Jullie mening over de wolf

Discussion in 'De lounge' started by mamabri, Mar 19, 2025.

1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    In de afgelopen twee weken is er in onze omgeving ( omliggende dorpen) nu 4 wolven gespot. 1 is inmiddels doodgereden, deze liep in de richting van onze woonplaats aan de kant van onze wijk.

Twee van deze wolven liepen ook echt in de woonwijken zelf, de andere twee in buitengebied.

Ik vind dat echt onprettig en hoewel ik niet voor afschieten ben , vind ik wel dat ze niet zomaar los moeten lopen.

het liefst zou ik zien dat ze ze levend vangen en uitzetten of naar een land met grote bossen ergens in Europa, of een stuk gebruiken in Nederland met een groot hek er omheen.

wat vind jij?

Snoepjes likes this.
  2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

Jun 20, 2016
    3,684
    3,126
    113
    Female
    Brabant
    Ik ben als de dood voor wolven (als klein kind (2 of 3) gedroom dat ze me levend opaten en sindsdien een irreëele angst voor ze:p). Een paar jaar terug was er ook een bij ons in het dorp. Sterker nog in onze straat. Mijn man had expres niets gezegd tegen mij maar ik kwam er later toch achter. Brrr :roflmao:

Desondanks is het de natuur. Levend vangen en uitzetten dan komen ze toch gewoon weer terug. En een groot stuk in Nederland met een hek? Nee. Dan krijg je dat zelfde gedoe als bij de oostvaardersplassen. Plus een wolf gaat gewoon over of onder dat hek door hoor.

3. Somita

Somita Fanatiek lid

Sep 22, 2020
    1,462
    833
    113
    Wij zijn bang gemaakt door de wolf door sprookjes, verhalen van vroeger enz.

De wolf hoort hier net zo goed thuis als de ree, edelhert, wild zwijn enz.
    Wij mensen hebben ze ooit verjaagt, maar je ziet ze komen weer terug.

Wolf en mens moeten naast elkaar leren leven en nu vinden de meeste in Nederland dat de wolf zich aan moet passen en hier niet horen.
    wij mensen pikken de wereld in van de natuur en de dieren.

Het feit dat er veel slachtoffers onder het vee vallen is mijn inziens nog te weinig wolfwerende rasters en verkeerd geplaatste wolfwerende rasters en dan gaat het fout.
    Als ik over de Veluwe rij zie ik namelijk maar weinig rasters.

Daarbij willen we maar in de gebieden van de wilde dieren rond lopen en moet de hond ook nog los kunnen lopen en als er dan een confrontatie is ligt het allemaal aan de wolf en niet aan het gedrag van mens en dier.

Natuurlijk zullen er wolven zijn die niet bang zijn en die een gevaar kunnen vormen maar dit wordt goed gemonitort.

Is het gevaar dat ons iets overkomt in de auto, op de fiets, in het vliegtuig niet groter dan dat er wat met de wolf.gebeurd?

Zijn honden niet meer verantwoordelijk van letsel bij kinderen dan een wolf en nog zijn er genoeg mensen die kind en hond alleen laten.

Ik denk dat wij als mens in bepaalde gedachten moeten veranderen en niet alleen maar gefocust zijn op het weg willen hebben van de wolf en daarom als veehouder niet je verantwoordelijkheid nemen.

En natuurlijk moet er ook gekeken worden als een wolf echt een gevaar voor de mens is dat men dan actie kan ondernemen.
    Maar nu wil men bij iedere wolf die zich laat zien in de buurt van mensen meteen dood.of weg hebben.

Dromer86, Cin85, juf1987 and 26 others like this.
  4. joopterheul

Sep 24, 2024
    90
    98
    18
    Eens met @Somita.
    Al vind ik dat Nederland gewoon te druk en te vol is, ook de natuur- en buitengebieden. Het lijkt soms alsof er ruimte is, maar echt elke centimeter hier is ingericht en iedereen vindt wat van wat er op die centimeter wel of niet zou mogen gebeuren. Echte ruimte of wildernis is er niet meer, ook voor de wolf niet. Ik zou het fantastisch vinden als "wilde" dieren een plek zouden hebben hier, maar ik vrees dat dat er gewoon niet meer in zit.

