Bij de eerste moest ik "verplicht" in het ZH bevallen, niet omdat ik het zo graag wilde, maar omdat we in Duitsland wonen en ik graag onder een Nederlandse VK wilde bevallen (woonden net drie weken in D) Op het moment dat mijn weëen goed doorzetten, (vanaf ongeveer 6 uur smorgens) en ik rond 8 uur de VK belde, gaf zij aan dat ze niet naar mij toe kon komen om te kijken hoever ik was. Ze was nl met een andere bevalling bezig in het ZH van een moeder die al bezig was met dr tweede kindje en dat zou snel kunnen gaan. Dus gaf ze aan "kijk het even aan en gaat t niet, bel dat je gaat komen, dan regel ik een verloskamer voor je".... nou dat was dus op aandringen van mn vriend een uurtje later Toen ik aankwam was ik op 4 cm. Dus moraal van t verhaal..... lekker op je eigen gevoel afgaan en gewoon richting ZH vertrekken wanneer jij denkt dat dat nodig is!
Hier zouden we eigenlijk met 5 a 6 CM naar ziekenhuis gaan ( gingen uiteindelijk eerder ivm poep in vruchtwater). Verschillend beleid dus, heb ook weleens gehoord dat het ook verschilt per ziekenhuis tot wanneer ze een ruggenprik willen zetten, sommige echt niet meer na 7 CM, andere tot uiterlijk 8. Overigens, ik wilde ook de mogelijkheid hebben tot pijnstilling d.m.v. een ruggenprik, is handig om dan ook te kijken of je in een ziekenhuis bevalt waar 24 uur per dag een anesthesist aanwezig is. Dat is niet overal het geval namelijk.
Sommige mensen bevallen liever in het ziekenhuis dan thuis, ongeacht de mogelijkheid tot pijnbestrijding of niet
Ja dat klopt daar ben ik er zelf ook een van namelijk Maar ik zie het nut er niet van in om met zeven cm ontsluiting nog in een auto te gaan zitten om naar het ziekenhuis te rijden en dan (hopelijk) meteen te mogen persen en naar huis te mogen.