dolfijn welkom..tuulk mag je mee schrijven.. zoals je ziet hebben we dezelfde AMH waarde..0,14:x ik ben 33 word 34..en heb ook nog een cyclus die ze regelmatig noemen..(varierend 28 tot 34) ik weet het sinds vorig jaar november.. heb het op eigen houtje laten prikken in DD omdat ze in NL het niet wilden doen.. Ik lees dat je punctie gehad hebt?.. had je 4 follies in totaal en zat er in alle 4 een eicel..?? of zijn er meerdere gepuncteerd en dat er in sommige geen eicel zat? heb je ook nog iets anders laten toepassen bv IMSI of PICSI?? welke stimulerings middelen heb je gehad?? wat een domper voor je zeg! en wat een teleurstelling te verwerken..het is ook heeeeeel gemeen hoor.. je vraagt je af waarom??..POF en nu ook nog eens dit..wanneer houd het eens op!! weet je dat dit ook mijn grootste angst is?? dat er niks bevrucht word.. of dat er geen eicellen in zitten! ik ben benieuwd wat dokter S je morgen adviseerd..en hoe het verder zal gaan verlopen.. alvast heel veel s6 toegewenst.. laat je weten hoe het afgelopen is??
Wow, zo snel al reacties, leuk! Ik zag dat jij inderdaad hetzelfde AMH hebt als ik. Fijn he? :x Ik had 7 follikels en daar zijn 4 eicellen uitgekomen en 2 waren goed genoeg om te bevruchten. Daar hebben ze PICSI op gedaan maar dus geen enkele bevruchting. Snap er echt geen hout van aangezien ik vorig jaar februari nog 2 prachtige embryo's had. Wat is er in 1 jaar gebeurd? Ik heb meerdere keren in NL gevraagd of ze m'n AMH konden testen, maar dat was nergens vor nodig volgens hen. Ze vonden het domme pech dat ik steeds slechter te stimuleren was. Jij bent nu bezig zo te lezen? Wanneer heb je de eerste FM? Pop, hebben ze de 1e keer ICSI gedaan of IVF? Ik had namelijk de 1e IVF ook maar 1 bagger bevruchting, daarna met ICSI ging het gelukkig stukken beter! Hopelijk is dat bij jou ook het geval. Sterkte!
@poppetje, Fijn dat je amh goed is uitgevallen. hebben ze er nog verder iets over gezegd, toen je de uitslag kreeg ? kan effe niet lezen waar je het hebt laten testen ? de test waarden van NL en duitsland wijken van elkaar af, maar de waarde die jij geeft, klinkt hoopvol, lijkt me wel geruststellend. Hopelijk heb je vorige ronde gewoon pech gehad, en krijg je bij Gent een beter resultaat. @dolfijntje, het valt me op dat steeds meer jongere dames zo een lage AMH waarde hebben. Dat moet een behoorlijke klap zijn geweest, maar "gelukkig" ben je dan nog niet helemaal afgeschreven, want er is nog veel mogelijk. Het is inderdaad wel helaas zo, dat ze in NL je niet snel meer willen behandelen, omdat je dan een hopeloos geval bent en hun slaginspercentages omlaag haalt. Wat een onzin vindt ik toch altijd, ze zijn gespecialeerd in iets om jou (als patient) te helpen, maar helaas blijft het toch altijd een commercieel iets. Ik ben benieuwd wat dr. S. morgen gaat zeggen..misschien pech gehad, misschien andere hormonen proberen, als er maar weer hoop is zodat je weer kunt opladen en toch weer iets kunt proberen, toch ? Ik weet sinds augustus 2012 dat ik een laag amh heb, maar dat kwam ook als een bom binnen. In mijn vorig ziekenhuis hebben ze ons altijd verteld, dat bij mijn man het probleem zat, en bij mij niets aan de hand was. 5 jaar later, blijkt dat dus toch wel zo te zijn en denk ik...wat als ik 5 jaar geleden dat had geweten, wat dan...maar goed, dat blijft toch altijd maar raden. Die suprefact, merk je inderdaad niet dat er iets uitgekomen is...hahahaha...ik heb het bij de 1e keer zelfs nog een keer gespoten, om zeker te zijn dat er iets uitkwam, maar toen druppelde het eruit, was het weer te veel van het goede...lol... Het is altijd even je weg zoeken en dan went het wel weer (helaas)....
