ervaringen bevallen van een tweeling ??

Discussie in 'De bevalling' gestart door sunshineS1976, 13 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wie o wie kan mij wat meer vertellen over een tweeling bevalling?

Toen ik net zwanger was vertelde gyn al dat kans op een keizersnede bij tweeling groter is. Maar hoe of wat en waarom toen niet over gehad.

Op dit moment ligt het eerste kindje voor de uitgang goed. Die ligt al met het hoofdje beneden zolang we dat kunnen zien. De ander zit behoorlijk in zijn/haar vaarwater en ligt daardoor behoorlijk klem. Ikzelf denk niet dat dit eerste kindje nog gaat veranderen van ligging en hopelijk zo goed blijft liggen.

De tweede wisselt nogal van positie. Klopt het dat het niet uitmaakt hoe de tweede ligt? Omdat die alle ruimte heeft zodra de eerste is geboren? Maar wat als hij/zij niet meewerkt en niet goed gaat liggen daarna? Een keizersnede voor de tweede? Moet er eigenlijk niet aan denken dat je er eentje via de natuurlijke weg en de ander via een keizersnede geboren wordt...

Iemand die haar ervaring wilt delen?
    Ben erg benieuwd met hoeveel weken je bevallen bent, hoe de bevalling begon en of je natuurlijk bent bevallen en hoe dat ging of met een keizersnede en waarom :) Thnx alvast!

2. wendyz84

wendyz84 Actief lid

13 jun 2011
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet echt een ervaring van mijzelf (hoewel ik er wel bij was ;))maar van mijn moeder. Ik ben zelf de helft van een tweeling. Mijn moeder was uitgerekend op 5 december en mijn zusje en ik zijn geboren op 25 november en het was een snelle bevalling (de bevalling van mijn broer was iets langer).
    Mijn moeder is ook natuurlijk bevallen en dat het niet uitmaakt hoe de 2e ligt dat klopt ook want doordat de 1 de weg vrij maakt heeft de andere meer ruimte. Voorwaarde is dan wel dat de 1e met het hoofdje naar beneden ligt. Ik lag goed (ben ook als 1e geboren), mijn zusje lag in stuit en doordat ik geboren was hoopten de artsen dat mijn zusje nog zou draaien maar dit deed ze helaas niet. Zij is dus in stuit geboren.

Ik neem aan dat je ook bij een gynaecoloog onder controle bent? Leg hem/haar ook je vragen eens voor want de ervaring van mijn moeder is ook alweer 30 jaar oud. Ik weet wel dat ze bij een tweeling sneller kiezen voor een keizersnede maar dat is puur vanwege het gezondheidsaspect.

Hopelijk kun je er iets mee.

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik moet ook nog Krullie dus ik kan helaas geen ervaring delen.

Wel heb ik in de 32e week een afspraak gehad op de verloskamers hoe een bevalling van een tweeling verloopt. Dat vond ik heel prettig, ze legden precies uit wie er bij je in de kamer staat en waarom. Wanneer het spannendste moment is ( tussen baby 1 en baby 2) en wat we kunnen verwachten bij een dubbele vaginale bevalling of vaginale bevalling en sectio.

Is dat ook in jouw ziekenhuis beschikbaar? De eenling zwangerschappen krijgen ook zo'n voorlichting maar dan met z'n allen tegelijk in een zaaltje. Tweelingen echt 1 op 1, zijn we weer bijzonder ;).

In ons geval liggen beide baby's met de hoofden naar beneden en gaan we voor vaginaal bevallen. De kans dat de tweede baby alsnog dwars draait als het eerste kindje eruit is, is 10% in ons geval. Alleen een dwarsligger is sectio. Mocht hij helemaal draaien en in stuit komen te liggen ( hoogst onwaarschijnlijk) dan gaat de vaginale bevalling gewoon verder.

Verder beval ik uiterlijk in de 38e week, al dan niet ingeleid.

4. Serafine

Serafine Lid

23 mei 2013
    23
    0
    1
    NULL
    NULL
    Het is het belangrijkste idd dat de eerste/onderste er goed voor ligt, met de tweede kan het daarna nog alle kanten op. Het klopt idd dat er een kans is dat je van de eerste daardoor normaal bevalt en voor de tweede een keizersnede moet. Lijkt mij heel ellendig hoor, zo dubbelop. Maar als het moet heb je weinig meer te kiezen natuurlijk.

Ik ben bevallen dmv een geplande keizersnede ivm dwarsligging van beiden. Mijn oma en mijn tante hebben allebei een vrij makkelijke en snelle, natuurlijke bevalling gehad.

