Poll: Kunnen we in de zomer weer verantwoord naar het buitenland?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Jippie, 30 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Denk je dat we in de zomer verantwoord naar het buitenland kunnen?

1. Ja

60 stem(men)
    26,7%
  2. Nee

165 stem(men)
    73,3%
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Toch zouden we van vorig jaar iets geleerd moeten hebben. Zonder vakanties in het buitenland was Corona heel anders verlopen.
    Ik ga t deze zomer echt nog overslaan. Sowieso wil ik al geen 2 weken alleen aan t zwembad liggen...:rolleyes:

Juffie26 en Syane vinden dit leuk.
  2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Toch denk ik niet dat we corona afgelopen zomer na de zomervakanties hadden kunnen tegen houden als iedereen in Nederland op vakantie was gebleven. Als je dat echt zou willen moet je hekken om Nederland zetten met een verplichte quarantaine plicht (in een hotel). Je kan hier vrij inlopen en het is moelijk dat tegen te houden. Op een eiland gaat dat veel makkelijker.

Juffie26, Gewooniemand, Mapje en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik hoop ook de hele tijd dat ik het mis heb...

Mijn zkh is het drukste van Brabant en ze komen nog net niet met tourbussen aan momenteel. De intensivist zegt dat we veel meer patiënten gaan krijgen de aankomende tijd.

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    #64 dreames, 31 jan 2021
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
    Ik heb een tijd terug op de radio gehoord dat in de zomer slechts 7% van de besmettingen was voortgekomen uit een vakantie. Als dat klopt dan was het dus vrij gelijk verlopen. Maar goed heb nooit opgezocht of het klopt.

Edit: volgens deze link is het 16% maar dan nog denk ik dat de invloed van buitenland vakanties wel mee viel gezien het percentage.
    Denk ook omdat veel landen juist strengere regels hadden. Zoals de canarische eilanden waar wij heen gingen. Heb daar minder risico gelopen dan hier destijds in een drukke winkel.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/stijging-besmettingen-corona-op-vakantie/

Laartje88 en Trirani vinden dit leuk.
  5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Dat is denk ik lastig te bepalen, of het echt anders was gelopen. Misschien was het anders gelopen, maar misschien heeft het vakantie vieren in eigen land juist een grotere bijdrage gehad in de besmettingen.
    In Frankrijk waren er bv nauwelijks Nederlanders (of andere nationaliteiten). Was echt opvallend, zowel op de weg, tankstations, parkeerplaatsen, als in de hotels onderweg, als op de camping.
    Er waren juist veel Fransen die vakantie vierden in eigen land en niet altijd op een heel verstandige manier. Ze gingen uitgebreid bij elkaar lunchen, bbq'en, 's avonds in grote groepen naar de animatie etc.
    Dus toen dat gebied op code oranje ging was ik niet verbaasd, en ik zou ook niet verbaasd zijn als aantoonbaar was dat dat nauwelijks door de buitenlandse toeristen kwam.

Je kon trouwens de Nederlands direct herkennen aan 'de corona dans' oftewel het opzij stappen, afstand houden en ruimte maken :roflmao:

En verder is het natuurlijk een kwestie van voorkeuren. Als ik van actieve vakanties hield zou ik het waarschijnlijk ook niet overwegen om naar het buitenland te gaan waar misschien alles nog dicht is.
    Wij vonden het juist heerlijk om even in een andere omgeving te zitten, juist na het thuis zitten van de eerste lockdown. Met als bonus dat het de laatste vakantie was waarbij oudste dochter meeging.

Maar wat mij betreft wachten we het allemaal nog af hoor. Ik vind het nu echt te vroeg om te zeggen dat het niet kan en tegelijkertijd ook te vroeg om definitief te zeggen dat het wel kan.

Mapje vindt dit leuk.
  6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    En de wintersport dan?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het wel kan, net als vorig jaar. Wij zijn toen naar Frankrijk geweest met onze eigen tent, op 8 uur rijden en een heel rustige camping met dus weinig contacten en goed afstand kunnen houden. En er werd goed schoongemaakt, ze volgden netjes de richtlijnen op qua schoonmaak en luchten van de huisjes.

Maar dit jaar gaan we naar Texel, op verzoek van de kinderen die ook rekening houden met Corona. Ik denk dat het daar veel drukker is dan in Frankrijk afgelopen jaar ;) maar we gaan het zien. Ik ga er met boodschappen doen rekening mee houden dat ik op een rustig moment ga (laten nu alles thuisbezorgen) en verder zoals nu gewoon afstand houden. Gaat best goedkomen denk ik.

8. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Nog een reden om nog maar even geen vakantie te boeken.. ook niet in Nederland.. scheelt misschien dat wij nog niet aan het hoogseizoen gebonden zijn.
    Ik hoop wel echt dat men straks niet weer gast lopen zeuren als hun vakantie niet doorgaat.

9. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.885
    18.679
    113
    Vrouw
    In geval van quarantaine of vaccinatie eis dan gaan wij sowieso niet:thumup:
    Ik zie het allemaal wel... hebben ook nog niet eens de weken ingepland.

Dress vindt dit leuk.
  10. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Ik kan daar geen specifieke cijfers over vinden maar toen was er nog zo weinig bent en ontbrak het overal nog aan maatregelen. Ik denk dat de verspreiding zonder die wintervakanties daardoor vrijwel net zo hard zou zijn gegaan als met.

