Ik las die opmerking nog net voordat ik afsloot en vriendlief moest er wel om lachen, is een Feyenoorder
Jeetjuh wat herkenbaar zeg Ik kan dus helaas ook jullie de hand schudden. Heb ontzettend veel tegenslagen gehad in mijn leven. Ook lichamelijk heb ik altijd wel iets... Ik zei dus toevallig laatst nog iets soortgelijks tegen vriendlief. Wat een ontzettend botte, ondoordachte opmerking zeg :x Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap door wat ik nu ga zeggen maar dat komt echt door die kromme gedachtegang die het christelijke geloof ons opgedrongen heeft. Meid elk leven staat op zich, niemand wordt gestraft of geprezen door dingen die in een vorig leven zijn gebeurd...!!
Hoi Danitcha, Bedankt voor je berichtje...!! Ik ga me niet te druk maken over wat de arts zei. Hij probeerde mijn zusje gerust te stellen en ik denk niet dat hij door had dat hij het, op een voor mij kwetsende manier, bracht. Ik ga er niet te veel energie in steken. Ik heb sowieso mijn twijfels over hem en zijn uitspraken en wanneer ik straks tot daadwerkelijke behandelingen over ga, ga ik dit toch niet bij hem doen. Ik was inderdaad ook wel verbaasd dat hij zei dat mijn zusje het eerst nog een half jaar zelf moet proberen. Maar hij heeft haar ook niet de diagnose "vervroegde overgang" gegeven. Terwijl dat bij mij 1 van de eerste dingen was wat hij tegen mij zei. Tegen haar zei hij alleen dat ze waarschijnlijk veel vroeger in de overgang gaat komen. Maar ja, ik had ook een torenhoog FSH en geen cyclus. Mijn zusje heeft een relatief laag FSH, gewoon een cyclus en via de echo vorige keer waren er een normaal aantal eitjes in de eierstok te zien. Dus dat zal denk ik wel mee werken...!! Toen ik net de diagnose kreeg was mijn eerste reactie ook dat ik een eitje van mijn zusje zou willen. En eigenlijk had zij ook dezelfde reactie. De FA gaf meteen aan dat hij hier niet zo'n voorstander van is vooral omdat ze zelf nog geen kinderen heeft en misschien wel hetzelfde probleem zou hebben. Zijn uitleg kon ik ook wel wat in vinden. Wat nou als het bij haar allemaal op niets uitloopt en ik bijvoorbeeld uiteindelijk een kindje zou krijgen van 1 van haar eitjes... Dan zouden we toch in een vreemde situatie terecht komen. Daarnaast wilt mijn vriend liever een anonieme donor omdat hij zich er ook heel ongemakkelijk bij zou voelen dat het genetisch een kindje van hem en mijn zusje zou zijn. Over het tijdsbestek van 2 weken kan ik inderdaad nog eens wat beter na gaan denken... Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Maar helaas zit ik dan nog wel met het financiële plaatje. Kunnen jullie mij ook een indicatie geven van de kosten van een eventuele volledige behandeling...?? Misschien dat wij namelijk anders eens met onze families moeten gaan praten. Het is namelijk natuurlijk niet alsof we geld willen lenen om een auto o.i.d. aan te schaffen....
Ik heb inderdaad ook wel van een aantal succes verhalen gehoord. Maar een opmerking die ik vaak gebruik is ook hier helaas van toepassing: "De uitzondering bevestigd de regel...!!"
Natasja, is die van jou ook zo chago vandaag? Wij hier zijn allebei voor Feyenoord! Hoe is het met je zusje? Gaat ze het een beetje beseffen? @bittersweet, thanks, en ja je wordt er sterk van maar geloof me dat ik liever minder sterk had willen zijn. Ik ben echt een rot persoon geweest in mijn vorig leven volgens mij
Hij was er niet al te vrolijk door nee Ik heb m'n zusje nog niet echt daar over gesproken. Als het goed is gaan we Dinsdag winkelen dus dan zullen we het er vast nog wel over hebben...
