Lieve Klaasje, Wat fijn dat jullie de intake hebben gehad en dat Dr. S positief was!!! En jullie gaan gewoon beginnen, wat moet dat een heerlijk gevoel zijn na die lange tijd wachten. 12 follikels is super, als ze allemaal (of deels) willen gaan groeien! Ik ben superblij voor jullie @ de rest: vanavond gaat 'm niet meer worden, ik ben lekker ingestort met mijn liefde op de bank! Morgen kom ik op jullie belevenissen reageren Liefs, Miss
Nee hoor Natasja, het is confronterend maar je mag het absoluut gewoon opschrijven. Heb vandaag mijn zorgen geuit over jullie zusjes bij mijn gyn. Was bang dat het mij nu ook nogmaals overkomt maar dit keer door mijn lage amh ipv translocatie man. Hij vroeg meteen of ze dan soms zwanger waren geraakt op natuurlijke weg. Toen ik dat bevestigde vertelde hij dat de natuurlijke weg een verschil maakt met ivf en icsi. Ik heb het volgende begrepen: eicellen bij een lage amh-er rijpen vaak langer door waardoor je 'oude eicellen' krijgt. Bij ivf worden ze er op tijd uitgepikt en vindt de deling plaats buiten je lichaam. Dit proces gaat dus sneller en dus heb je met ivf/icsi minder kans op afwijkingen dan op de natuurlijke weg. Ben erg opgelucht! Heb ze vandaag nog een keer mogen bewonderen via de echo en al hun hartjes mogen horen. Was zo fijn! Sterkte!
@babsie: wat fijn dat je wat gerust getld bnt meid en dat jullie nog even naar de hartjes van de twins hebben mogen luisteren
Ja, dank je Logan, maar besefte nu dat mijn stukje hierboven weer niet zo leuk is voor jou en Angelhope. Maar goed, uiteindelijk komt het er toch op neer dat het allemaal maar meningen zijn en dat uiteindelijk niemand echt precies lijkt te weten hoe het nu echt zit met laag amh. En bij jou gaat die utro gewoon het grote verschil maken! Maar had jij niet al een kindje?
Babsie dat klopt. Ik heb Kids uit mijn vorige relatie. En nu ik eindelijk het perfecte mannetje heb gevonden en echt huisje boompje beestje heb lukte het zwanger worden/ blijven dus niet. En wij gaan er inderdaad ook vanuit dat utro gaat helpen
Miss en natasja, wat erg voor jullie zusjes en voor jullie. Word er zelf al verdrietig van als ik het lees, laat staan jullie!! Babsie, kun je het al bevatten, een tweeling!!! Klaasje, super mooi aantal, ik heb geen laag amh maar ook 11 eitjes met de punctie dus mooi resultaat hoor tot zover!!!
Zit even onhandig op m'n mobiel. Even bij mijn meisjes kijken! Babsie weer een mooie echo van de twins, heerlijk! Poppetje, wanneer gaan jullie verder met de cryo poging? Miss, wat gaat het ineens hard bij je! Spannend, ook wel eng en daarnaast ook vol hoop. Je deed het een cyclus geleden nog op eigen kracht en nu met twee eitjes zijn ze iig goed gekieteld en krachtig gemaakt door de Menopur. Ik geloof dus keihard met je mee! Wat een fijne man hè, dr S. Hoe hij zo met je om gaat en idd bij een ongewenst beeld de punctie niet laat tellen. Daar geeft hij in mijn ogen zo'n rust mee af! At all others; echt, als je problemen hebt met stimulatie of bevruchting tijdens IVF of jong en onverklaarbaar verminderd vruchtbaar, ga naar Düsseldorf!!! Ik heb zoveel insights gehad over mijn POF vorm, erfelijkheid en waarom de natuurlijke weg en standaard IVF me weinig zal doen... Je krijgt er op z'n minst een scherpe diagnose!
