hoi dames, Ik heb jullie creativiteit nodig! Over 2 weken organiseert de kinderopvang van mijn dochter een zomerfeest en er is aan de oudercommissie gevraagd of wij een leuke activiteit willen organiseren. Omdat de rest vd commissie tot op heden nog geen actie heeft ondernomen en even inspiratieloos is als ik, probeer ik het via deze weg; wie van jullie heeft een leuk idee wat wij als ouder commissie kunnen doen? Het thema van het feest is: ' de wereld rond met de Petteflet' ( de opvang heet de petteflet) alle ogen zijn een beetje op mij gericht dus ik hoop dat jullie mij miss op de goede weg kunnen helpen daar mijn creativiteit me in de steek laat... hoeft niet per see met het thema te maken hebben maar zou leuk zijn. Wie helpt mij op weg? Heel erg bedankt alvast
Nu lees ik net dat het ook gewaardeerd wordt dat er een verrassing komt die ouders en kinderen mee naar huis kunnen nemen, leuk als dit met de activiteit gecombineerd kan worden maar mag ook los van elkaar... oh jee, begin nu toch wel een beetje in paniek te raken, heb echt 0 ideeen
Hoeveel tijd moet de activiteit duren? Hoeveel kinderen zijn er? Welke leeftijd? Hoe groot is het budget? zijn de activiteiten alleen voor de kinderen of ook voor de ouders? Je kan bijvoorbeeld een parcours doen met verschillende activiteiten, met een stempelkaart waarmee ze vervolgens als de kaart vol is een cadeautje kunnen halen. Activiteiten kunnen zijn: Blikken gooien Spijkerpoepen Ezeltje prik (staartje op de ezel prikken met blinddoek om) Zaklopen Race waarbij het linkerbeen van het kind vast zit aan het rechterbeen van het andere kind of van de papa/mama en dan gewoon. Twee teams tegelijk naar de finish en de eerste krijgt een applausje Buttons maken Suikerspin machine Knutsel activiteit Voorleeshoek Springkussen Armbandje maken Dansje aanleren (bijv kabouterplop) of gewoon mini disco (bestaan voor een relatief laag bedrag disco lampen die je gewoon in een staande lamp kan draaien) Klein parcours (slalom, door een hoepel kruipen, over een balk lopen, etc. Wederom winnaar krijgt applaus) Zakdoekje leggen Soort verstoppertje: bijvoorbeeld mandarijntjes of snoepjes verstoppen, voor ieder kind uit het groepje een, iedereen mag zoeken tot ze er een gevonden hebben (leuk als activiteit voor een pauze) Do you need more inspiration? Of denk ik nu in een compleet verkeerde hoek? Zo ja dan wil ik graag antwoorden op de eerste vragen. Misschien kan ik verder meedenken. Onze school doet bijvoorbeeld ook met behulp van ouders lente en herfst wandelingen naar het bos met een speurtochtje daar. Speeltuin ochtend hebben wij ook. Bij een grote omheinde speeltuin die ze volgens mij vanuit de gemeente kunnen gebruiken(gewoon informeren bij de desbetreffende speeltuin wat de mogelijkheden zijn) Verder nu even blanco, met meer info kan ik misschien verder helpen Succes in ieder geval
Mijn eerste gedachte bij het thema 'de wereld rond' is het carnaval festival uit de efteling. Misschien dat je ergens nog de jokie poppetjes van de emte op de kop kunt tikken als de verrassing, of andere jokie-gerelateerde producten? Wij hadden eenzelfde thema vorig jaar, weliswaar met wat oudere kinderen maar misschien geeft het je wat inspiratie om verder te komen: -Hun namen schrijven in het Chinees/Japans (Google translate) -zelf Belgische wafels bakken -toren van pisa spel -iets met paddington voor Engeland - ik ga op reis en neem mee? -de kinderen hun ranja laten 'betalen' met echt Nederlandse muntdropjes -vlaggetjes schminken -liedjes van bassie en adriaan gebruiken om 'hallo' in een vreemde taal te leren -inspiratie halen uit sprookjes, zoals de chinese nachtegaal Succes!
Met staan al veel leuke ideeën. Misschien een speurtocht door voor de kinderen een lijstje met plaatjes te maken (die te maken hebben nog met verschillende landen, of misschien zoals hierboven gezegd met de figuren van het carnavalfestival). Voor de kadootjes zou ik eens online gaan rondkijken wat er beschikbaar is. Of bij de action ofzo. Ik heb in de action weleens een briefje zien hangen dat als het veel nodig hebt van iets je dat kunt bespreken. Ik denk dat budget wel heel bepalend is hierin.
Wat leuk! Maar wat anderen ook schrijven wat is het budget! Alle simpele spelletjes kunnen aangepast worden aan een thema. Wij hadden vroeger op de basisschool een feest en daar kregen we een "paspoort" alle spelletjes stonden daar in en kregen we elke keer een sticker als het klaar was. Onderweg ook een button gemaakt. (Heb het paspoort en buiten nog hehe)
Wat je ook gaat doen: geen bellenblaas. (Dl's feestjurk zit nog steeds onder de donkergrijze vlekken.)
Marshmallows boven een vuurtje Zo'n houten koe die je dan kan melken Ring werpen Schminken Haren vlechten Heel groot vier op een rij Hier krijgen ze een kaart en als ze een activiteit hebben gedaan, krijgen ze een sticker.
Misschien staat hier een leuk spel in: https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/files/publicaties/documenten/2016-reis-rond-de-wereld-in-80-spelen.pdf ? Alle kindjes een poppetje laten kleuren en/of tekenen en die rondom een wereldbol plakken: http://www.kleutergroep.nl/rechten van het kind/rechten van het kind index.htm En als cadeautje misschien zo iets: https://www.lobbes.nl/speelgoed/buitenspeelgoed/buitenspel/ballen/softballen/detail/7210233-foamballen-wereldbol-2st- ? Bij Lobbes uitverkocht, maar meer winkels verkopen ze. Alleen geen idee of het binnen het budget valt. Anders zou ik gewoon lekker ijs doen oid, past ook bij een zomerfeest.
Wauw, heel even snel Dior jullie reacties gescrolled, wat een gave ideeen!! Ik ga er vanavond even voor zitten, alvast super bedankt!!
Wij hadden buiten op het pleintje een rol behang helemaal uitgerold en aan het hek gehangen en daar de kinderen met zijn allen op laten verven. We leerden ze dansjes aan. Springkussen. Verschillende hapjes (evt uit verschillende landen). Sminken. Vissen in een bak water naar eendjes, was ook een hit. Gewoon spelletjes oud hollands koekhappen en misschien per landen bekijken wat ze nog meer doen via pinterest.