Achteraf was het dom, je ziet door die klap de vlam in de pan schieten (iig wat ik zo zie) en omstanders ook beginnen te slaan. Maar ik keur de actie niet af. Mevrouw geeft een klap, agent reageert daarop vanuit een zelfverdediging en slaat terug. Man of vrouw maakt me dan niet zoveel uit.
Dat je van hulpverleners af moet blijven dat is zeker! Maar dan wil het nog niet zeggen dat IK het normaal vind dat hij nogmaals slaat. Ik denk over het filmpje anders als jij.
Maar daar hebben we het nu toch niet over?? We hebben het over het filmpje en daarin vind IK dat die tweede klap niet nodig was.
Maar dat die vrouw de confrontatie op blijft zoeken is dan wel normaal? Voor sommige mensen is het helaas nodig om geweld toe te passen om ze onder controle te krijgen omdat het op een andere manier niet werkt. Uiteraard worden op dit soort filmpjes die stukken niet/nooit gefilmd en uitgezonden.
Die 2e klap had idd misschien niet nodig geweest. Maar agenten zijn ook maar mensen hè. Omdat we niet kunnen zien wat er aan vooraf gegaan is kun je mi niet echt beoordelen of het terecht was of niet. Als ik voor mezelf spreek had ik zelf waarschijnlijk ook nog een 2e keer geslagen nadat ik herhaaldelijk aangevallen was en geslagen, uitgescholden en bespuugd.
Altijd moeilijk dit soort filmpjes omdat je niet weet wat er vooraf heeft afgespeeld en links/rechts van de camera gebeurd. Bij die eerste duw zie je al dat zij waarschijnlijk dusdanig onder invloed is en amper op dr benen kan staan. De vrouw slaat hem als eerste dus een klap terug vind ik zeker op zn plaats. Als je kan slaan als een man jan je ook incasseren als een man. Denk ook dat die agent zich later bedreigd voelde door de menigte eromheen. Moet zeggen dat iedereen het altijd over de te softe politie had en nu ze meer weerstand tonen is het ook niet goed. Ik ben hier wel een voorstander van, politie moet zijn gezag weer terug krijgen, in zuidelijkere landen weten ze wel hoe ze respect moeten hebben voor se politie
Ik had het niet eens geschopt tot agent. Ik ben tot 2x toe getuige geweest van geweld richting agenten, nadat ze eerst minutenlang (10-15 minuten) werden geprovoceerd, uitgescholden enz. De agenten bleven kalm en beheerst, tot het moment dat er ineens iemand met een bierglas op een agente af kwam en in haar gezicht sloeg. Toen werd er ingegrepen en mensen gearresteerd enz. De agente moest in het ziekenhuis behandeld worden. Die situatie is natuurlijk anders dan in het filmpje, maar persoonlijk was mijn geduld al veel eerder (bij uitdagen, spugen enz) op geweest en had ik waarschijnlijk allang iemand een mep met de wapenstok verkocht.
Na die eerste klap was ze nog niet uitgeschakeld, haar armen gingen gewoon weer in de richting van de agent en ze had al aangetoond niet te vertrouwen te zijn. Dus de agent heeft terecht niet afgewacht op haar 2e klap en haar uitgeschakeld. De politie heeft niet voor niets geweldsmonopolie in Nederland (samen met defensie). Dit geweld mag ingezet worden om de situatie onder controle te krijgen en houden en het is geen eis dat dit pas mag als antwoord op geweld tegen de politie. Typisch geval 'wie niet horen wil moet voelen' in deze situatie.
Nee je mag niks, dat is het probleem. Mijn zusje was politieagente, werd gespuugd in haar gezicht, geslagen, bedreigd, uitgescholden en kon eigenlijk niks doen. Laat ze maar een keer wat terug doen, komt er misschien ook wat meer respect voor de politie.
En zo.is het. En nu is het aan ons om onze kinderen weer eens wat respect voor ordehandhaving,ambulance personeel en brandweer bij te brengen. Geen angst maar respect. Het is soms ver te zoeken helaas.
Ik vind het uitermate knap dat je kan oordelen zonder alle informatie te hebben. In mijn ogen trap je precies in hoe het filmpje bedoeld is, nl. pure sensatiezucht en ophitserij.
Daarom ben ik voor bodycams, niet bij een enkele agent maar bij allemaal. En dat ze ook daadwerkelijk meer mogen wbt handhaving en orde herstel ipv zolang mogelijk de fluwelen handschoentjes aan moeten hebben. Wat ik ook nog zie gebeuren is dat de dame in kwestie een foei mevrouwtje dat mag niet hoor krijgt en het voor de agent serieuzere consequenties kan hebben. En de voorbeelden van @Devilschase was het geloof ik... Nee die filmpjes zie je idd niet wanneer de agent te grazen wordt genomen want stel je voor dat mensen dan kunnen zien dat die etterbakken er nog heel mild vanaf komen.
Eigen schuld ...letterlijk...dikke bult Maar...ik vind wel dat hij die tweede niet had hoeven geven. Dat is wel een beetje te agressief. Daar zal hij denk ik ook wel op worden aangesproken door zijn leidinggevende. Dat is niet goed. ( en misschien de volgende keer iets minder hard...het is wel een vrouw..) Maar verder...die troela heeft het zelf uitgelokt.
Nee nee dat zie je helemaal fout, tegenwoordig willen ze dat een agent (volgens mij zit jij ook bij de politie, toch) op het moment dat ze in zo’n conflict komen zeggen dat diegene even moet wachten...bellen naar de autoriteiten...vragen of ze toestemming krijgen om eventueel het wapen te gebruiken (zie hand omhoog houdend naar iemand die een pistool op ze richt met de mededeling ff wachten ff wachten want ik moet toestemming vragen om dit op hetzelfde niveau op te lossen) om vervolgens de kogel al te krijgen...hè toch hij/zij was net te laat met toestemming krijgen. Het is van de zotten dat dit allemaal zo gebeurd. Van mij mogen ze op het moment dat het escaleerd direct met de wapenstok erop kletsen. Net als dat ze bij iemand die vlucht naar diverse waarschuwingen een schot mogen lossen. Het word hier steeds gekker en ik vind het schandalig dat dit soort mensen zichzelf moeten gaan zitten verdedigen omdat er direct van dit soort filmpjes overal verschijnen. Het is echt niet zo dat alleen de politie het zwaar te verduren heeft. Ik werk in de zorg en je wilt niet weten hoe vaak ik van zowel jong als oud een grote mond krijg met bedreigingen. Mensen vinden het maar normaal om met of een grote mond of geweld hun zin te krijgen. Gelukkig sta ik stevig in mijn schoenen en ben ik niet zomaar van mijn stuk te krijgen maar ook voor mij word het wachten op die escalatie die wel gevolgen heeft...blijf gewoon van de hulpverleners af...