Poffertjes en Pannenkoeken-UNITED 2 (POF > Vervroegde overgang-Lage eicelreserve)

Discussie in 'MMM clubs' gestart door FSK, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelhope

Angelhope Bekend lid

20 jun 2012
    503
    0
    0
    NULL
    NULL
    Logan, op een of andere manier een berichtje van jou over een kloppend hartje helemaal niet gezien? :( t' Is dat de anderen jou hier feliciteren, anders had ik het niet geweten! Meis, gefeliciteerd hoor! Wat heerlijk! Dat is een hele grote stap in de goede richting! Ik ben blij voor je! :) Geniet er maar lekker van.

Klaasje: de test is een simpele bloedtest. Als je bij de huisarts aangeeft dat je wil laten testen op MTHFR gen en homocysteine levels, dan nemen ze wat bloed af, en dat is dat.

En als je dan dus positief test, zijn de meningen verdeeld over wat je eraaan kunt doen. Sowieso 100mg aspirine per dag, dat is zeker. Dan denken sommige artsen dat je de foliumzuur moet verhogen, anderen denken dat je een andere vorm van foliumzuur moet nemen. Met dit gen kan je lijf namelijk foliumzuur niet omzetten naar methylfolate (dat is even heel kort door de bocht gezegd hoor, het is wat gecompliceerder).

Dan zijn er nog mensen die geloven dat actieve B6 en B12 kunnen helpen en er zijn speciale zwangerschapsmultivitaminen die je kunt nemen om je kansen te verbeteren.

Ik zelf zit nu aan de folinic acid ipv folic acid (sorry ik weet de Nederlandse termen hiervoor niet, folic acid is foliumzuur). Ook neem ik die 100mg aspirine elke dag en heb ik die speciale multivitaminen besteld. Verder eet ik minstens 1 keer per dag rauwe bladgroenten (sla/spinazie) omdat daar al de kant en klare methylfolate in zit. Ook lentils (linzen?) eet ik iedere dag. Verder probeer ik licht te sporten verspreid over de dag om mijn bloedsomloop te stimuleren, al is het er wat bij ingeschoten de laatste tijd doordat al mijn vrije tijd in dat onderzoek ging zitten. Maar dat wil ik wel weer gaan oppakken.

Maar goed: er is dus genoeg te doen aan het gen, en niet al te ingewikkeld of duur, dus het is zeer de moeite waard om te weten of je het hebt of niet. En aangezien 40% van de bevolking dit gen heeft, is er best een kans dat je het hebt, vooral als je al meerdere miskramen hebt gehad.....

Babsie: dikke buik is juist een goed teken hoor! Niets om je zorgen over te maken. Alles gaat twee keer zo snel als je er twee in je buik hebt zitten :D En ook als het niet je eerste zwangerschap is, groeit je buik sneller. Bij mij kun je het nu ook al zien! Geniet er maar lekker van meis, een tweeling is echt toppie! :)

2. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Marjah, gefeliciteerd met je dochter, wat moet je gelukkig zijn!! Geniet ervan, het is je zó gegund!

Angelhope, is 80 mg kinderasperine per dag niet de max als je zwanger bent? Ik zweer erbij, de eerste ronde dat ik het gebruikte, was ik zwanger, mijn eigen wondermiddel...

Poppetje, ik geloof persoonlijk ook meer in cryo's. Ze hebben een veel langere selectieronde overleefd, inclusief invriezen en ontdooien en zijn dus echt de sterkste. En een blasto staat op punt van innestelen. Toi, toi, toi!

Elfjes, ik ben ook in Nl zwanger geworden. Maar je moet wel een goede arts hebben en je mee verdiepen in het behandelplan.

Miss, dat klinkt als een mooi recept! Meteen aankomende ronde weer toch? Nieuwe ronde, nieuwe kansen!!! :D

Logan, wat fijn een kloppend hartje! Angelhope, ik hoop dat je snel volgt!

Voor de zelfbetalende P.uregon-dames, ik heb nog wat over...

3. mariska11

mariska11 Bekend lid

26 apr 2011
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Marjah, wat een fijn bericht. Veel geluk met jullie meisje!

