Poll: Modaal inkomen per huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door Jamie, 16 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is je modaal inkomen per huishouden

1. Veel minder dan modaal (minder dan de helft van modaal)

2. Minder dan modaal (tussen -50% en -15% van modaal)

3. Vrij modaal (tussen -15% en +15% van modaal)

4. Meer dan modaal (tussen 15% en 15% van modaal)

5. Veel meer dan modaal (meer dan 50% modaal)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.462
    113
    Ja, precies en dat weten ze goed. Het is namelijk ook nog een MBO(+) functie volgens mij.

2. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Mijn man begon ooit als net afgestuurde hbo'er met een startsalaris van 1200 euro (fulltime).
    Inmiddels is dat bijna verdubbeld. Modaal halen we daar bij lange na niet mee. Ook toen ik nog parttime werkte niet.

Maar wij zijn al lang blij dat mijn man nog werk heeft. Flinke reorganisatie bij Achmea en de afgelopen tijd heeft hij van veel collega's afscheid genomen. Hij heeft gelukkig (min of meer) de zekerheid dat hij nog 2 jaar werk heeft.

Mijn baan is wegbezuinigd in 2013. Tussendoor nog half jaar tegen minimumloon administratie gedaan, maar daar ben ik mee gestopt.
    Het zou leuk zijn als ik met mijn hbo diploma ook nog eens ergens aan t werk zou komen en we de kans zouden krijgen om richting modaal te gaan. Al gaat t nu ook, soms wel moeilijk, maar de deurwaarders hebben in ieder geval geen werk aan ons ;)

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Haha 85.600 euro. Ja als je allebei een goede fulltime baan hebt.
    Maar de meeste hebben dit in Nederland niet.
    Mijn man verdiend 1.5/2 x modaal en ik heb haal nog geen eens een derde van het modale inkomen binnen met mijn 16 uurtjes per week.
    Lekker belangrijk die modale cijfertjes.
    Uiteindelijk gaat het er om hoe je het zelf draaiende houdt in je eigen huishouden.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.462
    113
    Dat is niet waar hoor. Ik vind 400 euro per maand best wel veel en ik besef mij ook wel degelijk dat je in deze tijd daar best gelukkig mee mag zijn. Zo was het ook niet bedoeld (komt denk ik zo over, omdat al ons geld in ons huis zit en we helaas nog steeds niet echt de spaarrekening hebben kunnen aanvullen, dankzij onze mega bouwval, dus het voelt als nooit genoeg zeg maar).

5. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tjonge jonge, en een jaar geleden ongeveer werd ik hier compleet afgemaakt omdat ik mijn schoonmaakhulp van 16 maar 5 euro per uur betaalde, ik was een uitbuiter en weet ik wat nog meer. Bij de jumbo zou ze geen 5 euro overhouden..

6. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ik verdien ongeveer 19.000 bruto per jaar met 3 dagen werken. Mijn man werkt 36 uur en verdient ongeveer 27.000 bruto.. Ik vind 35000 per persoon wel hoog hoor. Komen wij dus lang niet aan en redden het prima en kunnen ook prima sparen.

7. adi

adi Niet meer actief

Dan doe je nog niet zo slecht, omdat je ook maar 40% werkt.

En modale cijfertjes blijken jaarlijks wel heel belangrijk te zijn als we met z'n allen door de trechter worden gehaald op Prinsjesdag. Dan meet iedereen zich af aan de statistieken en rekent dit naar zijn eigen situatie toe.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh nee wij hebben niets te klagen hoor.
    En dat het voor de regering etc. wel belangrijk is begrijp ik natuurlijk.
    Maar uiteindelijk gaat het er voor mij ( ons gezin ) om wat wij onder de streep overhouden.
    Dan zeggen al die bruto modale cijfertjes mij niet zoveel ;)

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Oh haha ik vond het al zo vreemd. Onze situaties zijn ook niet te vergelijken natuurlijk!

10. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Wij zitten gezamenlijk bruto per jaar op ongeveer € 61.000,00.
    Dit is dan incl vakantiegeld en eventuele bonussen.
    Mijn man werkt 40 uur en ik werk 36 uur.
    Wij kunnen goed leven van dit bedrag en hebben de mogelijkheid om ook nog te sparen.
    Mijn oma zei ook altijd je leeft naar wat je hebt, gedeeltelijk is dat natuurlijk ook zo. Hoe meer je boven een bepaalde grens verdient hoe meer je ook geneigd zal zijn om meer uit te geven dan je anders zou doen.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Eens! Wij kunnen bijv 400 sparen met het inkomen van mijn man terwijl sommigen alleen hun vaste lasten ervan kunnen betalen.

12. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    mijn man en ik verdienen samen iets meer als 41.000 per jaar samen bruto wij kunnen prima rondkomen, sparen en luxe op vakantie ik werk zelf 2 dagen en mijn man fulltime. Ik heb een abbo op de sportschool maar verder hebben wij geen sporten, dure hobby's oid. Wij hebben een prima leven, als wij rond zouden moeten komen van mijn man zijn loon alleen zou dat ook prima kunnen alleen dan moet je bewustere keuzes maken maar ik snap best dat mensen met een netto inkomen van 1700 netto kunnen rondkomen hoor, je toeslagen gaan dan wat omhoog dus heb je ongeveer 1900 tot 2000 euro uit te geven per maand, als je 1450 euro vaste lasten hebt houd je alsnog 500 euro over om elke maand je boodschap te doen, 1 keer in de maand nieuwe kleren kopen of een dag uit te gaan met de kids. En een beetje te sparen.

Je gaat toch leven naar wat je hebt of je nou 800 euro over houd of 400. De een heeft meer nodig of andere prioriteiten dan een ander.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier net zo qua inkomen. Wij zitten ook op een gezamenlijk jaarinkomen van rond de 46.000 euro.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.462
    113
    Ben ik met je eens. Aan de andere kant, vaste lasten van 1450, dat is echt niet veel. Alleen de hypotheek, essent en de zorgverzekering en dan zit je daar al snel op. Dan heb ik het nog niet eens over de telefoon/auto/etc. Het zou ons niet lukken om van 1700 rond te komen en ook niet als we alle luxe dingen zouden schrappen denk ik.

15. Pukske

Pukske Actief lid

6 aug 2014
    142
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben als we beide inkomens bij elkaar optellen 38000 euro bruto per jaar (incl.vakantiegeld).
    Nu nog met z'n tweetjes, vanaf juni met een kleintje erbij.

Van de meeste inkomens die hier worden genoemd kunnen wij alleen maar dromen.
    En ja we zijn beide netjes MBO opgeleid, dus heus niet ongeschoold.

Maar we redden ons meer dan prima hoor. We houden elke maand over om te sparen (behalve in een maand als deze omdat we de kinderwagen hebben betaald, maar dat is dan ook prima).

En ja zelfs met ons inkomen gaat papa 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen voor een jaar. Dus dan zal het inkomen nog lager uitvallen. Maak ik me druk?
    Totaal niet :D

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.462
    113
    Het kwam idd wat vreemd over van mijn kant, maar dat was echt door mijn gevoel hoor. 400 is echt niet niets.

17. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Inkomen van 1700 is inclusief toeslagen. Onze vaste lasten zijn nu erg laag, rond 1500. Wonen erg klein dus betalen wat minder huur.

18. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw

19. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Mijn man is hier de kostwinner, met zijn eigen bedrijf. Dat brengt zeker 5 tot 6 keer modaal op per jaar.
    Wij hebben ook tijden gehad, toen we allebei nog in loondienst waren, dat we stukken minder verdienden. En dan ging alles ook prima.
    Je leeft naar wat je hebt toch?

20. adi

adi Niet meer actief

Klopt, vaste lasten zijn meestal ook gerelateerd aan het inkomen, mensen met een hoger inkomen wonen over het algemeen ook duurder. Verder zijn lonen, net als woonlasten verschillend per regio, en vaak ook aan elkaar gerelateerd.
    En dan heb ik het niet eens over de kosten voor kinderopvang, hogere tarieven voor PSZ-en, sportlessen, vaak ook zwemlessen ed. En geen toeslagen.

Bruto vergelijkingen leiden vaak tot stemmingmakerij.
    Netto inkomsten zijn in Nederland, door progressief belastingstelsel en sociale tariefstellingen, vaak beter vergelijkbaar.

Deel Deze Pagina