Lieve natasja, had het al eens gezegd maar vind het verschrikkelijk te lezen in je handtekening. Bah. Hebben ze een oorzaak gevonden? Of pure pech? ( wat vaak betekend: we kijken er niet naar, schuif het daar maar op) Hoe gaat het met jou? Hou je het nog allemaal vol? Nog leuke dingen in de planning?
Mieke, Allereerst (helaas) welkom! Bij mij is AMH geprikt door 2 verschillende artsen (niet eens mijn vorige fa, die deed er niets mee, het zei hem verder niets) maar idd ook te horen gekregen dat het niets zegt over mijn zwangerschapskansen nu..het zegt wel dat we haast moeten maken..maar dat wisten wij al.. De andere bloedwaarden als FSH/LH/ oestradiol etc i.c.m. een regelmatige cylus, toegankelijke eileiders, geen verklevingen in de baarmoeder zeggen zoveel meer over je kansen en dat is ook waar de meeste artsen naar kijken. Gezien mijn leeftijd past een lage AMH bij mij en ik lig daar dus niet wakker van! Heb wel spijt dat ik mijn tijd heb verspild in lokale zkh met IUI in eigen cyclus (was te naïef en vertrouwde "de experts" volledig) maar geen spijt van de IUI's in deze kliniek omdat we een heel goed idee hebben van mijn reactie op stimulatie en ik daar geen kostbare IVF poging aan wilde verspillen. Er was uiteraard een kans dat de IUI's zelf hadden kunnen slagen maar helaas. Bij ons ligt het iets anders omdat we een stuk ouder zijn en alles zelf moeten betalen, een IUI is een stuk goedkoper als "probeersel". Wij gaan dus ook ICSI doen om de slagingskans nog meer te verhogen, er is absoluut geen probleem met het zaad maar misschien wel met de schil van mijn eitjes. Nu denk ik alles gedekt te hebben voor een volgende (hopelijk geslaagde poging).
Wat verdrietig dat er steeds weer andere meiden in dit topic bijkomen, maar wat fijn ook dat we van elkaar kunnen leren en ervaringen kunnen delen. Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest om haar bij te praten over de ervaringen van de laatste maanden in het UMC. Het was een fijn gesprek. Ik heb het laatste half jaar allemaal 'vage klachten' waarvan ik me afvraag of die al naar een beginnende overgang te herleiden zijn (vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, prikkende ogen, een beetje haaruitval etc.). Ik moet mij nu laten prikken op tig dingen, waaronder allerlei vitamines en de schildklier, maar sommige dingen kunnen ook met stress te maken hebben... En stress komt er de laatste tijd zeker wel bij kijken! Ik schrok vanmorgen ook k toen de huisarts zei dat mijn eerst geprikte fsh- waarde 24 was en de tweede keer 18. Dat van die 24 wist ik helemaal niet!!! We hebben het gehad over het feit dat ik het gevoel heb haast te moeten maken en dat me dat een opgejaagd gevoel geeft. Gaat iemand van jullie naast de bezoeken aan het ziekenhuis ook naar een psycholoog of maatschappelijk werk oid? Wij zijn ondertussen nog steeds in afwachting van het evaluatiegesprek in het UMC. Wat duurt het lang voor het 15 mei is!!! En ondertussen lees ik dan in het nieuws over de eicelbank in het Kinderwenscentrum... Er is gewoon teveel om over na te denken....