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hi Krulie,
    Ik ben met 28 weken bevallen van mijn tweeling, in juli. Ging heel spontaan. Was ook mijn wens om indien mogelijk vaginaal te bevallen. :) De eerste lag ook inderdaad met hoofdje in het bekken, de ander floepte er in onvolkomen stuit achter aan. Ivm de vroeggeboorte heb ik wel een knip gehad, want bij mijn meiden was toch wel enige haast geboden. En de dreiging van een sectio bleef tot op het laatst in de lucht hangen. Maar gelukkig was het niet nodig. De eerste maakt ruimte voor de tweede. Het is wel zo dat je tweede kindje niet dwars moet gaan liggen. Dan zouden ze die kunnen draaien, anders word het toch een keizersnede. Maar een sectio kan ook om andere redenen gebeuren. Bij een tweeling zijn nou eenmaal meer risico's. Maar voor je eigen herstel is een vaginale bevalling wel beter. Je bent sneller herstelt en kunt dus sneller met je kindjes bezig gaan. En het is een bijzondere ervaring ;)
    Gr iris

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ff een abbo omdat dit ook voor mij interessant is!!

7. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    #7 Sinja, 16 nov 2014
    Laatst bewerkt: 16 nov 2014
    Ik ben 2 jaar geleden bevallen van onze tweeling.

Belangrijk is idd hoe het onderste kindje ligt (kindje 1) Als die in hoofdligging ligt, kan je ip 'gewoon' bevallen. De 2e in stuit hoeft geen probleem te zijn omdat kindje 1 de weg al heeft vrijgemaakt. Als kindje 2 dwars ligt is dat in eerste instantie ook geen probleem nog. Zo werd het ons verteld. In 'mijn' ziekenhuis was het beleid dat je ip met een 1eiige tweeling ingeleid wordt met 37 weken en een 2eiige tweeling inleiden vanaf 38 weken.

Ik ben met 38 weken ingeleid. Hiervoor moest ik wel 2 cm ontsluiting hebben zodat ze direct de vliezen konden breken. Op dat moment lag kindje 1 in hoofdligging, kindje 2 dwars maar wel met hoofdje iets meer omlaag dan omhoog :)
    Ip is de bevalling t/m kindje 1 geboren wordt hetzelfde als een eenlingbevalling. Het grote verschil vond ik wel dat ik buiten een draadje op het hoofd van kindje 1, ook banden om moest om de hartslag van kindje 2 te registreren. Als ik iets teveel bewoog was die weer niet te meten. Ik had dus wel een beetje het gevoel dat ik 'vastgebonden' lag aan het ctg (mocht tussendoor wel eventjes douchen maar ook wel weer op tijd terug om hartslagen te registreren). Heb uiteindelijk in de loop vd dag een ruggenprik gehad, wat ik wel heerlijk vond.

Nadat kindje 1 geboren was kreeg ik hem heel even (paar minuten) op mijn borst. Daarna werd hij in een deken gewikkeld en even in het glazen bakje naast mijn bed geparkeerd zodat ik verder kon gaan met kindje 2. Bij de bevalling was een gynaecoloog, arts assistent, co assistent en 2 verpleegkundigen. Toch stuk meer als bij een eenlingbevalling waar je meestal maar 1 vk en 1 verpleegkundige. aan je bed hebt. De gynaecoloog ging met het echo apparaat kijken hoe kindje 2 in mijn buik bewoog toen kindje 1 eruit was. Het was belangrijk dat hij met zijn hoofd omlaag zou komen te liggen, niet dwars en liever ook niet in stuit. En hij moest natuurlijk zakken. Een verpleegkundige bewoog met de ctg mee om zijn hartslag bij te kunnen houden. De gynaecoloog duwde af en toe op mijn buik om hem zo in de juiste positie te krijgen. En op mijn zij om hem dieper te laten zakken. Toen dat goed ging moest ik sterkere weeën krijgen dus werd het infuus met wee-opwekkers weer aangezet. En uiteindelijk kon ik gaan persen voor kindje 2. Dit duurde een tijdje. Na een half uur zei de gynaecoloog dat hij er binnen een kwartier wel uit moest zijn en dat de arts assistent de vacuüm moest pakken. Bij volgende perswee werd vacuum erop gezet en werd zoon 2 geboren.
    Hij was overigens een sterrenkijkertje waardoor het persen wat moeilijker ging en ze de vacuüm moesten gebruiken

Er zat bij mij 36 minuten tussen, je hoort ook vaak dat er veel minder tijd tussen zit en het allemaal supersnel na elkaar gaat. Dus denk dat ook dat heel verschillend kan zijn.
    Ik had geen knip en geen hechting, dus dat kan ook met een tweelingbevalling goed gaan :)

De placenta wordt na kindje 2 geboren. Dat was overigens ook weer zo'n moment dat de gynaecoloog flink op mijn buik moest duwen en ik best hard moest persen. De 2 placenta's waren aan elkaar vergroeid (lagen ook naast elkaar) dus was ook best groot.

Nadat kindje 2 was geboren kreeg ik ze allebei op mijn borst en hebben we zo ruim een uur gelegen, heerlijk! Ook allebei geprobeerd aan te leggen ivm bv. We mochten 3 uur later met z'n viertjes naar huis!

Hoop dat jullie ook zo'n voorspoedige bevalling hebben! :)

8. sunshineS1976

zo hatelijk... schrijf ik heel stuk als reactie en valt de verbinding weg op mn kl*te telefoon. Morgen nieuwe poging!

