Ik weet dat er veel verschil zit tussen bevallingsduur, variërend van een paar uur tot zelfs meerdere dagen. Maar ik ben toch benieuwd hoe het bij andere moeders is gegaan die hun eerste kind hebben gekregen. In het bijzonder naar vrouwen die gekozen hebben voor een ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie. Op een gegevens moment starten de weeen thuis, komt de verloskundige, en als je "ver genoeg" bent mag je naar het ziekenhuis om daar daadwerkelijk te bevallen. En dan... hoe verging het jullie toen bij de eerste bevalling? Was het toen nog vele úren werken. Duurde het zelfs nog meerdere dagen? Of ging het eigenlijk vrij snel en was je binnen een paar uurtjes al weer thuis? Ik ben benieuwd! En mijn man ook, want hij moet straks natuurlijk naast mijn bed geduldig wachten.
Hier ging het eenmaal in het ziekenhuis heel vlot, maar dat kwam wellicht ook omdat ik pas laat naar het ziekenhuis ging (wel gepland poliklinisch). Om 0.15 braken mijn vliezen en vrij snel daarna kwamen de weeën op gang, meteen om de 5 minuten. Om 3 uur hebben we de vk gebeld. Zij was er rond half 4, toen had ik 3-4 cm ontsluiting. De vk is vervolgens gebleven terwijl ik nog in bad heb gelegen. Om half 7 heeft ze opnieuw getoucheerd. Ze zei toen dat ik 7-8 cm had en dat het tijd was om naar het ziekenhuis te gaan. Toen ik echter het verslag terug las bleek dat ik al volledige ontsluiting had op dat moment. Maar omdat ik nog geen persdrang had en het de eerste was, durfde ze het wel aan. Wel moest ik bij haar in de auto en mijn man in onze auto er achteraan... Iets na 7 in het ziekenhuis en om 8.31 is onze zoon geboren. Na het hechten en de controles, heb ik gedoucht en toen zijn we gegaan.. Half 12 waren we weer thuis! Bij de tweede wilde ik graag thuis bevallen en toen had ik ook niet meer na het ziekenhuis gekund, want onze tweede zoon is geboren binnen een half uur na de eerste keer toucheren..
Hoi Micera Waarschijnlijk krijg je zeer uiteenlopende antwoorden op je vraag. En zal jouw bevalling dan toch net weer een beetje anders verlopen Maar ik wil je mijn bevallingsverhaal wel vertellen hoor. Info vooraf: ik werkte toentertijd in een ziekenhuis op de verloskunde afdeling en ik mocht daarom tijdens mijn zwangerschap onder controle bij de gynaecoloog (vond ik toen fijn). Bevallen dus ook daar in dat ziekenhuis, zonder eigen verloskundige, maar met de tweedelijnsverloskundige die daar werkt. Mijn zwangerschap verliep probleemloos, zowel mijn dochter als ik begonnen in goede conditie aan de bevalling. Bevalling: 23.40 uur: Spontaan breken van de vliezen, nadat ik wakker werd van een volle blaas en net opstond om naar het toilet te gaan. Even dacht ik nog dat ik in mijn broek stond te plassen, maar toen ik voelde dat ik nog steeds nodig moest en het vocht ook niet naar urine rook, realiseerde ik me dat het echt vruchtwater was. Zowel mijn man als ik waren gelijk hyper, de baby kwam eraan! Ik heb het ziekenhuis gebeld en de verpleegkundige vertelde dat ik richting ziekenhuis mocht komen als ik 2 uur lang weeën om de 5 minuten had, de weeën moesten om en nabij 60 seconde aanhouden. Ook als het vruchtwater wat ik verloor bruin of groen zag, moest ik zsm naar het ziekenhuis rijden (25 minuten verderop). 