Over dit filmpje.....Ik vind zulke korte filmpjes altijd rete irritant. Het is een moment opnamen van een heftige situatie die waarschijnlijk al een tijdje bezig was. Van wat ik kan zien gaat die agent te ver met de manier waarop hij slaat(al kan ik het me wel voorstellen). In zijn algemeenheid...mijn inziens hebben alle regeltjes en beperkingen de status van agenten zo'n beetje verpulverd. Van wat ik begrijp mogen ze in eerste instantie niets doen. Terwijl 5 min provoceren, spugen, dreigen enz. in mijn ogen al genoeg grond is om te arresteren. Belemmering bij eerste hulp verlening 1000% ook. Wil je niet aan de kant gaan, dan kan je klap tegen je been krijgen met de knuppel om vervolgens gearresteerd te worden. Ik vraag me af of agenten tegenoordig wel de training krijgen die past bij de hedendaagse situaties die ze tegenkomen. Of ze wel goed zijn getraind in deescaleren en voorkomen. Heel vaak merk je dat de stemming omslaat worden ze daar nog genoeg in getraind om dat aan te voelen/zien komen. En om erger te proberen te voorkomen. Nee dat lukt niet altijd en dan zouden ze dus gehoorzaamheid af moeten kunnen dwingen. Niet door er maar op los te slaan, maar door iemand te overmeesteren en in de boeien te slaan. De status moet weer opgebouwd worden en het respect moet terug komen! Ik neem in ieder geval mijn petje af voor agenten en andere hulpverleners en ben enorm dankbaar dat zij elke dag weer hun stinkende beste doen voor ons allemaal! Daarnaast moet er zeker ook gekeken worden dan wangedrag binnen de politie. Want je ziet te vaak machtsmisbruik en buitenproportioneel geweld. Natuurlijk maakt een agent ook wel eens een inschatting fout het zijn inderdaad ook maar mensen die enorm veel narigheid zien en meemaken. Maar dat heeft wel consequenties.
Ik ga niet specifiek over een filmpje oordelen, maar ik word een beetje simpel van het vergrootglas dat op agenten gericht is. Reflectie op bepaald handelen is goed, moet ook altijd gebeuren vind ik, maar een agent die achteraf gezien een keer een klap teveel uit deelt na een flinke ruzie incl geweld tegen agenten? Sorry, daar lig ik niet wakker van. Iemand die bv bij een ambulance gaat staan vechten met mensen die iemand willen hélpen, die mogen ze van bij een flinke mep geven om tot bezinning te komen. En dan afvoeren met handboeien. Dat noem ik geen ‘rechtertje’ spelen, maar gewoon menselijk handelen. Kom op nou, als je geen klap van een agent wil, dan moet je je gewoon gedragen.
Ik zie een politieman heel boos worden en uithalen (2 keer zelfs) Maar ik zie niet dat de vrouw geraakt word..... Je kunt heel snel de verkeerde conclusies trekken uit het filmpje. Feit blijft wel (voor mij dan) dat de politie veel harder mag optreden.....
Jouw bericht wil ik echt wel 10000000x liken. Ben het zo met je eens. Waar gaat het heen! En dan nog niet vergeten dat er steeds minder agenten op de straat zijn. Met steeds minder mensen steeds zwaarder werk doen. Je rooster pas 4 dagen van te voren definitief ontvangen. 3 nachtdiensten achter elkaar draaien en de dag daarna een vroege dienst, daarna late dienst en nog even examen doen terwijl je totaal brak bent van al die wisselingen waar geen peil op te trekken is, maar 1 vaste vrije dag mogen per week, megahit ziektepercentage, alleen op de auto in de nacht, etc etc etc. En ze willen nu gaan tornen aan heel veel randvoorwaarden. En dat allemaal voor een salaris wat niet in verhouding staat tot het gevaar wat ze lopen!
