Poffertjes en Pannenkoeken-UNITED 2 (POF > Vervroegde overgang-Lage eicelreserve)

Discussie in 'MMM clubs' gestart door FSK, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lamaris

lamaris Niet meer actief

Ladies, een vraag over DHEA. Ik las ergens dat DHEA je eicelreserve sneller verlaagt. Dat zou komen omdat DHEA ervoor zorgt dat er elke maand meer follikels klaar worden gelegd, en die komen uit je voorraad. Je zou het dus niet continu moeten slikken, maar alleen rond de punctie. Anders zou je uiteindelijk sneller in de overgang raken.
    Ik betwijfel dat eigenlijk. Volgens mij ligt er iedere maand klaar wat er klaar ligt, en kan niets daaraan wat veranderen. DHEA schudt alleen de kleinste, slapende follikels wakker en dat kan ertoe leiden dat er uiteindelijk meer follikels mee gaan groeien, reageren op de stims, waar die dat niet zouden doen zonder de DHEA. Anyone?

2. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Hi meiden,

Wat een fijn topic hebben jullie. Ik heb al vaak meegelezen (ook de vorige delen) en ook al staan we nog aan het begin van alles, het wordt me steeds duidelijker dat ik helaas in hetzelfde schuitje zit.

Al bij de eerste onderzoeken kwamen we erachter dat mijn AMH laag is (0,5). Verzekeringstechnisch zijn we overgestapt naar een ander ZH, waar bleek dat mijn bloed op het verkeerde moment geprikt was. Kortom we moesten weer overnieuw beginnen. Gister op CD2 bloedgeprikt en een AFC. Ik blijk maar 7 follikels te hebben. Een kindje lijkt ineens zover weg.. En spontaan zal het al wel helemaal niet meer lukken. Begin juni krijgen we uitslag van het bloedonderzoek en het nieuwe sperma onderzoek en gaan we een plan maken. Ik ben zo benieuwd wat ons te wachten staat. Mijn arts zei dat wanneer het bloed ook matcht met het aantal follikels, ze er dan vaart achter zetten. Maar wat bedoelde hij daar nou mee? Meteen IVF? Of toch eerst IUI? Juni is nog zover weg en ik heb alweer heel veel vragen.. Hoe slecht zijn die 7 follikels? Als mijn FSH nou hoog of laag blijkt te zijn, een amh van 0,5 en 7 follikels is sowieso niet optimaal toch? Waarvan er overigens 2 in een bijna niet te vinden eierstok zaten. Kreeg het idee dat die 2 follikels niet echt optimaal waren. Verschilt het aantal follikels veel per cyclus?

Kortom ik ben een groentje in dit heel proces.. En ik hoop dat jullie mij met al jullie kennis me wat meer antwoorden of inzicht kunnen geven.

Liefs Mieke

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik zou het eens in DD vragen Lamaris. Dr S. weet veel van DHEA. Ik heb het nooit geslikt, mijn gehalte was al aan de hoge kant.

Mieke, heftig he al die diagnoses. En iedere keer weer buikpijn als er uitslagen komen. Hoe oud ben je?
    Mijn amh is net ietsje hoger als jij, ik had wel een redelijke AFC met 10 eitjes. Zowel Gent als Dusseldorf adviseerden mij meteen ivf en zeker geen IUI. Lees maar eens 2 pagina's geleden waarom ivf daadkrachtiger is met 'slappe eierstokken' als IUI.

Ik heb ook wat ziekenhuizen versleten hoor, met name omdat mijn AFC netjes was en het gewoon kleine streekziekenhuisjes waren had men geen idee wat te doen. Ik zou je aanraden om eens een second opinion aan te gaan in DD of Gent. Duurt toch wel 4-5 maanden voordat je daar terecht kan. En idd aandringen op een ivf poging in je huidige ziekenhuis. Sterkte en doorvechten hoor!

4. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    En Mieke, bel anders naar de verpleegkundigen dat je zoveel vragen hebt omdat je gesprek zo overweldigend was.

5. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Dankjewel Klaasje, jouw stukje over die luie eierstokken had ik al gelezen :) dat heeft nl ook al wat antwoorden gegeven op mijn vragen. Ik ben net 32!

Het stomme is dat ik 8 weken moest wachten op mijn afspraak, dus uit een stukje zelfbescherming blik op oneindig en helemaal niet bij stilgestaan dat ik bij deze echo tussendoor meteen zou horen hoeveel follikels de arts zag. Mijn vriend was niet eens mee, ik dacht dat het gedaan werd door een verpleegkundige en dat we ook deze uitslag 2 juni zouden krijgen. Kortom overdonderd en alleen stond ik weer buiten.