Je hebt helemaal gelijk Jolande, we hebben nog hoop! Na de uitslag van geen bevruchtingen zag ik het allemaal niet meer zitten en dacht ik alleen maar dat het een eigen biologisch kindje er niet meer in zat voor mij. Dan maar ECD! Maar de volgende dag al bedacht ik me dat het helemaal nog niet voorbij is. We gaan "gewoon"nog een poging doen en hopen op een betere uitslag. Ik zie dat jij inmiddels ook weer gestart bent? En door een fout geen eicellen gevonden? Wat is er gebeurd de vorige poging als ik vragen mag? Welke hormonen spuiten jullie verder? Ik had vorige poging Suprefact, 225 eh Menopur en 225eh Gonalf, dit samen met de DHEA gaf me dus 7 follikels waar ik zooooo blij mee was. En zit bij jullie de POF in de familie? Bij mij absoluut niet, dus daarom ook wilden ze het in NL niet testen.
ff snel hoor.. klaar maken voor het werk.. straks in de middag dienst ik gebruik nu suprefact .. 225 eh menopur en 225 eh puregon.. als ik kans heb reageer ik straks ff uitgebreider anders morgen
Ik heb een afspraak. Het kan niet eerder dan 8 mei pffff Wat betreft Dhea kan ik, volgens de beste mevrouw aan de telefoon, nog niks. Dat gaan ze daar bekijken. Ik kon inderdaad het beste wel vitamine D3 en Omega 3 gaan gebruiken. Dat gaan we dus doen. En ik mag ze vaker bellen om te vragen of er al eerder een plekje vrij is, ze bellen mij niet.
Vorige poging was een behoorlijke teleurstelling. Ik zou ongeveer 5 eicellen bij punktie moeten hebben, maar dr. S. was er die dag niet en heeft een andere dokter de punktie gedaan, maar toen ik wakker werdt, vertelden ze ons dat er geen eitjes meer te vinden waren en de eisprong waarschijnlijk al had plaatsgevonden. Ze vonden dit erg vreemd, dus hebben we bloed laten nemen. 2 dagen later kregen we de uitslag dat de eitjes er wel hadden gezeten, maar ze niet gevonden konden worden. Reden die zij aangaven, was mijn overgewicht, wat ik totale onzin vondt, maar goed...dat is mijn mening. het zijn wel 5.000 EUR weggegooit, omdat iemand het "gewoon" niet kon vinden, maar goed, ik blijf niet met de negatieve energie hangen. Ik ben nog flink aan het dieten en er zijn weer wat kilo's af, dus hoop deze ronde meer geluk te mogen hebben. We hebben in 2012 2 mislukte pogingen gehad, met iedere poging maar 1 eicel en in november bij DD, hadden we er 5, dus dat geeft wel hoop. Ik neem sinds augustus 2012 DHEA 50 mg en sinds een maand of 2 50.000 IE vit. D, omdat mijn vit. d dramatisch laag was (was niet meer te meten, zo laag). Wij hadden vorige poging synarela (2x daags) en 2 * 225 IE menopur daags. Nu gaan we naar Suprefact 3 * 2 daags, en 2 * 225 IE daags. Of pof bij ons in de familie zit ? waarschijnlijk niet, want mijn moeder is op 18 jarige zwanger geworden en de rest van mijn familie poepen ze ook eruit... Heel veel suc6 morgen ! als je wilt, mag je wel delen wat dr. S. heeft gezegd, ben ik eens reuze benieuwd naar. @wishful, Werk ze, en we babbelen later weer, het was gezellie.
de wachttijd in DD is nu idd 4 maand..dat wist ik wel.. staat trouwens ook een topic geopend over dit onderwerp op ZP.. ik heb mijn AMH ook veel eerder laten prikken in DD dan de daadwerkelijke intake gesprek.. meer als 1 maand daarvoor.. DHEA willen ze idd eerst een waarde hebben voordat je mag beginnen in DD.. sommige beginnen gewoon al op eigen houtje..
