Hi meiden, ik was even een weekendje naar de zon en val even binnen op de vraag van Babsie, reageer later uitgebreider. De meisjestheorie is denk ik ook verhoudingsgewijs . Meer meisjes maar uiteraard ook jongetjes die uit een laag AMH mama komen. Is ook niet wetenschappelijk bewezen. Over erfelijkheid, ook dit staat in de kinderschoenen van wat men weet... Erfelijkheid via de moederlijn is geen 100% hard percentage, ook niet bij gezinnen met meerdere dochters. Zo was mijn oma dus met 40 in de overgang, haar moeder ook, echter de zus van oma weer niet. Overigens een van haar dochters weer wel. Het draagt in de vrouwenlijn wel door dus maar niet 100%. Nu heeft mama een artikel gelezen ergens ( zoekt zich een malle waar het nu was) dat via de mannenlijn wel 100% overerving is. Dus zoon uit POF moeder die vervolgens dochters krijgt... Maar nu heb ik het wel telkens over POF die al generatie in de familielijn zitten. Er zijn zoveel andere POF vormen ook nog; door (groei)hormonen, door chemotherapie, door ?? you name it. Maar bij meiden die het niet via mama hebben, maar wel zusjes hebben die ook POF zijn zou je eens in je vaderlijn kunnen graven. Tevens heb ik dus een arts gevonden (in NL) die wel de eicellen van mijn zusje wil invrieren in geval van positieve POF'er. En op de condities van een oa patient die bv chemo ondergaan heeft, en dus zonder de kosten die normaal voor eigen rekening komen. Het is nog 1 groot oerwoud die vervroegde overgangsellende maar er blijven nieuwe feitjes aan het licht komen...
Babsie, mooi gezegd van dat schuldgevoel. Confronterend is inderdaad een veel beter woord, en het is niet iets waar we ons schuldig over hoeven te voelen. Goed van je om dat nog even zo duidelijk te zeggen! t' Is dat we hier geen 'thumbs up' smiley hebben... Wat betreft de termijn waarop je hoopt zwanger te mogen raken, ja mee eens. Hoe langer je die termijn bepaalt hoe beter het te hanteren is voor jezelf, denk ik. Ik hoop dus dat ik over een tijdje ook oprecht kan denken: het gaat ooit nog wel een keer lukken. Maar voor nu, om binnen twee weken na de diagnose te kunnen zeggen, ik hoop voor de Kerst zwanger te zijn, vond ik al behoorlijk flexibel van mezelf! Maar zeker zo op de laatste dagen op het wachtbankje, lukt me dat nu niet.... Klaasje, bedankt voor alle info. Inderdaad nog lang niet alles is duidelijk en zeker. DAarom zei mijn FS ook dat ik me niet teveel moest ophangen aan het getal. HIj zei ook dat het allemaal niet zo zwart wit is. Geeft toch ook wel weer hoop voor ons allemaal nietwaar? Ik ben dol op poedersuiker op mijn poffertjes!
Angelhope: ja wij horen nu dus ook bij degen bij wie het alsnog ineens lukt.. al is hier totaal het besef er nog niet Tips heb ik niet. Heb wel op aanraden van hier 3 maanden dhea geslikt en was hier afhelpen maand mee gestopt. Verder niks raars gedaan eigelijk. Gewoon geluk. Hoe moeilijk dat ook te bevatten is.
@babsie: wat je schrijft over confronterend klopt inderdaad. Ik had het de laatste maanden bij elke dikke buik die ik tegen kwam. Het gevoel van "wanneer zijn wij aan de beurt" Ik hoop en duim mee suf dat dit hele topic snel vol mag zitten met zwangere poffertjes. Ik voel me gezegend. Maar ook schuldig tegenover meiden hier die al veel langer bezig zijn dan ons.
Logan, gefeliciteerd meid! Eindelijk, na al die jaren. Op naar je eerste mooie echo. Nietjes, wat fijn dat je eerste echo goed was. Wat een hoop biedt dit voor anderen en uiteraard mezelf Miss, slik, ook even keihard nieuws. Wat een hel voor je zus en jullie allemaal. Behalve al het verdriet, verlies en pijn komt er dus weer een tijd van knokken en onderzoeken aan. Ontzettend veel sterkte, moed en ook liefde gewenst in deze periode. Ik was een weekend in de zon, wat heeft dat goed gedaan zeg! Licht, warmte, uitslapen en ontspannen, het was even wennen maar ik had de smaak snel te pakken. De laatste dagen voor mijn intake. Heb vanmiddag nog een telefonisch consult met de huisarts omdat hij erg benieuwd is (en ik vragen over mijn TSH/schildklier heb). De osteopate is er klaar voor en uiteindelijk ik ook. Kijk er flink naar uit! Aan alle anderen, dikke warme knuffel gewoon omdat het druilerige maandag is, bah!
