@bittersweet: dankje. Hier proberen we zoveel mogelijk te genieten maar ook hier door de miskramen en verleden heel angstig.. Maar inderdaad het MOET goed gaan voor ons beide
Gefeliciteerd Maybe/Logan, ik herinnerde me idd jouw naam. Heb even teruggezocht en jij had een amh van 0.6, toch? Fantastisch dat het je op de naturlijke weg gelukt is! Maar weet iemand hoe groot die kans op een miskraam is met verlaagd amh? En in welke weken gaat het dan meestal mis? Begin toch een beetje bang te worden....
@babsie: klopt mijn amh is 0, 6 wat goed dat jij ook zwanger bent meid..!!! Ik heb geen idee hoe groot de kans op miskramen is. Wanneer heb je je eerste echo?
Logan: Ik heb aanstaande woensdag de eerste echo. Spannend! Wanneer heb jij de eerste? Hoe ver ben je de vorige keren gekomen? @allemaal: Miss en ik waren even bang dat dit wat haar zus nu overkomt zou kunnen komen door lage amh (en dus slechte eicelkwaliteit). Nu heb ik net Dolfijn (vanuit Italië) gesproken en die vertelde dat de geneticus hen destijds op het hart had gedrukt dat dit soort afwijkingen niet door een laag amh komen. Voor alle duidelijkheid: bij mijn eigen kindje kwam het doordat mijn vriend drager bleek en kwam het dus ook niet door mijn lage amh. Bittersweet: ook van harte gefeliciteerd van Dolfijn. Ze was heel blij voor je!
@babsie: echo is pas 11july helaas.. en we zijn 8x tot week 6 gekomen en 2x rond de 11 weken dus vind het heel eng
Hai, Ik breek even in, heb hier jaren geleden ook geschreven en ben nu een 'meelezer'. Mijn amh is 0,10 en ik ben 2 keer zwanger geweest en heb 2 gezonde jongens gekregen. De 1ste met de 4e IUI (toen wisten we nog niet dat ik een laag amh had) en de 2e in DD met de 3e IVF. Ik heb geen miskramen gehad, wel veel bloedverlies gehad van week 5 tot week 12 ongeveer maar het is elke keer goed gegaan. Het kan dus ook goed gaan een zwangerschap met een heel laag AMH. M87, mijn schoonzusje kwam er vorig jaar met 18 weken achter tijdens een normale controle bij de VK dat het hartje van het kindje niet meer klopte. Het was een jongetje en bleek trisomerie 18 te hebben. Ze hebben al 2 gezonde kinderen en zagen gen aanleiding om een vruchtwaterpunctie te doen. Ze moest de volgende dag op een natuurlijke wijze bevallen. Dit was ook een hele zware periode. Alles is onderzocht en het bleek een foutje van de natuur geweest te zijn. Nu is ze inmiddels 24 weken zwanger en het gaat goed. Ze hebben om alles uit te sluiten een bloedonderzoek en echo in DD laten doen omdat je daar 100% zekerheid krijgt of je kindje een genetische afwijking heeft. Dat kan daar al met 12 weken. Succes allemaal.
Dank je wel lieve Babsie, dat je dit met ons deelt. En dank je wel Dolfijntje, dat je me vanaf je vakantieadres hebt gerustgesteld! Ik ben enorm opgelucht dat het niet aan een laag AMH kan liggen. Alhoewel ik natuurlijk erg bang ben voor waar het dan aan ligt, want als het genetisch is, ziet de toekomst er niet rooskleurig uit voor mijn zusje. Maar hopelijk was het domme pech. In ieder geval ook een geruststelling voor ons allen, onze verhoogde kans op miskramen is al erg genoeg! Fijne zondag allemaal, veel liefs.
@ Logan: gefeliciteerd met je zwangerschap en heel veel sterkte de komende weken met wachten. Wat vreselijk dat je al zoveel miskramen hebt gehad. Ik hoop en duim heel hard voor je dat het deze keer wel goed gaat!!!