Klaasje, onze laatste IVF gaan we ook zeker door naar DD! Geen idee of ik al gezged had dat ik vrijdag 3 buisjes bloed heb ingeleverd...en nu op mijn gat zitten wachten. Ze had eerst een telefonische afspraak ingepland voor 11 september! Dat vond ik veel te ver. De uitslag is met 2 maanden binnen dan gaan we daar ver overheen eer ik wat weet en weer verder kan. Nu dus een afspraak voor 20 augustus gekregen. Ik hoop dat dan wel de uitslag binnen is. En niet dat er niks binnen is en dan weer een neiuwe afspraak moeten maken voor de uitslag want mijn gyn. zit bij voorbaat de eerste 6 weken meestal tjokvol...en tja op de een of andere manier mag niemand anders die uitlsag geven...dus duimen dat ze dan klaar zijn!!! Las op die site van Babsie over innesteling dat dubbele dosis folimzuur mag en goed is ter bevordering. Heb vannochtend direct naast mijn multi-vitamine met foliumzuur ook nog een foliumzuur van de apotheek ingenomen (die krijg ik standaard bij de ivf medicijnen) Ik dacht zo...ze testen nu op foliumzuur tekort dus ik ga maar vast maatregelen nemen mocht het zo zijn. Zo niet, naja dan plas ik dat wel weer uit. Foliumzuur is wat dat betrefd geen gevaarlijke vitamine. Overtollig plas je weer uit. (niet alle vitamine doen dan, bijv. vitmaine D en a slaat je lichaam op en kan dus gevaarlijk zijn bij teveel)
Vrijdag evaluatie Gent, denk dat we de cyclus hierna door mogen, dus begin augustus als alles goed loopt.. Tenzij mijn cyclus nu door alle hormonen anders is maar vorige x was die ook direct weer normaal. Alleen spannend of ze wel of geen natuurlijke cyclus willen en vooral, ontdooit er een cryo goed!
Babsie, er zit toch wel verschil in hoe er over die verouderde/slechte eitjes wordt gedacht. Ik wist het niet helemaal zeker, dus had het er vanmiddag nog over met m'n zusje. Maar onze FA zei idd dat je van oude/slechte eitjes helemaal niet zwanger kan worden. Mijn zusje had haar eerste echo bij hem met 8 weken en toen vroeg ze hem nog of ze zich zorgen hoefde te maken dat ze door haar lage AMH meer kans had op afwijkingen of mk. Dat hoefde volgens hem dus niet omdat een zw van een slecht eitje bijna niet mogelijk is en het anders al in een vroeg stadium zal stoppen (vmk) Dat zou dus betekenen dat ze nu gewoon pech hebben en het niet aan het AMH ligt... Maar ja, we hebben al vaker gemerkt dat er nogal wat verschillende opvattingen zijn op dit gebied
@ MI87: dank je wel nog voor het meedenken. Ik hoop ook dat dit een slechte batch was en dat het er de volgende keer wat meer zullen zijn, wellicht ook door een andere combi hormonen te proberen. En misschien was mijn lichaam ook nog van slag door de miskraam. Dr. S denkt overigens niet dat ik teveel hoop moet hebben dat we er meer uit kunnen halen, maar hij wil het natuurlijk wel gaan proberen! En ja, in het traject met een 'baby' in huis is best pittig, maar tegelijkertijd geeft ze me zoveel afleiding, liefde en blijdschap dat ik die korte nachten wel trek Hoe gaat het met jou? Goed dat je niet mee doet aan de studie. Het is al zwaar genoeg en je wilt al je kansen benutten! Heb je je er bij neer kunnen leggen dat je eerst de testen gaat doen? Goed dat je die datum hebt vervroegd, even wachten is nog wel te doen maar je kunt ook overdrijven he @ Natasja: hoe gaat het met jou en met je zusje? Wat vreselijk verdrietig is dit voor ze zeg. En dan ook nog het weekend door zien te komen, dat is toch onmenselijk? Je zou denken dat er in het weekend altijd plek is voor ernstige gevallen. Heel veel sterkte aan je zusje en aan jullie hele familie! En een dikke knuffel voor jou! Oh en wat heftig voor je dat je vriend uitgerekend nu weg was en dat je het ook nog eens niet aan hem kwijt