Tuurlijk mogen ze zich verdedigen (de eerste klap) Maar was die tweede ook ter zelfverdeding of gewoon "omdat hij er zin in had" Welk gevaar was de vrouw terwijl ze vast gehouden werd door de collega.
Ik vind het helemaal prima. Zij valt de agent aan. En als ze een bedreiging is, moet ze ‘uitgeschakeld’ worden. Van mij mag de politie echt veel harder optreden. Gewoon niet mee f*cken, en luisteren.
Wat hier al eerder is gezegd: je weet niet wat hiervoor is gebeurt en je kunt niet goed horen of zien wat zich afspeelt. Misschien heeft die agent haar wel uit lopen lokken of haar al eerder geslagen voor het filmpje begint en verdedigd die vrouw zichzelf juist. Je kunt er niks zinnigs over zeggen. Maar in het algemeen mogen agenten zich gewoon verdedigen tegen geweld en dan hoef je echt niet te volstaan met een tik op de pols als iemand je in het gezicht mept.
Neehoor, vond het niet tever gaan. Als zij zich gewoon gedragen had, was er niets gebeurd. Ze was zo stoer genoeg om er tegen in te gaan en hem voor alles uit te schelden. Ik had haar nog harder geduwd denk (maar daarom ben ik ook geen agente ) Overigens stelde ze zich natuurlijk vreselijk aan, dat eerste duwtje was echt een aanraking van niets. Maar een idee wat er daarvoor zich afgespeeld heeft inderdaad, misschien ook gedronken waardoor ze dus zo viel? No idea..
Deze beelden lijken enkel het einde te zijn van behoorlijk uit de hand gelopen situatie. Deze vrouw en haar vriend hebben zich de hele avond vreselijk misdragen in een kroeg, een beveiliger werd geslagen en bij zijn nek gegrepen, en zij probeerde met slaan/schoppen\spugen en woorden als k*nkerfl*kker te voorkomen dat haar vriend werd gearresteerd. Volgens andere berichten ging ze al bezetene los en ze konden haar niet tot bedaren brengen. Dan is het ook gewoon klaar. Ik vind het prima dat losgeslagen malloten eens leren dat in Nederland ook een harde grens bestaat voor bet gedrag tegen de politie.
Wat ik in het filmpje zie is twee klappen heeeeel snel achter elkaar. Is het helemaal 100% oké? Nee. Is het begrijpelijk? Absoluut! Zo stevig hield collega haar niet vast, want de vrouw kon ook eerst slaan. Blijkbaar was hier al veel aan vooraf gegaan.edit: ik zie nu dat het een burger is die haar vast houdt. En sowieso: het respect voor politie en andere hulpverleners is tegenwoordig zo ver te zoeken, hoog tijd dat mensen eens leren dat ze zich moeten gedragen!! Ik hoop trouwens dat ze wordt aangeklaagd en veroordeeld voor openbaar geweld en verhindering van de rechtsgang! Maar dat zal wel weer niet hier in NL...
Volgens mij wordt ze overeind geholpen/vastgehouden/tegengehouden door een burger... Ik zie nergens een agent haar vasthouden. En misschien had ze al eerder toegeslagen. Je ziet maar een paar dingen gebeuren op het filmpje, maar een hoop dingen zie je vast niet, nl. wat hier aan vooraf ging.
Vind het slaan (dus niet het duwen) buitenproportioneel en niet te vergelijken met een normale situatie waarin burgers ruzie hebben of vechten. Ik mag toch hopen dat een politieagent juist in zulke situaties zich professioneel opstelt en deze (duidelijke dronken) dame zonder vuistslagen in het gezicht onder controle weet te houden. Juist om orde te creëeren, wat zijn werk is
Ik vind het helemaal prima. Dat meisje slaat hem eerst. En er zal veel vooraf zijn gebeurd omdat er al veel agenten bij zijn. Alles wat een agent doet wordt zo breed uitgemeten in de media. Als dat wijf had geluisterd en niet had geslagen was dit niet gebeurd. In dit soort gevallen mag de politie van mij keihard optreden. En of je nou een kerel of vrouw bent je hebt gewoon te luisteren naar hun. Ze staan er ook voor de veiligheid van toevallige voorbij loopers
Nou hier ben ik het zo mee eens! Dat getrut van de politie in Nederland en maar praten en praten. Liever zoals het vroeger ging.. luisterde je niet, klabaf! Dan luisterde je wel de eerste keer.
Nee ik vind het niet te ver gaan. Er is hier een heel klein stukje gefilmd waarbij je op het begin ziet dat de agenten ergens mee bezig zijn en die vrouw blijft hun maar treiteren. Dat ze het überhaupt in haar hoofd haalt om een agent meerdere keren aan te vallen zegt al genoeg. In Amerika was ze allang getaserd.
