Poli naar klinisch door pijnst wie betaald?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Saga, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, dat kun je ook lastig beoordelen. Maar je kunt vooraf wel zeggen, (en ik zou denken, met de stijgende kosten, da verzekeraars dat heel erg snel ook zullen gaan doen), dat je alleen op basis van een medische indicatie door een gyn de vergoeding nog gaat krijgen. Medische indicatie is volgens mij nog altijd wel iets anders namelijk dan medisch bevallen...
    Maar ik zou dus denken dat verzekeraars dit echt wel aan gaan scherpen... en terecht.

2. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    idd terecht ! maar zo wordt het voor anderen hopelijk niet verziekt

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Helemaal met je eens! Erg opvallend trouwens dat de vrouwen die met een medische indicatie in het ziekenhuis graag thuis zouden willen bevallen maar dat vrouwen die thuis mogen bevallen juist naar het ziekenhuis willen. Heeft er misschien ook mee te maken dat vrouwen met medische indicatie vaker al behandeld worden in het ziekenhuis etc.

4. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Sorry, maar veel reacties hier stuiten mij behoorlijk tegen de borst.
    Allereerst, ja ik vind de regels ook krom.

Maar, ik wil met pijnbestrijding bevallen, tenzij ik tijdens de bevalling aangeef dat ik dit niet nodig vindt. En ja, bij voorkeur een ruggenprik.

Waarom? Ik vind dat we hier in Nederland belachelijk ouderwets bezig zijn. Thuisbevallingen snap ik al helemaal niet. Maar ook pijnbestrijding. Waarom is een verdoving bij de tandarts de normaalste zaak van de wereld, en moeten vrouwen bij een bevalling maar pijn hebben, "omdat dat zo natuurlijk is"? Nederland is één van de weinige landen waar zo gedacht worden.
    Steeds meer gynaecologen vinden gelukkig pijnbestrijding normaal....

Tja, wb vergoeding is het een kromme regel.
    Maar daar gaat het mij helemaal niet om. Ik kies er gewoon voor om geen, of in ieder geval minder, pijn te hebben. En als ik hier reacties lees zie ik alleen maar 'triest als je al vooraf om een ruggenprik vraagt'.
    Misschien een idee om niet iedereen over 1 kam te scheren!

5. raspberry

Ik heb zelf geen medische indicatie, maar wel het advies gekregen om poliklinisch te gaan bevallen, dus dat kan ook nog :)
    Hier vanwege eerder fors bloedverlies bij geboorte van mijn dochter en de eerste miskraam, vanwege vastgestelde verklevingen en vanwege het hoge geboortegewicht van mijn dochter, (4330 gram).
    Maar als al die dingen niet zouden spelen, zou ik lekker weer thuis gaan bevallen idd :)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind het niet meer dan redelijk dat iemand zelf meebetaalt aan pijnbestrijding bij een bevalling.

7. Roxyroxx

Zelf moet ik in het ziekenhuis bevallen en denk ik ook na over een ruggeprik! Dat is idd ouderwets in Nederland, maar het ging mij erom dat vrouwen om gratis te bevallen nu dan maar gaan kiezen voor pijnbestrijding. Binnenkort heb ik een bijeenkomst in het ziekenhuis oa over pijnbestrijding. Ik hoop dat men gewoon niet zomaar kiest voor pijnbestrijding om gratis te bevallen. Er zitten nl ook nadelen aan nijv een ruggeprik.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mee eens. Ook poliklinisch bevallen zonder indicatie zou gratis moeten zijn, dan is er zeker geen kans dat mensen 'alleen maar' om pijnstilling vragen om het gratis te maken.

Ik heb om pijnstilling gevraagd maar niet meer gekregen (na het verplichte halfuurtje monitoren was ik ineens wel van 5 naar 10 cm ontsluiting 'gesprongen' dus ik was te laat.) Maar echt niet vanwege het geld hoor, ik had gewoon al erg lang, erg veel pijn! De meeste vrouwen zullen echt om die reden om pijnstilling vragen en niet omdat het dan gratis is. Het heeft namelijk nog wel meer consequenties dan alleen maar goedkoper: risico op complicaties, langer blijven etc.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Prima, maar dan vanwege het gelijkheidsprincipe wel bij alle bevallingen. Of een bevalling veel of weinig pijn doet, is echt niet afhankelijk van het etiketje "medisch" of het gebrek daaraan.
    Dus of iedereen betaalt (een deel) mee, of niemand.

10. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    je vat het verkeerd op ;)
    er zijn dus wel talloze vrouwen die voor pijnbestrijding kiezen om zo gratis te kunnen bevallen en dat vinden wij triest
    en ja vrouwen die dus gewoon voor de pijnbestrijding gaan en niet om zo gratis te bevallen hoor je ons niet over

11. Roxyroxx

Helemaal mee eens!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vraag me af of "talloze" vrouwen om deze reden om pijnbestrijding vragen. Het KNOV heeft enige tijd aangegeven dat ze zich zorgen maken omdat ze denken dat dit mogelijk een reden zou kunnen zijn. Dit is door een aantal media op een heel tendentieuze manier overgenomen alsof het bijna massaal voorkomt. Maar enige onderbouwing ontbreekt compleet! Er zijn geen getallen, niet eens schattingen beschikbaar.

Ik snap best dat de zorg bestaat dat er vrouwen zijn die dit doen. EN dat kun je op twee manieren voorkomen:
    Of iedereen die in het ziekenhuis bevalt, al dan niet medisch, betaalt een even hoge eigen bijdrage.
    Of iedereen die in het ziekenhuis bevalt, al dan niet op medische indicaie, betaalt geen eigen bijdrage.