0.40 uur: 1e Flinke kramp in mijn buik, die ik ook gelijk als best pijnlijk heb ervaren. Na 3x pijn in mijn buik te hebben gehad, ging de pijn over naar mijn rug. De weeën kwamen zeer onregelmatig, gemiddeld om de 7 a 8 minuten en ze hielde misschien 30 seconde aan. Maar ik vond ze erg pijnlijk en kon er qua ademhalingstechniek helemaal niks mee (staan rug weeën ook om bekend, jippie... ) Mijn man heeft even nog geslapen toen bovenstaande zich afspeelde, ik was beneden aan het rommelen. Tot ik de behoefte had om te gaan douchen, toen heb ik mijn man wakker gemaakt. 3.40 uur: Start douchen en toen brak het los, een heuse rug-weeën-storm! De weeën kwamen om de 1 a 5 minuten en tussendoor had ik amper tijd om bij te komen. Het warme water van de douche hielp niks tegen de pijn, dus ik wilde er weer onderuit. Maar het heeft mij wel een uur gekost om de douche ook echt uit te krijgen, uit de douchcabine te stappen en me af te drogen en aan te kleden. Wee na wee na wee Ik belde weer naar het ziekenhuis en tijdens dit telefoontje ook minstens 1 wee. Ik mocht hun kant op komen. 5.30: gearriveerd in het ziekenhuis en ik had 5 a 6cm ontsluiting. Best mooi na 5 uur weeën (in het begin maar een paar per uur natuurlijk). Ik wilde pijnstilling, een Remifentanyl pompje, dus ik moest eerst 30 minten aan het CTG (hartfilmpje om te kijken of de baby zich goed voelt). Het op bed liggen was drama, maar naast het bed staan ook. Eigenlijk was geen enkele houding fijn, ik vond de pijn zo overheersend en heftig aanwezig! 6.00 uur: Start pijnstilling 7.00 uur: 8cm ontsluiting en aan het eind van de wee al een soort oerdrang om te persen. Dit moest ik wegzuchten en ze zouden na de overdracht (!) om 7.45 uur terug komen. Gelukkig waren mijn twee lieve collega verpleegkundige al rond 7.15 uur mijn kamer opgekomen en zij sleepte mij er doorheen, tot de verloskundige van de dagdienst kwam voelen hoe het er voor stond. Nog steeds na elke wee persdrang, die ik toch ook niet helemaal kon negeren... 7.45 uur: bij toucheren bleek dat ik op 10cm zat, maar ook dat het hoofdje van de baby al ver in het geboortekanaal zat. Dat vond ik zelf niet zo gek na het 'soort-van-stiekem-toch-wat-mee duwen'. Ik mocht nu echt starten met persen en ik voelde de weeën ook veranderen. Het was geen weeën storm meer, maar er zat wel 5 minuten tussen elke perswee. Dit is de reden dat het toch een kwartier heeft geduurd voordat onze dochter er was, want ik heb maar 3x echt geperst. 8.00 uur: geboorte van een prachtige dochter!!! 3380 gram bij een termijn van 38w4d. Alles was goed met haar en ze zat nog helemaal onder de huidsmeer. Wat een wonder!!! Wat ze zeggen dat je de pijn vergeet is waar, je bent namelijk als mens niet in staat om pijn te herinneren zoals het op dat moment voelde. Maar wat ik absoluut niet vergeten was, en nog steeds niet ben, is de heftigheid van de hele bevalling. De soort pijn overviel me, de rug weeën waren een drama, de weeën storm was niet te handelen en in het ziekenhuis hebben ze me tijdens de nachtdienst behoorlijk alleen gelaten onder het mom van: "Ze werkt hier, ze weet hoe een bevalling gaat. En het is haar eerste kind, dus zo snel zal het niet gaan". Mijn man was er voor me precies op de