De nieuwe Europese regels, die voorschrijven dat het paspoort vanaf 28 juni aanstaande een vingerafdruk moet bevatten, zorgen ervoor dat iedereen, dus ook baby's en kleine kinderen, een eigen paspoort moeten hebben. Deze maatregel is bedacht om kindontvoering beter te kunnen bestrijden. Het CDA is niet te spreken over de kinderpaspoorten, omdat het gezinnen erg veel geld gaat kosten. De regeringspartij eist daarom maatregelen van het kabinet. Nu is het nog zo geregeld dat een kind tot 16 jaar bij de ouders in het paspoort mag staan bijgeschreven. De kosten hiervoor bedragen 8,50. "Een gezin met drie kinderen onder de zestien jaar, moet straks negen paspoorten extra aanschaffen, dat kost honderden euro's. Deze mensen moeten we tegemoet komen", zo zegt CDA-Kamerlid Knops. Een van de maatregelen die het kabinet volgens hem kan nemen, is het verlagen van de tarieven voor een kinderpaspoort. Knops ziet nog meer problemen omtrent paspoorten voor de allerkleinsten. "Het wordt nog een heel gedoe om foto's te maken van die kleintjes die aan alle eisen voldoen. Bovendien zijn die foto's na twee jaar al verouderd", aldus de CDA'er. Vingerafdrukken hoeven kinderen pas vanaf 12 jaar af te staan.
Heb het altijd al idioot gevonden om van kleine kinderen fotos in n paspoort te hebben. Na n maand of 6 tot n jaar lijken ze al helemaal niet meer op die foto. En nou willen ze nog n eigen paspoort voor babies EN daar nog vinger afdrukken van ook?
Belachelijk! Als je een foto van een baby maakt, een half jaar later zien ze er alweer anders uit..laat staan als je een paspoort 4 jaar lang geldig maakt, dan helemaal! Dat maakt het ontvoeren van een kind toch makkelijker? Neem gewoon een kind mee die er een beetje hetzelfde uitziet en ze trappen er wel in dat het jouw kind is hoor.... Daarbij kost het klauwen vol geld! Sowieso is het niet nodig om zoveel geld voor een paspoort te vragen, kan veel goedkoper, maar ja, zo komen ze aan hun geld he bij de staat....trekken van de burger.... En dan nog......tegenwoordig laat je je kind bijschrijven in je paspoort, dus als je dat ding niet bij je hebt waar jijzelf als ouder en je kind in staan, kun je bijv niet vliegen. Maar als ze een eigen paspoort hebben waar alleen zijzelf op staan, is het veel makkelijker om een kind te ontvoeren lijkt mij! En dan de vingerafdrukken erop....sja, ene kant niet mee eens (privacy) andere kant wel mee eens, dan staat iedereen met z'n vingerafdruk in een database en zijn misdrijven denk ik makkelijker op te lossen.
Ik was met mn 2 oudste dochters bij de fotograaf voor pasfoto's. Heb daar gevraagd of ze van mijn toen 2 weken oude dochter ook foto's konden maken. Nou die vlieger ging niet dus niet op he. Nou was het voor ons nog niet nodig, maar je zult maar wel naar het buitenland moeten...
Juist.....handig he... En dan die regels tegenwoordig voor foto's op een paspoort.......denken ze nou écht dat je een baby erop krijgt volgens díe regels?
Denk maar niet dat die van mij de ogen open doet Als ze slaapt, slaapt ze En om nog maar niet te spreken van haar voorkeurshouding. Ja Jinthe, kijk even in de camera....wel je ogen open en beide oren zichtbaar graag! Ow, enne...niet lachen a.u.b.
Voor baby's zijn nu wel afwijkende regels hoor, vwb het maken van de pasfoto's. Zo zijn ze niet zo streng voor wat betreft het lachen en de verhoudingen van waar precies de ogen op de foto moeten staan enzo , die hoeven niet te kloppen. Ondanks dat is het wel een gedoe, zeker als je kindje nog zo klein is dat het het hoofdje nog niet rechtop kan houden. Dan moet de ouder zelf onder een doek, zodat handen e.d niet te zien zijn enzo. Wij hebben het met 3 maanden laten doen en oke, ze was net wakker, de foto is super suf maar hij is wel gewoon goedgekeurd, ze keek recht in de lens (waar mama stond te dansen en springen..) . Maar oke, ik vind het ook onzin, wat al gezegd is: je kind lijkt er al snel niet meer op en ontvoering wordt juist gemakkelijker...
