Mss doet mijn mening over de pvv, of welke partij ook, en inderdaad niet toe. Maar realiseer je dit. Amnestie International heeft haar zorgen geuit over deze verkiezingsuitslag. Tegelijkertijd werd deze bejubeld op de Russische staatstelevisie.
Ik ga hier inhoudelijk niet op in. Ik gaf al aan dat de vergelijking vast mank gaat. Heb in een ander bericht al de strekking van mijn vergelijking aan tuc uit proberen te leggen en daar laat ik het bij.
Het is inderdaad totaal geen vergelijking. Het gaat veel verder dan het gewoonweg niet eens zijn met bepaalde standpunten, zoals in het geval van (sommige) christenen t.o.v D66. Dit gaat om een partij die het leven voor een bevolkingsgroep onmogelijk wil maken. Het lijkt mij niet dat D66 dat met christenen doet.
Ik zie dit anders, ik denk dat veel mensen niet inzien hoe anti alles wat christelijk is, hun standpunten zijn. En voor mij en mijn kinderen zou er met D66 aan de macht een hele hoop veranderen wat wel degelijk ingrijpend zou zijn (afschaffen bijzonder onderwijs etc.) Maar voor mij is dit geen wedstrijdje wie de zieligste zou kunnen zijn en ik wil hier verder helemaal geen inhoudelijke discussie over. Het ging me om het niet zo naar wegzetten van mensen die radicaal anders denken dan jijzelf. En het niet zo doordrammen en je eigen visie als de enige juiste zien. Maar die boodschap komt blijkbaar niet helemaal over. Edit: Met D66 aan de macht bedoel ik als zij het alleen voor het zeggen zouden hebben.
Ik ga op de inhoud geen discussie voeren. Ik ken de standpunten van D66 en de Christelijke waarden. Het gaat niet om wie het zieligst is. Maarner is echt een verschil tussen dingen willen invoeren die tegen iemands geloof zijn, of mensen met dat geloof hun nationaliteit afpakken en buiten gooien. Als Rob Jetten morgen zegt: we pakken alle christenen hun Nederlandse nationaliteit af en breken kerken af en verbranden alle bijbels, dan zou ik voor hem dezelfde bewoordingen gebruiken. (Alleen geen racist natuurlijk, maar wel een vergelijkbare term).
Ja zoals gezegd gaat de vergelijking vast mank. Het ging me puur om respectvol blijven tegen mensen die radicaal anders denken dan jijzelf. Maar ik begin nogal in herhaling te vallen. En als jullie vinden dat je een goede reden hebt om niet respectvol te zijn en je mening als de enige juiste te zien (Zoals citroenrasp net ook weer doet met ‘het IS totaal geen vergelijking’ i.p.v. ik VIND het geen goede vergelijking) dan moet je dat zeker blijven doen. Veel plezier nog in dit gezellige topic, ik ben weg. Voordat ik zometeen ook weer ga overwegen om m’n account op te zeggen
Ik werd hierdoor getriggerd. En heb het daarom opgezocht. Maar het klopt niet wat he zegt. D66 wil bijzonder onderwijs niet afschaffen. Zij willen wel toezien op de kwaliteit van het onderwijs én scholen mogen geen leerlingen weigeren op grond van levensovertuiging. Dus het heftigste wat er met jouw kinderen kan gebeuren is dat er een klasgenoot zou kunnen komen met een andere religie/achtergrond dat die van jullie? De school zelf mag nog steeds haar christelijke grond behouden. Inclusief bijbellezen en bidden (of wat de invulling dan ook nog zijn) Hieronder de volledige tekst hierover: De vrijheid van onderwijs is verankerd in onze Grondwet en geeft de vrijheid om een school te stichten die aansluit bij een eigen levensovertuiging. Wat D66 betreft staat kwaliteit van onderwijs centraal bij de uitvoering van deze vrijheid. Dat houdt in dat bij het stichten van een nieuwe school streng gecontroleerd wordt op de kwaliteit. Daarnaast betekent de vrijheid om een school te stichten niet de vrijheid om mensen met een andere levensovertuiging uit te sluiten. Voor D66 geldt namelijk dat de beste school de dichtstbijzijnde school moet zijn. • Uit deze vernieuwde vrijheid van onderwijs volgt automatisch de acceptatieplicht: scholen mogen geen leerlingen weigeren op basis van religie of andere levensbeschouwelijke grond. • Gemeenten krijgen bevoegdheden bij inschrijving en toelating, bijvoorbeeld om beter te kunnen ingrijpen bij toenemende segregatie. Zo kunnen ze een eerlijke kans voor alle kinderen bevorderen in plaats van het recht van de sterkste. • We waarborgen de sociale veiligheid en gelijke behandeling op iedere school voor leerling, student en leraar, zodat ieder kind en iedere leraar veilig onderwijs geniet. De inspectie zet extra in op sociale veiligheid, krijgt ook tot taak in te gaan op individuele klachten en doet aangifte indien nodig. We breiden de Wet sociale veiligheid op scholen uit met leraren.
Ik ben benieuwd hoeveel scholen er nog zijn die deze genoemde punten niet al volgen. De christelijke scholen die ik ken staan open voor iedereen.
