Op de buikslapen, 4 weken oud!?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Livia75, 17 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    #1 Livia75, 17 jun 2016
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    Hi,
    Mijn dochtertje spuugt veel en haar melk komt omhoog als ze op haar rug ligt. Ik kan haar dus nauwelijks wegleggen.

Inbakeren geprobeerd maar toen ging ze ook direct spugen.

Ik heb haar net op haar buik gelegd en ze viel direct in slaap

Zijn er meer ouders die hun jonge baby op de buik leggen?

Mvg
    Mira

Ps ik heb een nannycare en aerosleep dek matrasje

2. cindya1

cindya1 Actief lid

19 nov 2013
    309
    26
    28
    NULL
    Rand v/d bible belt
    Het wordt afgeraden, maar ja, een mens moet ook slapen. In combinatie met een aerosleep moet het kunnen volgens mij.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dafne slaapt sinds ze nog geen 4 weken oud is op haar buik. De keus was op rug en niet slapen, of op buik en prima slapen, dan weet ik het wel...

4. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Herkenbaar, als ik haar op haar rug leg overdag komt voeding omhoog en is ze direct wakker. Ze sliep vanmorgen direct toen ik haar op haar buik legde.

Let jij op wat je aandoet? Ik las ergens dat ze meer kans hebben op warmtestuwing?

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier sliepen 2 van de 3 meteen na de kraamweek op hun buik. Onveiliger? Ja, maar niet slapen en een oververmoeid kind is ook niet bepaald gezond.

6. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Tot een aantal jaar geleden was het heel gebruikelijk. Niet dat dat t meteen goed maakt, maar ik bedoel maar.
    Zolang je enigszins alert bent op de risico's.

JHRxxx vindt dit leuk.
  7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Inbakeren en reflux is een slecht plan... Wordt afgeraden.

Onze dochter had forse verborgen reflux wn deed het veel beter op haar buik. Ik durfde her zelf pas ook jn de nacht vanaf een maand of 4. Dat gaat nu prima. Tot die tijd heeft ze op haar zij in zijligkussens geslapen.

8. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ik leg haar sinds de geboorte op haar zij maar dan spuugt ze ook uren na voeding en wordt ze wakker. Ze draait ook naar haar rug snachts.

Mijn zoontje met verborgen reflux vond inbakeren en de draagzak een tijd lang naar. Pas later kon ik hem dragen.

Ze ligt nu weer op haar buik en ik lig ernaast met mijn pink af en toe in haar mond om te troosten.
    Pfff wel een zoektocht weer, bij zoontje veel aangemodderd en ik had gehoopt dat de tweede minder last zou hebben.

9. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    3 kinderen en met allemaal gedaan. Werkte perfect. Vroeger moesten ze allemaal op de buik, nu mag het niet meer. Mijn kinderen waren wel allemaal erg sterk in het nekje trouwens. Met gemak draaiden ze hun hoofdje om

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Als ze sterk genoeg is en ze doet het zoveel beter op dr buik dan zou ik het ook doen. Wel misschien een aerosleep topper eronder liggen.

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Je moet niet schrikken van heftige reacties op straat.
    Ik heb meerdere malen meegemaakt dat mensen van schik mijn kind wilden omdraaien aangezien ze op de buik lag. En ze kijken je aan alsof je gek bent geworden als je zegt dat het bewust is ;)

12. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Bedankt voor de reacties!
    Ik heb een earosleep (wieg/ledikant en in kinderwagen) en nannycare in gebruik. Dat had ik nog van mijn zoontje liggen.
    (Die stikte regelmatig bijna in opkomende melk).

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nooit teveel, maar Dafne is nogal warmbloedig :D

14. Koon

Koon Niet meer actief

Hier ook een buikslapertje, vanaf week 1 in de box en vanaf week 3 ook in bed. Het was dit of niemand sliep. Heb toen ook een aerosleep en babyfoon met camera aangeschaft.

15. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Als kraamverzorgende raad ik buikslapen altijd af. Maar als je kindje alleen op die manier rustig kan slapen zonder te spugen, en je bent je zeer goed bewust van de gevaren, dan zou ik het toch doen! Je hebt qua veiligheid genoeg in haar bedje liggen.
    Daarnaast kan het ook helpen om het bedje bij het hoofdeinde wat hoger te zetten, bijv op wat boeken onder de poten. Maar dit heb je misschien al!

16. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ja, bedje staat schuin. Kinderwagen ook ;)!
    Ze ligt ook op een domoo kussen maar helaas rugligging betekent wakker worden, krampjes/spugen en huilen.

Ik heb inderdaad ook een babyphone met camera ;)!
    Als je veel zorgen hebt dan schaf je alles aan haha.
    Ik heb dus nu voor de tweede alles in huis.

Ze kan soms wel op haar rug liggen, zeker de eerste slaapcyclus snachts.
    Ik ga het gewoon proberen en haar goed in het zicht houden

17. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Dan zou ik het in de nacht wel op haar ruggetje proberen! Beetje afwisseling is ook niet verkeerd om voorkeurshouding proberen te voorkomen.

18. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Mijn eerste legde ik vanaf een week of 6 op de buik, de tweede na 2 weken, de derde op dag 3.

Er wordt enorm gewaarschuwd voor de risico's op wiegedood bij buikslapen maar ik ben er serieus van overtuigd dat er veel meer en grotere risico's zijn waar je nauwelijks wat over hoort. Geen kraamverzorgende zal je waarschuwen voor de verhoogde kans op wiegedood als je geen borstvoeding geeft, geen cb waarschuwt je hiervoor als je je kind na een week (of nog sneller) op zijn eigen kamer legt.

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Juist bij reflux is buikligging veel veiliger en vele malen comfortabeler voor je kind. Melk die nog wel omhoog komt, kan op deze manier veilig het mondje uit stromen, zonder verstikkingsgevaar voor de baby. Maar in buikligging maken maag en slokdarm een hoek waardoor de voeding minder makkelijk omhoog komt, dus dat is in de basis al beter dan :)
    Hier vanwege refluxklachten ook gedaan en dan werd er tenminste geslapen. Op de rug ging slapen gewoon helemaal niet en lagen ze om de haverklap te verslikken en bijna te stikken in de voeding die omhoog kwam.

20. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Voorkeurshouding is juist bij rugligging een probleem. Bij buikligging kun je zelf steeds het hoofdje leggen naar afwisselende kanten en er zijn weinig jonge baby's die dan hun hoofd de andere kant op gedraaid krijgen...

Deel Deze Pagina