Oh, en ik heb weer een vraag. What's new... Ik heb vorige week mijn TSH dus laten prikken. Uitslag 1.7. De norm is tussen 0.4 en 4.3. Ideaal om zwanger te worden is onder de 2. Vanaf 2 dus verhoogde kans op miskramen. Nu heb ik toch weer zitten Google'n en wroeten want ik ben te vaak teleur gesteld in dat het met mn waardes her en der wel snor zou zitten. Vind ik dus alsnog dames met een TSH binnen de norm en een afwijking in T4. Uiteraard in het fertiliteitscircuit. Mijn T4 is dus niet verder onderzocht omdat TSH zelf binnen de norm paste. Overigens is een TSH 1.0 weer ideaal aldus de schildklierstichting. Meiden met ervaringen? Gehaltes? Dank!
Klaasje: volgens mij is 1 de norm wanneer die waarde verhoogd is en met medicatie omlaag moet worden gebracht, anders mag hij ook rond de 2 zitten, naar wat ik heb begrepen. Bij mij was TSH 2.28 en volgens dr S en mijn gyn in België was dit echt prima. Mijn vrije T4 was 1,08. Volgens mij zit het wel goed, Klaasje. Op dat stomme lage amh na staat werkelijk niks je meer in de weg !
Dag meiden, Allereerst een hele dikke knuffel voor Miss en nog een keer voor Poppetje! Sterkte lieverds!! (Uiteraard knuffel voor iedereen die hem kan gebruiken!) Zwangere Poffers, blij voor jullie!! Ik ben vandaag in DD geweest en het was weer teleurstellend. Vandaag CD14 en er was nog helemaal niks te zien. Geen follikels en dun BMS. Nu Dhea verhoogd van 50mg naar 75mg per dag. Deze cyclus slaan we over, hij wil eerst de Dhea meer tijd geven. Ik moet me weer melden bij mijn volgende menstruatie. Dan op dag 8 een echo. Nu maar hopen dat die teunisbloemolie ook wat gaat doen en dat deze cyclus alsnog een beetje vlot voorbij gaat.
Fsk: he bah meid wat een rot nieuws ik ha voor je duimenn dat je cyclus inderdaad voor gaat meid. Hele dikke knuffel
Nietjes, alsnog gefeliciteerd met je goede echo, ik zag dat ik je in mijn vorige bericht vergeten was Sorry meis. Maar geniet er maar lekker van Klaasje, op naar de intake. Fijn gevoel om 'actie' te kunnen ondernemen en wat hulp te krijgen he? en wat betreft de schildklier sluit ik me helemaal bij Babsie aan, de 'ideale' waardes verschillen of je een schildklier patient bent of niet. FSK, wat rot meid. Hopelijk doet de verhoogde DHEA goed, en misschien werkt de Teunisbloem olie ook wel. Sterkte. Okee, nu even ego: Ik ben zwanger! Vandaag 13dpo midden op de dag getest, en binnen een paar seconden al een hele, dikke streep! 't Is dat ik zelf heb gezien dat er maar 1 eitje groeide, want anders zou ik met die eisprongbloeding op 9dpo echt zijn gaan denken dat ik weer een tweeling zou gaan krijgen Natuurlijk ben ik heel blij en dankbaar voor deze 'eerste horde' die nu genomen is. Zonder positieve test kom je nergens maar ik ben ook erg bang voor herhaling. Nu ik weet dat mijn leeftijd, kwaliteit eitjes en MTHFR gen allemaal de kans op een miskraam verhogen, ben ik ongelooflijk bang dat het weer mis zal gaan. Ik ga er alles aan doen dat ik maar kan bedenken om dit kleintje bij me te houden. Zo ga ik zo gauw mogelijk aan de utro, maar ik kan pas volgende week maandag weer bij de FS terecht, en waarschijnlijk niet eerder aan de utro. Daar word ik wel nerveus van. Hopelijk belt ie me nog terug en stuurt ie me een recept toe ofzo. Natuurlijk blijf ik aan dat gezonde dieet, sporten en yoga/ontspanningsoefeningen doen. En dan maar hopen dat dit kleintje bij me mag blijven! Ondanks de angst ga ik ook proberen ervan te genieten. Nu hopen dat er nog veel meiden mogen volgen hier!
