Hoi meiden, Wat is het hier stil. Hoe is het met jullie? Wij hebben besloten om even rust te nemen. tijdens het laatste gesprek gaf dr s aan dat hij nog wel mogelijkheden voor ons ziet. Maar als de uitslag dan weer zo is (3 eicellen geen bevruchtingen) moeten we ons af gaan vragen of dit nog wel zinvol is. maar goed eerst weer even opladen. En alles op alles zetten (lees, gezonde voeding, een berg vitamines en voedingssuplementen, biologische schoonmaakmiddelen, zo weinig mogelijk bpa enz) Dan hebben we in ieder geval alles aan gedaan. Zwaai naar jullie allemaal
Hoi Marjon, hier ook even rust en heel goed nadenken. Ik dacht dat we klaar waren, maar als dr S dan toch nog mogelijkheden ziet ga je wel weer twijfelen. In januari hebben we nog een gesprek met hem en eind januari hebben we een intake voor een Tese-behandeling in Mullheim, zoals hij ons aangeraden heeft. Mochten we dus voor een derde poging gaan, dan zal dat in elk geval februari worden. Eerst willen we meer weten over kansen e.d., want elke keer die spanning en dan toch met lege handen staan is killing... Verder orienteren we ons op andere opties. We zijn afgelopen week zelfs naar een voorlichting geweest over adoptie. Ons motto is nu: oriënteer je op alles, zodat je bewuste keuzes kunt maken en later nooit hoeft te zeggen: had ik maar... Het is alles bij elkaar wel intensief. Nu dus eerst maar eens in alle rust Kerst vieren. Ik wens iedereen fijne dagen!
Hier ook even rust en tijd genomen om alles te overdenken na een intensieve tijd van 7 maanden achter elkaar hormoonbehandelingen (6x IUI, 1x IVF), met plotsklap helemaal op het einde het onverwachte bericht van de dramatisch lage eicelreserves. Half januari staat de intake in DD en daarna gaan we een knoop doorhakken of we nog een ivf-ronde gaan doen, of dat we klaar zijn met de mmm. Ook nog allerlei vragen over de overgang die eraan komt. Zijn er hier ook vrouwen die al last hebben van overgangsklachten. Heeft iemand een idee wanneer die gaan komen (nu een amh van 0.16)? Of kan dat nog best een hele tijd duren?
Ik heb nog even navraag gedaan bij umc zorgverzekering. Ze vergoeden daar in het hoogste pakket 5 ivf/icsi pogingen. Ze vergoeden alleen de medicatie niet als deze niet vanuit de apotheek van het ziekenhuis is verstrekt. Aangezien ze in Düsseldorf geen apotheek hebben moet je de medicatie dus zelf betalen Na een avondje doorrekenen hebben we besloten om over te stappen naar pno, die 2 keer het Nederlandse tarief vergoeden. Dit scheelt ons bij poging 3 heel veel geld en als we daarna nog verder willen voor een 4e of 5e poging dan is het verschil niet zo groot.
Marjon, een vraagje, waar haal je dan de medicatie als DD zelf geen apotheek heeft? Bij een gewone apotheek in Duitsland, of bij een ziekenhuis in Nederland? En kan dat zo maar, of moet je daar nog wat voor regelen? En weet iemand of Achmea medicatie uit DD vergoed? Een hoop vragen, maar wil het graag goed geregeld hebben, en nu kunnen we nog overstappen. Dank jullie wel voor de reacties alvast, hoor het heel graag!
*breekt even in* Ik kan me niet voorstellen dat UMC de medicatie van DD niet vergoedt. Als ze de behandelingen in DD wel vergoeden, moeten ze de medicatie ook vergoeden. Ik zou het nog maar eens even goed navragen. Misschien per mail, mijn ervaring met zorgverzekeraars is dat ze hun mail-antwoorden door beter geïnformeerd personeel laten opstellen en dat aan de telefoon door medewerkers nog wel eens wat geroepen wordt dat niet klopt. Bovendien heb je met een mail alles zwart op wit (>> bewijs). Ik ben ook in behandeling in DD, en verzekerd bij PNO. Inderdaad krijg ik met basisverzekering + aanvullende verzekering maximaal 200% van het NL tarief vergoed, heel fijn. Medicijnen haal ik in de ziekenhuisapotheek van het UMCG (Groningen). Ik moet alles eerst zelf voorschieten (en ja, dat is dan soms wel 1000 euro in 1 keer), maar krijg alles daarna wel vergoed. Minus uiteraard het wettelijk eigen risico. *breekt weer uit*
*breekt in* marjon de verzekering mag alleen vergoeden voor IVF medicatie via ziekenhuis apotheek, een normale apotheek mag dit ook niet meer verstrekken wettelijk gezien. Dat bedoelen ze dus. Wat stiertje zegt je neemt het duitse recept en haalt het hier in een zkh apotheek dan zou het vergoedt moeten worden. *breekt uit *
Die vraag he ik per mail al aan ze gesteld e ik heb het volgende antwoord ontvangen: De medicatie moeten geleverd worden door het ziekenhuis of apotheek verbonden aan het ziekenhuis. De kosten moeten worden gedeclareerd in combinatie met de volledige rekening van de IVF poging. Als u de medicatie elders haalt dan komen deze niet voor vergoeding in aanmerking. Ik heb er net nog maar even een mail achteraan gegooid omdat in hun polis staat aangegeven dat ik recht heb op 100% vergoeding van medicijnen van het Nederlandse tarief. Ik ben benieuwd.