kon via de telefoon. Natuurlijk moest je het van je afpraten! @ Bittersweet: hallo zwangere vrouw . Hoe voel je je? Kun je het al een beetje bevatten? Ik ben zo blij voor je! Hopelijk volgende week een mooi kloppend hartje zodat je echt kunt gaan genieten! @ Klaasje: dank je wel voor je bemoedigende woorden! Je hebt gelijk, mijn lichaam heeft het al een keer zelf gedaan, dus met wat extra hulp moet het toch een keer lukken? Haha, moest wel lachen dat je schreef dat mijn eitje(s) gekieteld en krachig gemaakt is door de Menopur. Ik hoop het zo! Ik vind Dr. S zeker ook een kundig arts, maar het valt me erg tegen hoe weinig tijd en moeite hij neemt om je uit te leggen wat er aan de hand is, als hij de follikelmetingen doet. Hij is ongeveer 2 minuten bij je, mompelt wat in het duits tegen zijn assistente, en gaat dan weer. Terwijl zo'n follikelmeting voor ons lage AMH'ers toch ongelofelijk spannend is en bovendien allesbepalend. Bij mij was het beide keren natuurlijk ontzettend teleurstellend. Ik was dan ook het liefst even aan zijn bureau gaan zitten om te bespreken wat hij zojuist gezien had, maar in plaats daarvan stond ik hinkend op 1 been mijn kleren aan te trekken en werd 'even' besloten dat de punctie door zou gaan. Terwijl hij 3 dagen eerder nog had gezegd dat we zouden afbreken bij te weinig follikels. Heel verwarrend en frustrerend! Gelukkig kreeg ik hem meteen aan de lijn toen ik 's middags het noodnummer belde, want ik twijfelde echt even of we er wel goed aan deden om deze poging door te laten gaan. Het kost me toch 1 vergoede poging, dat vind ik niet niks! Gelukkig nam hij aan de telefoon uitgebreid de tijd om me te woord te staan en om uit te leggen waarom hij vindt dat we het toch moeten doen. Namelijk omdat we niet weten of ik de volgende keer beter ga reageren op andere hormonen (hij verwacht van niet) en omdat de tijd dringt met mijn extreem lage AMH. Bovendien telt de poging pas bij een succesvolle punctie, dus als hij geen eicel vindt, hebben we die poging niet verloren. Dat was voor mij genoeg geruststelling om de punctie door te laten gaan! Bottom line: wees scherp en alert en probeer je niet weg te laten sturen als het je niet duidelijk is! @ Poppetje: hoe gaat het met jou? Fijn dat je vrijdag de evaluatie hebt. Hopelijk in augustus de terugplaatsing van 1 of 2 mooie cryo's @ Angelhope: wat een mooie, duidelijke test meid! Super! Wanneer krijg je de uitslagen van je bloedtest? @ Logan: ik snap dat het nog wel even mocht duren voordat je buik begon te groeien, maar ook een te gekke bevestiging lijkt me? Wat is jouw AMH waarde en heb jij ook DHEA geslikt? Zo mooi dat het jullie thuis gelukt is na al die tijd . En wow, je hebt dus al kids. Wat gaaf dat je nu met je nieuwe liefde weer een kindje gaat krijgen! @ Babsie: hoe voel je je, lieverd? Ik moet zo vaak aan die 2 kleine smurfjes in je buik denken Goed (en lief) dat je het verhaal van onze zusjes aan je gyn hebt voorgelegd. Prettig voor jou, maar ook voor ons, om te weten dat de kans dat ons zoiets overkomt geminimaliseerd wordt door IVF/ICSI te doen. En super dat je de hartjes van je kindjes hebt gehoord! Wat moet dat een mooi moment zijn geweest! @ superfoods: ik weet er niets van dat je die niet meer mag eten als je zwanger bent?! Welke precies niet? @ mijn zusje: bedankt voor jullie steun en lieve woorden. Ze is vrijdag geopereerd en het is goed gegaan. Het is haar fysiek en emotioneel gezien meegevallen, zei ze. Ze focust zich gewoon heel erg op dat het kindje niet levensvatbaar was en dat maakt het voor haar enigszins draaglijk om het kwijt te raken. Bovendien is ze alweer naar de toekomst aan het kijken, na 1 maand rust mogen ze het alweer