Oke duidelijk. Ik vind inderdaad dat ik een goede reden heb om niet respectvol te praten over Wilders en degenen die op hem gestemd hebben.
Ja hier ook. Mss een enkele heel strenge school. Maar dan zullen ouders met een andere overtuiging daar ook niet snel inschrijven denk ik.
Staat er allemaal heel leuk en met alle respect. Denk jij dat dit zou werken? Iemand die totaal niet gelooft in een klas zetten waar wel elke dag het woord open word gedaan, er word gebeden en gezongen. Waar het woord centraal staat. Nee, ik geloof daar niet in! Hoe graag ik het ook zou willen! En daarom vind ik het dus wel belangrijk dat scholen zelf die keuze mogen maken!
Dat is dan toch de keuze van de ouders van dat kind? T is niet zo dat kinderen verplicht naar school a of b moeten? Daar heb je sls ouder een keuze in. De een kiest voor jena-plan. De ander voor een school met de bijbel Weer een ander een traditionele openbare basisschool En weer een ander kiest islamitis h onderwijs. Keuzevrijheid voor de ouders waar hun kind naartoe gaat. Keuzevrijheid boor de scholen hoe ze hun onderwijs insteken. Waar ben je bang voor?
Hee dat verbaast me, dan ben ik daarover verkeerd geïnformeerd. Anderzijds is het wel zo dat er al steeds meer controle is op het lesmateriaal waardoor zelfs binnen het christelijk onderwijs de christelijk visie op het ontstaan van de aarde of over seksualiteit al amper meer aan bod mag komen. Die verandering die jij benoemt zou ik niet zo erg vinden, ik heb vroeger ook op een hele gemengde basisschool gezeten. Wel vraag ik me af of dit niet een opmaat is voor het uitbannen van religie in het openbaar.. Ik waardeer je inhoudelijke reactie maar als je het goed vindt, laat ik het hierbij. Ik merk dat deze discussie me meer energie kost dan ik er voor over heb.
Bedoel je als docent of als leerling? Want ik heb als ongelovige (klinkt zo heftig) op een protestants christelijke school gezeten. En er waren meer kinderen die niet met het geloof opgevoed werden. Elke dag bidden en zingen etc. Maar ik vind het prachtig dat ik het zo heb mee mogen maken.
Geen probleem. Ik zal niet met je in discussie gaan over het ontstaan van de aarde. Daar gaan we niet uitkomen Dankjewel voor je oprechte reactie.
Ik heb zelf als moslima op een protestantse school gezeten. Er werd aan het begin van de dag gebeden. Wij bleven dan stil. Er werd godsdienstles gegeven en het jezus verhaal bij kerst en Pasen. Wij deden gewoon mee met knutselen van alles en nog wat. We hebben wel eens de kerk bezocht. Ik vond het alleen maar leerzaam. Verder was het een doodnormale school. We kregen gewoon vrij met het suikerfeest en offerfeest. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen..
Ja hier in de stad is 1 gereformeerde middelbare school. Daar mag je alleen heen als je bij een van de betreffende kerken in de regio bent aangesloten. Gelukkig zijn zo'n school en ik het er roerend over eens dat mijn kinderen daar niet horen. Mijn kinderen zitten op een katholieke school. Bij het voorlichtingsgesprek benoemde ik dat ik het wel lastig zou vinden als de eerste communie een heel thema in de klas zou zijn (dat was het 30 jaar geleden namelijk wel bij een vriendinnetje) en zij erbuiten zouden vallen. De directeur: nee joh, bijna niemand doet hier communie. Ze gaan 4 keer per jaar naar de kerk, hebben op onregelmatige basis wat godsdienstonderwijs (redelijk algemeen, dochter vroeg in groep 6 nog wat een paus was) en je krijgt soms uitnodigingen voor activiteiten van de parochie of het katholieke jeugdwerk. Er zit een handjevol moslim kinderen op hun school, en daar is rond bv suikerfeest positief aandacht voor in hun klassen. De leraren zijn steunend en houden een oogje in het zeil als kinderen willen vasten. Alleen traktaties zijn veelal niet aangepast, soms neemt een kindje speciaal iets anders mee, en anders heeft de juf een trommeltje. In de stad waar we eerst woonden, zag je bij de protestantse school verderop in de straat om half 9 meer moeders met hoofddoeken dan bij de openbare school van mijn kinderen. Waar je voor moet waken, is dat een identiteit of pedagogische visie
Ik vind het een lastige discussie. Ik ben er wel voorstander van dat iedereen toegelaten wordt, maar wel met de verwachting dat de overtuiging gerespecteerd wordt. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten, waar iedereen welkom was. Er zaten ook best wat moslims op die school en dat is helemaal prima natuurlijk. Maar ergens in groep 7/8 bij het bijbellezen of geloofsbehandeling, weigerden zij mee te doen omdat het tegen hun geloofsovertuiging in ging. En als kind kun je er ook weinig aan doen, vaak kiezen de ouders de school uit. Maar ik begrijp in deze dan niet dat er niet gekozen wordt voor de openbare school, want die was er ook gewoon. Als ouders kies je toch de school uit die bij je eigen denkwijze past.