FSK, Als je het mij vraagt, ben je te lief geweest. DHEA zou je nu al op getest kunnen worden. Een afspraak voor bloedname, moet geen probleem zijn. je moet er 2 weken (dacht ik) op wachten op die uitslag, en dan zou je ook al kunnen gaan beginnen met DHEA (als je waarde te laat zou zijn) en in Mei zou dan een behandelplan opgezet kunnen worden. Als je blijft wachten tot mei, moet je eerst op de uitslag wachten en dan nog eens min. 6 weken dhea gaan nemen, voordat ze gaan beginnen. Vreemd dat ze niet bellen als er iemand uitvalt, want toen wij belden, konden wij op de reserve lijst terecht komen, omdat mijn leeftijd haast had..maar misschien is dat inmiddels verandert ? Ik zou je adviseren, trek je stoute schoenen aan, en vraag of je niet alvast op DHEA geprikt kan worden, dat zou je zoveel tijd schelen...maar dat zou ik doen...
@Dolfijntje, we hadden al ICSI gezien het aantal zwemmers van manlief. Je leest ook maar weinig gevallen bij wie er na de ICSI geen bevruchting op treed. Helaas bij ons dus ook. En het EMC wilde geen tweede poging meer doen. @Jolanda, de test is hier gewoon in NL gedaan. Neem aan dat mijn uitslag in Gent of DD niet zoveel lager zou zijn als in NL dat het niet meer goed is. Deze is trouwens getest voor ik met DHEA ben begonnen, die slik ik nu overigens al drie weken en ben ook begonnen met vitamine D3 en visolie, slikte al foliumzuur, multivitamine en tarwekiemolie. Tja, je voelt je in de MMM net een junk af en toe. Ik ga in Gent wel vragen of ik Menopur mag proberen, heb tot zover Gonal F 450 gespoten, dit omdat ik ingeloot was in een onderzoek. Menopur schijnt beter te zijn voor vrouwen die iets ouder zijn. Ik word eind dit jaar natuurlijk al weer 36.
Ik heb dit ook precies zo gevraagd, zowel alvast een bloedonderzoek als op een reservelijst oid. Misschien had ik net de verkeerde aan de telefoon? Ik bel volgende week weer en vraag het dan nog eens. Vrijdag ga ik naar de gyneacoloog hier in mijn woonplaats, haar zal ik ook vragen of het in NL geprikt kan worden. Ook ga ik naar mijn HA, misschien wil/kan zij het prikken. Misschien ben ik ook wel lief, of te onzeker. Ik sta aan het begin van deze ellende en ze kunnen me nu van alles wijsmaken.
@FSK, als je gyneacoloog niet meewerkt, huisartsen schrijven makkelijker een doorverwijzing door om bloedwaardes uit te laten zoeken. Een ziekenhuis kan het nog weleens niet nodig achten, vaak als je aan je HA uitlegt dat het buitenland bepaalde dingen onderzocht wil hebben, laat deze dat wel doen. Het EMC vond het onzin mijn AMH te laten meten, mijn huisarts wist niet goed wat het was maar heeft het wel laten testen. Ik heb de uitslag ook doorgekregen, maar of het goed of slecht was wist ze niet. Dat had ze vooraf ook al aangegeven. 2,1 is voor mijn leeftijd, volgens de grafiek nog prima.
Hoi dolfijntje, Helaas ben ik nog net iets jonger dan jou (28) en heb slechts een AMH van lager dan 0,1 Bij mij werd dit duidelijk nadat ik een jaar geleden met de pil stopte en niet ongesteld werd. Mijn FSH bleek ontzettend hoog te zijn en aan de hand daarvan werd me al gezegd dat ik uitbehandeld was en alleen nog maar in aanmerking kom voor ECD. De AMH uitslag was daarna alleen nog maar een bevestiging. Ik heb dus verder nooit enige behandeling of stimulatie gehad. Eind december en halverwege januari ben ik toch weer ongesteld geworden maar volgens de arts veranderd dit niets. Nu is het plan om over een paar maanden naar Düsseldorf te gaan om te kijken of dokter S. mij wel een kans wilt geven. Hier leek POF overigens ook niet in de familie voor te komen. Maar mijn zusje (25) heeft zich ook moeten laten testen en bleek ook slechts een AMH van 0,4 te hebben. Het is dus toch iets erfelijks.