Laat ik het zo zeggen: als ik een wolf was, zou ik echt niet in Nederland willen zitten :rolleyes:

Krulpeterselie and Spectre like this.
  5. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

Oct 12, 2021
    1,156
    1,962
    113
    Nederland
    Het wordt tijd dan mensen hun vee beter gaan beschermen, de wolf is terug en die gaat echt niet weg.
    WIJ zitten in hun territorium, niet andersom.
    Ga maar eens kijken hoe ze in het buitenland zichzelf beschermen tegen wolven.
    Er zijn hier boeren die hun (pluim)vee bewaken met honden ( niet alleen tegen wolven maar ook vossen, marters etc ) en dat werkt goed.

Meysss, Zoe123, Jessi79 and 9 others like this.
  6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Ik had van de zomer een interessant gesprek met een boswachter hierover op de Veluwe. Wat hij aangaf is dat er nu teveel wolven zijn bijv op de Veluwe en daardoor er nu teveel andere dieren gedood worden. En ik weet niet meer precies hoeveel wolven er maar kunnen zijn in nl qua oppervlakte wat er is voor het leefgebied maar hij zei dat we daar nu al ruim overheen zitten. En dat zij eigenlijk graag zien of dat wolven verplaatst worden of toch het doden ervan om zo de flora en fauna in evenwicht te houden.

Nellie4 and Dubbelgeluk like this.
  7. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    Ik ben het deels met je eens hoor. Ik vind het nl enerzijds mooi dat de natuur blijkbaar zo goed is dat de wolf terug is.
    Alleen ben ik bang dat het wel een keer goed mis gaat doordat de wolf steeds vaker wijken in loopt. Ik ben bang dat hij nog eens een kind te pakken krijgt, want blijkbaar wordt hij steeds minder bang voor mensen.
    Ik vind Nederland te klein en te dichtbevolkt zeg maar.

overigens wat ik niet begrijp is dat boeren hun vee niet savonds binnen zet. Nu heb ik geen idee of dat heel lastig is om te doen, maar als ik schapen zou hebben zou ik ze savonds in hun stal zetten denk ik, maar misschien is dat iets heel onmogelijks hoor

8. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    Geen idee of er teveel zijn qua oppervlakte, maar dit wordt ook met herten en zwijnen gedaan inderdaad. Bij overschot worden ze doodgeschoten, iets waar ik ook niet achter sta. Ik zie liever verplaatsing naar een groot bebost gebied elders, voor zover mogelijk

Meysss likes this.
  9. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    Maar een hond is normaal niet opgewassen tegen een wolf. Een wolf is veel sterker en slimmer las ik van de week. Dus of dat echt een goede oplossing is betwijfel ik

Nellie4 likes this.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,178
    6,578
    113
    Is het niet dat er een nieuw evenwicht moet komen? Er is nu een toppredator aanwezig, dat is nieuw. Ik denk dat over een aantal jaar die balans er wel is, maar dan moeten we wel de natuur zijn gang laten gaan.

Peonia, citroenrasp and Saartje33 like this.
  11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Maar het probleem is in nl kan dat dus niet omdat de aantallen nu al niet kloppen. Omdat we het al niet hun gang laten gaan. Het is niet echt natuurlijk in nl de natuur.

Diiba and Athina like this.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Maar dat lost zich uiteindelijk vanzelf op. Natuurlijk evenwicht. Als er niet meer genoeg voedsel is, verplaatsen ze zich of neemt de groei af. Maar omdat de Veluwe eigenlijk niet zo natuurlijk is als soms wordt gedacht, werkt dat wellicht niet zo goed.

citroenrasp and Saartje33 like this.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ja precies, maar probleem is alleen wel dat men de natuur niet de gang laat gaan.

Vogelinnetje and Saartje33 like this.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Er zijn genoeg oplossingen beschikbaar voor het beschermen van vee in principe.

15. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

Oct 12, 2021
    1,156
    1,962
    113
    Nederland
    Jawel hoor, daar heb je speciale rassen voor die daarvoor gefokt zijn. De Pyreneese berghond, de Kuvasz, de Akbash.
    En dit is ook niet iets nieuws hè? Dit gebeurt al eeuwen. Dit gaat van generatie wolf tot wolf en van hond tot hond. Deze honden weten hoe ze hun vee moeten beschermen en zijn ontzettend loyaal, en die wolven weten dat als deze honden er rond lopen de kans klein is dat ze een dier te pakken krijgen.
    Dat risico is te groot voor de gemiddelde wolvenroedel.

En ik ben van mening dat als je dieren hebt je ze op de juiste manier tegen invloeden van buitenaf moet beschermen. Of dit nou weer, verkeer of wild is.
    En daar schort het bij heel veel (hobby)boeren aan, het is een kwestie van geld.

Zoe123, Ysabella, citroenrasp and 2 others like this.
  16. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,482
    113
    die zijn lang niet altijd genoeg hoor. Wolf werende rasters en hekken sluiten ze echt niet buiten. Ik heb op facebook een tijdje zo’n pagina wolvenmeldpunt gevolgd. Het zijn echt hele slimme beesten. Ze springen over de rasters en hekken, ze graven overal onderdoor. Nog buiten dat dit een hele grote investering is voor de veehouderij, die soms al problemen heeft vanwege alle veranderende regelgevingen iedere keer.
    Of een hobby boer die een paar pony’s en wat schapen heeft, zal ook niet altijd zo’n beschermend raster kunnen plaatsen.

er zijn wel bepaalde honden, een anatolische herder die groot is en waar de wolven ook voor uitkijken. Maar je hebt natuurlijk niet zomaar veel van deze honden.

bloem82, Nummer4 and mamabri like this.
  17. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,482
    113
    Ons land is te klein voor dit soort grote roofdieren. We wonen te dicht op elkaar, we hebben te weinig echte natuur, het is allemaal beheerde natuur. Ook de herten op de veluwe worden geschoten omdat ze anders teveel van de kleine bomen opeten. We willen dan wel herten en zwijnen, op de veluwe, wat voor lange tijd heel goed ging en prachtig is, maar dan komen ook wolven, en dan ontstaan er toch issues.
    Wolven lopen zo door onze veeteelt industrie, want daar vinden ze makkelijke prooien. We kunnen ze niet afschieten want er komen echt wel weer nieuwe uit duitsland. Maar op een of andere manier de populatie onder controle houden lijkt me wel van belang. Want ze waren er al een tijd, maar nu zijn er zoveel dat het problemen gaat geven. Dat ze gaan dwalen door een omgeving waar ze niet thuis horen, door woonwijken, door dorpjes, en op zoek moeten naar voedsel.

Ik ben niet voor of tegen de wolf. Want ze zijn er. Kk ben wel voor een controle op de hoeveelheid, zoals we met al onze wilde dieren doen….

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,178
    6,578
    113

19. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    Ik ben er niet bang van, het is een nachtdier war zich normaal voedt met kleinere dieren uit het bos en wat wegblijft van mensen.
    Hier in de buurt is er ook al wel eens een gespot en volgens mij heb ik er vorig jaar snachts 1 gehoord. Ik vind het gewoon een natuurlijk gegeven dat ze hier rondlopen en ga in het daglicht ook gewoon in het bos wandelen. Ben veel banger om everzwijnen tegen te komen.
    Mensen klagen hier veel dat hun schapen vb worden doodgebeten maar beveiligen vervolgens hun wei niet genoeg.
    Er lopen hier ook veel herten en everzwijnen rond die op hun eigen manier ook schade maken. Wat ook gewoon de natuur is, en ik best wel eens over zaag als er vb weer eens iets opgegeten is in onze tuin, en die everzwijnen zijn dan ook nog eens behoorlijk agressief als je ze tegenkomt in het bos.

Zoe123 likes this.
  20. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

Mar 27, 2019
    2,376
    2,264
    113
    Female
    Ik woon middenin wolvengebied. Hier helaas veel aanvallen, ook bij de boeren MET wolfwerende rasters. En er loopt genoeg wild rond hoor. Maar schapen zijn makkelijker. Daarnaast heb ik geen moeite met als ze dan ook opgegeten worden. Maar dit zijn regelrechte moordmachines. Nederland is te klein voor zoveel wolven.

Share This Page