9. sunshineS1976

Wauw bedankt meiden voor de uitgebreide en openhartige verhalen!

Nog meer ervaringen heel erg welkom!

Ik krijg wel een beetje de kriebels nu hoor...brrr
    Het spannendste moment is tussen de geboorte van baby 1 en 2... als dat maar allemaal goed gaat.

@Klaasje: goed idee die voorlichting in het zh! Heb er hier nog niets van gehoord of ze dat hier ook doen. Ga het vragen!
    Jij hebt je tweeling al lekker lang bij je zeg, geweldig!!
    Geen complicaties gehad deze zwangerschap???

10. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik heb zelf geen ervaring maar een goede vriendin is vorig jaar bevallen van een tweeling.

Zij had pech, het eerste kindje is vaginaal geboren, maar doordat er zoveel ruimte vrij kwam, kwam het andere kindje dwars te liggen waardoor het alsnog gehaald moest worden met en spoedkeizersnede. Ze had dus dubbelop helaas.

Even een tip:
    De bevalling op zich heeft zij niet als traumatisch ervaren, omdat alles goed begeleid was, maar toen ze bij kwam uit de narcose bleek dat de baby die met keizersnede was geboren al was gebaddere, aangekleed en dat de halve familie de baby's al hadden vastgehouden, terwijl zij een van haar kindjes nog niet eens gezien had, hier is ze nog lange tijd erg door van slag geweest. Als zij dit van te voren had kunnen bedenken had ze hier duidelijke afspraken over gemaakt. Misschien een tip voor jou/jullie.

11. sunshineS1976

dank je voor het delen! Vreselijk voor je vriendin, echt naar dat het zo gegaan is. Ik ga je tips zeker meenemen!

12. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hey Krullie,

Als het eerste kindje goed ligt kun je op de natuurlijke manier bevallen. Hierna moet het 2e kindje goed gaan liggen.
    Als dat niet gebeurd zal het idd een keizersnede worden.
    Ik ken wel een aantal gevallen waarbij de 1 vaginaal is geboren en de ander met keizersnede moest. Maar laat je daardoor niet afschrikken hoor.
    Het komt zoals het komt.

Hier lag de eerste in stuit dus daarom keizersnede maar dat wist je al he ;)

Hoe gaat het verder met je?
    Fijn dat alles goed is blijven gaan tot nu toe zeg met je zwangerschap. Kan het nu geen kwaad meer eigenlijk wat je had?

13. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.841
    0
    36
    Ik heb een prima bevalling gehad. Ingeleid en met 5 en half uur waren ze er allebei. Gijs de oudste, 3150 gram, in hoofdligging, met hem op mijn buik is 8 minuten later Lieke geboren in stuit... met 1 perswee was ze er 2400 gram. Van de 3 bevalllingen was dit de beste :)
    na 1 nachtje ziekenhuis ivm mijn bloedverlies en het suikergehalte van Lieke mochten we naar huis. een geweldige ervaring die ik zo nog een keer over zou doen!

14. sunshineS1976

upje :)
    Ik lees graag nog meer ervaringen!

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ook ;)

16. sunshineS1976

:p nog ff en mogen we die van ons ook opschrijven ;)

17. sunshineS1976

Dit klinkt echt zo wauw! Teken ik voor!
    Zelfs de tweede er in stuit zo uit. Want daar huiver ik ook voor; eerste vaginaal sn tweede alsnog keizersnede...brrr

18. lies276

lies276 Niet meer actief

Een vriendin van me is vaginaal bevallen van haar tweeling bij 38 weken zwangerschap. het eerste kindje lag in hoofdligging en het tweeden na de geboorte van de eerste ook.
    ik denk dat het ook nog wel verschil maakt of je al eens bevallen bent.
    bij haar was het nr. 2 en 3.
    ze wogen allebei rond de 3300 gram! En mochten de volgende dag mee naar huis.

Toen ik in het ziekenhuis lag na de geboorte van onze jongste, lag ik met een dame op de kamer die bevallen was van een tweeling, nr. 1 en 2.
    De eerste hadden ze met de vacuumpomp eruit gesleurd en toen ging nr. 2 dwarsliggen en dat werd een keizersnede.
    Wat had ik te doen met haar!

19. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Mijn vriendin beviel met 37 weken doormiddel van inleiding want zij werd opeens erg ziek en haar lichaam kon het niet meer aan hebben ze ingegrepen beide kids vaginale bevallen dat wou ze zelf graag tweede lag wel stuit die hebben ze moeten helpen met een knip.. Beide kids twee wolken van babies lekker stevig en zij was al snel weer te been wat was ik trots als vriendin bewonder haar nog steeds ik beviel met 1 kind zonder pijnstilling zij met 2 en als ik dan vraag hoe heb je dat uitgehouden bevalling duurden 24 uur bij haar is ze heel nuchter zo ging ze de bevalling ook in van ze zag wel hoe het ging lopen en nam het zoals het kwam waardoor ze heel rustig bleef desondanks de pijn.

Deel Deze Pagina