Logan: jee, wat heftig. En je hebt geen idee hoe dat kan? Neem aan dat je chromosomen al zijn gecheckt? Nataly: bedankt voor je geruststellende reactie. Er zijn idd ook een heel stel vrouwen die met een laag amh gewoon gezonde kinderen hebben gekregen. Ik zal zelf in 2009 ook al geen hoog amh hebben gehad en heb mijn kindje toen ook doorgedragen (bevalling is opgewekt).
Klaasje: mijn theorie dat lage amh-ers eerder meisjes krijgen lijkt ook steeds minder te kloppen... Kijk maar weer naar Nathaly, 2 jongens... En nog iets: jij vertelde toch dat laag amh via de mannelijke lijn wordt doorgegeven. Maar dan zouden wij het zelf dus niet doorgeven, of. Begrijp ik dat nou verkeerd? Jij hebt het toch ook van je moeder en die weer van haar moeder? En Dolfijn vroeg zich af waarom er dan meestal direct gevraagd wordt wanneer je moeder in de overgang was?!
Miss, wat erg! En dan vooral het moment waarop je eigenlijk het leven van je kindje nog in handen hebt...na de bevalling gaat het niet goed komen maar op dit moment zit het kindje nog springlevend en zonder zorgen in de buik. Dat lijkt mij het pijnlijkst. Die laatste momenten...gadsie ik krijg al een dikke brok in mijn keel als ik er alleen maar aan denk. Heeeeeeeel veeeeeel sterkte aan je zus gewenst. Ik hoop ondanks alles dat het toch nog een 'mooie' bevalling word en het kindje zonder al teveel naars gaat overlijden. Lekker veilig in een warme buik of in de warme armen van je zus en zwager. Nouwja inmiddels dus al aan het janken nu maar hele dikke knuffel. Bah bah bah Nataly, bedankt voor de informatie al twijfel ik of die voor mij was of voor iemand anders? We hebben voor de start van de eerste ivf beide testen gehad op chromosomen afwijkingen en we waren beiden 'gezond' voor zover je dat kunt noemen met een laag amh... Ik hoop dat er ooit eens een zwangerschap bij mij helemaal gedragen gaat worden. Dit was mijn record om het maar ff zo te noemen. 4x zwanger dus waarvan dit de eerste meetbare was waarvan we echt een echo met kloppend hartje hadden. Heb van het weekend toch ff gekeken naar ons 'banaantje' die mijn man na de curetage op zolder had gelegd...zucht...had al een dikke buik kunnen hebben. Door al die zwangerschappen ineens gaat mijn wens altijd heel erg branden, ik probeer het normaal zoveel mogelijk naast me te leggen om mezelf te beschermen maar nu steekt het weer flink de kop op.
Och MI87, vind het zo verschrikkelijk voor je! Soms mag dat gevoel er ook wel zijn, toch? Maar de laatste keer ging het mis door ie hematoom. Volgende keer blijft het gewoon zitten en krijg je een prachtige dikke buik, let maar eens op!
MI87: Ik begrijp je gevoel volkomen. Hoop dat je snel weer zwanger bent en dat het dan goed blijft gaan. @babsie: de arts schuift het af op lage AMH. Ik krijg nu wel voor het eerst utrogestan. Dus hoop dat dat wel werkt
Zoveel miskramen door laag amh? Maar dan zou je verwachten dat de poffers hier op dit forum allemaal een groot aantal miskramen op onze naam zouden hebben staan, toch? In welk ziekenhuis heb je gelopen? Ik vind het raar dat je niet eerder utrogestan hebt gekregen. Ik gebruik het nu ook.