proberen. De artsen denken dat het niet genetisch is, hopelijk bevestigen de uitslagen van de onderzoeken op het kindje dat binnenkort! @ ik: ik ben blij dat ik vandaag een dag niet hoef te spuiten! Dat herkennen jullie vast wel. Gisteravond de pregnyl gezet, dus nu tot morgen even geen polonaise aan mijn lijf. Ik kreeg de laatste dagen steeds meer last van een algeheel rotgevoel, zowel fysiek als mentaal. Ongelofelijk, hoe je lichaam en geest worden overgenomen door die troep! Ik krijg de komende weken trouwens wederom de volle mep: 3 keer pregnyl, utro en suprefact. Moet ik me daar nog op voorbereiden, ga je je daar ook weer rot van voelen? Ik geloof het wel hè? Great Iedereen een fijne zondag! De zon schijnt vanmiddag te gaan schijnen dus wij gaan naar onze favoriete strandtent in Wijk aan Zee en daarna Floortje bij mijn ouders brengen. Zij logeert daar een nachtje zodat wij vannacht goed kunnen slapen (zij moet 's nachts nog uitgelaten worden) want we moeten om 5.15u vertrekken morgenochtend. 8.30u aanwezig, 9u de punctie. Liefs, Miss
Hoi miss met mij alles goed. Durf alleen nog niet echt te genieten van de zwangerschap. Eerst de echo afwachten volgende week. Vindt het zo spannend allemaal. Heel veel succes met de punctie morgen. En een knuffel voor jou en je zus en familie heb er geen woorden voor.
@mi87: spannend meid afwachten op de bloeduitslagen. Ik duim mee voor je!! En wat fijn dat je eerder een afspraak hebt nu @poppetje: voor jou dus ook al een spannende tijd die aanbreekt. Ga heel hard duimen dat de hcg storm zich doorzet en er een wonder cryo zal ontdooien en dat jullie inderdaad snel weer doormogen meid. @miss76: mijn amh is een jaar geleden voor t laatst gemeten toen was het 0,6. Ik voel me soms best schuldig tegenover jullie omdat ik dus inderdaad al 2 kids heb. En vergeleken sommige van jullie nu ook dan nog best snel weer zwanger ben. Het is op zich een heerlijke bevestiging maar de angst of alles goed gaat is nog erg groot. We zijn er al 2x bij de echo achter gekomen dat het niet goed zat. Wat knap van je zusje dat ze het zo kan relativeren om het voor haar zelf dragelijk te maken. Echt heel veel respect!!! Sterk zusje heb je!! En voor jou gaan m,n duimen draaien meid!!! @bittersweet: ik ben de dagen al aan het aftellen.. Nog 11 dagen tot die eerste zenuwslopende echo..!! Ik duim voor ons op 2 goede echo's
Jeetje, wat is hier opeens een babyboom gaande! Van harte dames en op naar heul mooie echo's . Laat het een besmettelijk virus zijn voor de andere dames, dat zwanger worden! Hier wordt de volgende pof-baby over ruim 5 weekjes verwacht! Ik fiets echt zonder ongemakken door de zwangerschap heen, maar er zijn wel wat kleine afwijkingen gevonden bij de beeb. Of dat gevolgen gaat hebben voor de beeb is helemaal niet zeker, dus ik blijf positief en geloven in m'n kleintje! Nu vraag ik me wel af in hoeverre afwijkingen te maken hebben met verouderde en bejaarde eicellen. Heeft iemand in dit topic daar ervaring mee of kennis van? Uiteraard heb ik het wel aan m'n gyn gevraagd, maar die zegt dat ieder embryo anders is. Volgens hem kan het dna van een embryo ook niet getest worden. Terwijl ik laatst in een programma voorbij zag flitsen dat het in Spanje wel kan voor maar 400 euro. Maar ik kan er niets van terug vinden op het internet, dus misschien heb ik het verkeerd begrepen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zielsgelukkig met m'n kindje!!! Maar als het wel aan m'n eitjes ligt, zou ik het risico niet nog een keer durven nemen en zo'n stressvolle zwangerschap niet nog een keer aankunnen. Ik zit natuurlijk helemaal verkeerd in dit gedeelte over zwanger worden, maar niet geschoten is ook mis...
