Afgelopen week ben ik bij de gynaecoloog geweest om mijn baarmoederhals op te meten ivm de zwangerschap en vroeggeboorte. Hij keek eerst met de eendenbek en zag dat ik een paar poliepen op mijn baarmoederhals heb. Hij gaf aan dat deze door de zwangerschap kunnen komen en dat ze weg kunnen gaan, maar dat we het na de zwangerschap na moeten kijken. Heeft iemand dit ook gehad? Zijn de poliepen weg gegaan na de zwangerschap of niet?
vaak gaan poliepen helaas niet weg maar worden het er alleen maar meer. nooit gehoord dat een poliep in de baarmoederhals uit zichzelf kan verdwijnen de poliepen zullen na de bevalling waarschijnlijk worden verwijdert met een lisexisie. dat is een instrument waar stroom op gezet word en daarmee schrapen ze de poliepen van de baarmoederhals af. dit gebeurd onder verdoving ( ze zetten 3 prikken in je baarmoederhals) en voel je niks van. het klinkt veel enger als dat het is, ik vond het ook doodeng maar viel me heel erg mee ik heb het laatst ook laten doen ( waren geen poliepen alleen iets anders) maar ze schrapen het er gewoon af. daarna mag je bijv niet in bad tot het genezen is en geen tampons en gemeenschap hebben
De gyn zei dat het alleen weg kon gaan als het door de zwangerschap zou komen. Ik hoop natuurlijk dat dit het is. Pff lijkt me heel heftig als ze ze weg gaan schrapen, ik hou echt niet van verdovingen! Is het dan ook de bedoeling dat je onder controle blijft of dat niet?
Je hoeft verder niet meer onder controle hoor alleen voor bijv de zekerheid een half jaar/jaar erna een extra uitstrijkje verdoving voel je gelukkig bijna niks van en van de ingreep zelf ook niet gelukkig. Bevallen is veel en veel erger poliepen kunnen oa zorgen voor tussentijds (extreem) bloedverlies etc en soms als ze er te lang zitten kunnen ze uiteindelijk kwaadaardig worden dus het is wel slim om ze weg te halen na de zwangerschap mochten ze er nog zitten