@ algemeen: Ik verbaas me echt over hoeveel verschil er zit qua aanpak bij de verschillende ziekenhuizen. Zoals ik in het bovenstaande bericht ook al vermelde, heeft mijn HA een FSH van 74 gemeten en mij toen doorgestuurd naar de FA. Toen deze de waarde zat werd mij dus meteen verteld dat ik in de overgang zat, geen kinderen meer kon krijgen, uitbehandeld was en alleen nog maar in aanmerking kwam voor ECD. Voor het totaalbeeld werd de AMH geprikt. Voor een tijdje terug zocht iemand hier op zp contact met mij via pb omdat een arts tegen haar had gezegd dat ze iets in haar bloed hadden gevonden wat kon wijzen op vervroegde overgang. Ze zeiden alleen verder niets hierover en proberen haar te stimuleren met Clomid. Ik heb toen een beetje uitgelegd wat ik wist over FSH en AMH. Aan de hand daarvan heeft ze meerdere keren gevraagd naar haar FSH waarde en of ze naar haar AMH wilde kijken. Werd een beetje onverschillig over gedaan. De 1 zei dat het FSH ontzettend hoog was, de ander dat het wel meeviel etc. Nu zijn we al weer een aantal maanden verder en nu hebben ze haar eindelijk de waarden van haar FSH gegeven: was boven de 100 en is nu 69. Toch blijven ze haar elke ronde stimuleren met Clomid en om de dag met een echo kijken. Wel gaan ze nu eindelijk ook naar haar AMH kijken omdat ze hier zelf naar blijft vragen... Toen ze me de waarden van haar FSH van de week doorgaf zat ik letterlijk zo achter m'n laptop. Haar waarden liggen nog een stuk hoger dan die van mij. Toch wordt zij wel behandeld (ookal is het in mijn ogen niet de juiste behandeling) en ik niet. Pff, zit ik nou echt bij het verkeerde ziekenhuis Sorry, moest even mijn frustratie hierover kwijt...!!
Je hebt helemaal gelijk hoor, er wordt door diverse ziekenhuizen anders met situaties omgegaan. En dat is enerzijds goed, behandeling op maat... Maar aan de andere kant... Is iemand weigeren een behandeling op maat? Soms wel, maar soms niet... En is iemand wel behandelen... MET CLOMID met die waarde een behandeling op maat?? Ik weet het niet...
Jolande wat vreselijk zeg, gewoon geen eicellen gevonden terwijl ze er wel zaten... Kan er ook nog wel bij in het rijtje mega teleurstellingen! Knap van je dat je aan het afvallen bent, heb je daar hulp bij? Fsk, begrijp ik nu goed dat je sinds begin januari gestart bent in de mmm en direct te horen hebt gekregen dat je zo'n laag AMH hebt? Jemig Natasja wat vreselijk dat jouw ziekenhuis je ook gelijk niet wilt behandelen! Dat ze zelfs niet even kijken hoe jij reageert op hormonen! Bizar hoor, kan ik me ook echt boos over maken. Ik hoop dat dr S je wel een kans zal geven. Wanneer heb je de afspraak? Poppetje, mag ik vragen waarom jij voor Gent hebt gekozen? Heb je ook in DD gelopen of direct naar Gent? Ik ga nog even een vragenlijst maken voor morgen bij de afspraak. Ik kom morgen nog vertellen wat dr S heeft gezegd!
@natasja ben dhea gaan slikken omdat ik bang was daar mijn amh lag was door dat het emc deed of ik oude eitjes had Snap je frustratie. Jij gaat nu toch naar dd voor een schond opinion?? Hoop dat ze je dat goed kunnen helpen. @dolfijntje wij komen van het emc en heen Gent en dd vergeleken en ons gevoel ging uit naar belgië. Maar is voor iedereen hun eigen keuze en voorkeur.
@Dolfijntje, aangezien mijn zus ook POF heeft, hebben ze bij mij meteen de amh waarde gecheckt. 6 jaar geleden ben ik ook getest en toen was alles nog oke. Ik ben sinds april 2012 gestopt met de pil en aangezien mijn menstuatie op een gegeven moment meer dan 60 dagen uitbleef en ik niet zwanger was, heb ik aan de bel getrokken.