Danitcha: brrr...kleine afwijkingen gevonden, ik krijg er weer de rillingen van. Wat voor een afwijkingen als ik vragen mag? Ze weten gewoon nog heel weinig af van laag amh af. Maar nu jij de derde poffer al bent in 2 weken waarbij bij de baby afwijkingen zijn gevonden vraag ik me toch echt af of dit toeval is....
Natasja: ik hoop dat die arts gelijk heeft... Miss: ben het helemaal met Klaasje eens, had precies dezelfde gedachte: al die 450 menopur-kwaliteitsverbeteraar op 1 eitje! Als dat geen gouden ei is... Ik denk dat de opbrengst wel degelijk lager kan uitvallen doordat je net een miskraam hebt gehad. Je lichaam moet misschien nog een beetje hertellen. Ik herinner me van een andere vrouw op zp dat haar amh zelfs lager uitviel na een miskraam. Een tijdje later stond het weer hoger. Aan de andere kant is het wel een feit dat je destijds (tijdens iui's) ook al slecht op de hormonen reageerde dus wat dat betreft begrijp ik de beslissing van dr S wel. Ik hoop op de eerste plaats natuurlijk dat deze poging positief gaat aflopen, maar wanneer dit niet het geval is hoop ik dat je beter gaat reageren op bv Gonal f. Superfoods hebben een ontgiftende werking, vandaar dat je ze niet mag gebruiken tijdens je zwangerschap. Moet zeggen dat ik ook echt even af heb moeten kicken hoor! Gebruik alleen nog gebroken lijnzaad. MI87: wat moet je nog lang wachten dan! Verschrikkelijk! Maar goed, de tijd gaat altijd sneller als je denkt. Fijn dat je het nog wat naar voren hebt kunnen zetten. Bittersweet: begrijp je angst. Het is heerlijk om kloppende hartjes te zien maar daarna keert de angst onmiddellijk weer terug, helaas... Volgens mij ben ik pas gerust als ik 2 gezonde baby's in mijn armen heb... @allemaal: ik bedenk me ineens dat ik de klinisch geneticus waar ik het email adres nog van heb nog wel eens kan vragen of zij iets weet afwijkingen als gevolg van laag amh. Ga ik meteen doen! Jullie horen het als ik antwoord heb.
Ik wil wel proberen de afwijkingen uit te leggen, maar het is een lang en ingewikkeld verhaal. Zal het zo beknopt en simpel mogelijk proberen te houden. Combinatietest en 20 weken echo waren goed. Wel een klein kindje op de p3 lijn, terwijl wij allebei lang zijn (wel slank). Dus extra groei-echo's. Met groei-echo op 23 weken een een asymetrie in de kleine hersenen ontdekt. Paniek! Voor vruchtwaterpunctie en mri met spoed naar academisch zkh doorverwezen omdat afbreken zwangerschap kan tot 24 weken. Uit de sneltest bleek geen trisomie-afwijking. De hersenen blijken in aanleg goed te zijn, er zit "alleen" een arachnoidale cyste. (ze dachten aan erge dingen zoals trisomie 18, syndroom van Dandy Walker, zakje van Blake, etc). Ik heb nog regelmatig controles en tot nu heeft de cyste geen schade aangebracht aan de hersentjes. Het zit op een vrij ongevaarlijke plek en als het al schade aanbrengt, gaat het om lichte afwijkingen zoals niet goed kunnen tennissen (fijne motoriek). Dit zou te verhelpen zijn met fysio. Momenteel groeit de cyste wel, dus mogelijk wordt het leeggezogen na de geboorte. Ik geef hier de voorkeur aan, weg met dat ding! Er is ook nog een uitgebreid dna-onderzoek gedaan (array). Hier is een afwijking gevonden. In een chromosoom zitten genen en in 1 gen ontbreekt een miniscuul