De arts zei in ons vorige gesprek dat wanneer het niet nodig is het zonde is om niet te beginnen met IUI. Omdat je ivf maar zo beperkt vergoed krijgt. Op zich wel logisch.. Maar misschien niet in mijn geval. Al was dat natuurlijk nog niet bekend. Wij hebben ons al wel een beetje verdiept in Düsseldorf, maar we willen eerst in NL beginnen.

Klaasje, ben jij direct overgestapt n DD?

6. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een spannende tijd!

7. PoekNL

PoekNL Lid

23 apr 2014
    22
    0
    0
    Hoi Mieke

Als ik jou was zou ik meteen naar DD gaan!! Ik had bij mijn eerst ivf maar 3 follikels en 2 bevruchtingen. Daaruit is een zwangerschap ontstaan. Helaas op een miskraam uitgelopen. In Nederland zijn ze echt prutsers wat AMH betreft! Ik ben ook gelijk naar DD gegaan want ik vond het zonde om mijn pogingen hier in Nederland op te maken.

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Poek, ik moet om je lachen terwijl het helemaal niet grappig is.

Ik heb me nooit in nl laten behandelen, ik wilde expertise en ik wilde snel.
    Echter zijn er wel kansen in nl met laag amh. Op het forum zitten er een paar al zijn dat wel de jongere meiden die een stuk onder de 30 zijn.

Verder is nl dol op het lange protocol wat funest is voor luie eierstokken. Bij lang protocol is het eerst remmen en dan stimuleren. Kort protocol is meteen stimuleren en een beetje bijremmen. Verschil in hormoon spuiten is 6 weken vs 12 dagen.

Ik lees vaker dat mensen opzien tegen het buitenland of dat de partner weinig enthousiast is. Voor ons allemaal geen obstakel, wij zijn zo internationaal georiënteerd door studie en werk. Ik reis voor mijn werk maandelijks verder dat het ritje Düsseldorf. Maar goed, dat is aan ieder voor zich.

Ik ga dus met Poek mee Mieke. 6 weken op een uitslag wachten waar DD 24 uur over doet. Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Maar ik zou morgen wel een telefoontje naar je ziekenhuis plegen dat je echt een aantal dringende vragen hebt.

9. PoekNL

PoekNL Lid

23 apr 2014
    22
    0
    0
    Ja ik oordeel misschien wel te snel. De kliniek waar ik ben geweest hier in NL die wouden me een half jaar laten wachten. Terwijl er juist " haast " bij is. Ik heb verder ook niet rond gekeken in NL.
    Ik heb gewoon een goed gevoel bij DD.

Wat super dat je zwanger bent!! Hoe voel je je?

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik sta helemaal achter wat je zegt hoor Poek! En ik hoop voor jou dat je snel weer zo'n mooie ronde te pakken hebt als in november en dat je dan blijvend zwanger mag worden.

Ik voel me erg goed. Ben wel misselijk en slaap elke nacht uren als een roosje. Hoort erbij en zeker met twee. Heb ook al 3 echo's achter de rug, een tweeling zwangerschap wordt strak gemonitord. En ze groeien goed, lopen zelfs voor. Het is een droom die uitkomt, ik hoop voor alle poffertjes hier!

11. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Oe Poek, herkenbaar. Bij mij hebben ze zelfs 2 jaar!!!!!! Afgewacht!!!! Maar ook pas na iui behandelingen een maandje voor ik zou starten met ivf eens amh getest... Zonde van de tijd he.

Klaasje, dat is waar ook, jij hebt twee wondertjes aan boort! Super hoor!
    Ik ben bijna/zo goed als in het derde trimester beland. Dinsdag mijn eerste pufcursus. Vanmiddag op controle bij de vk. Ik ben ineens weer misselijk deze week en ochtendmisselijkheid. Was al niet veel, aangekomen en nu dus weer 2 kilo kwijt. Hopelijk is dat niet erg.