Hallo meiden! Ik kom me ook weer eens melden nu er zoveel activiteit is op ons topic. Wat op zich wel heel vervelend is, want dat betekent dat er meer dames in hetzelfde schuitje zitten als wij Omdat ik mezelf heb voorgenomen niet meer zoveel tijd op het forum door te brengen, lees ik niet te ver terug maar probeer ik nu in te stappen. Nieuwe dames, welkom! Ik hoop dat jullie hier net zoveel steun en informatie zullen vinden als alle andere dames die hier al langer schrijven. Ik probeer even wat vragen te beantwoorden die ik voorbij zag komen. - Kan het gebeuren dat er bij een poging maar 1 follikel groeit en in een andere maand meer? JA! Gelukkig wel. Bij mij groeit er helaas meestal maar 1 maar ik heb in Dusseldorf op 225 Menopur/225 Puregon 3 follikels gehad (waar 2 eitjes uit zijn gekomen) en bij mijn laatste IUI pogingen heb ik op 225 Gonal F een keer 4 follikels gehad en een keer 2 follikels. Het verschilt dus erg per poging, je hebt blijkbaar goede en slechte maanden. Het vervelende daaraan vind ik alleen: hoe weet je nou of je een slechte maand hebt als je begint aan een poging? Je zou 'm dan liever voorbij laten gaan! - Heeft IUI nog zin als je FSH/AMH waarden heel slecht zijn? Aan de ene kant zou ik willen adviseren zo snel mogelijk met IVF beginnen, aan de andere kant zijn een paar IUI pogingen wel goed om te bekijken hoe je reageert op de hormonen. Het zou zonde zijn om tijdens een kostbare IVF poging te ontdekken dat je ergens niet op reageert. Maar ik zou zeggen maximaal 3 pogingen en dan snel door! - Heeft het zin om naar DD of Gent te gaan na een mislukte poging in NL? Jazeker! Ze begrijpen daar zoveel beter hoe ze een dame met DOR moeten behandelen. Ik zeg, geef niet op voordat je daar bent geweest! - Als een laag AMH alleen iets zegt over de kwantiteit, waarom worden we dan zo moeilijk zwanger? Ik heb begrepen dat een laag AMH niets zegt over kwaliteit, maar een verhoogd FSH helaas wel! Alleen is het soms lastig te bepalen of je een verhoogd FSH hebt, omdat dit iedere maand verschilt. Mijn hoogst gemeten waarde was 19,3 maar onlangs was 'ie rond de 6. Als we het die ene slechte maand niet geprikt hadden, zou ik dus helemaal niet geweten hebben dat 'ie verhoogd is. Ik betwijfel overigens of een laag AMH niet ook iets zegt over de kwaliteit hoor. Maar dat soort dingen blijft een beetje gissen.. @ Natasja: Lieverd, wat is er gebeurd met het kindje van je zus?! Wat vreselijk verdrietig! En logisch dat je soms moeite hebt met het forum. Het is ook confronterend! Doe waar jij je goed bij voelt. Ik ben hier ook weinig omdat ik niet meer dagenlang achter de computer wil zitten. Ik merkte vorig jaar dat het me wel heel erg ging opslokken. Maar af en toe even horen hoe het met iedereen gaat, vind ik nog wel fijn! @ Lamaris: Zo suf, ik bood je in mijn andere topic aan dat je contact met me op mocht nemen als je behoefte hebt aan meer informatie, maar ik realiseerde me veel later dat we al aan het mailen waren. Hoe bedoel je, te hard gewerkt Ik reageer hier even op je vraag of je naar DD of Gent zou moeten gaan, heeft de rest er ook wat aan. Ik zou als ik jou was eerst naar Gent gaan omdat je daar alles vergoed krijgt. Dat scheelt toch veel stress en ik geloof niet dat DD beter is dan Gent. Gent schrijft iets minder hoge doseringen voor en DD experimenteert meer, maar voor een eerste poging in het buitenland maakt het denk ik niet uit waar je heen gaat. Alles is beter dan NL! Het is me wel duidelijk dat jij in ieder geval hogere doseringen nodig hebt. Op 150 ie gebeurt er niks bij meiden als wij. Grappig genoeg gebeurt er bij mij net zoveel (of weinig, afhankelijk van of het een goede of slechte maand is) op 225 ie als op 450 ie dus je hoeft niet eens absurd hoog te gaan. Dus concludeer niet te snel dat 225 ie te laag is, al kan ophogen natuurlijk geen kwaad. Het beleid van veel artsen is overigens om de poging met slechts 1 of 2 follikels niet af te breken, want het