Zulk soort filmpjes vind ik altijd erg negatief voor de politie. Ze laten nooit zien wat eraan vooraf is gegaan, alleen de hardhandige arrestatie. Ik vind het dan ook heel makkelijk gezegd dat de agent fout is. Misschien had hij die 2e klap niet hoeven uitdelen maar je weet niet hoeveel geduld hij eerder al gehad heeft, of de vrouw daarvoor ook al uitgehaald had. En er staat een menigte om hun heen, het had zomaar helemaal uit de hand kunnen lopen als het nog veel langer geduurd had. Het respect voor hulpverleners is ver te zoeken in nl. Van mij mag de politie de vrijheid krijgen om harder op te treden. Ze moeten nog net geen toestemming vragen om hun pistool te trekken. Ze krijgen een lading shit over zich heen en als ze daar dan op reageren hebben ze het nog gedaan ook.
Ik kan het uitgebreide politiebericht niet meer vinden, maar de situatie was in het kort: - stelletje van 24-25 heel dronken en agressief in de kroeg, - vrouw krijgt ruzie met toiletjuf en slaat haar, - uitsmijter grijpt in, zij scheldt en slaat hem, - haar vriend springt in, gooit met stoelen door de kroeg en pakt de bewaker in een nekklem, - bezoekers duwen ze naar buiten en bellen politie, - agenten moeten hem overmeesteren (hij verzet zich), terwijl de vrouw helemaal los gaat op agenten; - ze zetten de man tegen de auto aan en willen hem boeien, zij slaat/schopt/spuugt/scheldt enz op de agenten; - ze wordt dan weggeduwd; - iemand tilt haar op, ze rent weer naar de agent om te slaan; - en toen was de maat vol.. Dit soort tuig kun je toch niet op geen enkele andere manier tot bedaren brengen. Zij kennen geen andere taal dan slaan en schoppen, en dat was het enige waar ze naar luisterde.
De ellende met dit soort filmpjes is dat ze meestal geplaatst of doorgestuurd worden door de burgers in de trant van kijk eens even wat hier allemaal gebeurd. Vaak is zo’n filmpje maar een fragment van wat er is gebeurd. Wie weet hoeveel klappen enz er al uitgedeeld zijn aan die agent en was dit de beroemde druppel. Feit was zoals in het verhaaltje staat dat zowel de vrouw als haar vriend zich al behoorlijk aan het misdragen waren tegen het personeel van het uitgaanscentrum waar ze waren. Een ‘lief meisje’ was het bij voorbaat dus al niet. Dus de kans dat de agent heeft lopen uitlokken lijkt mij zeer onwaarschijnlijk On topic: Ook ik ben van mening dat een agent zich moet kunnen verdedigen, ‘vroeger’ werd er direct met de wapenstok op geslagen en ik denk dat de kracht van een wapenstok altijd nog harder aan zal komen dan een klap met de vuist. Dat het in principe met een tik klaar had moeten zijn dat tot daar aan toe. Nederland is zichzelf gewoon gruwelijk aan het verpesten. Mensen worden mondiger maar ook agressiever denken dat alles mag en kan omdat ze tegenwoordig de filmpjes direct op het net kunnen plaatsen met de medeling kijk wat erg. De agent word bestraft want hij is te ver gegaan en gaat op internet aan de schandpaal. Ik ben nog opgevoed met dat je respect hoort te hebben voor een agent en ik probeer dat ook bij mijn kinderen bij te brengen. Ze had hoe dan ook de confrontatie niet moeten aan gaan maar goed alcohol (en al wat ze nog meer gebruiken tegenwoordig met uit gaan) gaat niet samen met verstand en respect helaas.
2 wrongs don't make it right. Autoriteit dwing je niet met geweld af, respect eveneens. Ik geloof wel in respect voor (en de autoriteit van) de politie, mits zij 'rechtvaardig en beheerst reageren'.
De politie treedt eens op zoals het hoort en half Nederland valt er weer over en dat is ook het probleem hier. Veel te weinig respect krijgen ze. Gewoon altijd keihard optreden bij zulk soort mensen en dan zijn er in de toekomst heel veel minder mensen die het in hun hoofd halen om zo de politie te provoceren. En dan zullen de meeste mensen zeggen dat het eigen schuld is als de politie je slaat en maar een klein deel nog miepen dat het te hard/te vaak/onnodig was. Nu is het andersom lijkt wel. Zo wil straks niemand meer bij de politie als je je alsmaar moet verantwoorden naar de buitenwereld die er niets mee te maken heeft.