4. FSK

FSK Bekend lid

18 jan 2013
    507
    0
    0
    NULL
    NULL
    Danitcha (of anderen die het ook weten), kun je mij vertellen waar de kinderasperine goed voor is?

5. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Marjah, gefeliciteerd...!! :D

@ Hier, even een algemeen vraagje. Misschien een beetje dom vraagje zelfs :)
    Hebben jullie ook weleens een menstruatie waarbij je geen bruinverlies hebt...??
    Voor de pilstop begon ik altijd met een halve dag bruin en de laatste dag. De voorgaande 2x (zonder pil dus) begon ik meteen met rood en dan ook de laatste dag bruin. Deze keer begon ik donderdag met rood en meteen heel veel, alsof er een sluis werd open gezet. Zelfs 's nachts bleef het doorgaan. Maandag werd het iets minder maar nog vrij hevig. Gisteren was het net zo abrupt weer gestopt als het begonnen was, alsof de sluis weer dichtgegooid was. Dat het zo ontzettend hevig was, kon volgens mijn moeder door de overgang komen maar is het ook normaal dat het dan zo abrupt weer stopt...??
    Daarnaast is dat nare gevoel in m'n buik namelijk nooit weggeweest. Ik had net besloten naar de HA te gaan toen ik begon te vloeien. Ik dacht dat dat dus toch gewoon een ei/menstruatie pijn was geweest. Maar nu is het dus voorbij en dat gevoel is nog steeds aanwezig. Nu weet ik niet zo goed wat te denken...

Bedankt trouwens voor degene die mij succes wenste voor vandaag. Straks om 16:30 is de crematie :(

6. Babsie34

Babsie34 Bekend lid

25 sep 2012
    762
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve Natasja, het is denk ik heel moeilijk om conclusies te verbinden aan bloedverlies. Ik heb ook wel eens van die vreemde menstruaties gehad waarvan voor mij duidelijk was dat het niet helemaal normaal was, maar verder als dat kwam ik er niet mee. Gyneacologen hadden daar ook nooit echt antwoorden op. Misschien toch even aangeteld? Wie zal het zeggen! Misschien toch verstandig om even naar een gyn te gaan om je goed te laten onderzoeken. Veel buikpijn hebben is niet normaal. Ik zou ook willen weten waar dat vandaan komt.
    Je weet maar nooit hè, misschien zit er ergens een ontsteking.

Heel veel sterkte vanmiddag.

7. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Natasja, ja hier ook wel eens. Dan meestal niet eens buikpijn. Je word erdoor verrast. Bats hier heb je het. Andere keren heb ik al 3 dagen tevoren bruinverlies en veel buikpijn. Tis dus heel wisselend. Zal de dhea ook niet een rolletje spelen?

Marjah, hartstikke gefeliciteerd met je dochter! Geniet ervan meid. Nu eindelijk doen waar je voor gemaakt bent en waar je al zo lang naar verlangt: moeder zijn!

Over de kinder aspirine. Ik heb het ook geslikt vanaf na de punctie. Een kwart tabletje per dag. Ik was zwanger maar had ook een bloeding erboven..,ik twijfel dus vaak of die bloeding er kwam vanwege het verdunde bloed of dat ik juist eens zwanger was doordat ik voor het eerst aspirine gebruikte. Toen ik zwanger bleek wist ik niet wat te doen en ben toen gestopt. Het kan ook gewoon zijn dat het op geen van beide effect had en ik gewoon geluk had. Vind het erg moeilijk om ze te slikken voor de cryo en daaropvolgende pogingen. Waar doe je goed aan? Wil het graag maar twijfel. Doe het ook op eigen houtje. Niet gemeld bij de gyn. dus.
    Heb ze nog liggen. Aspirine100 heten ze geloof ik vandaag de dag.

8. Logan2013

Logan2013 Fanatiek lid

3 jun 2013
    1.342
    721
    113
    @natasha: ik had eigelijk nooit bruin altijd gelijk helder rood.

9. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Marjah, gefeliciteerd met jullie dochter!

Natasja heel veel sterkte straks!

Ik heb meestal eerst bruinverlies en daarna wel rood, maar ik menstrueer nooit lang. Max 4 dagen en het is over en nooit extreem heftig.

10. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Natasja, sterkte!
    Mijn ongi is ook bruin-rood-bruin. Maar heel zelden barst ook in ene de hel los. Ik denk dat een menstruatie per keer wel kan verschillen.

FSK. Kinderasperine zou helpen bij de innesteling, omdat het de baarmoeder beter doorbloed. Ik heb het wel verteld aan m'n gyn, maar in mijn zkh is een onderzoek ernaar gedaan waaruit bleek dat er geen voordeel was. Maar ik heb gebeld met een kliniek in België die het standaard voorschrijft en ze hebben me goed voorgelicht over het gebruik ervan. Ik heb het samen met utrogestan gebruikt tot week 12. Dan zou de placenta aangemaakt zijn. Maar het kan veilig gebruikt worden tot week 38.

11. Wondertjes

Wondertjes Bekend lid

19 sep 2011
    872
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden! Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen! Hoop dat jullie mij wellicht tips en advies kunnen geven!

Zal proberen mijn situatie zo kort en duidelijk mogelijk te beschrijven!
    Mijn man en ik hebben een zoon!
    Toen we voor een tweede wondertje gingen kwam ik er eerst dmv ovulatietesten en later ook door temperaturen achter dat ik een korte lf heb van meestal 5 soms 6 of 7 en een tot nu toe eenmalige uitschieter van 9!
    Hierom door huisarts verwezen naar fertiliteit van Radboud ziekenhuis! Tijdens de intake zagen ze op de echo 8 follikels wat ze een verminderde eicelreserve deed vermoeden! Bloed laten prikken op verschillende waarden waaronder AMH! Gister evaluatiegesprek AMH was nog niet binnen echter op basis van wederom een echo en de andere bloeduitslagen konden ze wel met zekerheid zeggen dat ik een verminderde eicelreserve heb! Hoe veell verminderd en wanneer de echte overgang begint kunnen ze niet zeggen zei ze! Nu afwachten wat mijn AMH waarde is voor ze ons meer kunnen vertellen en behandelplan kunnen bepalen! Over 2 weken een afspraak en dan horen we meer!
    Dat was even flink slikken zeg en worden lange 2 weken!

Hebben jullie tips waar ik om kan vragen op moet letten etc.??? Alle tips e.d. Zijn meer dan welkom!
    En weet iemand hoe het zit met de AMH waarden? Welke waarde is normaal en welke laag???

Bedankt alvast voor degene die mijn verhaal lezen en er wellicht een reactie op hebben!

12. Elfjes

Elfjes Actief lid

19 dec 2012
    143
    0
    0
    Nederland
    Welkom Wondertjes.

Heb je ook je FSH waarde laten prikken?
    Wat betreft de AMH, de noraalwaarden zitten volgens mij tussen de 1 en 3. Onder 1 betekent een lage reserve. Onder de 0.1 betekent dat het zo laag is, dat de waarde niet te meten is.

13. Wondertjes

Wondertjes Bekend lid

19 sep 2011
    872
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je Elfjes!

Ja mijn fsh was 5.2 op cyclusdag 24 en dat was voor mijn eisprong! Heb door mijn speurtocht op internet begrepen dat hij op cyclusdag 3 geprikt moet worden bij verminderde eicelreserve!
    Klopt dat?

Zet mijn andere waarden voor de zekerheid maar bij
    Tsh 1,64
    Lh 17
    Testosteron 0,8
    Oestradiol 660
    Prolactine 280

14. FSK

FSK Bekend lid

18 jan 2013
    507
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Danitcha, dank voor je antwoord. Het is dus geen middel waar ik nu wat aan heb helaas. Eerst meer eieren zien te kweken... :(

Welkom hier Wondertjes, ik hoop dat je amh waarde meevalt. Ik weet wel dat wanneer de waarde lager dan 0,1 is, het Radboud geen IVF of ICSI meer wilt doen (behalve als er bij jouw partner ook sprake is van een vruchtbaarheidsprobleem). Je zou eventueel voor de zekerheid vast een afspraak voor een intake kunnen plannen in Dusseldorf of Gent. De wachtlijsten zijn daar enorm en je kan het altijd weer afzeggen mocht het niet nodig zijn.

