Vind ik ook, vooral dun haar kan er na een half uurtje los zitten uitzien alsof het dagen niet gewassen is omdat het zo gaan hangen en slordig en drellerig eruit gaat zien en veel klitten erin.( maar dat is mijn persoonlijke mening )
Petjes etc blijven hier ook totaaaal niet op, haha, maar die gaan wel makkelijker af dan een elastiekje uit gaat. Vaak heeft ze bij een staartje niet eens door dat ze iets in haar haar heeft, bij een petje voel je dat natuurlijk meteen. En nu lijkt het net alsof ik mega streng ben en woest wordt als ze het staartje niet laat zitten. Zo is het totaal niet dus. Ik maakte gewoon 20x per dag een staartje, en een week later hoefde het nog maar 10x per dag, week later 5x, en nu blijft het gewoon de hele dag zitten. Ze heeft totaal geen dwang ervaren; ik maak staartjes razendsnel, voelt ze niks van.
Ja idd, hier dus ook dun haar wat na een beetje inspanning al vettig lijkt. Dus hier zorg ik echt een paar keer per dag dat ik het beetje bijwerk. Vind het geen gezicht anders en kan me er ook aan storen bij andere kindjes.
Petjes ed vind ik alweer anders, als het sneeuwt en het is koud voelen ze dat vanzelf en dan willen ze wel, jas is overigens bij koud weer een moeten Ik vind haren doen meer iets als tandenpoetsen, ook al je kind er een hekel aan heeft poets je de tanden, dan zeg je niet ach het zijn maar melk tandjes en die twee minuten poetsen ( vanaf 2 jaar 2 keer 2 minuten) kunnen ze beter " kind" zijn, dat is ook doorzetten en laten weten dat tanden poetsen nu eenmaal moet Of zwemkleding in het zwembad.... Mijn dochter van ruim 2,5 trok haar badkleding altijd uit .. Moet ik zeggen laat maar ? Nee je laat weten dat het ongepast is en iedereen zijn zwemkleding aan heeft en dat het ook van de kleintjes verwacht word. En zo vind ik het ook met haren.
Die laatste zin snap ik niet. Je hoopt dat je kind nooit onzeker wordt over haar uiterlijk doordat ze complimenten krijgt over haar haren? Ik hoop dat mijn dochter dat zelfvertrouwen straks elders uit put.
Dat zeg je heel leuk maar zo werkt het helaas niet altijd. Mijn dochter hoorde pas bij 80 decibel, ze praatte niet tot 3 jaar, ze hoorde ook nauwelijks en bij drie jaar hebben ze haar pas geholpen. Door de gehoorvermindering die ze had kwamen klanken niet juist binnen, Ze verwarde letters en was 3,5 toen ze pas durfde te praten. De z werd een k en de s een t, en dan is het als bijna naar school moeten meisje verschrikkelijk om te zeggen ik ben een grote k*t of dat it mij k*tje ( zus en zusje) dan heb je echt letterlijk mensen die het grappig vinden en haar uitlachen op de markt ofzo kindjes die niet meer haar willen spelen want ze praat raar op school gepest worden met rare smurf en bij iets blauws aan nog harder lachen want nu leek ze niet op een smurf maar was ze een smurf Mijn dochter krijgt nu ze bijna 6 pas vertrouwen in zichzelf, het heeft een flinke klap gekregen en ja ze straalt als iemand haar vertelt wat een mooie jurk of wat een mooie lange haren, het helpt haar namelijk, deze mensen lachen niet om haar maar vertellen haar wat ze mooi vinden aan haar, ( en nee een wild vreemde op de markt kent haar niet dus kan niets positief over haar innerlijk vertellen) en juist die positiviteit over haar bril haar haren haar kleding ... Helpt haar om toch tegen die wild vreemden te praten ondanks dat ze raar praat. En zo krijgt zij steeds meer zelf vertrouwen om te blijven praten ook zonder die complimentjes, en door het praten ook weer dingen proberen omdat ze nu met anderen durft te praten, Overigens is vertrouwen halen uit een puzzel zoals jij benoemt dan ook niet goed... Alleen maar goed zo voor een GOED gelegde puzzel ? Of vertrouwen halen uit een puzzel die goed gelegd is ? Hier haakte mijn dochter snel af bij activiteiten vanwege haar spraak, wanneer zij het probeerde en afhaakte werd ik niet boos vanwege het afhaken ik zei haar niet wat jammer dat je niet doorzette je was er bijna ! Ik zeg haar wat heb je dat goed geprobeerd! En heb je gehoord dat je nu drie hele zinnen hebt gezegd ! Vorige keer was het er maar 1 ! Zie je wel ... Langzaam komen we er wel je probeert het en dat is het belangrijkste, klasse gedaan meid. ps. het gaat dan niet om haar haren hé als we over de markt liepen en iemand vroeg haar uit het niets moet jij niet op school zitten bijvoorbeeld ? of had je vanmiddag vrij dat je lekker met mama over de markt kunt lopen ? dan zegt ze niets, dan kijkt ze mij een keer aan en negeert ze de mensen, ze durft niet, zeggen ze tegen haar wat heb jij een mooie lange haren en wie maakt ze mooi ? dan vind ze dat zo leuk om te horen dat ze zegt dat mama haar vlechten gemaakt heeft, vaak word er dan door gevraagd, en doet mama dat elke ochtend ? ja dat doet mama elke dag anders krijg ik klitten en ik vind het mooi, ja ik vind het ook mooi zegt vaak die vreemde dan. en soms komt er dan nog een klein gesprekje want als er daarna gevraagd word ben je vrij vanmiddag of hoef je niet naar school durft ze wel te praten, het is voor haar iets waar ze op WIL reageren en daarvoor haar onzekerheid over haar praten opzij zet, en dan na het gesprekje in ziet ooh hee kijk mama ik heb heel veel gepraat en het ging goed he ! nu durft ze gewoon te praten omdat ze weet dat ze het toch kan, en is daar nog maar weinig onzeker over en heeft vertrouwen in haar spraak, maar niet doordat iemand haar complimenten gaf... maar omdat ze door die complimenten zichzelf heeft gepusht, het is haar eigen wil en inzet geweest.