stukje (deletie). Bij dit miniscule stukje is geen ziektebeeld of syndroom bekend. Meest waarschijnlijk nemen andere eiwitten deze functie over. Als 1200 van deze stukjes ontbreken hoort er wel een afwijking in de hersentjes bij. Maar de andere 1199 stukjes zitten er dus wel. Ieder chromosomenpaar bestaat uit 2 chromosomen, 1 van de moeder en 1 van de vader. Nu zit deze deletie op 2 chromosomen, wat medisch onmogelijk is, maar het is toch echt zo. Ik en mijn partner hebben dus dezelfde fout gegeven, dit kan niet tenzij je familie bent en dat zijn we toch echt niet. Daarbij heeft ons dna dit niet, dus het is ook niet erfelijk. Ik denk dan zelf dat met de ivf gebeurd kan zijn, bijvoorbeeld met een pipetje er iets is afgeschaafd? Want die deletie zit precies op het einde! De klinisch geneticus zegt dat hier geen verhalen van bekend zijn. Ik moet me 2 jaar na de geboorte weer melden bij de klinisch geneticus om te kijken of ik iets anders dan normaal aan het kindje heb kunnen opmerken. Daarbij is het kindje nog steeds klein en volgt z'n eigen p3-lijn. ik ben helemaal onderzocht en er is geen lichamelijke reden gevonden voor de achterstand in groei. Vruchtwater, flow, grootte baarmoeder, bloed, alles is goed. Ook het kindje maakt het erg goed in m'n buik en is echt een druktemakertje. Een oorzaak van de groei-achterstand kan bijvoorbeeld wel een stofwisselingsziekte zijn, maar dat kunnen ze nu niet onderzoeken. Heel veel verschillende kleine dingetjes dus, die veel onduidelijkheid geven. Ik blijf in een gezond kindje geloven. Als de eigen moeder niet in het kindje gelooft, wie dan wel! Als we die extra groei-echo ook niet hadden gehad, hadden we niets geweten. Er zijn ook voldoende verhalen bekend dat volwassen personen op latere leeftijd opeens ontdekken een cyste in de hersenen te hebben of afwijkend dna, zonder daar iets van te merken. Maar verhalen dat er wel belemmeringen in het leven zijn hierdoor, zijn helaas ook bekend. Het kan dus linksom en rechtsom. Maar er zijn dus meer moeders met afwijkingen en laag amh??? Ik heb een waterhoofdje voorbij zien komen (verschrikkelijk!), maar wat dan nog meer? Mijn amh was een jaar terug 0.7 Ik kan inderdaad mijn klinisch geneticus ook nog wel eens bellen of er verband is tussen laag amh en dna-afwijkingen. Alhoewel ik niet verwacht dat ze daar uitspraak over doet, ik merk dat ze heel voorzichtig hierin zijn... En Babs, gefeliciteerd met de twins!!! Laat je ajb niet bang maken door mijn verhaal. Er zijn altijd uitzonderingen, meestal gaat het gewoon goed! Maar ook ik vraag me wel af of er een hoger risico is met laag amh op afwijkingen...
Danitcha: dank voor de uitleg. Ik begrijp je uitleg ook omdat wij zelf ook te maken hebben gehad met een chromosoomafwijking (zie mijn onderschrift), helaas is dat bij ons niet goed afgelopen. Wat een zorgen voor jou, meid! kun je wel een beetje genieten van je zwangerschap? Nu zie ik dat je 35 jaar ben en een amh van 0.7 hebt. Ik ben 35 jaar en heb een amh van 0.68. Vergelijkbaar dus. Wij hebben de translocatie van mijn man uitgesloten dmv donorzaad. Krijgen we dit weer! Heb net al een mail gestuurd naar de klinisch geneticus. Loop jij toevallig ook in Maastricht? Want anders krijgt 'ze' 2 keer dezelfde vraag...