15. Elfjes

Elfjes Actief lid

19 dec 2012
    143
    0
    0
    Nederland
    Wondertjes, ja dat klopt. FSH waarde wordt op cyclusdag 3 geprikt.

16. Angelhope

Angelhope Bekend lid

20 jun 2012
    503
    0
    0
    NULL
    NULL
    Danitcha, ik heb begrepen dat tussen de 80mg en 100mg prima is. Tot voor kort zat ik zelfs op de 150mg omdat ik dacht dat er geen kleinere te krijgen waren hier (kinderaspirine kennen ze hier niet). Maar nu zei mijn FS laatst dat ik beter kon zakken naar 100mg. De aspirine die ik nu heb heeft ook een soort beschermingslaagje om je maagwand te beschermen, klinkt wel goed ;) :D

Voor wie het verder nog wilde weten (ben ik ff kwijt, sorry) Ik ben ooit op eigen houtje begonnen met aspirine omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het de kans op zwangerschapsvergiftiging kan verkleinen (en daar ben ik bijna aan overleden bij de geboorte van mijn jongens, dus daar heb ik zeker interesse in). Ook donkere chocola zou de kans daarop verkleinen trouwens!

Verder zou het de doorbloeding in het algemeen verbeteren, dus ook in de baarmoeder en inderdaad zou het dan kunnen helpen bij de innestelling.

En nu dat ik het MTHFR gen blijk te hebben, dat gaat nogal eens samen met bloedstollingsproblemen, moet ik het de hele zwangerschap door blijven gebruiken. Maar het is absoluut ongevaarlijk is mij gezegd, dus daar vertrouw ik op.

Verder heb ik nu voor het eerst ook progesteron tabletten, geen utrogestan maar een ander merk. 200mg per dag. Ik begrijp dat de meningen nogal verdeeld zijn over of je veilig kunt stoppen rond de 12 weken of niet, maar bij jou ging dat dus helemaal goed Danitcha? Vond je het eng om ermee te stoppen?

Nou ja, ik moet eerst die 12 weken maar eens zien te halen...

Wondertjes, welkom hier meis. Valt niet mee om zoiets te horen he? De inhoudelijke reacties laat ik aan de andere meiden over hier, want die weten er veel meer van dan ik. Ik hoop voor je dat het allemaal toch nog mee blijkt te vallen. Weet je, de dokters weten ook niet alles he? Er blijft toch een boel giswerk hoor.

Er is trouwens wel een soort van dieet/leefstijl waarmee je de kwaliteit van je eitjes kunt verbeteren. Kijk maar eens hier: Increase Your Egg Health In 90 Days to Get Pregnant

Zelf heb ik er alleen uitgehaald wat ik een beetje haalbaar vond op een relaxte manier. Je moet er immers ook weer niet helemaal gestressed van raken. Alle beetjes helpen, denk ik maar bij mezelf. Ik eet nu in ieder geval elke dag 1 keer een maaltijdsalade, en broccoli, linzen en spinazie staan ook aanzienlijk vaker op het menu.

Sterkte ermee meis!

17. Wondertjes

Wondertjes Bekend lid

19 sep 2011
    872
    0
    0
    NULL
    NULL
    FSK bedankt voor de tip! Kun je gewoon zelf rechtstreeks contact met hen opnemen? Denk je op basis van mijn verhaal echo en waarden dat dit een optie is amh lager als 0,1? De onderzoeken van mijn man waren erg goed! En weet je of Gent of Düsseldorf kortere wachtlijsten heeft en welke het best aangeschreven staat?

Dank je Elfjes! Betekent dat dat mijn fsh waarde geprikt op dag 24 dus eigenlijk niet zoveel zegt? Zijn er nog andere onderzoeken die op bepaalde dagen in je cyclus horen te gebeuren op basis van mijn diagnose?