gouden ei zou daar gewoon bij kunnen zitten! En in de volgende maand met meer follikels, wellicht niet. Maar ik begrijp als geen ander dat dit heel tegenstrijdig voelt, want we hebben al zo weinig kansen! Van die opmerking van jouw arts over dat als je man superzaad zou hebben, jullie gewoon zwanger zouden zijn geworden in bed, word ik trouwens heel kwaad! Dat is ABSOLUUT niet waar! Mijn vriend heeft dat superzaad en wij proberen het al 3,5 jaar. Ik hoop dat je dat nog even door wilt geven aan je arts, zodat hij/zij niet allerlei stellen met een laag AMH/goed zaad naar huis stuurt! Er zit hier inderdaad bijna niemand met POF, de meesten zijn DOR-meisjes. Maar Poffertjes klinkt toch leuker dan Dorretjes, dat klinkt alsof alles bij ons al helemaal verschrompeld en uitgedroogd is Tot slot je vraag over DHEA: het klopt dat je van het slikken van DHEA eerder in de overgang komt! DHEA zorgt er voor dat er eitjes uit de 'slapende' voorraad mee gaan groeien. Je lichaam wordt eigenlijk een beetje in de maling genomen: DHEA geeft je lichaam het gevoel dat er niets aan de hand is, waardoor het zich 'stoerder' gaat gedragen en meer follikels gaat klaarleggen dan het zou moeten doen met zo'n lage reserve. Als je dit tijdelijk slikt, kan het niet zo'n kwaad en verhoogt het je kansen (bij mij overigens niet, er ging niets meer groeien dan ervoor dus ik ben ermee gestopt) maar te lang is zonde. Vooral als je niet actief bezig bent met behandelingen. @ Clau: ik loop ook in het VU en bij mij hebben ze op mijn verzoek mijn AMH waarde geprikt. Gewoon vragen dus! Je FSH waarde kan fluctueren, je AMH waarde is altijd hetzelfde. Die waarde kan je dus een duidelijker indicatie geven van hoe het met je eicelvoorraad staat, dan je FSH waarde. Ik zou het laten bepalen! Dusseldorf is zeker beter, onder andere vanwege de techniek assisted hatching en omdat ze veel beter begrijpen hoe je iemand met DOR moet stimuleren. In NL gaan ze gewoon niet hoger dan 225 ie, ongeacht je situatie. Maar je kunt beginnen met 1 poging hier? Kun je altijd nog overstappen. Dat het VU mensen zou weren die weinig kans maken om zwanger te worden, is mij overigens niet bekend. Het is juist 1 van de weinige ziekenhuizen in NL die ook puncties doet met slechts 1 of 2 follikels. Dat succespercentage is dus echt verdiend, denk ik. Al ben ik over heel veel dingen niet tevreden hoor! @ Wishful: hoe gaat het met je kleine meid? Wat heeft ze een mooie naam gekregen!! @ Wondertjes: gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!!! @ Zoetje: wat super voor je dat de schildkliermedicatie zo goed helpt! @ Arie77: wat naar voor je dat je in een jaar tijd zo hard achteruit bent gegaan! En dat jij net als ik het gevoel hebt dat je door het VU zoveel tijd hebt verloren. Heel veel succes in DD! @ ik: ik heb zondag de 11e IUI poging gehad en ben aan het wachten op mijn gesprekken met DD en Gent. Op 7 mei heb ik een telefonisch consult met Scholtes om te vragen wat voor protocol hij nog zou willen proberen en op 26 mei krijgen we de uitslagen van het genetisch en immunologisch bloedonderzoek in Gent en bespreken we daar de mogelijkheden. Ik ben eigenlijk geneigd te starten waar ik het eerste terecht kan. Als dat bij allebei tegelijk kan, hangt het af van het protocol dat ze in gedachten hebben. Intussen zijn we druk aan het praten over eiceldonatie. We hebben gister een gesprek met een psycholoog gehad in het VU en dat was erg prettig. Ze gaf ons goede handvaten om mee verder te kunnen. Komende week ga ik met mijn beste vriendin naar een arts in haar ziekenhuis voor een orienterend gesprek. Dus het loopt, ook al hebben we nog niet 100% beslist of we het gaan doen. Ik denk dat we het allebei nodig hebben om nog 1 eigen poging te doen. Vooral mijn vriend, die er meer moeite mee heeft dan ik om mijn genen los te laten.. Dat was mijn update! Ik ga de rest van de middag nog even benutten, de tijd vliegt als je zo zit te tikken! Liefs, Miss