11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Afgelopen jaar zijn we naar De Leistert geweest. Grote drukke camping in Nederland. En ook dat ging prima. Niet iedereen hield zich daar aan de beperkingen, maar de meeste mensen wel. Mijn vriendinnen gingen wel naar het buitenland, en die zaten op halflege campings. Veel ruimte in het zwembad en leuke activiteiten voor kinderen.

Dit jaar gaan wij naar Frankrijk. 3 verschillende kleinere natuurcampings (Huttopia). We hebben een extra verzekering genomen en kunnen tot 7 dagen van te voren annuleren. Wij hebben onze eigen caravan met volledig sanitair als we dat zouden willen (geen voorkeur hoor om te k@koken in de caravan :D). We hebben een sup en we gaan bijna nooit uit eten. Wij vermaken ons wel.
    Vliegen zie ik ook nog niet zitten, maar met de auto kan wel denk ik.

Shay25 en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Nee, nu al boeken zou ik ook niet doen. Zeker niet als je niet kostenloos kan anuleren.

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Vorig jaar zijn wij wel geweest, naar Italië. Dat was prima te doen, meer dan de helft van de camping stond leeg terwijl half Nederland hutje mutje op elkaar zat op de campings hier. Voor dit jaar hebben we nog niet geboekt. We bekijken het een week voor onze vakantie begint en als het kan dan gaan we met de auto (voorkeur voor Kroatië, Italië, Frankrijk of Spanje) maar als het niet gaat blijven we dit jaar thuis. En eigenlijk ga ik al van het laatste uit.

14. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!:thumup:

Afgelopen zomer zouden we acht dagen naar Lefkas, toen geannuleerd en ik had de hoop dat we dan dit jaar konden gaan. Maar je zit nu met de verschillende varianten van het virus die in opkomst zijn (hier in de buurt de Britse, jakkes!). Dus ik denk dat je daarvan zeker nog een piek gaat zien de komende tijd. De vaccinaties schieten hier niet op. Ik denk dat we zeker niet in september klaar zijn met inenten.

Ik denk dat een vliegvakantie naar Griekenland in juli/augustus niet realistisch is. We zouden pas gaan als dat helemaal veilig is, als je niet meer van tevoren met testen zit, quarantaine. Alles moet daar een beetje normaal zijn. Ik ga niet met 35 graden met een mondkapje op lopen. En het zou ook fijn zijn als je daar eens een winkeltje in kunt, een drankje kunt doen of uit eten kunt. Tevens durf ik nu ook niet met zijn allen in een vliegtuig te gaan zitten. Ik vind de risico's te groot. En ik wil ook niet het risico lopen om daar vast te komen zitten. Dus vliegen in de zomer gaat hem, wat ons betreft, nog niet worden.

En wat een autovakantie naar het buitenland betreft: Ik vind het ontzettend moeilijk in te schatten qua grenzen, en wat wel en niet verantwoord is.

15. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ja dat denk ik wel..
    kon afgelopen jaar ook, en dit jaar zal een groot gedeelte al ingeënt zijn..
    ik vermoed dat er zelfs landen zijn die al helemaal ingeënt zijn.. (niet iedereen is zo langzaam als in NL)
    Echter zonder maatregelen vermoed ik nog niet, en ook nog niet buiten de EU

16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Dat scheelt heel veel. Als je niet aan vakantie gebonden bent is dat wel makkelijker om ook maar iets in NL of daarbuiten te boeken.

17. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik zou een vliegvakantie inderdaad niet plannen en een autovakantie naar het buitenland als hij te annuleren is.

18. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wij blijven dit jaar nog in Nederland. Heb met de voucher van afgelopen jaar een week Zeeland geboekt en we gaan naar het safariresort vd Beekse Bergen.

Het buitenland loopt niet weg.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Vliegen zou ik ook niet snel doen, al is het maar vanwege het risico op besmetting in het vliegtuig zelf.

Vorig jaar zouden we naar Normandie gaan. In april konden we gratis omboeken en omdat Frankrijk toen op het punt stond om strengere maatregelen te nemen, hebben we omgeboekt naar een camping in NL. Wel een beperkt aanbod. Op zich fijne vakantie gehad, maar alles was zo vertrouwd en bekend, dat ik het onbekende, het nieuwe toch wel gemist heb. En achteraf hadden we prima kunnen gaan.

Nu dus weer goed nagedacht en toch Normandie geboekt. Niet al te grote camping, eigen vervoer. We hebben nu geboekt vanwege een vroegboekkorting. We hebben een reisorganisatie uitgezocht met gunstige annuleringsvoorwaarden: we hebben een aanbetaling van 100 euro en mogen tot 6 weken van tevoren annuleren terwijl we dan alleen die aanbetaling kwijt zijn. Bij code oranje/rood krijgen we een voucher.

We zijn vooral natuurliefhebbers. De kinderen hebben een hekel aan uiteten, dus als alleen afhalen mogelijk is, is het ook prima. Dus we denken dat we een prima vakantie kunnen hebben, ook als de mogelijkheden beperkt zijn.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Wij gaan dit jaar niet op vakantie, vorig jaar wel, naar Zeeland. Wat een drukte allemaal Belgen en Duitsers die zich echt niet aan de 1,5 meter.
    Er was niet veel open , veel ging niet door ( braderie etc) en de restaurants waren compleet volgeboekt .

Met elkaar overlegt en besloten dit jaar thuis te blijven, mochten en toch versoepelingen zijn dan gaan we b.v pretpark/ dierentuin/ museum etc doen. Hebben geen van allen zin om op een vakantiepark te zitten en zwembad etc zit dicht/ of op afspraak

Deel Deze Pagina