Ik ben pas 22 weken zwanger, maar sinds een paar dagen voel ik me opeens alsof ik al 38 weken zwanger ben. Na de gebruikelijke misselijkheid in de eerste maanden voelde ik me op wat lichte bekkenklachten na de laatste weken behoorlijk goed. Maar nu opeens: - ik ben weer misselijk - heb vaak lichte, maar vervelende pijn in mijn bovenbuik (maagzuur?) - heb snel pijn halverwege mijn rug, vooral als ik zit - krijg meer last van mijn bekken - ben veel sneller moe Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik pas in de laatste weken maagzuur en de pijn halverwege mijn rug heb ik sowieso nooit gehad. Ik voel me ook echt opeens of ik al aan het einde van mijn zwangerschap zit en alles binnenin in de verdrukking aan het komen is. Het zijn allemaal geen heel zware dingen, maar alles bij elkaar maakt het behoorlijk vermoeiend. Zeker omdat ik ook werk en een dreumes rond heb lopen. En ik vraag me af of dit tijdelijk is, blijft of juist erger wordt. Herkent iemand dit? Of een van de afzonderlijke klachten? En wie heeft er tips voor me?
Ik heb rond die termijn ook veel klachten gehad. Veel last van harde buiken, van mijn bekken, van mijn rug Was ook constant moe! Ik moet zeggen dat ik me nu beter voel dan rond jouw termijn... Hopelijk ga jij je ook nog weer beter voelen! Echt tips heb ik helaas niet voor je, behalve dan voor je bekkenklachten misschien naar de fysio gaan? Heeft mij echt geholpen toen!
Jou klachten herken ik niet direct, maar wel dat ik het gevoel had dat alles niet meer in mijn buik paste, een bomvol gevoel. Was toen rond 20 weken. Na een paar weken voelde mijn buik niet meer zo vol, dan weer wel een poosje. Heb ook van maand 5 tot 7 niet verder dan 5 minuten kunnen lopen, ging ik door dan viel ik flauw. Allemaal dingen die je meer aan het eind zou verwachten. Rond 24 weken zwaar verkouden geworden en ook opnieuw overgeven wat niet meer stopte, dus 2 keer naar ziekenhuis voor infuus. Nu hoogzwanger kan wel half uur lopen alleen wel pijn in bekken etc. Heb nu soms het idee dat mijn lichaam toen al zichzelf aangesterkt heeft voor nu. Volle buik kwam volgens de verloskundige door mijn buikspieren die niet toe wilden geven en op den duur moesten ontspannen. Tja een zwangerschap kan best een eigen weg gaan. Alleen voor omgeving is het vaak dat bepaalde klachten in bepaalde periodes zijn terwijl je er zelf al of nog last van hebt..
Klinkt heel erg herkenbaar, ik voel me eerlijk gezegd vanaf dag 1 zwanger zijn al een opoe van 80.. Al die kwaaltjes, maar ik vind het vooral vervelend voor man&zoonlief.. Maar sinds een paar dagen gaat het een stukje beter(ben nu 29 weken zwanger). Vooral qua energie, ben een stuk vrolijker en gezelliger. Ik heb me er ook bij neergelegd nu, dat ik gewoon alles op een laag pitje moet zetten eventjes. Ik denk dat dat ook helpt. Eigenlijk nemen alle kwaaltjes wel af met rustig aan doen, kleine beetjes tegelijk eten en de bekkenbodemfysio.. En accepteren van het beperkt zijn, het is immers een flinke aanslag op je lijf. Ik moet wel echt kiezen wat ik ga doen(dus stofzuigen of naar de stad o.i.d.) en daarna lekker in bad gaan liggen bijvoorbeeld. Veel ontspannen en goed naar je lijf luisteren! En het is ook gewoon doorbijten, maargoed, we krijgen er wel wat heel erg moois voor terug Succes!!
Fijn om te horen dat het verderop in de zwangerschap juist ook weer beter kan gaan. En ja, ik weet dat ik rustiger aan moet doen. Maar dat is niet zo eenvoudig met een baan en een dreumes... Dat is wel echt een verschil met de vorige keer.
Hé! Ik zit in een vergelijkbaar schuitje als jij. Ik ben nu 23 weken zwanger, heb een baan van ruim twee dagen in het onderwijs en heb thuis een meisje van 2.5. Van mijn vorige zwangerschap kan ik me echt niet herinneren dat ik de zwangerschap zo snel al zo zwaar vond. Het valt me echt tegen. Ik voel me echt al alsof ik over de 30 weken ben. Blijkbaar straal ik dat ook uit, want mijn collega's lijken allemaal te denken dat ik al bijna met verlof mag, terwijl ik voor mijn gevoel nog een eeuwigheid moet. Voor mij zijn het vooral bekkenpijn in combinatie met psychische klachten die het moeilijk maken. De bekkenpijn is veel erger en begon een stuk eerder dan de vorige keer. Daarnaast lijkt ik ook gewoon vier zo erg zwanger als toen. Het valt me niet mee in ieder geval! Misschien is het inderdaad de combinatie van zwanger zijn, werk en kind... Die was de vorige keer anders natuurlijk. Zo'n kleintje thuis is misschien gewoon best wel zwaar... Sterkte met de lange tijd die nog voor ons ligt! Groetjes, Esther
Oh er is nog hoop, als ik het zo lees Heb precies hetzelfde, ben ook nu 22 weken zwanger en bij deze zwangerschap lijkt alles veel eerder. Ik heb heel veel last van me rug, ook vooral halverwege. Maagzuur heb ik ook last van, dat was bij de eerste ook nog niet. En idd het gevoel dat alles in de verdrukking komt, heb je ook zo een pijn in je ribben?