Mk is een feit, soms vandaag heel veel bloed en enorme stolsels.. Verder met een cryo maar kan pas als mijn hcg op 0 staat.. __________________
Shit lieve Poppetje! Het was me even ontgaan dat je ook nog op dit topic schrijft, wilde al op je komen reageren in het Gent topic. Vind het zo sneu voor je! Was er wel al bang voor omdat jouw hcg nog lager was dan het mijne vorig jaar, maar vond het zo moeilijk om dat tegen je te zeggen en hoopte eerlijk gezegd ook gewoon op een wonder. Pas bij een hcg van boven de 1000 kun je iets zien op de echo dus het klopt wel dat ze niets zagen, ook al zit er natuurlijk wel iets. Dat je hcg verdubbelde, was op zich inderdaad een goed teken maar als je met zo'n lage waarde start, schijnt het zelden goed te komen. Al komt het dus wel eens voor, vandaar dat ik je ook niet onnodig ongerust wilde maken. Maar helaas, ook bij jou is het niet goed afgelopen. Ik had het je zo gegund na Mia en ik heb zo hard voor je geduimd . Heel veel sterkte lieverd! Hopelijk zakt je hcg snel zodat je verder kunt. Liefs, x Miss
Ik ben zo blij met jullie poffertjes! Dat jullie meedenken en meeleven, echt fijn! Ik ben weer terug. Er liggen dit keer 'maar liefst' 4 follikels klaar. Misschien iets meer, want de linkereierstok kunnen ze bij mij nooit zo goed zien. Ze moeten echt met 2 vrouw keihard op m'n buik drukken om hem in beeld te krijgen! FSH is 9 en oestradiol 118, wat maar zo-zo is begreep ik. Maar ik mag beginnen, dit keer met 300 eh Menopur. Maar ik twijfel....1 van de follikels is groter dan de rest maar iets onder de 10 mm. De rest is veel kleiner. Het is maar de vraag of die grotere niet meteen alle hormonen opvreet en de rest nog wel bij kan groeien... Bovendien vermoed ik dat het feit dat ik geen rustmaanden houd tussen de stimulatierondes, een negatieve invloed heeft op het aantal follikels dat op cd3 klaarligt. Want toen ik begon na een hormoonloze cyclus, lagen er 8 klaar....twijfels, twijfels... @Poppetje...wat erg, ik heb hier geen woorden voor...ik zet mijn pijlen op je volgende cryo!
@Miss76: wat ben jij aan het doorpakken! Wat goed ook dat je een gesprek hebt gehad over de ecd. Wat een stap is het. Maar je hebt hem gezet. Mijn zus staat dus ook voor mij klaar. Maar zij is mijn tweelingzus dus het kan best dat zij ook een poffer is. Hoe oud is jouw vriendin? Ik begrijp dat men het liefst wil dat de donor jonger is dan 36. Maar ik weet niet of ouder zijn dan 36 een absolute dealbreaker is. Verder denk ik dat je je gevoel moet volgen over naar DD gaan of naar Gent. Dat dat moeilijk is begrijp ik maar al te goed. Ik heb binnenkort bij beide instanties een intake. Ook ik heb de neiging om in zee te gaan met de instantie die het eerst plek voor me heeft!
Dank jullie dames.. Tja na Mia had ik meer geluk gehoopt maar ach op mijn lijst ellende stond dit nog niet aangevinkt.. Iets boven vond mij geen leuk mens.. Tijd dat er weer veel geluk bij komt in dit topic! Doel is ooit allemaal een klein wondertje..
Weet je dat ik dat ook weleens denk? Zien 'ze' daarboven dan niet dat ik best een leuke moeder zou zijn? Maar ja, het is gewoon dikke vette pech. Gek genoeg biedt mij dat meer troost dan de gedachte dat ik het niet verdien ofzo of dat het zo moet zijn. Maar klote is't wel, dat het nou juist ONS moet overkomen. *knuffel*
Dat mag je echt niet denken hoor! Ik roep het al tijden; ik vind moeder natuur gewoon een kreng die nodig aan een bril moet! En in mijn boosheid vergeet ik je helemaal om sterkte te wensen met de pijn waar je nu doorheen gaat. Knuffel!
Gadsiedarrie poppetje. Dikke knuffel! Rustig aan meid! En je hebt er nu niks aan maar vind wel gunstig dat het toch weer gelukt was. Jouw kans komt! Maar nu is het bovenal bah bah bah en nog eens bah!
Oh en als toevoeging op mijn bericht: natuurlijk ook een zwaai en veel liefs aan iedereen die ik niet genoemd heb! Ik hoop dat het goed met jullie gaat. Voor de zwangere dames: fijn om te lezen dat jullie zo genieten!