Ha, net een mail gehad van umc dat ze het wel vergoeden. Mochten ze toch nog mogelijk gaan doen, dan heb ik het op papier staan
en helaas, net een mail ontvangen waarin staat dat de eerder gegeven informatie niet klopt en dat de medicijnen alleen worden vergoed als deze worden gehaald bij de apotheek die gekoppeld is aan het ziekenhuis/ kliniek.
Dat geldt wanneer je in NL onder behandeling bent. In DD is het een ander verhaal, daar hebben ze gewoon geen apotheek in huis. Dus kan het niet op de NL manier. Heb je gezegd dat het om DD ging? En vergoeden ze je behandeling ook (heb je toestemming gevraagd/gekregen)? O wacht, je zit nog niet bij UMC. Ja, nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat ze de medicijnen niet vergoeden.
Ik heb inderdaad aangegeven dat ze geen apotheek hebben dus dat het niet volgens de Nederlandse manier kan. Verschillende medewerkers hebben vandaag zowel telefonisch als per mail bij me aangegeven dat de medicatie wordt vergoed. Ik heb dus nogmaals om een bevestiging gevraagd en toen hebben ze telefonisch contact met me opgenomen. En weer aangegeven dat het word vergoed. Indien ze er toch moeilijk over zouden doen dan kon ik de mail waarin stond aangegeven dat ik hier recht op had overhandigen. later kreeg ik een mail dat ze toch verkeerde informatie hebben doorgegeven en dat dit toch niet het geval was. Ik heb net een klacht ingediend, aangezien ik meerdere malen verkeerde informatie heb ontvangen en omdat in hun documenten staat aangegeven dat ik recht heb op een vergoeding op medicijnen, 100% van het Nederlandse tarief. Hierbij staat aangegeven dat het de ze verzoeken om de medicatie op te halen in de apotheek van het behandeld ziekenhuis. hierin staat dus niet aangegeven dat dit ze niets vergoeden als ik de medicatie ergens anders ophaal. Ik heb in mijn klacht aangegeven dat ik dus wel een vergoeding zou ontvangen als ik niet om een bevestiging had gevraagd, daarnaast is me meerdere malen toegezegd dat ik de medicatie vergoed krijg en staat in hun documenten niet vermeld dat je geen vergoeding krijgt als je de medicijnen ophaalt in een apotheek die niet is aangesloten bij de kliniek. Ik ben benieuwd naar de reactie.
Hoi meiden, Een mooi, gezond en gelukkig nieuwjaar met hopelijk veel positieve verhalen voor jullie allemaal!!!!
Het is zo stil hier, ik ben benieuwd hoe het met iedereen hier is. Broos, Marjon, en anderen ... waar staan jullie nu? Moeilijke tijd? Hier staat voor volgende week een second opinion in DD, en daarna gaan we knoop doorhakken of we verder gaan in de mmm of niet. Ik hoor graag weer van jullie! xx
Ik heb momenteel gewoon niet zo veel te vertellen. Er gebeurt momenteel niets op MMM- of ander vlak. Nu dus gewoon weer bezig met het 'normale' leven van werken, huishouden, sporten, familie/vrienden. Omdat dr S toch nog kansen voor ons ziet, maar dan wel door TESE in combinatie met ICSI zijn we ons daar nog steeds op aan het beraden. Eind januari kunnen we terecht voor een intake in Mullheim (daar doen ze de TESE). Daar gaan we heen om ons te laten voorlichten en te beslissen of we dat al dan niet gaan doen en tot die tijd kunnen we niet veel. Ik vind het wel fijn om even rust aan mijn hoofd te hebben. Het feit dat er misschien toch nog iets kan geeft hoop en daardoor ben ik emotioneel gezien heel rustig. Af en toe overvalt me wel een intens verdrietig gevoel (de kans is immers zeer groot dat het niet lukt) als ik bedenk dat we zonder (eigen) kinderen verder gaan. Dat vind ik echt een verdrietig scenario, maar daarna gaan we gewoon weer verder... Ik ben me ook nog steeds wel aan het beraden op adoptie/ECD/pleegzorg, maar weet gewoon niet zo goed wat ik daar mee moet. Op het moment loop ik nog nergens echt warm voor. Misschien is het gewoon nog te vroeg om daar al aan te denken... Ik ben wel heel benieuwd hoe de ervaringen van alle anderen zijn die al wel zo'n alternatief pad zijn gaan bewandelen. Omdat ik echt heel verdrietig word van het idee van een toekomst zonder kinderen is de kans namelijk wel groot dat wij straks ook voor een dergelijke optie gaan. Ik hoop dat het jullie allen momenteel ook goed gaat!!
Hoi allemaal. Inderdaad is het hier rustig geweest. Wij hebben ook een rustmaand gehad. Maar 28 december weer begonnen met de tweede ICSI poging. Dit keer met clomid en menopur. Ik hoopte heel erg dat dit misschien een betere combinatie voor mij was, maar deze week bleek er maar 1 follikel te groeien. Deze was wel al groot, dus ik heb vanochtend de punctie in DD gehad. Morgen horen we of de bevruchting is gelukt. Ik ben ook benieuwd hoe het met de rest is. Zitten er nog meer mensen midden in een poging? Of allemaal even rust?