Zwanger en werken in de zorg corona tijden

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door VroegeLente, 1 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    Hallo dames,

ik ga bijna 3e trimester in en werk in de (medicatie)zorg. We hebben ook patienten contacten aan de balie.
    Zijn er bepaalde richtlijnen voor zwangere medewerkers ivm corona?
    Hoe doen ze bij jullie op het werk?
    İk lees ook dat sommige werkgevers vooral in onderwijs hun zwangere medewerkers met 28 weken al met verlof laten gaan.

2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    De juf van mijn dochter is zwanger en niet met verlof gegaan bij 28 weken. Wel staat ze niet meer voor een volle klas om risico's te vermijden. Ze werkt met kleine groepjes zodat ze wat makkelijker afstand kan houden. Ik vind het wel een goede regeling. Volledig met verlof bij 28 weken lijkt mij ook niet nodig.
    Ik werk in de zorg en mijn zwangere collega's doen geen aangepast werk. Wij hebben ook direct contact met patiënten, zonder afstand. We dragen wel sinds kort een mondkapje. Ik denk dat mijn zwangere collega's geen patiënten hoeven te helpen die corona hebben. Dat geldt voor al mijn collega's die in een risicogroep vallen.

3. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Dat verschilt per werkgever.

Ik moest gewoon doorwerken (gehandicaptenzorg) maar kreeg, als Ik dit wilde vanaf 28wk beschermende kleding.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier hoeven zwangeren vanaf een bepaald aantal weken ook niet op de cohorts, omdat het werken met schorten ed te warm is en lastig te doen voor (hoog)zwangeren. Achter een balie lijkt me prima te doen. Daar zitten tegenwoordig toch ook van die schermen voor? Bij ons wel iig.

5. juliaschrijfster

28 sep 2019
    42
    19
    8
    Vrouw
    Wat is de gedwchtengang achter met 28nwkn stoppen? Zijn er dan meer risico's als je corona zou krijgen?

6. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Je bent al kortademig als je zwanger bent en met COVID helemaal.

Bij ons beul je gewoon door, maar op de afdeling mag je volgens mij wat anders vragen. Je kunt dan aan de balie werken.

Jij ... ts dus...zit toch achter een spatblad?

7. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik zat weer eens te goochelen :roflmao:

8. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    Aan de balie achter een spatblad idd, maar we werken wel met 15 collega s ieder staand/lopend en continu naast elkaar

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat is toch overal in het ziekenhuis zo. Ik denk niet dat dit reden is om eerder met verlof te gaan. Zeker in een tijd dat ze iedereen nodig hebben.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  10. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Mijn zusje is nu 26 weken zwanger en werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis. Niets over gehoord dat ze met 28 weken mag stoppen. Haar verlof gaat eind december in of er moeten lichamelijke ongemakken komen.

11. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Anders draag je een masker op je werk? Je bent buiten je werk ook met meer mensen in aanraking.

12. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Hier in het ziekenhuis ook gewoon doorwerken tot 34 weken. Kan me voorstellen dat je op een covid afdeling wel aangepast werk krijgt of bijvoorbeeld uitwisselt met een verpleegkundige van een andere afdeling.

13. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    klopt heb ook niet gezegd dat dat een reden is voor eerder verlof. Vroeg alleen of er bij anderen aangepast werk word aangeboden.

14. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    buiten werk ben ik alleen in aanraking met mijn eigen gezin door maatregelen en te druk met eigen prive. Masker is echt niet te doen krijg er benauwd van helaas.

15. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Jij doet ons aangepaste werk al en benauwd van een mondkapje .... dan zet je er een tussenstuk tussen.

16. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik krijg aangepast werk omdat ik het lichamelijk te zwaar vind worden. Ik werk in de thuiszorg en mensen helpen met douchen in een hele krappe ongeventileerde badkamer met een heel beschermend pak aan is niet te doen. Toen ik nog niet zwanger was had ik al moeite, maar nu bukken dan ook nog lastiger word is het helemaal een drama. Ik moet nog 4 weken en dan mag ik thuiswerken(clientplannen bijwerken) en daarnaast in verpleeghuis de dagbesteding ondersteunen. Dan zit ik dus nog steeds tussen de zorgvragers, dus volledig coronaproof is het ook niet, maar met mondkapje op is het redelijk veilig.

17. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Je kan een beschermend pak en mondkapje/faceshield gaan dragen. En dan heb je dus je aangepaste werk te pakken.

18. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis en was zwanger in de eerste golf. Geen aangepast werk en op dat moment werd nog weinig met mondkapjes gewerkt. Alleen bij isolatie patiënten.
    Inmiddels lopen collega's bij elk patiëntencontact met een mondkapje. (Ik heb nog verlof)

Ik zou met je leidinggevende overleggen over maatregelen zodat je wel afstand kan houden van je collega's en eventueel met mondkapje op werken.

Deel Deze Pagina