Hallo, Ik ben op zoek naar inspiratie: jongensnamen met de betekenis licht (of iets dat ermee te maken heeft). Na een miskraam op vrij gevorderde termijn ben ik heel pril weer zwanger. Het geslacht weet ik nog niet maar het lijkt me, na de miskraam, mooi om een naam te zoeken met betekenis licht. Het liefst een naam die past bij de naam van mijn dochter: Marijn.
Sinne is Fries voor zon onze zoon heeft deze naam (ordinair verbasterd, meesten zullen het vreselijk vinden) als tweede naam gekregen. Zijn eerste naam is I.riah, wat ‘regenboog’ betekent en hij heet daarbij dus vrij letterlijk ‘regenboogzonnetje’.
Grappig hoe mensen hier anders tegenaan kijken, ik zou een ‘c’ in deze naam nooit een ‘s’ klank geven. Jij linkt de uitspraak misschien aan ‘Lucy’? Ik dus juist eerder aan ‘Luciano’, haha.
Nee ik link het aan Lucien. En dat spreek je met een S klank uit voor zover ik het ken. Het kan ook als Lukan inderdaad. Ik
Volgens mij is de regel dat een -a na een -c betekent dat je de -c moet uitspreken als -k dus ik zou Lucan zeggen. Als je er een -i tussen doet (Lucian) dan kun je het met een -s uitspreken. Dus Lucan is dacht ik gewoon Lucas met een -n. Maar ik kan er naast zitten