Pokémon

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by laatje, Oct 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laatje

laatje Fanatiek lid

Nov 5, 2006
    1,058
    0
    0
    Schoonhoven
    Mijn vriend heeft een zoon van 8 jaar en deze is helemaal verzot op Pokémon. Op zich niet erg, maar bij zijn moeder wordt ie zo enorm verwend. Hij krijgt elke week nieuwe kaarten en hij mag zelfs via Marktplaats kaarten kopen / bieden. Hij is pas 8 jaar! Wij (zijn papa en ik) hebben eens uitgerekend hoeveel kaarten dat ie nu in ruim een half jaar heeft verzameld: wij komen al aan bijna 400 euro. Is toch niet normaal? Of ben ik nou ouderwets als ik vind dat kinderen met verjaardagen en sinterklaas kadootjes krijgen en een enkele keer tussendoor (vakantie of zo). Toch niet elke week? Hij is in dec jarig. Dat betekent: 2x verjaardag vieren (bij mama thuis en bij ons), 5x sinterklaas (bij mama, bij ons, bij beide opa's en oma's en op school). Hoe kun je een kind nog verrassen als ie al zo verwend is? Mijn dochtertje (zijn zusje dus) krijgt bijna nooit iets. Vind ik niet nodig..
    Gelukkig is ze nog te jong om het verschil tussen haar en haar broer te zien..

2. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    De een geeft het uit aan pokemon, de ander aan kleding of spelletjes voor de spelcomputer, ik zie het probleem niet zo eigenlijk.
    Je kan er niet zoveel aan doen, behalve er zelf niet aan meedoen.

Vijf keer sinterklaas vieren vind ik echt absurd, maar daar ben je toch zelf ook bij? Waarom niet samen met opa en oma vieren bijvoorbeeld, of afspraken maken over de hoeveelheid cadeautjes?
    Het verschil tussen de zoon van je vriend en jullie dochter zal er altijd zijn, dat is nou eenmaal zo met gescheiden ouders.
    Ik zou me niet te druk maken over wat de moeder doet, dat heeft waarschijnlijk toch geen nut.

3. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

Oct 10, 2007
    3,285
    0
    0
    Ik vind het een hoop elke week hoor. Als hij het koop tvan zijn zakgeld vind ik het anders. Alleen onze dochter is ook 8 en krijgt 0,50 per week. Ze doet er nog niks mee. Ze kan 1 euro verdienen maar dat wil ze niet. Ze is wel aan het sparen voor een nintendo ds of playmobile.
    Ze wil alleen geen extra geld.
    Ze zegt zelf al dat als ze jarig is in februarie dat ze dan geld vraagt. Of aan ons de DS en dat wij haar verjaardagsgeld dan krijgen zodat niet alles voor ons is qua betalen.

Wat die van ons allemaal heeft is ook een hoop alleen is het meeste zelf gekocht van haar gespaarde centjes.

Ik denk dat het per kind anders is hoor. Als hij heel erg verwend word door zijn moeder, lekker laten gaan. Hij weet dat het bij jullie niet zo gaat en jullie dochter kan je gewoon opvoeden zoals je zelf wil.

4. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    lijkt wel of je het over mijn zoon hebt, voor ons is het heel normaal en ja hij is nog steeds blij verrast als hij kados krijgt op zijn verjaardag,sinterklaas,kerst etc.

wij hebben zelf vroeger ook best wel veel gehad eigenlijk alles wel wat we wilde, alleen niet direct, maar terug in mijn geheugen kan ik niets verzinnen wat ik wilde maar niet gekregen heb, ben geen verwend ding geworden, en mijn kinderen zijn dat evenmin. waarom zou je het niet doen? als het geld er voor is, en je ze de waarde van het geld evengoed bij kunt brengen door ze de grotere dingen voornamelijk zelf te laten betalen zie ik er geen kwaad in, als ik kijk wat die van ons hier wel niet heeft dan zal dat voor sommige ongetwijfeld tegen het asociale aanzitten en die zullen ongetwijfeld zeggen of op zijn minst denken dat we stierlijk verwende kinderen hebben terwijl het tegendeel waar is. kinderen zeker van gescheiden ouders weten dondersgoed waar ze wat krijgen dus die oudste van je vriend zal heus niet raar kijken of wat dan ook omdat hij bij jullie niet zoveel krijgt als bij zijn moeder, ik zou er geen drukte om maken hoor, en blij zijn dat het kan, er zijn mensen die het niet kunnen doen en wiens kind zelfs op de verjaardag niets krijgt. wees gezegend met hetgeen je wel kunt doen, en breng dat over op je kinderen.