Zo, ik kon tijdens het weekend even niet reageren hier, maar er is heel wat afgeschreven zeg! Ik hoop maar dat ik met mijn slechte geheugen niet vergeet te reageren op iemand... Miss, wat afschuwelijk voor je zus en voor jou en de familie. Ik wens je heel veel sterkte toe in deze verschrikkelijke tijd. Nu maar hopen dat het inderdaad 'domme pech' is geweest. Niet dat dat het verdriet op dit moment verzacht, maar misschien in de toekomst wel. Logan, van harte gefeliciteerd meid. Op naar de volgende horde! MI87, even een dikke knuffel meid. Jouw tijd gaat vast nog komen. We moeten erin blijven geloven he? Meiden, ik heb een keer ergens gelezen dat onderzoek heeft uitgewezen dat je bij een laag AMH niet slechte eitjes hebt, maar de omstandigheden waarin de eitjes verkeren en het hele proces van de eisprong enzo slecht is. M.a.w.: je kunt eraan werken om die omstandigheden te verbeteren. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb (zoveel info gevonden in de afgelopen twee weken ) maar mocht ik het weer tegenkomen, dan plak ik de link of het stukje hier wel even in. Ik vond het zelf in ieder geval goed klinken, dat we geen slechte eitjes hebben. De eitjes zijn gewoon dezelfde eitjes als altijd, en de leeftijd zou er verder ook niet toe doen. Ik hoop dat het waar is HIer: Ik zie zelf op tegen mijn werk morgen. Dan heeft die collega van mij haar eerste echo gehad. Zij zijn zwanger geworden dwars door hun 'protection' heen en hadden liever nog een jaar willen wachten. Ik vond dat ze nogal ongevoelig was door daar zo op te blijven hameren (ze heeft het wel een keer of 5 gezegd), terwijl ze goed op de hoogte is van mijn situatie. Kun je het ook wat subtieler brengen, toch? Hoe dan ook, ik zal morgen toch moeten vragen naar hoe haar echo was, terwijl het me heel eerlijk gezegd geen biet kan interesseren Van die andere twee die me diezelfde dag vertelden dat ze zwanger waren, vind ik het voor eentje prima, voor die andere echt GEWELDIG leuk. Ik weet dat ze het allebei heel graag willlen, en die laatste heeft bij haar eerste ook flink moeite gehad om zwanger te worden. En dan vind ik het dus een stuk minder moeilijk om blij voor iemand te zijn. Kennen jullie dat ook? Verder zit ik nog op het wachtbankje, woensdag is mijn NOD, maar ik durf er niet op te hopen dat het raak zal zijn. Ik probeer maar steeds mezelf ervan te overtuigen dat ik het op de langere termijn moet zien, dus niet: ik hoop zo dat het deze maand raak zal zijn, maar meer in de trend van: hopelijk ben ik voor de Kerst zwanger.... Vooral omdat ik anders zo gek wordt van mezelf, tijdens de wachtweken....
Babsie: ja zowel bij manlief als bij mij zijn de chromosomen nagekeken en is er niks gevonden. Ik loop trouwens bij het EMC Angelhope: je gevoel is heel herkenbaar. Ik had het op een gegeven moment zo erg dat ik alleen blij kon zijn voor meiden die via de mmm zwanger zijn geraakt. Of na een lange weg alsnog spontaan zoals Juulzon
Angelhope: hoop dat dit onderzoek juist is. Herken maar al te goed wat je schrijft over het mensen die er ook voor hebben moeten vechten het makkelijker gunnen. En vind het inderdaad behoorlijk lomp van die collega het 5 keer te herhalen. Maar vrouwen scheppen nou eenmaal graag op over hoe snel ze wel net zwanger werden. Alsof het een prestatie is ofzo. Ik was persoonlijk helemaal gestopt met termijnen te stellen waarop ik wel zwanger zou moeten zijn. Dat frustreerde alleen maar. Op het laatst dacht ik alleen nog maar in 'ooit nog een kindje mogen krijgen'. Maar goed, ook dat zijn processen. Het valt wel op dat de vrouwen die moeilijk zwanger worden bijna allemaal dezelfde soort gevoelens ervaren. We zouden ons er dus minder 'schuldig' om moeten voelen. Want dat kunnen wij goed, onszelf ook nog eens afstraffen wanneer we niet meteen overlopen van blijdschap voor een ander. Ik heb jaloezie nooit een passend woord gevonden. Confronterend is veel beter...