manier die ik prettig vond, de verpleegkundige van de nachtdienst heeft het enorm af laten weten. De dagdienst heeft veel goed gemaakt en mijn dochter is het mooiste meisje wat wij ons konden wensen!!! Toch ben ik nu tijdens deze zwangerschap gewoon onder controle bij de verloskundige. Van haar verwacht ik meer steun, support en actie tijdens de bevalling. Ik wil in het ziekenhuis hier om de hoek bevallen (10 minuutjes rijden) het liefst in het geboortecentrum. Als ik echter weer een rug weeën storm krijg, denk ik dat ik snel de keuze voor een epiduraal maak (ruggenprik). De pijnstilling van toen (Remifentanyl) is niet geschikt tijdens een weeën storm, ook dat hebben ze me toen niet uitgelegd helaas. Ik ben aan de ene kant bang voor hoe deze bevalling zal gaan, aan de andere kant wil ik er zo graag een prettigere ervaring van maken dan hoe het de vorige keer is verlopen. Echter, de pijn blijft, de kans op weer rug weeën is nagenoeg 100% (mijn moeder had het 2x, mijn zus ook 2x) en een bevalling is gewoon erg heftig voor je lichaam en geest. MAAR, het heeft ons er niet van weerhouden heel graag nog een kindje te willen en een keizersnede is mijn grootste angst, dus dat stelt het toch wel weer wat in perspectief. Sorry voor mijn lange verhaal, het moest er even uit denk ik Ik zie dat jij niet lang meer hoeft. Heel erg veel succes met jouw bevalling!!! Hoe het ook zal verlopen, het is denk ik de meest indrukwekkende ervaring die je als vrouw kan meemaken en het veranderd je leven voorgoed. Daarna ben je moeder en de liefde tussen een moeder en haar kind is met geen pen te beschrijven. Ik vind het moederschap geweldig en kan niet wachten om over 5 maanden nog zo'n mooi meisje in mijn armen te mogen sluiten. Veel succes en geluk!!!
Mijn verhaal is echt lang, sorry hoor Ik vergat nog te schrijven: 8.00 uur bevallen, na 1,5 uur douchen en om 11.15 uur naar huis!
Mijn vliezen braken spontaan rond 2 uur 's nachts, vrijwel meteen weeen die vrij regelmatig kwamen. Ik meen dat we rond een uur of 6 richting ziekenhuis zijn vertrokken; vk was toen ook daar met een andere bevallende vrouw. Daar werd ik geinstalleerd op een kamer, ik heb er een tijdje weeen opgevangen, toen ben ik in bad gegaan (een gewoon bad, ik mocht er niet in bevallen omdat de vk er niet goed bij kon zitten), en daardoor vorderde de ontsluiting heel goed. Rond 12.30u mocht ik persen, veel gepers later was er nog geen baby en werd ik overgedragen aan de gyn; die was er bij de volgende wee al bij, dus die overdracht ging heel snel. Snel echo gemaakt, ctg erbij etc, baby maakte het prima, maar was een sterrenkijkertje. Hop, vacuumpompje erbij en om iets voor 14u was mijn dochter dan eindelijk geboren. Vanaf die overdracht was ik dus niet meer poliklinisch maar medisch, dus daarna verliep het ook anders dan bij een normale poliklinische bevalling. Er stonden meteen kinderartsen klaar, maar dochter maakte het prima, ze is even gecheckt door ze. En vanwege haar grootte werd ze een nachtje opgenomen ter observatie (glucosemetingen), ik werd dus ook opgenomen. Dus tja, toen was het rustig douchen etc, en werden we op de kraamafdeling geinstalleerd. Qua bevalling ben ik dus van een uur of 6 tot 14 bezig geweest in het ziekenhuis.