12. stella04

stella04 Lid

16 apr 2014
    13
    0
    0
    Amsterdam
    Goedemorgen dames,
    Excuses dat ik hier zo maar prompt kom binnenvallen. Ik heb mij nog niet zo lang geleden aangemeld op deze pagina en ben tot op heden alleen maar aan het zoeken geweest naar voor mij relevante informatie. maar ik zie door de bomen het bos niet meer... eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen en volgens mij vallen jullie daaronder. Ik zal kort mijn verhaal vertellen. Ik ben in januari 2011 bevallen van een prachtige dochter. Direct zwanger na het stoppen met de pil. Beter kan niet. Ruim een jaar geleden begonnen om een "brusje" te krijgen. Tot een halfjaar geleden mijn cyclus steeds langer en wisselender werd ( laatste cycli 42, 46, 26, 28 dagen) ook kreeg ik last van nachtzweten en stemmingswisselingen. Maar ik schoof dit opzij en dacht dat het kwam door de nasleep van een burn out. Tot mijn moeder terloops opmerkte dat zij op haar 37e in de overgang kwam...Toen gingen bij mij de alarmbellen natuurlijk rinkelen. Afspraak gemaakt bij de gynaecoloog en op de 3e dag van mijn cyclus bloed laten prikken. De uitslag hiervan was geruststellend, de arts zag geen reden om te denken aan een vervroegde overgang. Maar hij verwees mij door naar fertiliteitsarts om te zien of er misschien iets met de eileiders zou zijn. Dus ik met die insteek naar de afspraak met zijn collega, die mij vervolgens promptverloren meedeelt dat het vrijwel zeker is dat ik WEL in de vervroegde overgang ben en dat de kans op een zwangerschap miniem is en dat ze me sowieso niet gaan helpen. heb daar 10 minuten gezeten en kon geen woord uitbrengen, ik was echt uit het veld geslagen. Toen ik thuiskwam en weer van de schrik was bekomen toch maar weer vervolgafspraak gemaakt met de eerste gynaecoloog ( die in eerste instantie zei dat er niets op een vv wees). Hij krabbelde vervolgens terug en zei dat het toch idd wel op vervroegde overgang leek maar dat hij voor de zekerheid toch weer bloed wilde prikken. Die dag toevallig weer op 3e dag van cyclus dus ik kon gelijk naar het lab. De uitslag heb ik deze week gekregen en was niet goed. Helaas konden ze mij de bloeduitslag niet meegeven ( ik moest hiervoor een officieel verzoek indienen en dat duurt 2 weken...) maar ik heb alleen onthouden dat mijn FSH op 26 zat ( bij de eerste keer op 15). Uiteraard weer een teleurstellend gesprek met de arts ( alleen had ie deze keer wel meer tijd voor me). Hij kwam zelf met het meer liberalere beleid tov vruchtbaarheidsbehandelingen in bijv Belgie en Duitsland en dat ze mij daar wellicht wel in behandeling zouden nemen. Jullie begrijpen als geen ander dat je elke kans, hoe klein dan ook, met beide handen aangrijpt en wil dit dus proberen. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen... Allereerst welk ziekenhuis? Ik lees over Dusseldorf en Gent.
    En hoe meld je je hiervoor aan? Is er misschien een website of een emailadres wat iemand hier voor mij heeft?
    Pff zoveel vragen...Ik zal vanaf nu hier actief meelezen , hopelijk wordt het voor mij dan ook allemaal wat duidelijker. Op dit moment zit mijn hoofd echt vol en probeer ik positief en realistisch te blijven ( ik heb immers al een prachtkind!) maar ik wil zo graag duidelijkheid.

13. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Stella, welkom helaas meid. Wat een tact hebben ze ook he. Tijdens mijn eerste ivf poging met een teleurstellend aantal follikels werd ook even neus en lippen door verteld dat als er niet snel meer bij kwamen ivf geen zin had en het klaar was voor hun. Ze keek niet eens op van bet scherm waar ze zat te typen. Daar zit je dan. Heb ook met de handen in het haar gezeten.

Ik zou zeker niet zomaar zonder ook maar 1 poging te proberen me naar huis laten sturen. Maar misschien beter maar meteen naar DD of Gent. Ik ben er zelf uiteindelijk op het nippertje niet heen hoeven gaan. Dus dan moet een van de andere meiden je even op weg helpen. Is amh ook geprikt of alleen fsh? Fsh kan namelijk per cyclus fluctueren.

14. Babsie34

Babsie34 Bekend lid

25 sep 2012
    762
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klaasje: zo mooi die banner onder jouw naam te zien nu.....

15. Babsie34

Babsie34 Bekend lid

25 sep 2012
    762
    0
    0
    NULL
    NULL
    Stella, wat verschrikkelijk voor je. Ga er maar vanuit dat dat amh erg laag is met een fsh van 26. Idd zsm naar DD of Gent. Tel nr voor de Nederlanders in DD: 0049-2119019718. Er is een erg lange wachttijd dus meteen bellen en vermelden dat je fsh zo hoog is.

