben overgestapt naar dd. Ben niet geheel tegen vu maar ze doen niets met amh en achteraf maakt me dat wel pissed..ik heb wel veel tijd verloren en nu nog maar 1 follikel over. Ik zou niet mijn tijd verknoeien verder met iui. In 1 jaar ben ik van 5 follikels naar 1 gegaan. En idd ze zijn bijzonder gericht op slagingskansen. Nu snap ik ook dat ze zo hoog zijn.. Bij mij hebben ze ook in eerste instantie een hydrosalphinx gemist ondanks mijn asndringen..ik kan de tijd niet terugdraaien en beland ws met lege handen maar jij staat aan het begin toch? Ik zou snel verder kijken. Heel veel succes verder
Hallo allemaal, Bedankt voor de nieuwe reacties op mijn verhaal. Is toch fijn dat jullie meedenken en ik ga zeker nog wat oudere berichten in dit forum teruglezen. Ik kan door het werk wat ik doe ook wetenschappelijke artikelen opzoeken dus dat ga ik zeker ook nog wat meer opzoeken zodat ik ook wat meer weet zelf als ik weer bij een arts kom. En dusseldorf ga ik binnenkort ook maar eens benaderen. En ondertussen kan ik dan wel aan iui beginnen in de VU aangezien ik deze maand daarmee mag beginnen. Maar ik ga daar dus wel wat meer voorbereid heen dan afgelopen keren, want toen kwamen die uitslagen als een complete verrassing en had ik me nog nooit verdiept in te hoog fsh enzo. Ik ga me sowieso niet meer laten wijsmaken dat ivf geen zin heeft, dat is me wel duidelijk na jullie verhalen. Ik hoop dat het voor jou ook nog niet te laat is Arie! Jij ook heel veel succes ik hoop echt dat het bij jou ook nog gaat lukken.
Ik kan je vertellen dat ik spijt heb dat ik eerst 4 iui's heb gedaan. Maar op dat moment geloofde ik het verhaal van de arts wel:dat de slagingskans van een iui dichtbij die van IVF ligt omdat ik zo weinig eitjes heb. Ik kon beter eerst iui doen want na IVF is er meteen niets meer mogelijk. Maar achteraf vind ik dat, als je zo redeneert, je net zo goed eerst IVF kan proberen en als dat niet lukt, overgaan op iui. Maar mij werd verteld dat iui NA IVF 'niet kan'... Helaas is mijn amh in 9 maanden gezakt van 0.6 naar 0.2. Met de kennis van nu was ik vorig jaar al meteen naar DD gegaan. Maar ik wilde zo graag de woorden van de arts geloven... Ik ben gister onverwacht ongesteld worden, 9 dagen na mijn vermoedelijke eisprong. Ik ben erdoor overvallen zonder de gebruikelijke seintjes die mijn lichaam me geeft. Vreemd, want normaal weet ik dus al dagen van te voren dat ik ongesteld ga worden. Mogen dus weer een dag 3 echo en bloedprikken. Ik ga er al helemaal vanuit dat ik ook deze ronde niet mag beginnen. De vorige keer had ik 3 follikels klaarliggen en mocht ik toch beginnen. Dat liep niet goed af dus nu willen ze dat er toch wel een stuk meer klaar zullen liggen. Maar ik ben eigenlijk bang dat het niet veel meer zullen gaan worden, hoewel ik er de ronde daarvoor 8 klaar had liggen. Maar toch. Het is een mechanisme om met teleurstellingen om te gaan. Ik neem me voor dat de klap minder hard is als ik er toch al niet veel van verwacht. Ik weet ook wel dat ik mezelf daarmee een beetje voor de gek houd, want na elk slecht nieuws dat ik te horen krijg, ben ik toch altijd danig van slag... Wat haat ik dit traject toch. Ik wil gewoon rust, maar dat betekent in ons geval zeer waarschijnlijk dat het door ons zo gewenste kindje er niet zal gaan komen.. @zoetjes: de eerste keer kreeg ik 150 eh Gonal-f. De tweede keer Menopur 225 eh. Beide het korte protocol icm Orgalutran. Misschien krijg ik nu een combi van beide, ik ga het nog horen. Er is in ieder geval nog niets besteld! Maar meer dan 225 eh zullen ze me in Voorburg niet geven. Zij zijn meer van het wachten tot er een gunstige ronde is, dwz laag fsh, en een afc van minimaal rond de 8. Ga jij al weer bijna beginnen?? Wat fijn dat je schildkliermedicijnen aanslaan! Ik hoop dat het verschil maakt in de volgende poging!
@Broos: DD zou beter zijn met DOR/POF en Gent weer met innestelings- en immuunproblemen. Aangezien wij nog nooit zwanger zijn geweest maar wel weten dat ik nog maar weinig eitjes heb, gaan wij naar DD. Jammer is wel dat CZ maar 75% van de kosten in DD vergoedt, en alle kosten van Gent. Dat komt omdat ik een naturapolis heb en CZ een contract heeft met Gent en niet met DD.
Lamaris, vind het zo erg voor je om te lezen dat je zo'n spijt hebt van je IUI tijd. Ik denk hetzelfde als jij maar er is nog hoop he meid? Gent is niet zo zeer beter met immuunproblemen maar met herhaalde miskramen. Ik heb ook immuunproblemen en daar heeft DD een arts voor. Dankzij hem ben ik zwanger geraakt, bij de eerste tp's nam ik die medicatie nog niet. Echt pas bij deze poging heb ik van de immuun arts het eea gekregen en voila! Je intake is al bijna he? Zoetjes weet jij al hoe je verder wil met behandelen?