Poliklinische bevalling, moet ik nu een eigen bijdrage betalen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Pindakoek, 14 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pindakoek

Pindakoek Fanatiek lid

11 feb 2010
    3.502
    0
    36
    Almere
    Door mijn verloskundige praktijk en in samenwerking met het ziekenhuis werd gezegd dat mijn BMI iets te hoog was en dat ik in het ziekenhuis moest bevallen. De hele bevalling werd begeleid door mijn eigen verloskundige met een assistente van het ziekenhuis. Moet ik nu evengoed een eigen bijdrage betalen :(

Heeft iemand een situatie meegemaakt die hier op lijkt? Weet niet of ik dit in het juiste forum plaats?

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Een poliklinische bevalling moet zelf betaald worden, tenzij je tijdens de bevalling medisch wordt. Dat kan doordat je pijnstilling krijgt of doordat er complicaties optreden. Ook ingrepen zoals vacuümpomp zijn medisch.

Je zegt dat je in het ziekenhuis moest bevallen vanwege je bmi. Had je hier geen keuze in? Want dan was je al medisch en niet meer poliklinisch toen je het ziekenhuis inkwam en hoef je ook niks te betalen.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Een poliklinische bevalling zonder medische indicatie betaal je een eigen bijdrage. Als het een medische bevalling is of wordt dan hoef je geen eigen bijdrage te betalen.

Als ik jou was dan kun je het beste even contact opnemen met het ziekenhuis of verloskundige, afhankelijk wie de kosten bij jouw zorgverzekeraar heeft gedeclareerd.

Het lijkt mij dat als jij in het ziekenhuis moest bevallen dan het dan een medisch verhaal wordt.

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Hangt het niet af van je zorgverzekering? Zij zijn hoe dan ook degene die je het beste kunnen informeren.

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Als jij van jouw verloskundige in het ziekenhuis moet bevallen, dan heb je een medische indicatie. In dat geval hoef je geen eigen bijdrage te betalen. Let op, medische zorg rondom de bevalling (gynaecologische en verloskundige zorg dus) gaat ook niet van je eigen risico af.

6. Logan

Logan Niet meer actief

Bevallen in het ziekenhuis op basis van bmi is niet verplicht, want het mag ook op de begane grond.
    Hier 'moet' ik ook poliklinisch, omdat ik zelf niet op een bedje in de woonkamer wil. Dan heb je geen medische indicatie dus ik vrees dat die eigen bijdrage dan gewoon mag. Goed om te weten trouwens.

Edit: ik heb mijn polis bekeken, mijn aanvullende verzekering vergoed die eigen bijdrage. Misschien nog handig om dit na te kijken?

7. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Waarschijnlijk heb je een zogeheten plaatsindicatie en die hoef je niet zelf te betalen. Vraag het anders even aan je verloskundige, die weet het ook wel. :)

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Het ligt eraan hoe je verzekerd bent. In de meeste gevallen betaal je een eigen bijdrage als je niet medisch bent. Maar je kunt er ook voor verzekerd zijn zodat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen. Dat zou je dus even uit moeten zoeken bij je verzekering en nagaan of je medisch was of niet.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Vaak zijn er tussen vk's en gynaecologie afspraken met welk BMI je verplicht in het ziekenhuis moet bevallen. Vanaf bepaald BMI (meestal boven de 40) word je overgedragen aan de gyn tijdens de zwangerschap. In die gevallen heb je een medische indicatie, danwel medische bevalling en betaal je geen eigen bijdrage.
    Op de begane grond bevallen is verplicht vanaf een bepaald gewicht (meestal boven de 100kg). Maar een vrouw met een lengte van 1.80 heeft dan nog geen medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen, een vrouw van 1,65 wel. De medische indicatie betreft BMI, de verplichting op de begane grond te bevallen ivm gewicht.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Nee, die staat er los van. De zorgaanbieder declareert de zorgkosten en de zorgverzekeraar vergoed dit.

Het hangt in zoverre wel af hoe je verzekerd bent, zoals benoemt is. Als TS een aanvullende verzekering heeft die de eigen bijdrage vergoed dan hoeft ze inderdaad niets te betalen. Maar ik doe even een aanname dat ze een rekening van de zorgverzekeraar heeft gekregen dat ze eigen bijdrage moet betalen. Als ze er voor verzekerd was dan had de verzekering deze al vergoed.

Heeft ze de rekening van de VK/ziekenhuis ontvangen dan kan ze dit declareren mits ze er voor verzekerd is.

11. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Wil je een ruggenprik? Daarmee wordt je bevalling ook medisch en dus 'gratis'.

12. Logan

Logan Niet meer actief

Klopt helemaal. :) Maar ts is bevallen met eigen verloskundige en dus niet overgedragen aan de gynaecoloog en dus niet medisch.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Maar je kunt ook onder begeleiding van je verloskundige in het ziekenhuis bevallen.
    Ik heb bij de eerste veel bloed verloren bij de bevalling. Daarvoor kreeg ik bij de tweede een medische indicatie. Ik ben onder begeleiding van mijn eigen verloskundige poliklinisch in het ziekenhuis bevallen. Zonder eigen bijdrage trouwens.

14. Logan

Logan Niet meer actief

Weet ik. Ik ga ook vanwege bmi poliklinisch bevallen met eigen verloskundige.
    Ik kan er niets specifieks over vinden maar de vk gaf mij de keus, beneden of poliklinisch dus ik ga er vanuit dat ik ook dat eigen risico moet betalen.

15. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik ga (hoop ik :)) met de verloskundie in het ziekenhuis bevallen. Mijn vorige drie bevallingen ben ik in het zh bij de gyn bevallen. Omdat mijn oudste is overleden tijdens de bevalling heb ik altijd een plaatsindicatie om in het ziekenhuis te bevallen. Dus hoewel er deze zwangerschap (en de vorige twee), medisch niets aan de hand is, heb ik altijd een indicatie om in het ziekenhuis te nevallen. Ik kan me voorstellen dat het met een hoog bmi vergelijkbaar is.

Deel Deze Pagina