@ Lamaris: wat goed dat er 4 (en misschien meer) follikels klaarliggen! Spannend om te zien of die ene follikel niet in z'n eentje gaat groeien. Soms besluit een arts om die follikel dan te laten gaan, zodat de rest door kan groeien. Of een rustmaand goed doet, weet ik niet. Ik hou voor de zekerheid komende maand in ieder geval een rustmaand, maar vorig jaar heb ik 2 ICSI's achter elkaar gedaan en de eerste was vreselijk (1 ei dat te slecht was om iets mee te kunnen) en de tweede was voor mijn doen heel goed (3 follikels, 2 eitjes). Dus ook dat zegt me weer dat er meerdere factoren meespelen, zoals of je een goede maand hebt of een slechte. Wat betreft eiceldonatie: je tweelingzus hoeft het niet per sé te hebben, ik geloof dat het vaker voorkomt dat de 1 het wel heeft en de ander niet. Ik hoop voor je dat zij jullie back up plan kan zijn. Mijn vriendin is 34, ze wordt deze zomer 35. De grens is inderdaad 36 maar met een bekende donor die bewezen vruchtbaar is (door bijv. een recente zwangerschap) en die een goede AFC heeft, willen ze geloof ik zelfs tot de 40 gaan. Dat komt dus vast wel goed. Jij ook succes met je keuze voor DD of Gent!
dank jullie wel voor de nu al waardevolle reacties! Het duizelt mij nog even allemaal wat alle afkortingen van behandelingen ed inhouden maar daar ga ik me de komende tijd maar even mee bezig houden. Ik heb geen idee of het AMH geprikt is, eerlijk gezegd heb ik nog nooit van deze afkorting gehoord. Het verbaast me niets, ik ben tot nu helemaal niet te spreken over het ziekenhuis waar ik nu loop ( st lucas andreas). Ik twijfel nog om voor een second opinion te gaan in het VU. Maar zo te lezen moet ik er vaart achter gaan zetten en misschien toch maar gelijk richting duitsland.Of is Gent beter? Pfff wat heftig is dit zeg. Nooit gedacht dat ik ooit in zo'n situatie terecht zou komen. Je lichaam neemt je ook voortdurend in de maling. Elke keer als mijn cyclus zo lang was en ik op dag 40 nog niet ongesteld was, had ik juist voor mijn gevoel echt zwangerschapsverschijnselen. En dan elke keer weer die teleurstelling. Toevallig las ik vandaag ook het artikel in de Metro over de eicelbank. ik vond dat best heel confronterend om dat ineens tegen te komen. Overigens heb ik ook steeds meer moeite met de vragen en reacties van mensen om mij heen, die mij op de man afvragen wanneer wij aan een tweede beginnen. Ze moesten eens weten.Die denken dat wanneer het immers al een keer gelukt is, de tweede ook geen probleem moet zijn. Ik weet op die vraag ook niet echt te antwoorden. Ik speel altijd maar mooi weer en zeg dat we er mee bezig zijn. Maar ik merkte laatst dat ik me ging verontschuldigen en zo nonchalant mogelijk probeerde te vertellen dat het ook echt prima is als het er bij eentje blijft. Maar ondertussen heb ik de brok in mijn keel zitten. Poppetje; sterkte! wat een vreselijke teleurstelling.
Miss toen ik meelas wilde ik vaak reageren op jouw vu ervaringen maar drempel was nog te hoog.. soms wilde ik juist dat vu nee had gezegd. Dan had ik snel doorgezocht..nu heb ik gewoon 2.5 jaar verspild..zo voelt het tenminste. Als ik toen had geweten hoe het zat dan had ik ook meteen naar dd gegaan. Vind knap dat je eiceldonatie overweegt..bij mij kwam ook vaak ter sprake maar dat gaat mij persoonlijk te ver. Jij ook veel succes met je keuzes. Poppetje wat erg voor je. Lees echt al heel lang mee en wil je zeggen dat jullie ontzettend sterk zijn geweest met de keuze voor mia. Heb daar bewondering voor. Vind het dan ook erg naar voor jullie dat ook dit niet zo mocht zijn. Heel veel sterkte.
Lieve poppetje, Wat een k** situatie, zo oneerlijk weer! Bedenk ook dat er daarboven ook "iets" is wat je kan en zal helpen!! Houd je daar aan vast! Sterkte!
Wat betreft VU.. Ik heb mijn ervaringen met het vu eens eerder uitvoerig beschreven maar hierbij nog eens in het kort; ze kijken enkel naar de cijfers van de waarden of je leeftijd en niet verder. Heel strak vasthouden aan protocollen en puur als ze hun eigen cijfers ermee kunnen opkrikken doen overwegen ze behandelingen. Dus ga liever elders heen, zeker als er wat haast bij is..