Een deel van mijn bericht hierboven is verwijderd door het beheer Het kwam er op neer dat mijn eigen voetbalhart in Eindhoven ligt en ik het persoonlijk ook niet zo heb op onze "voetbal vrienden" uit 020 en dus met jullie meeleefde...!! Zo nu heb ik het zo aardig mogelijk gebracht en wordt het hopelijk niet weer verwijderd
Dag allemaal, Graag wil ik mijn verhaal delen met vrouwen die hier ook ervaring mee hebben. Ik ben 37, in mei 2012 getrouwd en nu willen we heel graag zwanger raken. Ik ben in april vorig jaar gestopt met de pil. Werd meteen ongesteld, erg onregelmatig, maar dat schijnt normaal te zijn na het stoppen met anticonceptie. Op een gegeven moment zat ik op 50 dagen, dus heb ik een test gedaan. Niet zwanger helaas. Week later weer een test gedaan en weer niet zwanger. Toch maar een afspraak gemaakt met de huisarts. Ook hij zei dat ik niet zwanger zou zijn als de "kruidvattesten" dat aangeven. Nu had mijn moeder, toen ze zwanger was van mij, ook niet veel hormonen in haar urine, Moeders voor Moeders wilden het niet. Zij dachten zelfs dat mijn moeder niet zwanger was. Dit gaf ik aan bij de huisarts, dus hij stelde voor dat ik een echo zou laten maken bij de verloskundige. Hem gevraagd mij door te sturen naar de gyn, aangezien mijn zus ook vervroegd in de overgang is. Ik heb dat 6 jaar geleden laten testen, toen was er niks aan de hand, maar toch wilde ik het weer uitsluiten. Aangezien ik ook ongesteld werd, dacht ik dat het bij mij wel goed zou zitten. De gyn heeft met een camera mijn eierstokken en baarmoeder bekeken, maar zei er vrij weinig over. Hij zei wel wat kleine eicelletjes te zien, dus ik dacht weer dat het wel goed zou zijn. Wel moest er wat bloed afgenomen worden om te kijken wat de amh waarde zou zijn. 3 weken later kreeg ik telefonisch de uitslag en het bleek niet goed. Ik werd doorverwezen naar een gyn met meer ervaring of kennis op dit gebied. Afgelopen vrijdag zijn we daar geweest en ze vertelde dat de amh waarde lager dan 0.1 is. Volgens haar is de kans op een "normale" bevruchting minimaal. IVF is waarschijnlijk ook niet mogelijk. Het Radboud in Nijmegen (daar is door mijn gyn advies gevraagd) heeft gezegd dat ze vrouwen met deze waarde geen IVF aanbieden, behalve als het sperma van de man ook slecht is. Hier begrijp ik helemaal niks van, maar er zal vast een medische verklaring voor zijn. Nu moet ik morgenvroeg het sperma van mijn man gaan brengen en maar hopen dat het slecht is. Heel raar! Dan nog is de kans dat IVF slaagt maar 12% volgens onderzoek van het Radboud. Ik ben echt helemaal stuk door dit nieuws en weet niet of er eventueel ook nog andere opties zijn of andere ervaringen met andere ziekenhuizen bijv. Ik zou zo graag nog een beetje hoop hebben...
Aahh, je hebt ons gevonden Jeetjuh, dat is wel even een klap geweest. Vooral omdat je na eerdere onderzoeken er van overtuigd was dat je de dans zou ontspringen... Waar hebben ze bij dit onderzoek naar gekeken dan, ook naar je AMH, of deden ze dit 6 jaar geleden nog niet...?? Mijn zusje heeft namelijk zichzelf ook moeten laten onderzoeken en daar uit blijkt nu dat zij dus ook een laag AMH heeft en dus ook vervroegd in de overgang komt... Ik vind het wel opmerkelijk dat ze eventueel wel met IVF willen helpen wanneer het zaad van je man ook slecht is... Maar ik merk sowieso al dat dit soort regelingen per ziekenhuis nogal weleens kunnen verschillen. Ik heb namelijk helaas dezelfde AMH uitslag en mij is meteen gezegd dat ze mij alleen nog maar met eiceldonatie willen helpen, geen uitzonderingen dus. Ook is mij gezegd dat ze mij helemaal niet meer hadden willen helpen als ik rond mijn 40e levensjaar zou hebben gezeten (ik ben 28 jaar oud nu)... Gelukkig denken ze daar in Nijmegen dus anders over dan in Arnhem...!! Veel dames hier op het forum wijken uit naar Gent of Düsseldorf omdat ze in het buitenland een soepelere regelgeving hebben op dit gebied. Zelf ben ik hier nog niet geweest maar ga hier in de nabije toekomst wel heen. De andere dames hier kunnen je hier vast meer informatie over verstrekken...!! Het is inderdaad misschien een vreemde gedachten dat je nu een beetje hoopt dat het zaad slecht blijkt te zijn maar het is wel heel erg begrijpelijk hoor. In ieder geval alvast heel veel succes met het zaadonderzoek. Hopelijk zullen ze jullie hoe dan ook tenminste een kans willen geven...!!
Beste FSK, Ik zou vooral niet in Nederland blijven dokteren. In het buitenland zijn er meer mogelijkheden ook voor dames met een lage AMH. Google naar UZ Gent of naar IVF in Dusseldorf. Misschien is het een idee om ook je DHEAS te laten controleren als die laag zijn beginnen met het slikken van DHEA. VitD, Omega3 ook nog aan je dagelijkse inname toevoegen. Zelf heb ik ook lager AMH 0.17 maar ik heb toch elke keer een stuk of 7/8 eicellen. Ehh tja nog niet zwanger MAAAR er "zwerven"hier een aantal succes verhalen rond! Geef de hoop nog niet op.
Het duizelt me van alle termen en afkortingen. Snap er eerlijk gezegd nog niet heel veel van, begin nog maar net.... Pfff en nu ook al na gaan denken over dokteren in het buitenland, man wat komt er ineens veel op me af. Wel bedankt voor de tips tot nu hoor (en hopelijk volgen er nog meer), ik blijf braaf verder lezen en onderzoeken.