Nou ik ben altijd gepest over mijn uiterlijk en ik kan je zeggen ik voel me nog steeds een lelijk eendje. Als zij gewoon door ons en door andere mooi wordt genoemd hoop ik echt dat ze zichzelf niet lelijk vind. En verder ben ik het eens met hippo
Helaas, ik denk niet dat we het eens gaan worden met elkaar en dat hoeft ook niet! Ieder z'n eigen lijn. Ik ben vroeger ook wel eens gepest om m'n uiterlijk omdat ik al vroeg in de puberteit zat. Natuurlijk is het leuk om te horen dat je er leuk uitziet ipv andersom. Het gaat me erom dat ik er in ieder geval geen nadruk op wil leggen en juist voor m'n dochter wil dat ze complimenten krijgt om hoe ze IS, niet om hoe ze eruit ziet. Dat voorbeeld van een puzzel was heel lukraak hoor. Ik beloon m'n dochter ook voor haar inzet en eigen initiatief; niet voor haar talent. Dat is zeker een belangrijk onderscheid. Het maakt niet uit of de puzzel af is bijv., het gaat erom dat ze het probeert.
Onze oudste heeft best een bos haar en daar gaan elke dag vlechtjes staartjes knotjes enz in (super leuk om te doen 😊 Los haar mag ze nooit omdat het er gewoon niet verzorgd uit ziet. Wil ze echt niks in haar haar dan weet ze dat er een heel groot stuk af moet. Dit is niet aan de orde want ze wil haar tot op haar kont 😂 Onze jongste van 1.5 jaar kan nu een staartje (of 2) en dat wordt elke dag gedaan. Ze kan de elastiekjes er niet uit krijgen zijn van die "beugel" elastiekjes
Mn vingers jeuken om op een hele hoop hier te reageren, maar ik zal me bij de originele vraag houden: Ik zou zeggen: vraag je af wat het meest in het belang van je kind is. Wil JIJ mooie lange haartjes of wil ZIJ dat? Omgekeerde -of eigenlijk precies hetzelfde- van het voorbeeld van Hippo: het kind dat lange haren wil maar niet mag. Luister en kijk je naar wat je kind wil? Of doe je vooral wat je zelf mooi of handig vindt? Ik heb altijd geprobeerd de wensen van mijn dochter (wat heren betreft) voorop te stellen. Als peuter had ze geen zin speldjes en gedoe. Prima, maken we er een leuk pittig bobje van. Als 4 jarige wilde ze langer haar. Ook prima, maar dan wel verplicht met staartjes en vlechten etc. Los lang haar vind ik geen gezicht. Maar dan hebben ze ook echt de leeftijd dat ze dat begrijpen, en de keuze kunnen maken. Een peuter heeft dat naar mijn idee nog niet. En echt, dat haar is binnen een jaar lang. Dus mijn advies: besteed je tijd en energie lekker aan belangrijke opvoedzaken, in plaats van strijd over elastiekjes
Serieus?? Kindje van ts is 21 maanden dus als ze geen speldjes elastiekjes enz in wilt dan toch niet. Zou het gewoon even bijpunten totdat ze het wel leuk gaat vinden om wat in haar haren te hebben.
Hier hetzelfde TS. Pony groeit amper dus die hoef ik niet te knippen, ze heeft flink wat slag in een dunne bos haar. Speltje ligtt er binnen 10 sec. uit.. Straffen omdat ze geen speldje in wil? Seriously??? Nou sorry, dat komt dan wel als ze een jaar of 4-5 is. Soms kan ik iets in doen en haar direct afleiden. Maar als we dan langs de spiegel lopen en ze ziet het dan is het er razend snel uit. Aan een beugel elastiekje trekt ze gewoon, dan maar wat haar eruit met een hoop gekreun, dat doen we dus ook niet.