Hey, Idd roken is zeer slecht, al doe ik het zelf ook 3 per dag. En rookte 35 per dag, dus ben al trots op mijzelf. mijn mening: Je weet dat roken slecht is, maar Alcohol niet? en chocolade, etc etc...volgens mijn vk is stoppen beter,maar stress is erger. Dus zal zeggen, doe wat je gevoel zegt. Hier ook een kindje dat voorloppt in groei, bijna 2 weken. En voor later, tja...er kan altijd wat gebeuren, ook als je niet rookt. Mijn moeder heeft gewoon pakje per dag gerookt, en heeft 2 gezonde kids van nu 27/en 25. Dus zegt niets hoor, maaaar helemaal gezond is het niet natuurlijk...
Topic verder niet gelezen, maar tsjemig, hoe kun je dat nou weten, of het gevolgen heeft gehad?? Alleen al omdat je nooit kunt weten hoe je kindje geweest was als je niet gerookt had. Dat hier 30% zegt van wel vind ik al enorm veel, en je kunt er vast vanuit gaan dat het bij die andere 70% ook niet veel goed heeft gedaan. Gewoon niet doen hoor! Dat arme kind hoeft niet te lijden onder jouw verslaving
ok hier is al een keer een topic over geweest, roken is slecht tijdens een zwangerschap maar van 1 sigaretje per dag gebeurd er ook vrij weinig nou hoop ikdat ik nu niet van allerlei negatieve reacties uitlok.. want dat is niet mijn bedoeling.. Maar ik zelf heb ook gerookt tijdens de zwangerschap zo min mogelijk en heb een gezonde dame van inmiddels bijna 11 maanden..
Ik ben inmiddels 13 weken zwanger en bijna helemaal gestopt met roken... Ik had nooit verwacht dat het stoppen me zo moeilijk zou vallen, ook al voel ik me bij iedere sigaret die ik opsteek schuldig! Mijn gedachtes bij de posi. test: ik stop, nu... Was het maar zo makkelijk... Gelukkig krijg ik veel steun van de verloskundige en huisarts en heb ik samen met hen een afbouwschema gemaakt waar ik me goed aan kan houden en waarvan de verwachting is dat ik over 2 weken helemaal gestopt ben... Ik rook al zeker 80% minder dan voor de zwangerschap, en ook al ben ik nog niet helemaal gestopt, ik ben er wel trots op! Iedere sigaret minder is er 1... Ik wil ook echt stoppen, maar cold turkey is voor mij blijkbaar niet de manier, ik ging trillen, werd aggressief, onrustig en erg depri. Nu ik het schema volg voel ik me er goed bij en heb ik er ook vertrouwen in dat het me gaat lukken!!! En over de gevolgen... Je weet nooit of roken de oorzaak is van de aandoening die je kindje heeft! Mijn moeder heeft nooit gerookt, 3 kinderen gekregen waarvan 1 (ik) astmatische bronchitis heb, mn broertje adhd heeft en de jongste met overgewicht kampt... Als zij wel had gerookt had men nu misschien gezegd: dat komt omdat je rookte tijdens de zwangerschap, maar niets is minder waar... Ik wil het probleem daarmee niet bagatelliseren, want het is en blijft slecht voor jezelf, maar zeker ook voor je kindje!!!! Ik denk dat iedere rokende zwangere zich al schuldig genoeg voelt, ook al weet je wat je doet, je kampt met de gevolgen van een soms al jarenlange verslaving...
Cold Turkey is ind heel erg moeilijk, ik ben sinds vorige week zondag gestopt ook zonder hulpmiddelen ( ben trouwens niet zwanger hoor). Maar geloof me het is hooguit 3 dagen dat je je zo voelt. Ik was ook woest, agressief, onrustig etc. Kon alles wel kort en klein slaan. En na 3 dagen gaat dat steeds beter. Nu na 1 week heb ik deze gevoelens eigenlijk helemaal niet meer. Het enigste probleem is dat ik erg slecht slaap en enorm veel hoest. In hoeveel weken ben je zeg maar gestopt met een schema? Ik heb het gevoel dat je je zelf dan voor de gek houd, je lichaam blijft alsnog alles binnen krijgen, of je nu 1, 10 of 30 rookt op een dag. Ik heb het ook wel eens zo geprobeerd en mijn ervaring is dat je snel weer meer oprookt dan je schema. Ik wens je succes met stoppen, het is gewoon klote! Maar misschein heb je wat aan mijn ervaring met cold turkey stoppen.
Dat is dus flauwekul, waarom word je anders al zo gewaarschuwd als je aan het meeroken bent? komt over of je het goed wilt praten tegen over jezelf... En dat je kind nu gezond is wil niks zeggen over de toekomst van je dochter.....
Thanx voor je reactie... Ik heb het van week 4 tot 8 zelf geprobeerd, eerst minderen, toen gestopt, en idd de neiging alles kort en klein te slaan, en alles wat daar nog meer bij kwam... Daarna weer 'gaan roken', niet zoveel als voor de zwangerschap maar iedere sigaret is er gewoon 1 teveel! Nu vanaf week 10 mbv schema aan het minderen, en wil zeker binnen 2 weken gestopt zijn, dus ben er bijna!!! Ik kwam af van 26 sigaretten pd voor de zwangerschap, dus gewoon echt zwaar verslaafd... Ik merk dat mijn lichaam er steeds minder om vraagt, en dat voelt goed! Weet zeker dat het me gaat lukken, heb genoeg mensen die me steunen!!!
Heel veel succes, het is gewoon moeilijk. Ik rookte ook heel veel. Maar merk nu na 1 week dat mijn lichaam er niet meer om vraagt. Hopelijk ga je het volhouden!!!!