5. Is wel veel en vaak. Gui krijgt het af en toe, of kopen van zakgeld € 1,00 in de week ( af en toe bonus ivm opruimen kamer) maar ik heb wel eens een partij via mp opgekocht en als hij las ( wat hij van school ook thuis moest doen elke avind vind hij verschrikkelijk) kreeg hij als beloning een kaart.

6. bleu

bleu Actief lid

Apr 2, 2008
    455
    0
    0
    Mijn zoon van 8 jaar krijgt dat niet, ook al hebben wij de middelen ervoor. Niet dat hij geen pokémon kaarten heeft want die heeft hij genoeg.
    Gekregen met verjaardag, afzwemmen, eigen zakgeld, pakje in de schoen, onder de kersboom, enz.. Maar elke week zo'n pakje kopen.. Ik denk er niet aan !

Aandacht, leuke dingen ondernemen met mijn kinderen vind ik veel belangrijker dan elke week een pakje pokémonkaarten (laten) kopen.
    Boswandeling, samen verven/knutselen, stuk gaan fietsen, speel/dierentuin, cakejes bakken enz.

7. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    @Bleu,
    dat andere kinderen wel veel kaartjes krijgen houd dat niet in dat zij geen aandacht zouden krijgen,er geen leuke dingen met ze wordt ondernomen etc.

dus die verhouding begrijp ik even niet, wij zijn dan weliswaar geen mensen voor een boswandeling, maar samen verven of knutselen of wat dan ook, clubjes waar ze opzitten, naar zwembaden,speeltuinen,dierentuinen, atractieparken enz enz wordt hier ook veelvuldig gedaan hoor, evenals het bakken van cakes dat gebeurt hier nagenoeg elke zondag.

Bijna elke zondag staat mijn man met ze in de keuken en mogen ze zelf verzinnen wat ze nu weer in de cake doen (en anders zitten we meestal in het zwembad of monkeytown ;) ), dus tja dat ze hier wel veel van alles krijgen wil niet zeggen dat ze niets of weinig ander soort aandacht krijgen.

8. bleu

bleu Actief lid

Apr 2, 2008
    455
    0
    0
    Hoi,hoi,

Nee joh.. zo bedoel ik het ook niet.
    Ik wil alleen maar aangeven dat het hem niet zit in het geven van kadootjes maar dat anderen dingen zoals aandacht veel belangrijker zijn.

groetjes bleu

9. Niet meer actief

Ik begrijp precies wat je bedoelt. De vader van mijn tweeling en ik zijn al 7 jaar uit elkaar. De jongens zijn nu 8. Pa heeft een goede baan en ik heb er een lange tijd alleen voor gestaan. De jongens worden vreselijk verwend als ze bij pa zijn. Geen regels, veel dure cadeaus. Dingen die ik bijvoorbeeld voor hun verjaardag wil kopen, krijgen ze daar op een normale doordeweekse schooldag in hun handen gepropt. Het kost me veel pijn en moeite om pa te overtuigen dat het niet goed voor ze is. Ik blijf daarin volhouden, omdat een van mijn jongens daar leert dat hij met zeuren alles voor elkaar krijgt. Krijgt hij dat niet bij paps, krijgt hij daar enorme driftbuien. Buien die ik hier nooit zie. Ik vind het belangrijk dat de jongens leren dat mooie spulletjes niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar dat je daar wat voor moet doen. Je verdient later ook geen geld met driftbuien en zeuren. Uiteindelijk ben ik altijd diegene die het gedaan heeft, want ik geef grenzen aan en pa niet. Het lijkt of pa het nu zo'n beetje begint te begrijpen dat grenzen en beperken ook heel erg belangrijk zijn.
    Ik denk dat het goed is om er over te blijven praten wat je dwars zit. Als je het niet eens bent met het feit dat je kind haast doodgegooid word met Pokémonkaarten, vertel dan waarom niet.
    Ik geef die kaarten alleen als versterker voor goed gedrag. Bijvoorbeeld als de jongens een toets goed hebben gemaakt op school of als ze elkaar helpen ipv op elkaar fitten. Dan krijgen ze niet eens een heel pakje, maar af en toe 1 of 2 kaarten aan het eind van de dag. Ze zijn er dan wel heel blij mee.

Share This Page