16. Babsie34

Babsie34 Bekend lid

25 sep 2012
    762
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mi87: wat ga je lekker! Geniet nog even van die laatste maanden. Het is zo bijzonder....

17. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Als ik dit zo lees mag ik blij zijn dat ik op amh ben geprikt bij mijn allereerste bloedonderzoek. Hoewel de arts in dat zh zei dat dit geen gevolgen had voor de zwangerschaps kans.. Grr!

Ik ga vandaag nog niet bellen, morgen komt mijn vriend thuis en zetten we alles op een rij. Dan kan ik maandag eventueel bellen met wat vragen. Mijn belangrijkste vraag (direct ivf?) gaan ze toch niet beantwoorden als de bloeduitslag nog niet binnen is.

Stella, ik ben gister binnen komen vallen.. En ik ben nu al blij met ze! Helaas kan ik je nog niet helpen met je vragen.

18. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    En fijn om te lezen.. Al die zwangere dames hier! Geeft toch hoop!

19. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Lamaris,

Ik zou niet eens meer poging wagen in Voorburg..zonde van je kostbare poging en ze geven je te weinig stimulatie...
    Het is nog maar de vraag of wij met onze verminderde eicelreserves ooit meer dan 8 follikels op een AFC gaan meemaken.. Ik ga ook voor korte protocol, 450 i.e. Gonal/menopur en nu dus halve deca om niet weer met de helft van de AFC te eindigen..

Mijn AFC leek in de lokale zkh-en niet meer te zijn dan 5 (oké, de artsen wilden sowieso geen IVF doen dus er werd niet al te serieus gekeken en ook zeker niet op de juiste dag!!) maar is in deze kliniek toch respectievelijk 7 en 8 geweest. Verschil? Tussentijds DHEA geslikt en een arts die serieus naar mijn wensen kijkt..

Zonder DHEA zouden die kleine follikels toch verspild zijn, DHEA schudt ze wakker zodat ze evt mee kunnen groeien. Dus zolang je geen al te nare bijwerkingen krijgt of je DHEA veel te hoog word zou ik het zeker gebruiken. Mijn AMH is nadien niet eens meer getest, gaat dus denk ik echt om het wakker schudden van de kleintjes..

Als ik eerder had geweten dat je naar DD wilde gaan had je mijn afspraak ergens in maart kunnen overnemen :( sorry! Jammer! Wij hadden besloten om in Nl te blijven, desnoods ivm schildklier richting Gent en verder alles hier te doen (punctie, labtechnieken en TP is dan sowieso in DD!) dus een afspraak bij DD zelf werd overbodig..

@Klaasje
    Volgende week (vrijdag) hebben wij weer een gesprek met de arts in Barrahus en er zal vast weer op TSH en DHEA en de rest geprikt worden. Helaas moeten wij de volgende ronde overslaan omdat vriend in het buitenland is tijdens mijn vruchtbare periode en we geen stress rondom de punctie willen. Maar mijn cyclus is een beetje van slag, ik werd direct na de 1e x schildkliermedicatie ongesteld, op 5 DPO, cd 18! En uiteraard was dat de 1e vakantiedag.. En nu op cd 29 inmiddels..en nog in afwachting. Uiteraard heb ik witte testen, weet ook niet wanneer de eisprong was. Dus nu verschuift wel de cyclus maar ik heb niets in huis om mee te starten :( moet toch echt het gesprek afwachten en dan daarvan uit medicatie mee.

Aangezien er bij ons geen duidelijke redenen voor onvruchtbaarheid zijn weet ik niet waarom ik in DD of Gent beter zou worden geholpen. Ik mistte dat wel een beetje in het gesprek met de prof. Geen verder onderzoek naar immuniteit of stolling of factoren etc. Dus het zou voor ons echt niets uitmaken waar we verder gaan. Als ik puur kijk naar medicatie, omgang met AMH/DHEA en hoe de arts met onze wensen omgaat zitten wij goed bij Dr. B. Enige waar we discussie over hadden was de schildkliermedicatie en dat heb ik nu zelf via Gent geregeld en nav de berichten hier over het teveel remmen van de deca nu ook via Gent het advies van halve spuitjes (en anders had ik dat zelf ook op die manier opgelost). Dan zou er nu eigenlijk niets meer in de weg mogen staan..

Ik vind het ook wel fijn dat het een vruchtbaarheidskliniek is zodat ik niet met zwangere vrouwen, baby's en kleine kinderen word geconfronteerd. En qua aardigheid en service doen ze het uitstekend! Maar daar worden we niet zwanger van :p

20. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    +1 :d

Deel Deze Pagina