POLL: Welke test(en) doe jij? Combinatietest? NIPT test? Anders...?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jij82, 10 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke testen doe jij/heb jij gedaan?

1. Combinatietest

2. NIPT test

3. Beiden

4. Geen van beiden

5. Anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Hier krijg je standaard de combinatie test. Dat ze de nekplooi meten tijdens je 12w scan en daarna ga je meteen voor de bloedtap. Je mag het afwijzen als je wil hoor. Maar we dachten ach, doe maar. Je kunt dan verder testen doen als je wil als er uit komt dat je hoge risico bent, maar dat hadden we al vantevoren afgesproken dat we dat niet wilde, wat er ook uit zou komen. Weet niet of dat de NIPT test is, waar de miskraam kans miniem is? Maar omdat we al 2 miskramen achter de rug hadden, wilde we zelfs dat kleinste risico niet aangaan. Als uit de test was gekomen dat we hoge risico waren, so be it. Dan hadden we onszelf daar op voorbereid, maar het had ons niks uit gemaakt verder.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Combinatietest, want dat is inderdaad standaard in België. Nipt was niet nodig.

3. Braam0

Braam0 Fanatiek lid

23 sep 2015
    1.104
    1
    38
    Wij hebben ook alleen de 20 weken echo gedaan. Behoor ook niet tot de risicogroep en we hadden zoiets van we gaan ons alleen druk maken om wat er uit komt zal het een verhoogde waarde uit zal komen.

4. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is wel al een mutualiteit in Belgïe die sinds kort deze nipt volledig terugbetaalt. (Heeft mijn vriendin gedaan, had een goede combinatietestuitslag , en moet er niet voor betalen). (Niet cm in ieder geval... zou eens moeten navragen bij wat ze verzekerd is)

5. Liesjuh1977

Liesjuh1977 Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.381
    0
    0
    werkzoekend
    Hilversum
    Hier ivm mijn leeftijd (39) de combinatietest laten doen. Deze was niet goed, verhoogd risico op down en daarom ook nog de NIPT laten doen. Gelukkig is hier verder niets uitgekomen.

Over 4 weken hebben we de 20wkn echo, dat is voor ons niet zo spannend meer omdat we met de NIPT een enorm uitgebreide echo hebben gehad waarin het kindje al binnenste buiten is gekeerd.

Doordat wij een verwijzing hebben gekregen voor de NIPT krijgen wij de combinatietest nu ook vergoed. Dat was voor ons wel een reden om de NIPT sowieso uit te gaan laten voeren nadat we doorverwezen werden, is toch €160 wat we terug gaan krijgen van de verzekering.

6. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Beiden. Mede doordat ik een erfelijke aandoening (en een chronische ziekte met familiale aanleg) heb die niet prenataal te testen is, wilden we het extra na laten kijken.

Hij heeft daar dus sowieso al kans op. Stel dat hij nog een ernstige afwijking zou hebben gehad, dan had ik hem dat niet aan willen doen.

7. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Geen test gedaan. 99% zeker is de combinatie test bij mij verhoogd, door mijn leeftijd en gewicht. Na 5 jaar de wens te hebben voor gezinsuitbreiding hebben wij er voor gekozen dat elk kindje welkom is.
    Ik zou er niet aan moeten denken dat ik bij een slechte test voor de keuze kom te staan of we het afbreken. Ik denk dat daar persoonlijk last van krijgen.

20 weken echo laten we wel doen.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ondanks mijn leeftijd (38) was de combinatietest goed dus heb het daar bij gehouden. De 20 weken echo gaan wel nog wel doen.

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hier alleen combinatietest en die was helemaal goed. Overigens kost die hier iets van 170 euro en moest ik zelf betalen.

10. Adinka

Adinka Actief lid

1 okt 2015
    333
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alleen de 20 weken echo en de controle echo's gehad.
    Wij hebben er heel bewust voor gekozen om geen combinatietest te doen.
    Ik ken in mijn directe omgeving meerdere verhalen dat de combi test niet goed was. Weken lang dikke onzekerheid, hoop stress, uiteindelijk niks aan de hand.
    Door 10 weken lang aanhoudende bloedingen vond ik dat ik mijn portie stress wel had gehad en heb er daarom voor gekozen de test niet te doen. Mede doordat de bloeduitslagen afwijkend kunnen zijn door bloedverlies.
    Ik zag die spanning helemaal niet zitten. Helemaal niet omdat ik niets zou ondernemen als de test niet goed zou zijn, omdat ik dus genoeg voorbeelden heb van dat er niets aan de hand hoeft te zijn..

11. Blackwater

1 feb 2016
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    De combinatietest.
    Alleen hadden we die nooit moeten doen, echt een slechte ervaring en weken wakker gelegen.
    met kindje overigens wel alles goed..

12. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93
    Niets, alleen de reguliere echo's (dus ook die van de 20 weken).

13. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Wij gaan voor de combinatietest. Volgende week bloedonderzoek en die week erna de nekplooimeting.

14. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Hoeft niet hoor. Ik ben een jaar jonger dan jij en heb ook overgewicht en toch een prima score!

15. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Wij hebben helemaal geen (extra) testen laten doen :).

Deel Deze Pagina