Mijn baby krijgt een eigen paspoort. Ook omdat mijn schoonouders in Azie wonen en het land geen bijschrijving accepteert. Plus we wonen zelf in het buitenland. Ik zie het probleem niet?
Kylian heeft ook gewoon een eigen paspoort hoor, want ook de usa accepteerd geen bijschrijving. De foto, tja je kunt zien dat hij een heel stuk jonger is maar zijn oren en ogen (de stand ervan) zijn niet veranderd. En wat betreft een vingerafdruk, tja die zijn nu eenmaal uniek dus niet zo heel vreemd om dat op je paspoort te hebben. Toen wij Amerika in gingen moesten we ook alle drie onze vingerafdruk (gaat electronisch) afgeven. Er is echter 1 ding wat ik niet snap Een gezin met 3 kinderen bestaat dan toch uit 5 personen, waarom zouden ze dan 9 paspoorten extra aan moeten schaffen? Groetjes Anita
Ja die snapte ik idd ook niet En toen ik naar de VS ging hoefde ik geen vinger afdrukken te geven. Jij bent zeker na 9-11 gegaan?
Die 8.50 is overigens ook alleen maar als je in een eigen, nieuw paspoort je kind meteen laat bijschrijven. Als je die namelijk in een bestaand paspoort laat bijschrijven is t veel duurder (rond de 20euro). Althans, bij ons wel. Wij hebben haar afgelopen zomer in beide paspoorten laten bijschrijven en waren toen praktisch even duur uit als een eigen paspoort Overigens is NL een van de weinige landen ter wereld waar ze uberhaupt 'bijschrijvingen' kennen. Bijna overal hebben alle mensen, jong en oud, gewoon een eigen paspoort nodig. Ik zie dus ook niet waarom dit 'belachelijk' zou zijn, kwestie van 1 lijn trekken.
Ja en daarom worden in veel landen bijschrijvingen ook niet geaccepteerd. Ik zie dus echt het probleem niet hier.
Vind het belachelijke meer in het feit dat die rotdingen zo duur zijn en de fotos na n goed half jaar al waarschijnlijk niet meer op t kind lijkt terwijl t paspoort 4 jaar geldig is. Nutteloos als we het over ontvoeren hebben dan. Want zoals iemand al aanhaalde kan je dan een kind wat toevallig n tikkie op de foto lijkt mee nemen op t paspoort van je zoon ofzo. Hadden ze mijn oom vroeger mee kunnen nemen op het paspoort van mij. Wij leken tot 5 jaar erg op elkaar en verschilde kwa leeftijd niet zo heel veel....alleen de verkeerde sexe maar daar kom je ook pas achter als je in de broek kijkt op die leeftijd dan
Vroeger zat er uberhaupt geen foto in, dus toen was 't nóg makkelijker, toen hoefde het kind überhaupt niet te lijken natuurlijk
wij moesten een noodpaspoort laten maken voor ons zoontje toen hij 2 1/2 maand oud was omdat we op vakantie gingen en ons gemeentehuis tijdelijk dicht was (lang verhaal wat er helemaal niet toe doet) Hij moest op de foto en het moest aan ALLE eisen voldoen nou ik kan je zeggen, dat is niet makkelijk Vind het echt de grootste onzin, bij handtekenig stond "niet in staat om te tekenen". Vond het te stom voor woorden!
Maakt het hebben van een babypaspoort het juist niet makkelijker om kinderen te ontvoeren? Iedereen die dan het paspoort vh kind in handen heeft, kan er mee vertrekken naar waar dan ook. Toen we nog in het buitenland woonden hebben we juist daarom gekozen om ons meissie bij te schrijven in allebei onze paspoorten ipv haar een eigen paspoort te geven. Oja, en het maken vd foto's was nog best lastig, maar ze zijn niet zo kritisch als bij de volwassenen. Maar de hand die het hoofdje ondersteund mag inderdaad niet gezien worden. Ze zouden de kindjes gewoon liggend moeten gaan fotograferen. Veel makkelijker