Baby bijna 6 maanden naar ander ritme overdag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door EverAfter, 17 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    #1 EverAfter, 17 jun 2016
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    Hoi dames,

Onze dochter is ruim 5.5 maand en slaapt sinds een week 'à nachts echt goed door: zo van 20.30 tot 6.45 gemiddeld. Overdag slaapt ze nog 3x. Nu merkte ik gisteren al dat haar slaapjes korter werden, alles bij elkaar kwam ze aan de twee uur, terwijl ze normaal rond de 3 en half zat. Normaal valt ze altijd al tijdens de fles in slaap, maar nu is het sinds drie kwartier wakker, kletsen, zeuren, maar niet slapen. Kan het doordat ze nu 's nachts langer slaapt, ze overdag langzaam richting 2 slaapjes gaat? Hoe kan ik dit het beste begeleiden of een beetje sturen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hee wat leuk!! Ik heb ook een dochter van januari. Wat fijn dat ze al doorslaapt, ons meisje ook. Ze slaapt van 19:00 tot 06:30 ongeveer en doet ook 3 slaapjes overdag. Smorgens 1,5 uur, s'middags 3 uur en einde dag 1 uur. Ik merk ook dat ze steeds wat minder slaapt en ook steeds meer wakker is. Ik lees even mee met de reacties:)

3. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Inderdaad leuk! Maar jouw dochter slaapt dus overdag nog ruim 5u?! Pff daar ben ik wel een beetje jaloers op. Het slapen is hier met name overdag vanaf het begin een ramp geweest door ernstige vorm van verborgen reflux. Laatste twee maanden langzaam ietsje beter, waardoor ze nu minimaal 1 slaapje van anderhalf uur had en dan nog 2 kortere. Dan kwam ze aan zo'n 3,5 a 4 per dag meestal. Maar de laatste dagen dus nog met geluk een uurtje, maar meestal rond de 40 min. Hierdoor slaapt ze in totaal hoogstens nog 2,5 a 3u overdag. Vandaar dat het misschien tijd wordt voor 2 slaapjes die dan hopelijk wat langer worden.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou jullie ritme overdag eens vergeten en je kindje in bed leggen bij de eerste slaap signalen. Gebruik jullie eigen slaapritueeltje en geef het 30 minuten (je mag natuurlijk gewoon even troosten tussendoor of erbij blijven) om te kijken of slapen lukt. Lukt het niet, dan ga je weer samen naar beneden en wacht je op het volgende moment. Zo ontdek je het ritme wat nu past. Kom je er niet uit? Dan adviseer ik het boek baby in een droomritme. Daar heb ik veel aan gehad. En soms lukt het ook gewoon een paar weken niet goed. Dat gaat ook weer over.

5. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Hier ging ze met die leeftijd ook naar 2 slaapjes per dag. Probeerde haar voor middagslaapje iets later te leggen. En op gegeven moment lag ze bij het derde slaapje alleen kletsen in bed. Toen wist ik zeker dat ze die wel kon missen.

6. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Tsja als je hier alle tijd voor hebt, is dat leuk. Maar de meeste kindjes worden geboren in een gezin waar al meerdere kinderen zijn en 'moeten' dus ook gewoon mee in het ritme van gezin. Zoals andere kinderen naar school brengen etc.

7. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Je bedoelt dit vast goed, maar het komt nogal betuttelend over. Wat jij beschrijft is namelijk precies wat ik doe. Daar kom ik dus prima zelf uit en door dit te doen zat ze tot nu toe op 3 slaapjes per dag.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    @loveloes: TS heeft toch maar 1 kindje?

@everafter: Het was niet mijn bedoeling om betuttelend over te komen, maar er zijn geen magische trucjes om het ritme van je kindje te veranderen. Je vraagt om advies en dit is wat in mijn ervaring het enige is dat kan helpen. Dat je er dus achter komt dat je vasthoudt aan een oud ritme en je kindje al verder is. Maar als je er niets aan hebt is het ook prima.

Edit: je geeft zelf eigenlijk al aan dat je kindje niet toe is aan 2 slaapjes.

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hier ook een januari kindje :D

Merk bij ons meisje dat de korte dutjes niet veranderen ( nog steeds zo'n 45 min) maar het middag dutje is van 3-4 uur slaap naar 2, soms 3 uur gegaan. Ik heb er niet zoveel waarde aan gehecht eigenlijk. Zo lang ze uitgeslapen en vrolijk is vind ik het prima.
    Soms valt ze moeilijk in slaap en wordt ze een aantal keer huilend wakker. Speen erin en aai over dr bol is dan vaak genoeg.

10. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hier zat ik zelf ook aan te denken maar het probleem is dat ik met die fles zit. Ze moet die fles uiterlijk 15:30 krijgen, want ze gaat rond 19:00/19:15 na bed. Dus elke x leg ik haar rond half 1/1 uur op bed, maar moet haar elke x wakker maken om 15:30 :(

Misschien toch gewoon even laten zoals het is..en als ze echt alleen maar ligt te kletsen in bed, dan pas een slaapje eraf te halen. Ze heeft het blijkbaar nog effe nodig.

11. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Mijn zoontje, ook van januari :D, is ook met z'n slaapjes aan het rommelen..
    Ik hecht er niet heel veel waarde aan. Als hij moe is leg ik hem weg. Soms slaapt hij 2 uurtjes en soms 30 minuten :)
    Ik geef wel borstvoeding dus hoef geen rekening met flessen te houden, hoewel hij best wel rond dezelfde tijden drinkt

12. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ons zoontje heeft nog 3 slaapjes per dag. De ene keer duren ze wat langer als de andere keer ;) zijn schema:

6.00u fles
    6.30u slapen (meestal tot ongeveer 8.30u)
    9.00u fruithapje
    10.00u fles
    10.30u slapen (wisselt enorm hoe lang, soms maar 45 min en soms wel 1,5 uur)
    14.00u fles
    14.30u slapen (ook hier wisselt het enorm hoe lang)
    17.00u avondeten
    18.00u fles
    19.00u slapen

Ik merk aan hem dat er dagen zijn dat hij bijna niet slaapt overdag en andere dagen heeft hij het juist wel nodig. Ik ga bij hem nog niet proberen naar 2 slaapjes te gaan, is hij nog niet klaar voor.

13. Helena88

Helena88 Actief lid

12 feb 2015
    272
    40
    28
    Hier ook eentje van januari. Ik merk ook dat mijn dochter minder slaap nodig heeft. Eerst sliep ze in de ochtend van 7:30 tot 10:00 uur. Nu slaapt ze maar een uurtje. In de middag slaapt ze wel meestal 1,5 uur tot 2 uur. En in de avond slaapt ze bijna niet. Ze huilt dan meestal als ik haar in bed leg. Dit doet ze ook als ik haar rond 19:30 in bed leg. Ik weet niet of dat een fase is, maar ze huilt dan heel erg veel en wilt steeds dat ik bij haar blijf. Het duurt een half uur tot ze eindelijk slaapt. Maar zonder huilen gaat dat niet. Maar goed, dat is een ander probleem volgens mij...

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Gewoon je kindje volgen..
    Mijn dochter ging rond 6/7 maand van 3 naar 2 slaapjes
    Ze werd 's avonds dan wat vroeger moe dan voordien, dus we staken haar eerder in bed.. Nu gaat ze nog steeds rond 18.30/19u slapen

15. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat kan ik me nog herinneren ;) Volgens mij waren daar ook wat topics overheen gegaan. Als je het voor iedereen zo relaxt mogelijk maakt komt het vanzelf goed :D

Deel Deze Pagina