Bullshit. Je kiest ervoor om mensen te helpen en voor veiligheid en gerechtigheid te zorgen. Je kiest ervoor om een overvaller te pakken, of een inbreker. Maar ook om iemand te helpen die een ongeval heeft gehad. Je kiest er niet voor om bespuugd geschopt uitgescholden en in elkaar geslagen te worden. Burgers worden echt steeds brutaler. Hulpverleners in de weg lopen of gewoon echt hun werk belemmeren. Als jij zo stoer bent om ondanks waarschuwingen tóch zo stoer te gaan doen moet je ook de gevolgen accepteren. De politie is het op een gegeven moment ook zat. Weet je wat het is? Dit soort filmpjes zijn altijd de helft van wat er gebeurd is. Daarbij komen er alleen filmpjes online als de politie een klap uitdeelt . Waar zijn de filmpjes van de politie agent die in elkaar getrapt wordt toen hij bezig was met hulverlenen van een jongen die knock out was van de drank? Waar zijn de filmpjes van de agente die gewurgd werd op straat en nu nog steeds aan het revalideren is? Waar zijn de filmpjes van de agenten die aangevallen worden door 10 man en welke een gebroken kuit en scheenbeen wordt geschopt? Waar zijn de filmpjes van de agent die doelbewust wordt aangereden en daarbij zijn linkerbeen helemaal verbrijzeld? Waar zijb de filmpjes van een politieagent die een baby reanimeerd? Of twee overleden kinderen van de achterbank van een verongelukte auto moet halen en compleet instort? Juist . Die zijn er niet. Er zijn alleen maar filmpjes waarbij de politie hard optreed waarvan ook nog eens de complete aanleiding op het filmpje ALTIJD mist. Denk je dat mensen in Spanje of Frankrijk dit doen bij een agent? Nou nee hoor want die rammen er 100 keer harder op los. Poten af van de hulpverleners.
Als ik naar het filmpje kijk is er behoorlijk wat aan vooraf gegaan. Vrouw wordt omhoog geholpen en haalt direct uit naar die agent... ik bind het bij dot soort filmpjes altijd erg typisch dat er pas gefilmd lijkt te worden wanneer de politie iets doet danwel er verwacht wordt dat ze iets gaan doen... het geeft naar mijn idee dus een compleet vertekend beeld en er valt daardoor totaal niet te beoordelen of het al dan niet excessief geweld is door enkel een filmpje en de daarin verwerkte tekst. Vind dat eerder stemmingmakerij. Politie is niet heilig maar diegene die het filmen en het overkomt ook zeer zeker niet en dat wordt in dit filmpje ook wel duidelijk in beeld gebracht maar lijkt nauwelijks aandacht te krijgen. Ik ben overigens van mening dat hulpverleners, of dit nu politie of anderszins is absoluut niet alleen maar hoeven te innen, er zijn nou eenmaal situaties waarin het naar mijn mening volledig terecht is dat er terug uitgehaald wordt ook wanneer dit ogenschijnlijk voor omstanders of filmpjes kijkende excesief zou zijn. Laten we ook vooral niet vergeten dat ze niet voor de lol erbij geroepen worden.
En een rechter heeft maanden de tijd om de situatie op papier te lezen ja. Een agent moet binnen een paar seconden handelen. Dat is compleet anders. Ren rechter kan zich totaal niet inleven in een dusdanige situatie. Hoe denk je dat het zit met vuurwapenincidenten? Bijvoorbeeld deze: als jij een melding hebt van een inbreker met mogelijk een vuurwapen en jij loopt in een stikdonker vreemd huis met je adrenaline hartstikke hoog en je hart in je keel op zoek naar een inbreker met mogelijk een vuurwapen. Dan vind je hem, houdt je wapen gericht en die vent pakt ineens iets uit zn binnenzak en maakt een onverwachte beweging richting jou. Je schiet. Je houdt hem aan en dan gaat een rechter eens rustig lezen of jij wel je vuurwapen mocht gebruiken omdat de man achteraf geen vuurwapen bleek te hebben. Alsof je in die situatie überhaupt de káns had om binnen een paar seconden te beslissen of je mocht schieten? Het is jij of hij. Als het wel een vuurwapen was geweest was je of dood of gewond. Mensen kijken vanaf buiten altijd zo makkelijk en vol met afgunst. Weet je wat het is? Mensen klagen als de politie keihard rijdt of een keer met snelheid en zonder knipperlichtje de rotonde verlaat, maar mensen willen wel dat de politie op tijd is als een geliefde gereanimeerd moet worden. Wel alles willen van de politie maar in andere situaties zo reageren, gaat er bij mij echt niet in.
Als ik naar de houding van de politie kijk is die beheerst, daarintegen zie ik zowel de vrouw als een aantal omstanders/betrokkenen uiterst limbisch in beeld.