Bij volwassenen sowieso. Maar kinderen worden zonder vaccinatie toch ook al minder ziek dan volwassenen. Mijn kinderen hadden in elk geval niks. En dat de kans kleiner is dat je het krijgt met vaccinatie of doorgeeft was bij delta nog redelijk maar dat neemt nu snel af met omikron zoals het RIVM dat ook wel stelt nu. Op de grote groepen zal dat is ongetwijfeld zo zijn maar individueel zie ik om me heen helaas ook gevaccineerde mensen die het binnen een maand na vaccinatie krijgen. Dus voor volwassenen vind ik het een sluitend advies en begrijp ik het ook maar bij kinderen ben ik er niet zo zeker van nu met omikron. Ik kan daar ook nog geen goede cijfers over vinden. Mocht nou blijken dat het inderdaad zo is dat je het minder snel oploopt of doorgeeft vind ik het wellicht wel interessant om te vaccineren. Maar dan heb ik alsnog het idee dat ik dat dan eerder voor een ander doe dan voor mijn eigen kinderen.
Ik vind het niet heel anders als vaccineren voor mazelen. Kinderen worden er overwegend niet heel ziek van, maar soms wel. En als ze het doorgeven aan volwassenen kan dat ernstige consequenties hebben.
Wij ook hoor en daarom wachten we gewoon af, voorlopig hebben we allemaal een herstelbewijs en dat geld ook voor 2G
Het vaccin tegen mazelen bestaat sinds 1986. Sinds 1971 is het samengevoegd tot het BMR vaccin. Een vaccin waar we 50 jaar ervaring mee hebben (als dit vaccin zelf en niet met een vaccin waarvan dit afgeleid is) en alle mogelijk gevolgen op lange termijn bekend zijn. Dat maakt voor mij als ouders een wezenlijk verschil.
voor mij zit het grote verschil in het feit dat het mazelen vaccin al jaren word gegeven aan kinderen en dit vaccin niet. Ook was de mazelen gevaarlijk voor alle kinderen maar is dat door de hoge vaccinatiegraad dat nu niet meer. Voor het vaccin waren er 100.000en gevallen per jaar nu nog maar een stuk of 10 per jaar. Daarnaast zit het mazelen vaccin in de BMR prik die ze (zeg ik nu uit mijn hoofd) met 14 maanden oud krijgen omdat het mazelen virus voor de kinderen dan nog wel gevaarlijk is. Kleine kinderen zijn dan een risico groep. Pas vanaf de basisschool leeftijd zijn ze dat niet meer en het is dus niet zo dat we onze kinderen pas met 5 jaar tegen mazelen vaccineren als het “gevaar” al geweken is.
Maar de mazelen was ooit wel een groot probleem voor de kinderen. Covid is eigenlijk nog nooit echt een probleem geweest voor de kinderen. Als het ook voor de kinderen (dan heb iknhet over grote aantallen) gevaarlijk zou zijn, zouden velen er heel anders in staan volgens mij.
Ik vond dat ook een slecht argument. Heeft mijn inziens weinig meer met zorg te maken. De leerkrachten kunnen geboosterd zijn/worden, dat zou voldoende moeten zijn. 4 van de 5 kinderen hebben hier nu corona gehad en als ik kijk naar de klachten zeg ik ook nee, daarvoor geen inenting (los van dat ze nu nog niet mogen). Van de waterpokken waren ze stuk beroerder en dat word als onschuldig gezien, anders zou die vaccinatie ook wel standaard zijn
Volgens mij weten ze dit helemaal niet wbt de Omikron variant? Waarschijnlijk hoor je over 2 maanden dat deze booster geen effect heeft gehad en er daarom een nieuw vaccin op de markt is.
Ik vind het eigenlijk sowieso apart dat de kinderen nu gevaccineerd gaan worden terwijl er verwacht wordt vanaf maart (dacht ik te hebben gelezen?) de vaccinatie tegen omikron komt.
Er zijn wel degelijk kinderen die er heel erg ziek van worden of die een hele lange nasleep hebben. Mazelen was ook nooit een groot probleem voor alle kinderen. Net als de bof of de rode hond. Ik heb bijvoorbeeld zelf de bof gehad en was een maar een paar dagen ziek. Toch geven we doe vaccins ook omdat het soms wel heel gevaarlijk kan zijn.
Wel fijn voor iedereen dat ik dan tot de eerste ‘proefkonijnen’ behoorde! Je moet ergens beginnen hè .
Dat denk ik ook de hele tijd: ook daar zijn mensen als eerste een keer mee begonnen, voor hen was het toen ook nieuw. En wellicht net zo spannend! Wij hebben de luxe dat we kunnen zeggen dat we het durven omdat het vaccin al bv 50 jaar is gegeven.
Klopt, maar ik snap de terughoudendheid ook heel goed. Er zijn tegenwoordig zo veel meer kanalen waar je je info vandaan kunt halen. Al heeft dat natuurlijk ook z’n nadelen.
Polio blijkt ook een stuk minder erg dan ik dacht. 95% geen/nauwelijks symptomen, 5 % vage klachten en minder dan 1% spierverlammingen. Gelukkig enten we daar ook voor, en ook daar was een eerste generatie het proefkonijn. "Polio verloopt tegenwoordig meestal zonder ernstige verschijnselen: ongeveer 95% van de 'patiënten' merkt niet of nauwelijks iets van de ziekte. Deze mensen verspreiden wel het poliovirus. Ongeveer 5% heeft wat vage algemene klachten als keelpijn of last van de buik. Bij minder dan 1% van de besmette personen treden spierverlammingen op."
Je had gewoon hetzelfde moeten doen als ik: de mazelen krijgen. De prik mocht ik overslaan toen hij aangeboden werd