Angelhope zie aan je banner dat je zwanger bent! Gefeliciteerd meid! Hoop voor je dat het een goede zwangerschap mag zijn! Wanneer heb je je eerst (of 2de echo)?
    Bedankt voor je reactie! Nee dat valt niet mee...zoiets verwacht je ook niet als je van de 1ste de derde maand zwanger bent en die is nu 13 maanden dus zo hard kan het blijkbaar achteruitgaan!?!
    Mijn beste vriendin is, op basis van een andere diagnose, nu via ivf zwanger van de 1ste na ruim vijf jaar, dus erg goede steun in mijn directe omgeving!
    Ik zal de inhoud van je link eens rustig gaan lezen straks tijdens slaapje van mijn zoontje! Inderdaad alle beetjes helpen!
    Is het dus zo dat je bij verminderde eicelreserve ook eicellen hebt van mindere kwaliteit???

Weet iemand of een korte lf een kenmerk is van verminderde eicelreserve?

Ben echt nog een leek dus vooral heel veel vragen.....

18. Logan2013

Logan2013 Fanatiek lid

3 jun 2013
    1.342
    721
    113
    @wondertjes: welkom hier en ik hoop dat je AMH mee blijt te vallen meid. Erg he dat wachten telkens op de uitslagen..

@bittersweet: HEEEL veeeeeel succes vandaag meid..!!!!! Ik duim voor je

19. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hoi Wondertjes, helaas dat je je hier ook moet aansluiten. Zeker nu je net zo'n diagnose hebt gehad knalt de bom hard binnen. Wat ik je kan aanraden is deze forum editie helemaal door te lezen. Klinkt gek, maar dan komen er zoveel verhalen en dingen voorbij die je voor jezelf kunt noteren.

Er zijn vrouwen met een AMH van 0.1 met nog steeds regelmatige cycli incl eisprong, ook waarbij dat niet meer is. Het is en blijft per persoon een uniek verhaal.

Te korte LF ( en dus verstoorde oestrogeen/progesteron verhouding) heb ik ook. Ik heb een LF van 8 en heel soms ook 10 dagen.

Contact opnemen met klininieken/z'huizen die verder zijn op POF gebied kan gewoon op eigen initiatief per mail of telefoon. Het grote verschil tussen bovenstaande en NL ziekenhuizen is dat zij maat IVF/ICSI maken voor je. In NL zijn er standaardprocedures met oa de pil en medicatie die de eierstokken teveel plat leggen. En als je eierstokken (door laag AMH) al moeite hebben met reageren, snap jij ook dat dat moeilijk goed komt.

Volgensmij vroeg je ook nog of de eicellen ouder zijn als normaal. Vind ik moeilijk uit te leggen. Lees eens de POF beschrijving op Wikipedia en Freya, die zijn goed onderbouwd.

@Bittersweet: succes meis!
    @Angel: Dank voor de uitleg, en eigenlijk is het dus vrij 'simpel' iets te doen aan MHTR
    @MI87: ik baal echt met je mee meid dat je zo ontzettend lang weer in de wachtstand staat. Knuffel!
    @Elfjes: Kom je een beetje tot een keuze meis?
    @ iedereen die ik vergeten ben, sorry!

Ik heb vandaag ein-de-lijk een relaxte dag en nacht achter de rug. Gisteren had ik de uitgangsecho en ik was gewoon zo moe en prikkelbaar, bah! We kregen ruim de tijd voor vragen na de uitgrebreide uitleg. As zondag gaat de eerste spuit erin. Heb ook prikles gehad van een assistente, ook al zo'n leuke dame!

Na alle zorg van gisteren ben ik dan eindelijk een beetje gekalmeerd. Aan mij de taak om het koppie nu cool te houden.

Oh en niet onbelangrijk; ik heb Miss76 even gezien en gesproken, net zo'n schatje in het echt als hier en een super dappere tante!

20. Wondertjes

Wondertjes Bekend lid

19 sep 2011
    872
    0
    0
    NULL
    NULL
    Logan2013 bedankt! En van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Wachten op die uitslagen is echt zenuwslopend idd...gelukkig heeft Radboud zorgnet waar je zelf uitslagen op kunt checken....dat doe ik dus ook regelmatig!

Klaasje 82 bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb al je tips opgeschreven en ga er als mijn zoontje straks slaapt en vanavond eens mee aan de slag!!!

Succes met je IVF meid! Waar ben jij onder behandeling???

Deel Deze Pagina