Om jouw vraag te beantwoorden Natasja, ik zou niet weten wat er 6 jaar geleden in mijn bloed onderzocht is. Toen moest ik 2 x prikken, nu maar 1 keer. Maakt het ook nog uit wanneer het bloed geprikt wordt om de juiste amh waarde te bepalen? Ik ben op een willekeurige dag geprikt, ik meen 2 weken na de 1e dag van mijn cyclus.
DHEAS staat voor DHEA-sulfaat. Als je AMH laag is heb je veelal baat aan DHEA te gaan slikken. Als je DHEA slikt komen er hopelijk meer en kwalitatief meer goede eitjes vrij bij een eicelpunctie. Als je je DHEA laat prikken bij je huisarts kun je aan de hand daarvan eventueel besluiten (in overleg met de arts in Gent of Dusseldorf) DHEA te gaan slikken. Mocht je een intake gaan inplannen met een arts je het wel handig als je deze waarde weet en dan vast telefonisch of per mail kunt afspreken om alvorens te starten met DHEA. Zo kun je als je eenmaal aan de beurt bent in 1 keer door ipv dat je dan eerst nog een paar maand DHEA moet gaan slikken. Mocht het je duizelen, logisch. Er komt zoveel op je af. Maar laat je er door niet uit het veld slaan. Overleg met de arts en vraag eventueel lotgenootjes op het forum (in dit topic, in het Gent topic en in het Dusseldorf topic zitten wel aardig wat meiden die met je mee kunnen denken) of zij je ergens bij kunnen helpen. Veel succes en geluk gewenst.
Maartje, goede tip dat je je DHEA ook via de HA kan laten bepalen. Dit wist ik namelijk ook niet. Mijn FA wilt hier niet naar kijken omdat het verband tussen DHEA en het verbeteren van je eicel kwaliteit en/of hoeveelheid volgens hem onzin en geldklopperij is... Maar nu ik dit weet ga ik van de week mooi even langs de HA. Hij is gelukkig heel erg behulpzaam en wil me hier vast mee helpen. Dan heb ik ook alvast een DHEA waarde paraat liggen wanneer ik naar DD bel...!!
Via je HA kun je eigenlijk alles laten prikken. En dingen die niet standaard op het huisartsenprikpapiertje staan kan hij met de hand er bij schrijven. Mijn DHEA-S is eerst eens in DD geprikt, jaren terug. En ik heb het op eigen initiatief afgelopen jaar via mn huisarts opnieuw laten prikken. Kwestie van een goede relatie met je HA hebben. Die van mij staat echt overal open voor, waar ik ook mee kom, haha. Bijv. een soort van fake verwijzing waarmee ik het een en het ander weer kan proberen bij mn verzekering te declareren voor onderzoeken die ik op eigen initiatief elders heb laten doen of noem maar op. En daarnaast heb ik nog een lieve internist welke ingewikkelde dingen voor me wil onderzoeken. Let wel op dat je de uitslagen zwart op wit mee krijgt (inclusief hun referentiewaardes. Want hoe lief de artsen ook zijn, zij zijn soms net zo onnozel als hun lieftallige assistentes 'Uw bloedonderzoek, ja alles is prima' (terwijl dan blijkt dat je helemaal niet prima zit... Dus...
Dus als ik het goed begrijp gebruik je DHEA vooraf aan IVF. Maar wat als er gezegd gaat worden dat ze mij geen IVF gaan aanbieden? Dan kan ik het dus alsnog aan de HA vragen voor ik eventueel ga uitwijken naar Belgie of Duitsland? En ik las net dus aan het begin van dit topic dat er voor de AMH waarde op je derde dag geprikt moet worden??? Is dat echt zo? Want dan hebben ze mij niet op de juiste dag geprikt. Is het ook mogelijk om je door een NLse gyn te laten verwijzen naar het buitenland? Of moet je dat op eigen houtje doen? En hoe zit dat dan met de verzekering? Ik heb het gevoel dat er zo makkelijk wordt omgegaan met mijn situatie, ik hoop stiekem natuurlijk ook dat die waarde niet de juiste is. Wat ik ook niet snap is dat ik wel gewoon een cyclus heb, al is die wat onregelmatig (dan 30 dgn, dan 35, 23, 42 etc.), met 1 lange van 65 dgn. Och jee, wat heb ik veel vragen en steeds komen er weer vragen bij. Ik hoop dat ik ze hier allemaal mag stellen.
Ik weet wel dat ze FSH op de 2e a 3e dag prikken, AMH weet ik niet. Bij mij zijn beide waarden geprikt toen ik al ruim een half jaar geen cyclus had. Nu ben ik onverwachts 2 keer achter elkaar ongesteld geworden en vroeg daarom ook aan mijn arts of het zin had dan nog eens opnieuw naar deze waarden te kijken. Dit is volgens hem in mijn geval niet nodig... Dus dat vind ik ook wel wat verwarrend... Tuurlijk mag je hier al je vragen stellen. Wij leven hier allemaal met dezelfde onzekerheden en vragen...!!