Dat is eerlijker voor iedereen en je voorkomt er mee dat vrouwen om verkeerde redenen om pijnbestrijding vragen. Door geen pijnbestrijding te geven als er geen medische indicatie is, of door alleen aan vrouwen die er zonder indicatie toch om vragen een bijdrage te laten betalen, straf je vooral de vrouwen die hem wel echt 'nodig' hebben!

13. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    #53 chantal84, 26 sep 2012
    Laatst bewerkt: 26 sep 2012
    Hoezo, ik ben wel benieuwd.....

Bij mijn eerste bevalling heb ik pijnbestrijding gekregen omdat mijn ontsluiting niet wilde vorderen. Dankzij de ruggeprik ging ik in 3 uur tijd van 1 naar 10 cm ontsluiting omdat ik eindelijk kon "ontspannen", dit was niet gebeurd was als ik deze niet had genomen.

Ik heb de pijnbestrijding niet genomen zodat mijn bevalling gratis zou zijn, deze werd sowieso al vergoed door mijn verzekering. Ik heb hiervoor gekozen, en overigens ook de verloskundige omdat het risico erin zat dat ik door mijn rugweeen uitgeput zou raken

Ik vind dit zeker een medische reden en vind het dan ook niet meer dan logisch dat dit volledig vergoed wordt door de zorgverzekering, je betaalt je hier immers scheel aan tegenwoordig.

14. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ging met de eerste poli bevallen in t ziekenhuis. Toch om pijnstilling gevraagd. Niet omdat het dan gratis was, dat wist ik niet eens. Uiteindelijk ging de bevalling helemaal mis en werd het een klinische bevalling waardoor ik ook langer ben gebleven. En toen hoefde ik ineens niks meer te betalen.

Ja beetje raar blijft het wel.

15. raspberry

Er zijn natuurlijk ALTIJD situaties te benoemen waarin pijnbestrijding noodzakelijk is om de bevalling door te komen. Jouw bevalling (Chantal84 bedoel ik dan :)) zou in mijn oordeel dan dus achteraf als medische indicatie aangemerkt moeten worden.
    Maar er zijn ook zat vrouwen die gewoon die pijn liever niet hebben, het op zich zonder gered zouden hebben, maar dat niet willen, (en dat is je goed recht, want idd: waarom bij de tandarts heel normaal en tijdens de bevalling ineens niet?). Die groep zou geen medische indicatie moeten krijgen, maar zich gewoon aanvullend verzekeren, omdat het iets is wat je vooraf in kunt schatten: ik wil dit of ik wil dit niet.
    Alles wat onverwacht komt, zoals bij jou een ontsluiting die niet vordert door te heftige pijn, waarop je dus niet vooraf kunt anticiperen: dat hoort onder een aanvullende verzekering te vallen of je eigen risico...

16. raspberry

Ik begrijp nu trouwens wel waarom ik bij 1 van mijn verloskundigen de indruk had dat ze me liever gewoon poliklinisch dan wel thuis zou laten bevallen. Ik wist helemaal niet dat zodra ik pijnbestrijding vraag, zij naar hun geld kunnen fluiten... Heel gek, want wat ik van anderen altijd begrijp: ze blijven er wel bij toch, ondanks dat een gyn dan de leiding krijgt?

17. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Bij de eerste had ik een medische indicatie en heb om ene ruggeprik gevraagd. Ik was al voor de medische indicatie zeer goed aanvullend verzekerd dus de kosten is nooit een punt geweest. nu bij nr 2 loop ik zeer gelukkig bij mijn VK, ik heb er nooit bij stil gestaan dat als ik weer zou vragen om pijnstilling zij misschien weg zou moeten en de Vk van het ziekenhuis het overneemt (bij nr 1 ook geen begeleiding van de gyn gehad tijdens de bevalling). Wilde juist zo graag bevallen met mijn eigen VK..ga dit van de week gelijk eens navragen bij mijn VK en het ziekenhuis.

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bij mijn eerste bevalling (36+6) heeft de VK naar het ZKH gebeld dat ik eraan kwam, en is zelf niet mee geweest omdat de gyn mijn bevalling zou doen (wat ik erg jammer vond).

Mijn tweede bevalling (39+4) heeft de VK wel gedaan in het ZKH. Na het breken van de vliezen wilden ze toch dat ik graag in het ZKH zou bevallen. Gyn stond paraat als het mis zou gaan, maar ze heeft zelf, samen met een zuster mijn bevalling gedaan.

19. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had graag thuis willen bevallen, maar kreeg een medische indicatie, omdat onze dochter een longafwijking heeft.
    Ik heb daarom ook heel bewust gekozen om geen pijnbestrijding te gebruiken. Niet uit ouderwets oogpunt, maar omdat ik een ruggenprik niet durf en andere pijnbestrijding invloed zou hebben op de ademhaling van het kindje.
    Het was wel heftig en als ze me het hadden aangeboden had ik waarschijnlijk heel hard JAAAAAAA geroepen :D maar het is me gelukt.
    Een eventuele volgende keer hoop ik thuis te mogen bevallen. Pijnbestrijding is voor mij geen must. Dat zie ik t.z.t. wel. Liever lekker thuis.

Ik vind inderdaad ook dat er een duidelijkere grens moet komen tussen medische indicatie en medisch i.v.m. pijnbestrijding. Dit lijkt mij juist de boel op kosten jagen, maar ik heb er te weinig verstand van om hier echt goed over te kunnen oordelen.

20. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Maar dan moet je voor het puntje, medisch ivm pijnbestrijding ook weer onderverdelen in:
    - Pijnbestrijding (niet echt nodig)
    - Pijnbestrijding ivm gezondheid patient en of baby

Ik vraag me af of een arts (gyn) echt pijnbestrijding gaat geven als hij vind dat het niet echt nodig is.

Deel Deze Pagina