ik kreeg rond 12.00 uur ('s middags dus) buikkrampen. Ik was pas 37-2 dus ik dacht dat ik buikgriep had, moest ook steeds naar het toilet. Toen ik echter al voor de vierde keer in een uur tijd naar de wc moest, maar er niets kwam, kreeg ik het vermoeden dat die buikkrampen weeën waren. Toen ben ik ook de tijd gaan bijhouden en heb ik mijn man gebeld. Vanaf 14.30 uur kwamen de weeën om de vijf minuten (goed te doen hoor, niets aan de hand, ik heb zelfs nog gepoetst...) en hielden ze een minuut aan. Om vier uur heeft mijn man de vk gebeld, en die kwam om 16.30 uur toucheren: 2-3 cm ontsluiting. Ze raadde me aan om nog even in bad te gaan. Dat heb ik ook gedaan, maar om 18.00 uur hield ik het in bad niet meer vol. Ik heb me afgedroogd, ben naar beneden gegaan en ben op de bank gaan liggen. Toen werden de weeën heftiger en kreeg ik rugweeën. Mijn man heeft opnieuw de vk gebeld, toen de weeën wel heel snel na elkaar kwamen en ik geen tijd meer had om bij te komen. Om 19.00 uur was de vk er weer, ik had 5 cm ontsluiting, maar ze raadde me toch aan om alvast naar het ziekenhuis te gaan. Ik was erg misselijk, heb een emmer meegenomen in de auto en we zijn samen naar het ziekenhuis gereden (ik bij de vk in de auto, voor de zekerheid ) In het ziekenhuis moest ik in de lift overgeven. Gelukkig had ik een kruik bij me, die in een handdoek zat, dus die handdoek konden we op de verloskamer meteen weggooien Op de verloskamer heb ik nog een paar keer overgegeven en om 20.30 uur had ik 8 cm ontsluiting. De vk heeft toen mijn vliezen gebroken en daarna had ik meteen 10 cm ontsluiting. Omdat onze dochter met haar gezicht de foute kant op lag, moest ik op mijn zij gaan liggen, en heb ik toen een half uur persweeën opgehouden. Even na 22.00 uur mocht ik gaan persen, omdat haar hartslag bij iedere wee terugliep en niet meer herstelde. Om 22.23 uur was ze er. Ze heeft meteen aan mijn borst gelegen op mijn buik. Daarna hebben ze mij gehecht (dat leek een eeuwigheid te duren) en toen ik gedoucht was, mocht ik naar huis. De daadwerkelijke bevalling in het ziekenhuis duurde bij mij dus maar twee uurtjes. Als ik geen persweeën had hoeven ophouden, was ik binnen 1,5 uur klaar geweest . Het was die dag alleen heel druk op de open verloskamers (alles lag vol), dus ik heb even moeten wachten tot er iemand vrij was die me kon helpen met douchen. Anders was ik nog eerder weg geweest, haha. Om 01.15 uur waren we thuis en 01.45 uur was de nachtkraamzorg er, die ons heeft geholpen met het doorkomen van de nacht. Al met al zou ik het bij onze tweede spruit weer precies hetzelfde willen, op de knip na
Ik ging met ongeregelde buikkrampen ( weeën wil ik het niet eens noemen) naar het ziekenhuis. En eenmaal maar daar had ik 7 cm en 20 min later mocht ik persen 5 min later baby op mijn buik. 20 min daarna gehecht 1 uur erna gedoucht en baby aan gekleed. Daarna naar huis. 14:45 uur was ik in het ziekenhuis en 17:15 was ik thuis
Mijn vliezen braken om half 1 smiddags Savonds om 19:30 begon de weeen storm Om 20:30 vk gebeld en ik moest langs de praktijk komen (in weeen storm) 1 cm Om 21:30 hield ik het niet meer. Vk thuis laten komen 4 cm. Ik wilde een ruggeprik Om 23:00 aangekomen in het ziekenhuis Geen ruggeprik want zat op 7 cm Om 00:49 is mijn zoontje geboren. Ow en omdat ik snachts ben bevallen mocht ik pas de volgende ochtend om half 10 naar huis Super snelle eerste bevalling zonder medicatie 😊
Hier medische indicatie ivm gbs. Vliezen braken om 19.00. Direct weeen. Uur later toch vk gebeld, ze duurde geen minuut maar had wel veel weeen. Geen storm. Vk kwam en had 5cm. Moest naar zh ivm gbs. Rond 22.00 volledigd ontsluiting. Om 22.54 geboren
Bij mijn eerste kreeg ik rond half 3 snachts de eerste lichte weeën. Vanaf een uur of 9.00 regelmatige weeën om de 5 minuten, rond een uur of 12 zijn we naar het ziekenhuis vertrokken (5 cm ontsluiting), en om 15.00 uur is mijn zoontje geboren. Bij de tweede vanaf een uur of 20.00 onregelmatige, maar krachtige weeën, om 21.00 uur naar het ziekenhuis vertrokken met 4 cm ontsluiting, daar aangekomen om 21.30 uur, en om 23.00 is mijn jongste geboren.
