Mijn dochter slaapt op een kamertje waar het met dit weer echt niet kouder wordt dan 20 graden. Vaak is het nog wel een graad of 2 warmer, hier kunnen we niks aandoen. Toen het een paar dagen warm was had ik haar onder een laken, in een slaapzak met korte mouw en een pyjama met korte mouw. Ze werd echter 's nachts steeds vaker onrustiger. Ik vond d'r fris en aanvoelen en haar er bleek uitzien: even tempen dus! 36 graden! Véél te koud Heb d'r meteen warmer aangekleed. Zo ging het een paar nachten steeds weer wat warmer aangekleed. Nu ligt ze in een zomerslaapzak met lange mouw, een pyjama met lange mouw, onder een laken én onder een dekentje. Terwijl het tussen de 20 en 23 graden is op d'r kamertje. Wat wel opmerkelijk is, is dat ze alleen tot haar navel onder de dekens/lakens wil liggen... Dit heeft ze altijd al gehad. Echter alleen in een slaapzak slapen gaat niet door, want dan houdt mevrouw zichzelf wakker met draaien en spelen. Het slapen gaat nu 's nachts ook weer stukken beter. Maar ik vroeg me af, is het wel normaal dat ze zo afkoelt? Overdag zit haar temp meestal tegen de 37,4 á 37,5... Niks geks dus. Ze is ook verder niet ziekig of dun. Ze eet en drinkt prima (meer dan goed) en is meestal gewoon super tevreden. Ik zocht er eerst niet zoveel achter, totdat ik me realiseerde dat ze niet kon slapen omdat ze te koud was... En dat het niet echt iets met de hitte te maken had. Met de slaapjes overdag gebruik ik een slaapzakje zonder mouwtjes en vaak ligt ze dan ook nog in korte mouw... maar dan koelt ze niet zo af... Iemand ervaring met een extreme koukleum? Is dit gewoon normaal? Ik zit nu een dekbed te overwegen voor straks... maar ja dat wordt niet veilig geacht... Wie heeft advies?
Kleintjes kunnen hun warmte niet goed vast houden, is ze misschien ook te vroeg geboren ? Dat kan er ook mee te maken hebben. Ik slaap zelfs nog in een zomer pyjama met dekbed en laken als het 25 graden buiten is, dan wel zonder sokken, in de winter komen er nog sokken een winter pyjama en een hemd bij.
Is denk ook afhankelijk hoe warm het kamertje is, of de zon er lang/veel op staat en hoe lang de warmte blijft hangen. Is een stukje duurder maar je zou ook eens aan wollen rompers kunnen denken voor de nacht. En misschien haar bedje voorverwarmen met een paar kruiken. Dus eerst na het eten lekker warm badderen, ondertussen het bedje al voorverwarmen en dan warm uit bad, warm bedje in. En misschien nog een paar sokken aan. Als mijn voeten niet warm zijn dan wordt de rest ook niet warm bij mij haha.
Ze is met 37+2 geboren, randprematuur zoals de verloskundige in het ziekenhuis zei. Vrij licht, maar geen couveuse nodig geweest o.i.d. Goede tips wel! De wollen rompertjes had ik nog niet aan gedacht.
Aan de voetjes voelen, dit schijnt meer zekerheid te geven als het nekje. Als de voetjes aangenaam voelen, heeft ze het niet koud. Snachts is trouwens de lichaamstemperatuur altijd lager ( dacht ik hoor). Meestal weet je dat niet omdat je niet altijd de temperatuur meet.
Hoi BlondGirl, Het klopt inderdaad dat een dekbed wordt afgeraden tot de leeftijd van 2 jaar. Kleinere kindjes lopen het risico het te warm te krijgen en onder het dekbed terecht te komen. De wollen romper zou je inderdaad kunnen proberen of een wat warmere slaapzak. Misschien ná deze tropische dagen dan Groet, Angela VeiligheidNL
Je lichaamstemperatuur daalt 's nachts altijd. Je lichaam gaat dan als het ware in de 'spaarstand'. Daarom kan je inderdaad het beste het nekje of de voetjes even voelen, als deze lekker warm zijn is het goed. Als ik mijn zoontje 's morgens temp (en hij is al 2) komt hij ook niet boven de 36.5 uit hoor.