Politie doet werk niet goed, wat kunnen we doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 30 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindalovesmo

Lindalovesmo Niet meer actief

Wat ontzettend heftig voor jullie!

Ik heb helaas dezelfde ervaring als @Ysabella de politie doet inderdaad weinig aan dit soort zaken. In mijn geval duurde het een jaar voordat ik een brief kreeg dat er niks gedaan werd met mijn aangifte omdat ik niet meer lastig gevallen werd. Mijn aangifte bevatte wel wat meer dan huiselijk geweld.

Sowieso iedere keer blijven melden bij de politie, en contact opnemen met veilig thuis. Misschien dat de politie dan wat meer kan/wil doen..

In ieder geval heel veel sterkte voor jullie, dikke knuffel!

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat heftig voor jullie zeg!

Je geeft aan dat de politie hun werk niet doen. Vraag is of jouw verwachtingen overeenkomen met hun bevoegdheden. Officieel is het zo dat bij aangifte van huiselijk geweld het vaak een hij tegen zij verhaal is, tenzij er getuigen en/of bewijzen zijn. De politie gaat vervolgens niet over tot vervolging, dat doet het OM. De politie richt zich primair opbde-escaleren, aangifte verwerken en secundair op de slachtoffers helpen door hulpverlening in te schakelen. Echter dit getekent bijna altijd als enige oplossing dat er doorvde burgemesster een huisverbod wordt ingesteld. Je geeft aan dat dat niet kan. Wat jij als enige optie aangeeft, namelijk dat je vader opgesloten moet worden, ligt nu net niet in de bevoegdheden van de politie. Als je dit wilt moet je navragen bij het OM waarom er niet tot vervolging van je vader wordt overgegaan. Als je vervolging wilt kun je proberen dit via een procedure af te dwingen.

Hou er echter rekening mee dat in Nederland de straffen niet zodanig zijn dat hij voor eeuwig achter de tealies gaat. Ik zou jullie oprecht willen adviseren om met slachtofferhulp en Veilig Thuis te spreken en een huisverbod voor je vader in te laten stellen. De politie kan hier verder ook niets in zolang jullie geen stappen zetten. Niemand gaat je vader voor eeuwig opsluiten. Je opties zijn niet prettig maar jullie moeten wel kiezen. Het alternatief is doorgaan zoals het nu gaat.

suus1983 en Be Happy vinden dit leuk.
  3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.161
    3.039
    113
    Nederland
    Ja ze heeft een testament maar onterven wil ze niet. hij krijgt een enorme som geld maar ze is bang dat wanneer hij onterft word hij ons het leven zuur maakt. wel komt hij de rest van zijn leven onder een soort bewind voering te staan en moet hij elke cent van de erfenis in overleg met de notaris uitgeven. daar heeft ze wel goed over Na gedacht. hoewel ik nog steeds de voorkeur geef aan onterven. maar het is haar geld en haar keus en heb inmiddels geaccepteerd dat ze niet van gedachten veranderd op dat vlak.

4. Myhappyfamily

Myhappyfamily Fanatiek lid

28 okt 2016
    3.723
    1.218
    113
    Vrouw
    Wat een heftig verhaal Zeg!!
    Heel veel sterkte!!

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.003
    113
    Vrouw
    Als hij in een huis woont dat officieel van je oma is, kan ze hem dan niet laten uitzetten? Dan wel de politie inschakelen zodat deze direct kunnen ingrijpen als je vader niet mee werkt. Ook zal ze je vader dan per direct de toegang tot haar erf moeten ontzeggen. Als je oma verstandig is hangt ze dan ook camera's op zodat ze direct bewijs heeft voor de politie.
    Heb je trouwens zelf wel eens een goed gesprek op het bureau met de politie gehad? Dit wil ook wel eens helpen als je het rustig en duidelijk uitlegt.
    Daarnaast zou ik zeker veilig thuis inschakelen en melding maken bij de huisarts van je oma. Het beste is nog dat ze het zelf aan de huisarts verteld, op die manier bouw je aan alle kanten een dossier op tegen je vader.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Ow gelukkig heeft ze er wel over nagedacht en bewindvoering ingesteld voor daarna.
    Een testament is geheim dus als ze wel wil onterven dan weet hij daar niets van.

7. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Dan zou ik laten onterven idd. Ik wil je veel sterkte wensen ts!

Verder niet alles gelezen maar heb je nog wel eens contact met jouw vader? Lijkt me zo een rare situatie. Waarom doet hij zoiets bij zijn eigen moeder?

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Maar als de oma overleden is komt hij er toch achter dat hij niks krijgt en kan hij daar Ts weer mee lastig vallen en dan houd het nog niet op.

Wat een verschrikkelijke situatie waarin jullie zitten.
    Ik kan ook niks zinnigs bedenken. Bij alles wat ondernomen kan worden zal je vader woedend worden en zijn de gevolgen niet te overzien ben ik bang.
    Een gedwongen opname zou het beste zijn, maar ook dan komt hij weer een keer op straat en wat doen hij dan?

Heel veel sterkte, kracht en wijsheid.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Oh maar ophouden zal hij niet zo te lezen. Ik schat alleen in de TS wat steviger in haar schoenen staat als zijn moeder.

10. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ja ik. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt: https://www.politie.nl/themas/klachtenregeling-politie.html#alinea-title-hoe-dien-ik-een-klacht-in

Verder las ik dat iemand het had over vervolging afdwingen. Dat heet een artikel 12-procedure en als je oma een rechtsbijstand verzekering heeft zou je die mogelijkheid kunnen bespreken. Zonder verzekering zou je ook een oriënterend gesprek met een advocaat kunnen aangaan. Het eerste gesprek is vaak gratis.

Tot slot wil ik jou en je oma veel sterkte, kracht en wijsheid toewensen het klinkt als een hele verdrietig en heftige situatie waar jullie in zitten.

11. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.161
    3.039
    113
    Nederland
    Wat lief dat jullie allemaal zo mee denken met advies en tips. Ik ben aan het werk dus kan niet inhoudelijk op iedereen reageren, maar ik ga hier zeker mee aan de slag. Mijn eerste stap is om te achterhalen welke huisarts mijn oma en vader hebben en daar een gesprek inplannen, en ik ga contact opnemen met veilig thuis. aan de hand van hun gesprekken ga ik contact opnemen met de wijkagent, maar eerst dat maar proberen te regelen. Of is dat geen slimme aanpak zo? Ik hoop dat mijn oma er een beetje voor open staat ook. want als dat niet zo is dan kan ik nog weinig beginnen denk ik. Hoewel ik denk dat ze het wel heel graag wil, maar doodsbang is dat hij wat doet. Hij dreigt wel eens om haar huis in brand te steken bijvoorbeeld en doet allemaal van die kinderachtig gemene dingen, en ze is bang dat hij dat ook bij ons gaat doen. Zoals benzine uit de auto halen en vullen met water (heeft ie vaker gedaan bij kennissen die op visite kwamen) of spijkers in het slot doen zodat je de deur niet meer in kan (van het huis). Maargoed ik ben niet bang voor hem, maar mijn oma wel en zij is degene waar het uiteindelijk omgaat en die ook de hulp die ik wil inschakelen moet accepteren.

Ik denk, nouja geloof zelf dat mijn vader een beperking heeft, hij is vroeger wel onderzocht is me verteld maar er is nooit duidelijk uitgekomen wat hij nou heeft. Maar een opname voor hem met onderzoek zou misschien wel het beste zijn. Ik weet alleen uit ervaring met mijn broertje dat een gedwongen opname bijna niet gebeurd (hoewel het bij hem wel om een andere reden ging).

Deel Deze Pagina