23.45 braken m'n vliezen, om 00.00 begonnen de weeën, gelijk een weeënstorm. Onder de douche gegaan. Vk kwam om 00.45, 5cm ontsluiting en al persdrang. Ik wilde naar t ziekenhuis, dacht dat ik nog wel even te gaan zou hebben, en het was nu al zo enorm heftig! Had moeite met aankleden etc. Ziekenhuis is 10 minuten rijden. Kwamen daar rond 01.30 aan. 8cm ontsluiting, mocht al zachtjes meedrukken. Om 01.50 10cm, 02.09 is onze dochter geboren. Hele bevalling in mezelf gekeerd geweest, en er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Ouders en schoonouders waren er om 02.30, dochter werd aangekleed en bewonderd. Beschuitje gegeten samen. (Was heel rustig op verlosafdeling). Na een uurtje gingen ze weer weg. Ik ging douchen en om 04.30 waren we thuis. Heerlijk!
Eerste bevalling: 01.30 vliezen gebroken 02.30 start weeen 6.00 richting ziekenhuis 09.54 baby geboren 12.00 uur richting huis Baby 2 waren we 25 minuten in het ziekenhuis toen hij geboren werd .
Nou wij hadden echt waar voor ons geld Om 14:00 in het ziekenhuis en om 21:16 bevallen, door wisseling van de wacht en dergelijke was het al middernacht voordat we allemaal gedoucht en wel waren dus de verpleging gaf aan dat we wel lekker konden blijven. Nou super helemaal blij mee! Manlief lag uitgeteld die heeft niets meer meegekregen. En de verpleging kwam iedere 2 uur helpen aanleggen voor de borstvoeding, temperaturen en luier verschonen. Errug blij mee! wat een luxe zo'n eerste nacht! Ik wou sowieso poliklinisch bevallen, uiteindelijk medisch geworden door ruggeprik.
Om 03:15 bevallen 's nachts. Ik dacht smorgens lekker naar huis te kunnen maar moest nog een extra nacht blijven omdat dochterlief bijna 9,5 pond woog en ze de suikerwaardes wilden weten.
Fijn om wat verschillende verhalen te lezen. Ook de uitgebreide zijn fijn, zo kan ik me toch een beeld vormen hoe het bij anderen is gegaan. Veel vergelijkingsmateriaal heb ik namelijk niet. Ik zie dat ik toch wel rekening moet houden dat het eventjes duurt, al kan het ook heel snel gaan. En ik heb, na aanleiding van dit topic, ook maar een flesje shampoo in mijn vluchttas gestopt. Ik had er helemaal niet bij nagedacht dat je wilt douchen na de bevalling. Terwijl dat, nu ik het lees, toch wel logisch is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis pas lekker uitgebreid gedoucht heb, haren wassen etc. Ik mocht alleen onder begeleiding douchen, lichaam wassen-afspoelen- onder tussen moest ik plassen van de kraam- snel afdrogen-aankleden, en snel weer zitten.
Hier begonnen mijn weeen om 22:00 hele avond en nacht doorgelopen (niet geslapen ) en om 10 uur s ochtends mocht ik naar ziekenhuis rond 14:00 hield ik het niet meer vol totaal uitgeput.... dus kreeg ik een epiduraal 17:15 volledige ontsluiting en mocht persen 3 keer persen en toen was onze dochter geboren om 17:28 alleen omdat ik een epiduraal had gekregen waarvan de dosis te hoog was moest ik helaas een nachtje blijven volgende dag om 09:30 mocht ik eindelijk naar huis toe pffff
Bij de eerste was ik 4:30 uur in het ziekenhuis Bij de tweede was ik er 3 uur ongeveer Bij de derde lag ik net 10 minuten op bed. Bevallingen zelf duurde 20 5,5 3,5