Ik zag net de 30 seconden waardoor je ziet dat waarom dat wijf op de grond ligt. Ze probeert de vrouwelijke agent aan haar arm te trekken terwijl ze met een arrestatie bezig zijn. De vrouwelijke agent duwt haar/schud haar met 1 arm af. Het wijf is te dronken om op haar benen te blijven staan en valt. Daarna moet dus de mannelijke agent het bekopen met een knal. Zij is fout. Je blijft altijd met je poten van iemand af. Daarnaast zie ik niet dat de agent haar raakt. En dan nog, door de alcohol zal ze toch niks gevoeld hebben.
Ik neem aan dat je vraag is: mag ze de agent slaan? Iedere andere vraag vind ik totaal onzinnig namelijk. Tokkie mept hier gewoon een hulpverlener he? Iemand die onze kinderen komt reanimeren, iemand die je geruststelt als je bekneld zit in je auto, iemand die met gevaar voor eigen leven een stap vooruit doet waar wij allemaal weg rennen (terreur). Dus ja tokkie mag van mij een beuk krijgen en sterker nog...het had mijn dochter niet moeten zijn dan had ze bij thuiskomst nog een veel groter probleem gehad.
Een groter probleem dan een vuist in je gezicht? Weet even niet of ik dit ook niet een beetje tokkie vind. Komt erg bereigend over eigenlijk.
Die had thuis nog een dreun erbij kunnen krijgen (ook al mag ik dat ook niet volgens de wet). Hulpverleners laat je hun werk doen zonder te belemmeren. Vechten doe je maar met je eigen vrienden als je dat zonodig moet doen, die mogen net zo hard terug meppen.
Die vrouw had van mij wel harder op haar bek geslagen mogen worden. Als je een agent slaat mag je van mij echt flink onder handen worden genomen met een flinke vuist of wapenstok. Het respect wat mensen in andere landen voor politie heeft zou ik hier ook graag weer willen hebben. Alleen zit ik met 1 dilemma: op deze filmpjes zie je dat die agenten gewoon prima handelen: vrouw bemoeit zich met zaken die haar niet aan gaan, valt om, slaat een agent en die agent laat haar voelen dat ze dat niet moet gaan doen. Maar wat als er geen camera bij staat en het gewoon een klootzak agent is die een onschuldig persoon gaat slaan en later geen verantwoording hoeft af te leggen omdat hij in zijn rapport heeft opgeschreven dat het onschuldige persoon heb eerst aanviel? Dat vind ik zo’n keerzijde...
Waarom denk je dat ik niet meer op straat werk... al die agressie, afgunst, mishandelingen, schelden, al die dode mensen bij verkeersongevallen, elke dag je leven half riskeren door de debielen die er rondlopen etc. Ik heb daar helemaal geen zin meer in.Zeker niet voor dat salaris... Ik heb nu een enigzins regelmatig rooster. Echter... op papier 36 uur. In de praktijk 60 uur per week werken...
Wat? Nog een dreun krijgen? Als praten niet meer helpt hoop ik dat die dreun wel helpt. Al is ze afleveren op het politiebureau waarschijnlijk stuk beter als ze niet meegenomen zijn. Of vechten met vrienden? Als het echt vrienden zijn doe je het niet normaal gezien maar àls het dan zo nodig moet... Al is een muur of boom dan beter maar die geeft geen reactie en dat is soms wel prettig om wel te krijgen Maar ik hoop dat ik ze zo kan opvoeden dat ze helemaal niet vechten en hulpverleners helpen als dat kan ipv lastig vallen
Klopt. Maar ik werk niet meer op straat, onder andere hierdoor. Ik heb daar helemaal geen zin meer in. Ik richt me nu op zware criminaliteit.
Dat jij geweld kennelijk met geweld denkt te moeten vergelden zit echt in jouw hoofd, daar schrik ik een beetje van. Over tokkie gesproken.....
Ik? Ik citeerde iemand die juist iemand een dreun wilde verkopen. Ik geef niemand een dreun...en al helemaal mijn kinderen niet