Ow joh, de vk zei dat ook meer als grapje hoor En ik heb ooit eens een keer zo'n filmpje gezien over een zwangere vrouw die rookte en wat dat dan met de baby doet. Geen idee of dat ook echt was hoor, maar het heeft mij in ieder geval geholpen niet te roken Liefs
Moeder heeft gerookt tijdens zwangerschap, Broer: Niks Ik: Spinabifida Broertje 1: Astma allergie exceem. Broertje 2: Allergie,exceem. Of dit komt door het roken, geen idee. Ik zelf moet er niet aan denken te roken tijden mijn zwangerschap, dat ben ik mijn kindje verschuldigd! Ik zelf zou me zeer schuldig voelen elke keer als ik een sigaret op zou steken!
Mijn zus heeft een vroeggeboorte met zeer laag geboorte gewicht gehad van haar 1e zoontje Tweede zoontje heeft enorm veel gezondheidsklachten gehad tot ver in zijn kleuterleeftijd. Oa chronisch dubbele oorontstekingen (ja dit is ook een gevolg van roken tijdens de zwangerschap) Andere zus heeft met haar 2e zoontje enorm veel problemen met de luchtwegen gehad, ook tot in zijn kleuterjaren. Schoonzus haar 1e is vroeggeboren met zeer laag geboorte gewicht. Haar 2e heeft de eerste jaren van haar leventje te kampen gehad met zware luchtwegproblemen. Alle 3 haar meiden hebben tot de dag van vandaag te kampen met exceem en hooikoorts (zijn nu de pubertijd voorbij) Vriendin haar eerste is vroeggeboren met zeer laag geboorte gewicht..Haar 2e heeft tot nu toe (hij is in december 4 jaar geworden) veel last van luchtwegproblemen, heeft al 2x een longontsteking gehad, meerdere keren oorontsteking en al diverse antibiotica kuren achter de rug... Overeenkomst tussen al deze mensen in mijn dirècte omgeving.......Moeders rookten allen door.. Ik noem dit geen toeval meer. Dit gebeurt als je bewust door blijft roken tijdens je zwangerschap... En je houd altijd mensen die zeggen dat dit soort dingen ook voorkomen als je nìet rookt tijdens je zwangerschap en dat je nooit kunt bewijzen dat dit alles expeciet door het roken komt. Maar al deze aandoeningen zijn bekend als je ervoor kiest om door teroken. Als je kind er dan mee te maken krijgt, kun je nooit meer zeggen "wie weet had hij/zij het ook gekregen als moeders niet had gerookt" De kans is veel groter dat ze het NIET hadden gehad als de moeder was gestopt met roken tijdens de zwangerschap...En dat al deze aandoeningen voorkomen in mijn directe omgeving, noem ik geen toeval meer, al zal ik dat nooit hardop uitspreken tegen ze....
mijn schoonmoeder heeft gerookt tijdens de zwangerschappen: 1e kindje : overleden met 6 maanden zwanger 2ekindje(mijn man): geboren met 37 weken 44 cm en 2356 gram. 3ekindje:geboren met 31 weken ze hebben beide veeeel allergiën en roken zelf ook. ik denk dat het er wel mee in verband staat, ook al komt het ook voor bij niet rokende moeders het risico is gewoon hoger als je wel rookt.
Weet je wat het is. Je màg schijnbaar niet zeggen dat het door het roken komt als een rokende zwangere een miskraam, vroeggeboorte of kindje met heel veel gezondheidsklachten krijgt. Daar rust gewoon een taboe op. Een rokende zwangere weet dondersgoed dat ze fout bezig is, maar ohwee als je daar wat van zegt.....En er moet heel voorzichtig met haar omgesprongen worden als er wel gevolgen optreden, want haar schuldgevoel is breekbaar en bedekt met woorden, "ja, zulke dingen gebeuren ook bij moeders die nìet hebben gerookt".... Steek je kop lekker nòg verder in het strand. Je speelt met een mensenleven, zo zwart/wit is het gewoon. Er is geen excuus voor doorroken tijdens de zwangerschap, probeer die dan ook niet te zoeken en incasseer gewoon het feit dat je met iets heel erg slechts bezig bent...
Iedereen weet dat het slecht is, rook hier zelf ook nog... En zoek gelukkig geen excuus, Maar mensen laat iedereen is zijn waarde...Het krijgen van een ongezond kindje is erg, ook als je rookt... En geef dan niet de rokende moeder de schuld. Het is al erg genoeg neem ik aan. Dit zullen ze zelf best weten. EN zal het alleen door het roken komen Volgens mij ook mede hoe je levensstijl is. Dus wat je eet,drinkt! erfelijkheid etc etc
Onzin, was zelf een roker voordat ik zwanger raakte, heb daarna ook weer gerookt. Dus weet dondersgoed waar ik over praat En ze vraagt om een mening, die krijgt ze, wat is daar mis mee? Rokers voelen zich aangevallen, juist omdat ze weten dat het slecht is. Stop dan gewoon..
Daar heeft het kind geen boodschap aan..... Over je laatste alinea; Dat is dus het kop in het zand verhaal. Dè excuses als een kindje wel iets overhoudt aan het rookgedrag van de moeder...
Rokende moeders, een vraag aan jullie; Hoe doen jullie het dan als het kindje geboren is, waar roken jullie dan?
Ik vind dat gewoon een heel gevaarlijke opmerking. Als een zwangere rookt, en ze krijgt een miskraam of vroeggeboorte. Dan ligt het automatisch aan het roken? Waar ligt het dan aan bij zwangeren die niet roken? Geef je dan iets anders de schuld? Zo simpel ligt het allemaal niet. Al ben ik het met je eens dat roken het risico verhoogt en het het beste is om die risico's te vermijden.