@angelhope: gefeliciteerd meid...!!! Foto!!!!! Haha.. ik begrijp je angst heel goed. Als je 1 of meerdere miskramen heb gehad is het ook heel angstig. Dat heb ik zelf nu ook nog steeds. Een kan je arts niet bellen voor het recept van utro?
Fsk: wat een domper weer. Ja, geduld wordt behoorlijk op proef gesteld in mmm-land. Maar zo kan je de volgende keer ineens net zo goed heel erg verrast worden. Houd moed meid! Sterkte
Angelhope: wat fantastisch voor je! Geweldig! Gefeliciteerd! Snap je angst maar probeer te genieten van elke dag die je zwanger bent!
Oh wauw Angel, wat een prachtig nieuws! Hoop ook intens dat het je nu eens goed mag gaan. Utro is denk ik een goede tip? FSK, bah. Deze cyclus laten lopen dus... Ik hoop dat je menstruatie snel mag komen. Babsie morgen jouw dag! Gisteren begin van de avond belde de huisarts even. Hij heeft me nog een keer flink moed ingesproken en oa nog wat over m'n schildklier uitgelegd. Ik mag 'm amytime bellen in m'n traject, echt enorm sympathiek.
Angelhope, gefeliciteerd! Ik ga hard duimen dat het goed mag blijven gaan. Ik raak op zich ook snel zwanger (wat je snel wilt noemen maar 5x in 3,5 jaar tijd ahum) alleen blijft het niet zitten dus ik snap je angst. De tijd zal het leren! FSK, ik las slecht nieuws? Ik moet ff teruglezen want ik had alleen deze pagina gelezen. Vandaag naar de gyn geweest eindelijk! Echo gehad en mijn bms was lekker dik en verrassing! Er was een eitje gesprongen zowel links al rechts. 2 dus!!! (Tweeling????) Dit is de eerste keer haha maarja zwanger word ik er toch nooit van. Maar leuk is het wel, ik had al zo'n last van mijn eisprong dat ik grapte dat er meerdere sprongen... had dus geen ongelijk. Nu staan we voor een moeilijke keus waar de gyn mee kwam. Keuze 1: Ga ik na mijn volgende menstruatie starten met de cryo behandeling? Of ga ik eerst laten testen of er een oorzaak is voor de miskramen en dan had ze het over iets met foliumzuur tekort en stollingsfactoren? Wil ik die testen doen dan betekend dat, dat ik de eerste 2 maandne geen cryo kan doen want zolang duurt het voor de uitslag. Keuze 2: Er werd ons gevraagd of we mee wilde doen aan een studie. De ene helft krijgt dan een cryp behandeling MET hormonen en de andere ZONDER... Er waren geen harde feiten dat het een beter werkt dan het ander dus gaan ze dat nu bekijken. Alleen vind ik het heel eng om zonder hormonen te doen. De laatste 2x dat ik 'vlot' zwamger raakte was namelijk MET utrogestan. Die moet je bij hun dan nemen tot 12 weken zwangerschap. Eerlijk gezegd voel ik er niet veel voor om de pech te hebben dat ik dan bij de groep kom die het op eigen 'houtje' gaan doen...ze gingen je dan wel veel meer monitoren enzo maar toch... Moeilijk moeilijk moeilijk. Waar doe je goed aan he...beide keuzes zijn echt een pickle. Stel nu dat ik me laat testen voor miskramen en er is niks? Dan waren die 2 maanden voor niks...maarja als er toch wat is dan is elke volgende behandeling gedoemd te mislukken natuurlijk. In ieder geval wilde ze nu meer de nadruk gaan leggen op 'zwanger blijven' in plaat van zwanger worden want ze had wel vertrouwen dat, dat gaat lukken... Mag ik jullie advies? Ik ga het vanavond er over hebben met mijn man maar ideetjes of goede redenen om iets wel of niet te doen of zo zijn altijd welkom. Helluuuuup
@ MI87: bedankt voor je lieve reactie! Bij mij rolden de tranen ook weer over mijn wangen toen ik las hoe jij de situatie omschreef. Mijn zusje gaat trouwens niet bevallen maar het wordt onder narcose weggehaald dmv suctie. Dat klinkt helaas niet zo warm en mooi als jij het omschreef, maar hopelijk is het kleintje al overleden voordat ze dit gaan doen. Ik moet nog van haar horen hoe dit precies in z'n werk zal gaan. Ik weet wel dat ze morgen en overmorgen al beginnen met medicatie toedienen om de baarmoedermond op te rekken, dus wellicht krijgt het kindje ook al iets waardoor het sterft? Voor mijn zusje wel fijn dat ze dit niet bewust mee hoeft te maken... Jij ook een hele dikke knuffel voor jouw verdriet en gemis. Ik gun het je zo dat het de volgende keer lukt en blijft zitten!!! Moeilijke keuze sta je voor, maar eigenlijk misschien ook niet. Want je arts heeft wel gelijk: het gaat er om dat je zwanger BLIJFT! Ik zou dus voor de testen gaan. En ik zou niet meedoen met die studie. Onderzoek is belangrijk maar niet ten koste van onze kansen op een kindje! @ Nataly: ik denk dat je jouw verhaal aan mij schreef ipv aan MI87? Dank je wel voor het delen van het verhaal van je schoonzusje. En wat geweldig dat jij 2 jongens hebt gekregen met jouw AMH! Geniet van je mooie gezinnetje @ FSK: wat een teleurstelling meid! Niet leuk :x Ik hoop voor je dat de DHEA z'n werk gaat doen en dat het er volgende maand heel anders uitziet op de echo's! @ Angelhope: gefeliciteerd!!! Wow, wat super voor je. Ik begrijp je angst voor een miskraam, ik zal ook niet meer onbevangen zwanger kunnen zijn als het ooit nog eens lukt. Maar toch, dit is een hele grote en belangrijke stap in de goede richting, die toch maar mooi gelukt is! Ik hoop dat je er een beetje van kunt genieten! @ de rest: even een zwaai naar jullie want ik ben gesloopt na 4 uur slaap (kon niet slapen ivm eerste fm vandaag en omdat we idioot vroeg op moesten en ik natuurlijk Floortje 's nachts ook nog eens uit moet laten) en heen en weer rijden naar Dusseldorf, dus ik ga snel in een tuinstoel zitten om nog een paar zonnestralen op te vangen! @ ik: ik had vandaag mijn cd8 follikelmeting. Op de uitgangsecho waren 4 of 5 follikels te zien, maar vandaag was er maar 1 (!) te zien van 14,5mm. Dr. Scholtes was erg warrig en gehaast dus ik weet eigenlijk helemaal niet wat hij ervan vindt. Ik begreep wel het volgende uit zijn gemompel: - met jouw schema kan het langer duren voordat het op gang komt; - soms reageren follikels nu eenmaal niet op hormonen; - als het er 1 blijft, breken we de poging af en gaan we de volgende keer een ander schema proberen; - vrijdag terugkomen voor de volgende meting Weet 1 van jullie hoe slecht ik ervoor sta, als er met 450 ie Menopur en 2 x daags een snuif Synarel NIETS is gaan groeien? Volgens mij kunnen we qua dosering niet meer omhoog, toch? Hooguit een combi met een ander hormoon proberen? Dit schema was voor mijn lage AMH het mooiste schema lijkt me, dus als ik daar al niet op reageer . Of... is cd8 gewoon te vroeg om conclusies te trekken? Ik ben gelukkig nog wel redelijk kalm, ik wacht vrijdag wel af voordat ik me echt zorgen ga maken. Want als ik het me goed herinner hebben meerdere dames hier een teleurstellende fm op cd8 gehad toch? Alleen is slechts 1 follikel (die je ook zonder hormonen al hebt) volgens mij wel heel slecht, toch? Alvast bedankt voor het meedenken! Liefs, Miss
ps de Dusseldorf dames zijn al op mijn vraag aan het reageren en zij zeggen dat je op cd8 wel vaker nog niets of weinig ziet! Poeh, wat een opluchting! Graag nog meer van dit soort positieve ervaringen van jullie
weet iekmand iets te vertellen over cryo terugplaatsing met of zonder hormonen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen een juiste keuze te maken. Miss, voor je zus wel fijn dat ze de pijn van een bevalling niet hoeft mee te maken. Ik hoop dat alles goed gaat. Jaja, in de MMM en dan nog een 'baby'in huis. In ieder geval lekker afleiding en vast goeie oefening Ik weet niet ...misschien heb je nu gewoon een 'slechte' batch op het moment? Kan zomaar zijn dat je volgende cyclus weer wel veel meer opbrengt...de ene is de andere niet. Ik hoop voor jou dat het gewoon een keertje pech is en de volgende keer weer 4 of 5. Ik reageerde ook de ene keer goed en de andere keer minder.